וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגדל קלפים

24.1.2012 / 10:59

הפועל ירושלים קורסת בגלל מהלכי ההנהלה, דרוקר משלם את המחיר. שקדי סוגר מחזור ומצביע על צביעות אוהדי מכבי ת"א

1. משבר? הרבה יותר

שלושה הפסדים בארבעה משחקים רשם שרון דרוקר כמאמן הפועל ירושלים עד כה. הוא איבד את גביע המדינה, וככל הנראה גם את הסיכוי הסביר לסיים במקום השני בטבלה. אם מוסיפים לכך את תקופת עודד קטש, מקבלים שני ניצחונות ליגה בשישה משחקים, כשרק מכבי חיפה ובני השרון/הרצליה, שתי הקבוצות החלשות בליגת העל, השיגו פחות ניצחונות באותה התקופה. אחרי פחות מחודש בתפקיד ניתן לומר דבר אחד בוודאות: אפקט ההחלפה של המאמן לא עבד בהפועל ירושלים.

אחרי ההפסד לעירוני אשקלון דיבר שרון דרוקר על כך שחלק מהבעיה הוא שהשחקנים סובלים מסוג של צלקות שהותירו הכישלונות הקודמים. דרוקר צודק, אך לא מנקה את עצמו מאשמה בסיטואציה הזאת, שכן ההפסד למכבי ראשון לציון בגביע המדינה הותיר צלקת רצינית נוספת על הפועל ירושלים, וההפסד הזה כבר הגיע כשהוא עמד על הקווים. לאותו משחק באה ירושלים לא מוכנה, אולי מכיוון שחשבה שאפקט החלפת המאמן יעבוד, כשהראייה הראשונית לכך הייתה הניצחון הקל על בני השרון, רגע לפני החלפת מאמנים. יש, כמובן, קשר לכך שהשחקנים לא מספיק טובים.

מה שבטוח, כדי לצאת מהמשבר צריכה ירושלים לבצע מהפכה של ממש, והגיע הזמן להפסיק עם השינויים הקוסמטיים שפשוט לא עוזרים. הדבר הראשון יהיה לשלוח שני זרים לפחות הביתה (ככל הנראה ג'ארוויס ורנאדו שביקש לעזוב ודמיטרי מקאמי) ולהחתים רכז זר בעל שיעור קומה. לאחר מכן ירושלים תהיה חייבת לקצר את רוטציית הישראלים, גם במחיר שחרור של שחקן נוסף מהסגל.

כעת דרוקר יצטרך את גיבוי ההנהלה הלא יציבה של ירושלים כדי לבצע מהלכים. דרוקר הוא מאמן כדורסל טוב שמסוגל להפוך את הקבוצה, אבל כדי לעשות זאת הוא יצטרך אמונה ביכולתו מצד אנשי ירושלים, שלא בטוח עוד כמה זמן יחזיקו בתפקידם. אם לא יקבל את הגב לעשות את המהלכים הללו, ירושלים עלולה לסיים את אחת מעונותיה הגרועות ביותר ב-20 השנים האחרונות.

שרון דרוקר מאמן הפועל ירושלים. מגד גוזני
אם הוא לא יקבל גיבוי, הצלקות רק ימשיכו להיחרט. שרון דרוקר/מגד גוזני

2. קן הקוקיה ואלישי כדיר

לפני כחודש וחצי היה אמור אורי קוקיה לעזוב את הפועל ירושלים ולעבור למכבי ראשון לציון. קוקיה הבין שיחד עם אלישי כדיר אין לו סיכוי לקבל דקות אמיתיות, ביקש מהנהלת הפועל ירושלים להשתחרר ונענה בשלילה. בירושלים עשו את הכל כדי להשאירו בסגל, ולפתע מעמדו של קוקיה השתנה והוא הפך להיות השחקן הישראלי הבכיר בעמדה מספר 4, כשכדיר, שירושלים חיזרה אחריו במהלך כל הקיץ, הפך לשחקן ספסל במשך שבועיים.

קוקיה התרצה, הודיע על המשך דרכו בקבוצה והמשיך לקבל דקות משמעותיות. בינתיים, גם כדיר חזר לשחק, ובירושלים החלו להרכיב חמישיות קצת לא קונבנציונאליות, שבימי הקריסה של המועדון תחת עודד קטש וכיום תחת שרון דרוקר לא נראים כל כך הגיוניים. כך משחקת ירושלים עם כדיר וקוקיה בעמדות 4 ו-5 לדקות ארוכות, כשעירוני אשקלון חגגה בדקות הללו למרות הרצון והנחישות של שני הישראלים.

ההתערבות של הנהלת ירושלים בשיקולים של קטש יצרה, בסופו של דבר, עומס ברוטציה של הקבוצה, פגעה בקוקיה במקור וכעת פוגעת בכדיר, שלמרות הכושר טוב שהוא מגלה לאחרונה, לא ממש עושה את מה שהוא טוב בו. האוהדים כבר הגיעו למצב של ייאוש. זאת רק דוגמה אחת לדרך הלא מקצועית בה התקבלו חלק מההחלטות בקבוצה עם התקציב השני בגודלו בישראל העונה.

אלישי כדיר, הפועל ירושלים. קובי אליהו
עכשיו ירושלים בדרך לאבד אותו. אלישי כדיר/קובי אליהו

3. רציתם אדריאטית? קיבלתם

בימים האחרונים החלו אוהדי מכבי תל אביב והפועל ירושלים במחאה נגד הפיינל פור, כשהודיעו שלא יקנו כרטיסים לאירוע שייערך בחודש מאי, בסופו תיקבע אלופת המדינה. הם קוראים לאוהדי הקבוצות לא להגיע למשחק. בינתיים, מפרסמת מנהלת הליגה כי למעלה מ-2,000 אוהדים כבר הזמינו כרטיסים במכירה מוקדמת, ובהנחה שהרוב המכריע של האוהדים אכן יגיע למשחקים, שהמחירים אליהם סבירים בהחלט, יד אליהו יהיה מלא גם בפיינל פור הקרוב.

אוהדי מכבי תל אביב מגלים בצעד הזה סוג של צביעות, במיוחד בימים בהם הליגה האדריאטית מודיעה על קיום הפיינל פור בתל אביב. מחירי הפיינל פור של הליגה בה משחקות קבוצות שגם בליגת העל היו יורדות כמו דומז'אלה ושירוקי גבוהים ממחירי הפיינל פור של ליגת העל, ואף על פי שלפיינל פור האדריאטית צפויות להגיע קבוצות סבירות כמו פרטיזן בלגרד וסדויטה זאגרב, עדיין מדובר בליגה חלשה מאוד, חלשה מליגת העל, שהקבוצות הגדולות שמשחקות בה רואות אותה כמקום לחשל שחקנים צעירים.

אוהדי ירושלים, מנגד, מנציחים סוג של מכביסטיות במהלך הזה. הפיינל פור היה אירוע שנהגה כדי לתת לקבוצה כמו ירושלים את הסיכוי האמיתי לזכות באליפות, שכן בליגה נורמלית עם פלייאוף אין לה שום סיכוי. בחיבור עם אוהדי מכבי תל אביב מנציחים אוהדי ירושלים סוג של יוהרה, כשהם מתבדלים משאר הקבוצות. מעניין אם הם יבחרו לא לחגוג את האליפות במידה שיזכו בה בטעות העונה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לפיינל פור האדריאטית אין לכם בעיה להגיע, הא?/מערכת וואלה!, צילום מסך

4. קטש צריך את מכבי חיפה, ולהיפך

בניגוד להרבה מאמנים שסיימו את דרכם בקבוצה גדולה, עודד קטש שמר על פרופיל נמוך אחרי העזיבה של הפועל ירושלים. כמעט חודש עבר וקטש לא התראיין, בקושי הגיב ושמר על קשר רק עם המקורבים אליו, כשלאולמות הכדורסל הוא לא מגיע. אין ספק שהטראומה של קטש היא משהו שילווה אותו כעת לכל קבוצה שיילך, סטיגמה של מאמן שלא מסוגל להצליח בקבוצות עם לחץ, של מאמן שיכול להצליח רק בקבוצה אחת, גלבוע/גליל.


זאת לא הפעם הראשונה שקטש סובל ממכה כזאת, הפעם הראשונה הייתה עם הפיטורים ממכבי תל אביב. אז הגיע חיים אוחיון באמצע העונה והחזיר אותו כדי להציל את הקבוצה. הפעם, אוחיון לא יפגע בליאור ליובין, וקטש לא יחזור לבית החם בגן נר. הסיטואציה הטובה ביותר שנותרה לקטש היא מכבי חיפה – קבוצה עם שאיפות גדולות מצד אחד, אבל מצד שני אחת שתשמח להצלחה הקטנה ביותר אחרי השנתיים הקטסטרופליות שעוברות עליה. קטש יוכל לעבוד שוב בקבוצה בלי לחץ, קבוצה שיודעת לספוג הפסדים, ולנסות להוכיח שמסוגל להצליח מחוץ לגלבוע/גליל.

לג'ף רוזן הדיל משתלם אף יותר. בקיץ סילבן לנדסברג, הפנים של מכבי חיפה בתקופה האחרונה, יעזוב בוודאות, והוא יצטרך שמות כדי למכור מנויים לרוממה החדשה שתכיל 5,000 מקומות. קטש על הקווים הוא דמות שמוכרת מנויים בכל קבוצה, גם אם הוא לא הסמל שלה, ואולי ימשוך שחקנים ישראלים טובים לבוא אליו. קטש גם ידוע כאחד שאפשר להנחית עליו שחקנים, כפי שקרה בירושלים ובעזרה שקיבל בגליל, וכך רוזן יוכל להמשיך להביא את אלה שמצאו חן בעיניו.

עודד קטש מאמן הפועל ירושלים. ברני ארדוב
מביא מנויים, מאפשר להנחית עליו שחקנים - בדיוק מה שג'ף רוזן צריך. קטש/ברני ארדוב

5. האם ניצחון בליגה ישפיע בגביע?

בכל ענפי הספורט הקבוצתיים בעולם קיימת תיאוריות על מנטאליות שנובעת מנקמה או השפלה, וכך גם בכדורסל. אחת הסברות, למשל, היא שקבוצה שחטפה בראש מקבוצה אחרת תבוא במשחק הבא נחושה הרבה יותר למשחק הבא, ואם הפערים בין הקבוצות לא גדולים מראש, ייתכן שתוכל להחזיר לה מכה אחת אפיים. תיאוריה נוספת גורסת שככל שמספר התבוסות גדל, הסיכוי שתמשיך לספוג השפלות יורד ככל שעובר הזמן.

מילת המפתח בפסקה הקודמת היא "תיאוריות", ולרוב התיאוריות בספורט יפות עד לפתיחת המשחק. מכבי ראשון לציון ומ.כ הבקעה הוגרלו בשבוע שעבר למפגש ביניהן במסגרת חצי גמר גביע המדינה, שיתקיים בעוד שלושה שבועות. רצה הגורל, ומספר ימים לאחר ההגרלה הן נפגשו בפעם השנייה העונה במסגרת הליגה. גם הפעם, כמו בסיבוב הראשון, יצאה ראשון לציון מנצחת ובצדק, ונצמדה לחלק העליון של הטבלה. אחרי המשחק נשמעו הקולות מצד חובבי כדורסל, לפיהם הניצחון של ראשון לציון יוביל לניצחון של הבקעה בחצי הגמר.

האם באמת מ.כ הבקעה תעלה למשחק הגמר על חשבון ראשון לציון? כנראה שגם התיאוריה הזאת, כמו הרבה אחרות ריקה מתוכן, שכן במקרה דומה ניצחה הפועל חולון את הכתומים העונה בגביע הליגה וגם ארבעה ימים לאחר מכן בליגה. הדבר היחיד שינצח לקבוצה של אבי אשכנזי את חצי הגמר יהיה היכולת על הפרקט באותו הערב, לא תיאוריות או אמונות טפלות.

דיון דאוול שחקן מ.כ. הבקעה (ימין) עם אבי אשכנזי מאמן הבקעה. ברני ארדוב
ביכולת הזו אין יותר מדי סיכוי. אבי אשכנזי עם דיון דאוול/ברני ארדוב

המדדים

המצטיינים:

1. דווין מיטשל (עירוני אשקלון)
2. ג'ו קרופורד (מכבי ראשון לציון) – שחקן השבוע של מנהלת ליגת העל
3. רומיאו טראוויס (הפועל גלבוע/גליל עליון)
4. רון לואיס (הפועל חולון)
5. שון ג'יימס (מכבי תל אביב)

הצעירים או שחקני השנה הראשונה המצטיינים:

1. נמרוד טישמן (הפועל גלבוע/גליל עליון)
2. שלומי הרוש (הפועל חולון)
3. יחזקאל סקוורר (מ.כ הבקעה)
4. אור סולומון (מכבי ראשון לציון)

ציפינו מהם ליותר:

1. ג'ארוויס ורנאדו (הפועל ירושלים)
2. בריאן רנדל (הפועל ירושלים)
3. ג'רמיין ג'קסון (מכבי חיפה)
4. אריק קמפבל (ברק נתניה)
5. פרנק רובינסון (מ.כ הבקעה)

שחקן עירוני אשקלון דווין מיטשל. קובי אליהו
נותן עונה גדולה. דווין מיטשל/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully