וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבן, האב ורוח הקודש

16.1.2009 / 10:00

מאז שאביו של יוהאן גורקוף התעקש שבנו יהפוך לכדורגלן, הילד כבר הספיק להפוך ללהיט בבורדו, לסמל סקס ולהיחשב לכוכב העתיד של הטריקולור. רק אל תגידו "היורש של זידאן"

משחקי טרום עונה אף פעם לא משכו יותר מדי תשומת לב, וכך היה גם במקרה בו בורדו ולוריין נפגשו למשחק הכנה בסוף יולי האחרון. כמה עשרות הצופים שהטריחו עצמם למגרש הקטן בקומונת הקיט קרנאק, אשר בחבל בריטני, לא הצטערו לרגע. גולת הכותרת הייתה הפגישה המרגשת בין יוהאן גורקוף, שחקן הרכש החדש של בורדו, לבין אביו כריסטיאן, מאמן לוריין. בפועל קיבלו מספר אוהדי בורדו (שהגיעו באקראי למקום) טעימה ראשונה מהשחקן שירטיט את לבם בעונה הקרובה. הילד כבש את שער הניצחון מול הקבוצה של אביו התומך, וגרם לאחד האוהדים לפנות לכריסטיאן ולהביע את הערכתו מיד בתום המשחק. "כזה שחקן לא ראינו כבר זמן רב בבורדו", אמר האוהד. "אם זה מה שמחכה לנו העונה, אני רוכש מנוי ברגע שאני שב הביתה".

כריסטיאן היה האיש שדחף את בנו לכדורגל, על אף חלומו להיות טניסאי. הוא לקח את יוהאן לכל מקום שבו אימן ושיבץ אותו במחלקות הנוער. כך היה כשמונה האב למאמן ראן וכנדוניה העניק למחלקת הנוער חיזוק בדמות יוהאן, אז שחקן נבחרת בתי הספר של צרפת. חמש שנים אחר כך, כבר ללא היד המלטפת של אבא, עשה גורקוף את עונת הפריצה בקבוצה הבוגרת של ראן, כשהשאיר בצל כוכבים כמו פטר צ'ך, קים קלסטרום ואלכסנדר פריי ששיחקו לצדו. הכישרון הגדול נחשף לפתע ברמה לאומית ואף זכה למעקב מצד המועדונים המובילים בעולם. פרשני הכדורגל ראו צעיר המזכיר את זיזו יקירם במבנה הגוף ובכישרון, לא התאפקו ופלטו את המשפט הנדוש: "מדובר ביורש של זינדין זידאן".

זידאן יש רק אחד

"זידאן הקטן", כידוע, היא תווית שכבר חיסלה קריירות לשחקנים רבים. מישהו זוכר את כאמל מריים? גם הוא כיכב בבורדו כפליימייקר והושווה לא אחת לזיזו, תוך כדי הסתמכות על יכולות המסירה הנהדרות שלו ועל מוצאו האלג'יראי. היום הוא מעביר את זמנו במונאקו, לעתים על הספסל ולעתים בהרכב, מחליף חוויות עם ז'אן ז'אק גוסו וחושב מה היה קורה אילו שמו לא היה מוזכר בנשימה אחת עם הגדול מכולם. אותן מחשבות מרצדות במוחו של מוראד מגני. גם הוא, כמו גורקוף, כונה "זידאן הקטן" אחרי טורניר מוצלח בנבחרת צרפת עד גיל 17, רק שההשוואה הייתה גדולה עליו מהרגע הראשון והוא מעולם לא הבין זאת.

גורקוף, לעומתו, לא נופל למלכודות שטומנת לו התקשורת ומעדיף להתעלם ממה שכותבים עליו. "זידאן יש רק אחד", הקפיד להדגיש גם בתקופתו בראן וגם בימים אלה, כאשר הוא מלהטט במגרשי הליגה הצרפתית ומזכיר נשכחות לאוהדי בורדו שתמיד חיבבו פליימייקרים. "אני שייך לדור שחקנים שספג את ההשראה מזיזו. אני יכול להבין אנשים שמזהים אלמנטים שלו במשחק שלי, הרי תמיד יש לי את הרצון לחקות את הטובים ביותר, וזידאן הוא כזה".

המהנדס?

ההשוואות לזיזו הודגשו ביתר שאת בשבוע האחרון. בורדו אירחה את פריס סן ז'רמן לקרב צמרת מסקרן, במשחק הנועל של המחזור ה-20 הקפוא והערפילי, והתעללה בה עם רביעייה. גורקוף היה אחראי לתחילת השיטפון עם בישול מכדור חופשי, ולאחר מכן סיפק את ההיילייט של הערב. בדקה ה-71 קיבל הקשר המחונן כדור ממתיו שאלמה, חלף על פני המגן סילבאן ארמן בעזרת הרולטה המפורסמת מבית היוצר של זידאן, היתל בעזרת חילופי רגליים מהירים גם בסמי טראורה והכניע את השוער מיקאל לאנדרו בבעיטה עם החלק החיצון. יציעי סטאד שבאן דלמאס רעדו כמו בימים ההם, באמצע שנות ה-90, כשאת עמדת "המהנדס" במרכז המגרש אייש אחד, זידאן שמו.

"ראיתי את השער על המסך הגדול עוד בזמן המשחק", אמר גורקוף הנרגש, "אבל אני לא יכול להסביר מה עשיתי. זה היה רק אינסטינקט". המאמן לורן בלאן היה הרבה יותר נחרץ: "ראינו ביצוע אדיר של שחקן גדול. בהחלט מדובר בכדורגלן העתיד של צרפת. זו רק ההתחלה עבורו, והרווח כולו שלנו". גם בעמדת השידור של רשת "קאנאל פלוס", בה ישבו שחקני בורדו ונבחרת צרפת לשעבר ז'אן פייר פאפן וכריסטוף דוגארי, יצאו מגדרם תוך שימוש במילים מפוצצות כדי לנסות ולתאר את השער.

אריק בדואה, איש הצוות המקצועי של בורדו, ניסה אף הוא להסביר באותו ערב את היכולת הפנומנלית של גורקוף. "יש לו חוש מיוחד לכדור", אמר בדואה. "המשחק האטרקטיבי זורם אצלו בדם, ההתקדמות שלו עקבית ומבחינה טכנית יש לו הכל. אינטלקטואלית, מדובר באתלט בוגר שעבר שיעור באחד מבתי הספר הטובים שיש, במילאן, שם למד לעבוד ללא לאות. ליוהאן יש קלאסה שהופכת אותו לאהוד על חבריו לקבוצה, ואת המנטליות הנכונה, הרבה בזכות החינוך שקיבל". כשנשאל מה עדיין טעון שיפור במשחק של הקשר, ענה בדואה: "משחק הראש".

הנבחר?

למחרת המשחק עיתוני הספורט בצרפת לא ניסו לעצור את הסחף שהחל במגרש. להפך, הם הצטרפו בחדווה למקהלה העליזה. "גורקוף הוא זידאן החדש", הכריז ה"ל'אקיפ", שהקדיש את תמונת השער לעילוי מבריטני, שזכה גם בתואר השחקן הצעיר של 2008. אחרים הסתפקו בדיבורים על "היורש" ו"הנבחר", כשכולם מכוונים לאותה מטרה: סיום מסעות החיפוש אחר הדמות שתוביל את הכדורגל הצרפתי.

את החיפושים שהחלו לפני עשר שנים, עם יוהאן מיקו, חשבו הצרפתים שסיימו עם הדור המבריק של קארים בנזמה, חאתם בן ארפה וסמיר נאסרי. אלא שהראשון הוא בכלל חלוץ, השני מתייחס לכדורגל כעיסוק משני ולאחרון יש רגלי חרסינה שמונעות ממנו להתמיד על המגרש. בנוסף, שלושתם - אם נשתמש במונח בו בחרו ותיקי נבחרת צרפת – "פרחחים". הפער בין התדמית הציבורית שלהם לזו של זידאן הוא בלתי מחיק, והם לא עושים דבר כדי לתקן זאת. דווקא גורקוף, בן דורם הנחבא אל הכלים ונטול הגב התקשורתי, מזכיר יותר את המקור.

הבדל מוחשי נוסף בין יוהאן גורקוף לשאר "היורשים הפוטנציאליים" קיבלנו במפגש ליגת האלופות של בורדו מול צ'לסי. הקפטן האנגלי ג'ון טרי הכשיל בגסות את הצרפתי, במטרה ברורה להראות מי בעל הבית. גורקוף קם מיד ועמד בראש מורם מול טרי ההמום, כדי להבהיר שזו הפעם האחרונה. תדמית הבחור הסימפטי נעלמה בן רגע. פתאום לא רק הכישרון של זידאן היה שם, אלא גם הגישה הבלתי מתפשרת. כך רוצים לראות את גורקוף מגיע למשחקי הנבחרת, במדיה הבקיע שער מבריק מול רומניה והוסיף ארבעה בישולים בשש הופעות שהשאירו טעם של עוד. כולם יודעים שעל מנת להשתחרר מעול ההשוואות, צריך גורקוף – בדומה ללאונל מסי וצלו של דייגו מראדונה בארגנטינה – להוביל את נבחרתו לזכייה בטורניר גדול.

אהוב הקהילה

בזמן שחבריו הצעירים לא מתרגשים מהדימוי התקשורתי שלהם, אצל גורקוף הדברים שונים לגמרי. "אני קנאי לפרטיות שלי", ציין השחקן בכל ראיון שנערך עמו. "על המגרש ולצד המשפחה והחברים, אני מאוד משוחרר. בתור דמות ציבורית, אני מייחס חשיבות לתדמית שלי ומעדיף לשמור על ריחוק מסוים. מבחינה זו, בורדו מאוד מתאימה לאופי שלי, בטח לעומת מילאנו. הייתי שם בשנתיים האחרנות, ועם כל הכבוד לעובדה שזו עיר האופנה ויש בה הרבה יתרונות, זו גם סביבה מאוד שטחית".

הרצון לשמור על פרטיות לא עולה בקנה אחד עם פריצתו המטאורית של גורקוף לעולם הסלבס. המפרסמים משחרים לפתחו והצעות מחברות אופנה לא מפסיקות להגיע, אם כי השחקן נשאר נאמן ל"אדידס", שם הוא חתום בצוותא עם כמה מחבריו לנבחרת הצרפתית. בלי לשים לב או להתכוון לכך, הבחור הפך סמל סקס. ולא רק עבור נשים. הפופולריות שלו מרקיעת שחקים בשבועות האחרונים, ובמגזין "טטו", המיועד לקהילה ההומוסקסואלית בצרפת, בחרו בו כגבר הלוהט של חודש דצמבר.

"אנחנו מאמינים שהוא יהפוך לאייקון אופנה של ממש", סיפר עורך המגזין, סילבן זימרמן. "בנוסף להיותו סמל סקס, מדובר בבחור אינטליגנטי עם אישיות מרתקת. בשבועות האחרונים, בעקבות הבאזז סביבו, גורקוף אכן הפך פופולרי בקרב חברי הקהילה. גם הסטריפטיז שלו אחרי המשחקים לא מזיק. נקדיש לו פינה גם במהדורת פברואר". חזון אחרית הימים? אידיליה בין הקהילה הגאה לעולם הכדורגל? לא ממש. "זה לא הענף שלנו", מדגיש זימרמן. "עדיין מדובר בספורט הומופובי, אבל הדרך הנאותה בה גורקוף התייחס לדברים בהחלט מעידה על התקדמות בכיוון הנכון".

מילאן מביטה מהצד בעניין

עכשיו מילאן, בעלת הכרטיס של גורקוף, מפנטזת על חזרתו של הכישרון הצרפתי לחיקה. כמו מספר לא מבוטל של כדורגלנים צעירים, גם גורקוף הצטרף מוקדם מדי למועדון פאר והלך בו לאיבוד. הציפיות הגדולות עמן הגיע - בנוסף לקשיי ההתאקלמות בשיטה המילאנזית ולתחרות קשה מול קאקה, סיידורף, פירלו ושאר החברים - הפכו אותו לכישלון מהדהד אצל הרוסונרי, שהסכימו לבסוף להשאילו לקבוצה צרפתית בניסיון אחרון לסחוט משהו מההבטחה הגדולה.

פריס סן ז'רמן הייתה הראשונה שהביעה עניין, אך האבא כריסטיאן, המנהל את ענייני בנו, לא מצוי ביחסים טובים עם מאמן פ.ס.ז' פול לה גוון, ולפיכך בחר בבורדו כיעד המועדף. הרצון של משפחת גורקוף הוא להישאר בבורדו לעונה נוספת, במיוחד אם המאמן בלאן יאריך את חוזהו בקבוצה. גם במילאן מבינים זאת, אך משאירים פתח לקדנציה שנייה. "יוהאן יהיה במילאן או בבורדו בעונה הבאה, לא בשום מקום אחר", הבהיר אדריאנו גליאני, סגן נשיא מילאן. "הוא לא שיחק יותר מדי בשנתיים שלו אצלנו, כי עמדות הקישור שלנו היו עמוסות, אבל גורקוף שחקן מצוין והוא מוכיח זאת גם בבורדו וגם בנבחרת צרפת. בהחלט יש לו מקום במילאן, ובמידה שהצרפתים לא ישלמו את סכום 15 מיליון היורו שנקבע הוא יחזור לשורותינו".

גם עתה, כשהתקשורת עוסקת בסוגיית עתידו של הכישרון בן ה-22 ותוהה אם יבחר במילאן או בבורדו, כריסטיאן עומד בחזית. "שני המועדונים יכולים להגיד מה שהם רוצים", הודיע גורקוף סניור ב"לה פיגארו". "יוהאן נתקע באמצע עולם העסקאות, בעוד הוא בסך הכל רוצה להתמקד בפן הספורטיבי. הוא כדורגלן, תנו לו לשחק בשקט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully