וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זומר מסך: על יאן זומר, שוערה של פ.צ. באזל

4.8.2013 / 13:51

הוא ניצח את מנצ'סטר יונייטד ואת באיירן, ברצלונה ומילאן הוזכרו כמועמדות להחתימו והעיתונאים המקומיים מתים עליו. מכבי תל אביב צריכה להכניע ביום שלישי את יאן זומר כדי לעבור את באזל, ורצוי פעמיים כי הוא מתמחה בפנדלים. הכל על השוער השווייצרי, כולל טיפ לצהובים

קובי אליהו

בוידאו: פאולו סוזה מסביר כיצד מכבי תל אביב תעבור את באזל במפגש הכפול

אם משחק הגומלין במוקדמות ליגת האלופות ילך ביום שלישי לבעיטות הכרעה מ-11 מטרים, תהיה באזל בידיים בטוחות למדי. יאן זומר עשה לעצמו שם של פנדליסט מדופלם בשווייץ עוד לפני שניצב מול משה אוחיון אחרי תיקו בתום 120 דקות בגמר הגביע בין באזל ללוצרן לפני שנה. הוא הדף באמנות כדור לא רע של הקשר הישראלי, וניצח במלחמה הפסיכולוגית גם את פלוריאן שטאהל. "אמרתי לו לפני הבעיטה שאנחנו לוקחים את הגביע אם הוא יחמיץ. אז הוא החמיץ", חגג זומר. "לפני הפנדלים הציעו לי לראות נתונים סטטיסטיים על הבעיטות של שחקני לוצרן בעבר, אבל החלטתי לא לעשות זאת. העדפתי להתרכז במה שהם עושים עכשיו", אמר האיש שהיה קרוב מאוד להדוף גם את שתי הבעיטות שמצאו את הדרך אל הרשת.

בעונה שעברה, ברבע-גמר הליגה האירופית, זכה זומר להציג את כישוריו בנושא ליבשת כולה כאשר עצר באמנות את הפנדל של טום האדלסטון מטוטנהאם וראה את הכדור המרושל של עמנואל אדבאיור טס מעל המשקוף. מצד שני, גם המאזן של זומר לא מושלם. בגמר הגביע האחרון נגד גראסהופרס הוא אמנם הדף בעיטה אחת בדו-קרב, אך הפסיד בסופו של דבר והיה מתוסכל מאוד לפספס דאבל שני ברציפות.

יאן זומר שוער באזל. רויטרס
כל היבשת כבר מכירה אותו. יאן זומר/רויטרס

"אני שקט כמו קסיאס"

על מנת להצליח בפנדלים, הדרישות הבסיסיות משוער הן אינסטינקטים מעולים על קו השער וקור רוח במצב לחץ. זומר בן ה-24 מצטיין בשני התחומים. הוא בטוח בעצמו, אף פעם לא מאבד את הראש ולוקח את הכל בשקט נפשי מופתי. למעשה, גם מחוץ למגרש מדובר בבחור רגוע להפליא. יש הסבורים שרוב השוערים המפורסמים אוהבים להחצין את האמוציות, אולם זומר הוא ההיפך המוחלט. "שוער לא חייב להיות משוגע. יש דמויות כמו אוליבר קאן, אבל יש גם טיפוסים שקטים כמו איקר קסיאס ופפה ריינה. אני משתייך לקבוצה השניה", הוא אומר. ג'אנלואיג'י בופון תמיד שימש לזומר מודל להערצה, והוא מנסה ללמוד ממנו עד היום.

מגיל צעיר מאוד ידע זומר את ייעודו. ילדים שמתחילים לשחק בדרך כלל לא רוצים להיות שוערים. זומר, שעשה את צעדיו הראשונים בכדורגל כבר בגיל ארבע, מספר שעשה בטבעיות את דרכו אל השער כבר באימון הראשון. "זה כנראה אצלי בגנים", הוא התבדח מספר פעמים. אביו ודודו של הכוכב אמנם מעולם לא הגיעו לרמות הגבוהות, אך מספרים שהם היו שוערים מוכשרים למדי בקבוצות החובבים.

שוער נבחרת ספרד איקר קסיאס מנחם את שוער נבחרת איטליה ג'אנלואיג'י בופון. רויטרס
שניים שלא מראים יותר מדי רגשות. קסיאס ובופון/רויטרס

"יהלום ענק"

מאז הצטרף לנוער של באזל בגיל 14, הבינו במועדון כי זכו בשוער עם פוטנציאל לא מבוטל. בגיל 18 הוא הושאל לוואדוץ כדי לקבל ניסיון והפך לבורג מרכזי בקבוצה מליכטנשטיין שהעפילה לליגה הבכירה בשווייץ. כעבור שנתיים, הוא הושאל שוב, הפעם למועדון גדול הרבה יותר. גם בגראסהופרס הצליח זומר בקלות לתפוס את המקום בין הקורות, וסחט ללא הפסקה תשואות מהמאמן צ'יריאקו ספורצה, מגדולי שחקני העבר השווייצרים בכל הזמנים. "הוא יהלום ענק", הוא הצהיר, והכינוי דבק בזומר. "בהתחלה נדמה היה שהוא שקט מדי, כמעט אנמי. אבל לא לקח הרבה זמן כדי להפנים עד כמה הוא מדהים. אי אפשר היה לבקש שוער טוב יותר", אמר ספורצה.

בעונה ההיא בגראסהופרס שלח זומר מסר ברור למעסיקיו, כאשר הדף פנדל של מרקו שטרלר במשחק מול באזל. כדי למנוע הפתעות, החתימה אותו באזל בקיץ 2010 על חוזה לחמש שנים, והפעם בחרה להשאירו בסגל כגיבוי ליקיר הקהל, פרנקו קוסטנסו הארגנטיני. "לא היה קל לשבת על הספסל, אבל חוזה ארוך טווח הבהיר לי שבקבוצה בונים עלי", הסביר אז זומר. לקראת סוף העונה התברר לו שחוזהו של קוסטנסו לא יחודש, והחל מ-2011 זומר הוא הכוכב הבלתי מעורער של באזל בין הקורות.

מרקו שטרלר חלוץ פ.צ באזל. GettyImages
כשהפנדל שלו נהדף, בבאזל הבינו שהוא וזומר צריכים לשחק באותה קבוצה. שטרלר/GettyImages

מדיח את השדים האדומים

השנתיים האחרונות היו אדירות מבחינת זומר. זה התחיל עם הופעה פנומנלית באליפות אירופה לנבחרות צעירות בדנמרק, שם נתן הצגה במשחק הפתיחה מול המארחת ולא ספג שער עד הגמר מול ספרד, בו נכנע לכדור מדהים של טיאגו בהפסד 2:0. עם באזל הוא זכה בשתי אליפויות רצופות וגביע אחד, וגם היה שותף לאחת החוויות המדהימות ביותר של קבוצה שווייצרית כלשהי במפעלים האירופים. ב-7 בדצמבר 2011 אירחה באזל את מנצ'סטר יונייטד במחזור הנעילה בשלב הבתים בידיעה שניצחון יעלה אותה על חשבון השדים האדומים. היא חוללה את הסנסציה עם 1:2 היסטורי, בהופעה כבירה של השוער הצעיר. זומר הצטיין גם בניצחון 0:1 על באיירן מינכן בשמינית-הגמר. העסק אמנם נגמר עם שביעיה ברשת בגומלין, אך אפילו מההשפלה הזו יצא השוער ללא כל פגיעה בשמו הטוב, והעיתונאים כתבו שהתוצאה יכולה הייתה להיות כפולה אלמלא הצלותיו הרבות.

העלייה המטאורית הפכה את זומר לסלבריטי, וגם המראה החיצוני שלו ממש לא הפריע לזכות בחוזה פרסום טוב עם חברת הקוסמטיקה ניוואה. בנבחרת הוא עדיין משמש כמחליפו של דייגו בנאליו, וכאן צפויה לו אולי המתנה ארוכה, כי מספר אחת הבלתי מעורער מוולפסבורג בסך הכל בן 29. הסיכויים לגבור עליו לפני המונדיאל בברזיל לא גבוהים, וגם אחריו עשוי בנאליו להמשיך לעמוד בין הקורות. מעבר לליגה גדולה יותר עשוי לסייע לזומר רבות, וההצעות ממש לא חסרות.

שוער נבחרת שוויץ, דייגו בנאליו, לפני חלוץ נבחרת הונדורס, דויד סואזו. רויטרס
למרות הכול, הוא כנראה יפתח בין הקורות בברזיל. דייגו בנאליו/רויטרס

ברצלונה, מילאן ופיורנטינה

לפני פחות משנה פורסם כי הכישרון השווייצרי נמצא ברשימה המצומצמת של מועמדים שסימנה ברצלונה כיורשים פוטנציאליים של ויקטור ואלדס. עלותו הנמוכה, כששה מיליון יורו בלבד, בהחלט הייתה לזכותו, אולם בחודשים שעברו מאז נדמה כי אופציה זו ירדה מהפרק, ובבירת קטלוניה מתמקדים במרק-אנדרה טר-סטגן ממנשנגלדבאך. כיוון ריאלי יותר מצביע על מילאן שזקוקה לשוער צעיר כדי להחליף בבוא העת את כריסטיאן אביאטי. גישושים בנושא כבר נעשו במהלך השנה האחרונה. בימים שלפני תחילת העונה דובר דווקא על פיורנטינה, אשר ניהלה משא ומתן התחלתי עם באזל. זומר דאג להרגיע את האוהדים: "בשלב זה המעבר עוד רחוק. אני משאיר את העניינים האלה לסוכן שלי, והראש שלי אך ורק בבאזל. אנחנו צריכים להתחיל את העונה ברגל ימין ולהעפיל לליגת האלופות. כל השאר לא מעניין אותי".

העיתונאי כריסטוף קיסליך, המסקר את באזל, סבור שזומר יעזוב את הקבוצה רק בעוד שנה: "אבא שלו הוא איש חכם וסוכנו וולפגנג פוגה הוא אדם מנוסה. הם לא מפעילים לחץ על יאן ולא ממהרים, כי הם יודעים שהוא יגיע לקבוצה גדולה בסופו של דבר". כמו עמיתיו, יש לקיסליך רק שבחים על הגיבור המקומי: "זומר מרוכז מאוד, אינטליגנטי, ויודע לחזות היטב את המשחק. הוא מצוין באחד על אחד, יש לו אינסטינקטים מעולים והוא שולט ברחבה למרות שאינו גבוה במיוחד. אין לו נקודות תורפה".

כריסטיאן אביאטי שוער מילאן. Claudio Villa, GettyImages
את ואלדס זומר כנראה לא יחליף, סיכוי ריאלי ביותר שאותו כן. אביאטי/GettyImages, Claudio Villa

נקודת התורפה – כדורי גובה

זומר עצמו דווקא כן מוצא נקודות כאלה. לא מכבר טען השוער בראיון שהוא צריך לעבוד על משחק הרגל שלו, ולהשתפר במיוחד ביציאה לכדורי גובה. תחום זה, ללא צל של ספק, הוא הבעייתי ביותר אצלו. מכבי תל אביב יכולה הייתה להיווכח בכך בעצמה. הטעות היחידה של זומר במשחק הראשון התרחשה כאשר יצא גרוע מאוד לכדור רוחב שגרתי, פספס אותו לחלוטין ואפשר לראדה פריצה לנגוח לעבר שער חשוף. הסקורר השבדי החמיץ את המסגרת, ובאזל ניצלה. במשחק הגומלין כדאי לחניכיו של פאולו סוזה לנסות לגרום שוב למצבים מסוג זה. להכניע את זומר על קו השער זו משימה קשה הרבה יותר, אפילו אם מדובר בפנדלים.

  • עוד באותו נושא:
  • יאן זומר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully