וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ככה מבזבזים עונה

רועי חגאי, ע. מאמן - 136,400 דולר. עמי ביטון, מנהל משק - 78,652. דני גוט, סקאוט - 174,112. די בראון, שחקן משלים - 338,000. קרלוס ארויו - 3,435,734. וגם: גרשון, שלף ורגב פנאן. מכבי תל אביב 2008/9, המספרים שגם שושלת שאראס לא עשתה. חלק א'

מה קרה לשכר השחקנים במיליוני שקלים. סלקום
עליה של כ-59 אחוז בתוך ארבע שנים/סלקום

יש עונות גרועות, יש עונות איומות ויש את עונת 2008/9 של מכבי תל אביב, שהייתה אחת מנקודות השפל העמוקות בתולדותיו של מועדון הספורט המוביל בישראל, מכל בחינה אפשרית. מקצועית, כידוע, אולם גם פיננסית.

עד היום הצליחה מכבי, על 77 שנותיה, לשמור את המידע העסקי הרגיש בתוך חומותיה הבצורות. חוזי שחקנים ומאמנים, הכנסות, התחייבויות כספיות, הוצאות אחרות – עבור הסובבים אותה היו כולם בגדר הערכה בלבד. מכיוון שכך, גם מימדי הקטסטרופה הכלכלית של העונה החולפת לא היו ידועים לציבור הרחב.

כעת חושפים וואלה! ספורט ו"גלובס" את הנתונים הכספיים המדויקים שעמדו מאחורי מכבי תל אביב בשנים האחרונות בכלל, ובעונה האחרונה בפרט; את חגיגת הבזבוזים הגדולה של אחת המערכות העשירות בכדורסל האירופאי; את משכורות השחקנים, הצוות המקצועי ואנשי המנהלה; את הפסדי העתק, שנבעו מההתנהלות המקצועית התמוהה בעת האחרונה; ושמסבירים, כולם יחד ולחוד, כיצד הגיע המועדון הזה למצבו הנוכחי, בו הוא מותח בכל שנה את סעיף ההכנסות לכדי שיא חדש, ועדיין בסוף היום סופר בדפי המאזנים רק מינוסים.

הפעם אין מדובר בהערכות, אלא בנתונים מדויקים ממאזני הקבוצה (סכומי השכר, חשוב לציין, הם עלות מעסיק). קחו אוויר, וצללו יחד איתנו אל תוך ספרי החשבונות של מועדון הכדורסל מכבי תל אביב בע"מ.

הכנסות מכבי תל אביב מעונת 2008/09. אסור להשתמש
והיו גם פלוסים בעונה הזו. כך נראה דו"ח ההכנסות של מכבי תל אביב/אסור להשתמש

דצמבר 2008: סימנים ראשונים של קריסה

איש לא יכול היה לדמיין שכך, בתוך זמן כה קצר, יקרסו כל התכנונים התקציביים שנתפרו לעונה החולפת. אל הדרך יצאה מכבי כשהיא מגובה בתקציב הגבוה בתולדותיה – 19,417,132 דולר. אלא שכבר ב-8 דצמבר, בקושי חודשיים בתוך העונה, התכנסה ועדת הכספים של הקבוצה כדי לעדכן את המספרים. בהתכתבויות פנימיות בין חברי האקזקוטיבה – ההנהלה המצומצמת – צוין לאחר אותה פגישה כי "בהתאם לשינויים שקרו, תחזית הסטיות מביאה לצפי הפסד של כ-1.3 מיליון דולר ללא פחת, והפסד של כ-1.7 כולל פחת". ובמילים אחרות, כבר אז התבקשו הבעלים להכניס את היד לכיס. הסיבה העיקרית לאותן סטיות הייתה צירופו של מרכוס בראון באוקטובר אשתקד, בעלות של 1,101,841 דולר בדיוק.

בהמשך צפו עוד כמה בלת"מים – פיני גרשון הוזעק מיוון בעלות של 751,269 דולר (בעונה הבאה תהיה עלותו גבוהה משמעותית, על כך נפרט בכתבות הבאות, א.ג. ו-ט.ו.), מרכוס פייזר (חזר) ואלטון בראון (נחת) חיזקו את הסגל בעלות נוספת של 1,066,965 דולר, ופתאום גם התברר שלליאור אליהו נולד חוב של 192,308 דולר שלא חושב בתחילה.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
תמונה 3 – שכר השחקנים והמאמנים שהובאו במהלך 2008/09. אסור להשתמש
שכר בדולרים של המאמנים והשחקנים שהגיעו למכבי תל אביב במהלך עונת 2008/9/אסור להשתמש

אם כן, שכר השחקנים המופרז היה אחד מסממני העונה הקודמת. הדוגמה הטובה ביותר הייתה קרלוס ארויו, שעלות שכרו – 3,435,734 דולר בדיוק (לרבות עמלת סוכן) – נגסה ב-17% מהתקציב הכולל של המועדון. רודני ווייט צורף מהליגה הסינית בעלות פנומנאלית של 1,219,264 דולר. עלותו של אסטבן באטיסטה, שחקן משלים להזכירכם, עלתה לכדי 1,313,678 דולר. טל בורשטיין, שכמעט ולא שיחק בשנתיים שקדמו לעונה, עלה למכבי 1,314,496 דולרים נוספים. אלטון בראון, שצורף במהלך העונה, חתם על חוזה בהיקף של 587,837 דולר. לאחר זמן קצר שוחרר, וזכה לראות רק חלק מהסכום האמור. עלותו של ליאור אליהו עמדה על 499,885 דולר.

שכר הזרים של מכבי תל אביב ב-2008/09. אסור להשתמש
משלמים, משלמים ומשלמים. עלותם של הזרים שפתחו את העונה במכבי תל אביב בדולרים/אסור להשתמש

עם תחילת העונה התברר כי השכר הגבוה לא היה בהכרח ערובה להצלחה. בזבוז הכספים על שכר השחקנים והצוות המקצועי תפח למימדים חסרי תקדים, של למעלה מ-55 מיליון שקל. במזכר ששלח בחודש דצמבר, ופורסם כאן לפני כשבועיים, קבל רענן כץ על השכר המופרז ששולם לשחקנים. על מה כץ התרעם? בעיקר לנוכח הידיעה שבשנים הקודמות גרפה מכבי תארים בתקציבים נמוכים הרבה יותר. כמה נמוכים? שימו לב לנתון הבא: בעונת 2005/6, העונה האחרונה של שושלת פארקר-וויצ'יץ'-גרשון האגדית, הסתכם שכר השחקנים ואנשי הצוות המקצועי, על פי דוחות פנימיים שהגיעו לידי וואלה! ספורט ו"גלובס", ב-36,856,000 שקל בלבד. המשמעות: בתוך שנתיים זינק שכר השחקנים והמאמנים בכ-50%. את התוצאות על המגרש של אותן עונות כולנו זוכרים.

אגב, סביר להניח שאחד הדברים שדחפו לבניית סגל כה יקר היה המתנה הגדולה שקיבלה מכבי בקיץ שעבר מאולימפיאקוס עבור שחרורו של יותם הלפרין – מדובר בפיצוי הגבוה ביותר אי-פעם לו זכתה בגין שחרור של שחקן: 852,900 דולר. וכך, תחנת הרכבת שהביאה איתה להיכל שחקנים, מאמנים, עוזרי מאמנים, מאמני כושר ויתר פונקציונרים, הקפיצה את סעיף השכר המקורי שתוכנן לעונת 2008/9 מ-12,975,137 דולר לכ-16.1 מיליון דולר. מהסכום הזה צריך לקזז כמה מאות אלפי דולרים, שחסכה מכבי בזכות שחרור מספר שחקנים.

שכר הישראלים של מכבי תל אביב ב-2008/09. אסור להשתמש
שכר בדולרים של השחקנים הישראלים של מכבי תל אביב/אסור להשתמש

למה לאמן קבוצה בליגת העל? עדיף לסדר מגבות בהיכל

עניין נוסף שהוביל לחילוקי דעות קשים בין קבוצות הבעלים היה תופעת הבזבוזים שהשתרשה במערכת. לדוגמה, נסיעות של מקורבים וחברי הנהלה לכל משחק חוץ באירופה, לרבות שיכון כל המנהלים בסוויטות, על חשבון המועדון. גורמים במועדון טענו כי הגורם המייצג לתופעה הוא רואה החשבון נמי גולדשטיין – מקורבו של דייויד פדרמן, שאינו מחזיק בתפקיד מוגדר בקבוצה, והפך ברבות השנים לחלק בלתי נפרד מההתנהלות השוטפת של המערכת. גולדשטיין כמעט ולא מחמיץ אף נסיעה לחו"ל ונהנה מכל הפינוקים שהמועדון יכול להציע.

נמי גולדשטיין הוא רק המשל. שמו עלה לא מעט פעמים בשיחות סגורות בין הבעלים, כשעלתה לדיון סוגיית הבזבוזים. העימותים הללו היו סלע המחלוקת בין רענן כץ לבין פדרמן. כץ הודיע כי הוא מוכן לייקר את סעיף הטיסות בתקציב ולצאת בצ'ארטרים, אפילו אם ימומן הדבר ישירות מכיסם של הבעלים, זאת כדי ששחקני הקבוצה יוכלו לנוח עוד מספר שעות ולא יהיו תלויים בטיסות אזרחיות, שממריאות ברובן בשעות הבוקר המוקדמות מאוד – כנהוג ב-NBA – אך בתמורה ביקש לקצץ בסעיפים אחרים. "יש יותר מדי שומן בקבוצה הזו", נאמר בסביבתו.

שכר אנשי המקצוע שפתחו את העונה במכבי תל אביב 2008/09. אסור להשתמש
שכרם של אנשי המקצוע שהגיעו למכבי תל אביב במהלך 2008/09/אסור להשתמש

מחלת הבזבוזים הממארת התפשטה גם לצוות המקצועי. הנה כמה דוגמאות: רועי חגאי, שהגיע בקיץ שעבר כעוזרו של בירנבוים, זכה לשכר ברוטו של 136,400 דולר. לצורך ההשוואה, מדובר, פחות או יותר, בעלות כפולה מזו שמרוויח עוזר המאמן בהפועל ירושלים, מתן חרוש. יש לזכור כי חגאי הוא רק אחד משני עוזרים (השני, אבי אבן, לקח 101,011 דולר ברוטו).

והנה עוד מספר אנקדוטות: עלותו של עמי ביטון, מנהל המשק של המועדון, הגיעה בעונה החולפת לכדי 78,652 דולר ברוטו – שכר הגבוה משל רוב מאמני ליגת העל. עלותו של אלי נתנאל, אפסנאי הקבוצה, היתה פנומנאלית: 75,951 דולר. לא נזלזל, חלילה, בעבודתם של השניים, אבל אם מישהו רוצה לדייק בפרטים, הרי שדני פרנקו, שהוביל בעונה החולפת את הפועל חולון לזכייה בגביע המדינה, הרוויח שכר דומה לזה של אנשי המשק בצהוב-כחול (ועזב הקיץ לאחר שהתבקש עוד לקצץ בשכרו). מאמני קבוצות קטנות יותר בליגת העל – כמו עמיר עוזי ולפניו רובי בלינקו בעירוני רמת גן, אורן אהרוני בגבעת שמואל, אילון ביהם בקרית אתא ואחרים – הרוויחו סכומים נמוכים יותר.

גם פונקציות חדשות נוספו. העונה החולפת הייתה כנראה הראשונה בה שילמה מכבי למנהל הקבוצה, אחרי שבמשך שנים עבדו שמלוק מחרובסקי ומוני פנאן בהתנדבות. גור שלף תוגמל ב-116,459 דולר ברוטו. וישנם עוד כמה אלמנטים שעלו לא מעט. למשל, השי שמכבי מחלקת למנויים – הכולל לוח שנה ולוח משחקים קטן – עלה למועדון 44,644 דולר. עלות להקת המעודדות היתה 25,800 דולר. ומי שמכיר את מסיבת העיתונאים המסורתית של פתיחת העונה – זו שנערכת במלון מפואר על חוף ימה של תל אביב, וכוללת בופה עשיר – זאת עלתה 9,766 דולר.

רגע לפני שיצאה העונה לדרך, נפרדה מכבי מניקולה וויצ'יץ', מגדולי שחקניה בכל הזמנים. המשחק ההוא עלה למועדון 79,989 דולר. בסך הכל נבנה התקציב עם הוצאות תפעול של 5,595,547 דולר – עלייה של 20% בהשוואה לשנתיים שלפני כן.

בקיץ שעבר החליטו אנשי מכבי להשקיע כספים למען עתיד המועדון. לשם כך בנו מחלקת סקאוטינג, בראשה עמד דני גוט, לשעבר עוזר המאמן בקבוצה וכיום מאמן עירוני רמת-גן. אותה מחלקה תוקצבה בסכום כולל של 458,000 דולר (מתוכם 174,112 דולר ברוטו לגוט), אבל פורקה כעבור מספר חודשים בודדים. כמעט חצי מיליון דולר – חצי מתקציב של קבוצה ממוצעת בליגת העל – שירד לטמיון. מיותר לציין שגוט מרוויח ברמת גן הצנועה סכום נמוך יותר באופן משמעותי.

שכר בעלי תפקידי המנהלה במכבי תל אביב. אסור להשתמש
הרבה, הרבה מאוד כסף/אסור להשתמש

דברים שאי אפשר להיפטר מהם

מה שעוד מקשה על ההתנהלות של מכבי הם הגבנונים שהיא גוררת לאורך השנים. למשל, 540,000 דולר שהיא מחויבת לשלם בכל שנה, בגין השיפוץ המקיף שנערך ביד אליהו. מדובר בהסכם לעשר שנים, שהחל רק ב-2006.

גם שידורי הטלוויזיה מהווים בעיה. להבדיל מעונות קודמות, בהן זכתה להסכם "פיקס" עבור זכויות השידור, בהסכם האחרון עם ערוץ 10 הותנה הכסף במעבר שלבים ביורוליג. הסכם מדורג, מה שנקרא. השנה עמדו הסכמי הטלוויזיה של מכבי על 3,040,000 דולר, ובנוסף קיבלה מכבי עוד 350,000 דולר ממכירת זכויות השידור לאינטרנט ולסלולר (ערוץ הספורט). מתוך הסכום הזה, שהועבר ליורוליג, הייתה אמורה מכבי לקבל בחזרה 2,642,570 דולר. הסכומים הללו נכנסו לתקציב כעובדות ברורות מאליהן. בפועל, מכבי הודחה מהמפעל כבר בשלב הטופ-16, ההסכם עם ערוץ 10 נחתך בשלב מוקדם יחסית (עוד לפני רבע הגמר), ומכבי איבדה ממנו קרוב לשליש.

ישנם שני גבנונים נוספים, שקשורים להלוואות שהקבוצה גוררת. אחד הוא הלוואה מהבנקים, שהשנה עמד ההחזר שלה על 398,252 דולר, והשני הוא מימון בגין רכישת הקובייה הגדולה שהותקנה בהיכל (469,001 דולר). אם לא די באלו, הנה עוד דוגמה לעול נוסף שעשוי להיווצר בקרוב: עומרי כספי זכה בעונה האחרונה לשכר חייל, של 23,479 דולר ברוטו (עקב מגבלות החוק). לו היה נשאר בקבוצה, אמור היה כספי להרוויח בעונה הבאה במכבי למעלה מ-1.5 מיליון דולר ברוטו – סכום שמגלם גם את שכרו האמיתי בשנה שעברה. מאחר שכספי לא ישחק בעונה הבאה במכבי, זו עדיין תיאלץ לסגור את החוב בגין השנתיים ששיחק במדיה כחייל. אבל אלו כבר הצרות של עונת 2009/10, אליה עוד נגיע בהמשך הפרויקט.

ממכבי תל אביב טרם נמסרה תגובה. רענן כץ, מבעלי הקבוצה, ביקש להדגיש כי "כבר מספר שבועות שאני לא מדבר עם עיתונאים, ומנסה לשנות את שיטות העבודה במכבי ברוח טובה ובשקט תעשייתי".

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully