וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמאל פורוורד: על המעבר של פיליפה לואיס לצ'לסי

18.8.2014 / 14:20

הוא עשה לעצמו בושות באייאקס, בכלל לא רצה להיות כדורגלן, כמעט איבד את רגלו בפציעה מזעזעת ואולי לא ישחק במונדיאל אף פעם, אבל פיליפה לואיס, המגן השמאלי הטוב בעולם בעונה שעברה, התקדם ועשוי להפוך לרכש הכי חשוב של צ'לסי. האם המעבר מה"אבא" סימאונה למוריניו יעבוד

פיליפה לואיס שחקן צ'לסי. GettyImages
המגן השמאלי הטוב באירופה בעונה שעברה מגיע לפרמיירליג. לואיס/GettyImages

פיליפה לואיס הרגיש קצת לא נוח לבקר את ההחלטה של לואיס פליפה סקולארי בבחירת הסגל למונדיאל: "אני לא מבין את הקריטריונים", הצהיר המגן השמאלי המצטיין של העונה באירופה, שהתאכזב מאוד לא ליטול חלק בטורניר הביתי על אף כושרו הנהדר. הוא לא הרחיב מעבר לכך, כי לא הייתה לו כל כוונה להפנות את האש לכיוונו של מקסוול, כוכב פריס סן ז'רמן שתפס את מקומו. לפני חודשים ארוכים כבר סיפר פיליפה לואיס: "מקסוול הוא כמו אח גדול עבורי. הוא עזר לי מאוד כאשר חוויתי תקופה קשה באייאקס".

לואיז פליפה סקולארי מאמן נבחרת ברזיל. GettyImages
ביקורת קלה לעברו. סקולארי/GettyImages

אין אוכל ברזילאי באמסטרדם

אייאקס? מתי בכלל הספיק פיליפה לואיס לשחק בהולנד? ובכן, הוא לא ראה דשא אפילו לדקה אחת כאשר מועדון הפאר מאמסטרדם הימר עליו בהשאלה לפני עשור. פיליפה לואיס היה בן 19 כשעשה את הדרך הארוכה לאירופה וממש לא היה בשל למהלך. אייאקס שיכנה אותו בבית משפחה מקומית על מנת להקל על התאקלמותו ועל לימוד השפה, אבל הנער מרד והתעקש לגור לבדו. "אני יכול להאשים רק את עצמי. חשבתי רק על אוכל ברזילאי, ערוצי טלוויזיה מברזיל וכל מה שקשור לברזיל. לא הייתי מוכן להשתנות ואנשים ראו שאני לא נהנה במדינתם. רק העברתי ביקורת על כולם", סיפר בדיעבד המגן, שנשלח בחזרה למולדתו בתום עונה מתסכלת.

זו לא הייתה הטעות הראשונה של פיליפה לואיס. בילדותו הוא כיכב בקטרגל ולא רצה אפילו לשמוע על כדורגל אמיתי. אביו השקיע מאמצים כבירים כדי לשכנע את בנו הסורר, הסביר את השיקולים הכלכליים ורק בגיל 14 הסכים פיליפה לעבור למגרש הגדול. זו הייתה הצלחה מהרגע הראשון, אם כי הוא שובץ תחילה כפליימייקר. כאשר היה בן 17 וכבר שיחק בפיגיירנסה, קבוצתו נותרה ללא מגנים שמאליים באימון ומוריסי רמאליו ביקש ממנו למלא את המשבצת. המאמן אהב את התוצאה ומאז נותר פיליפה לואיס בתפקידו החדש. גם דוריבאל ג'וניור, שנכנס לנעליו של רמאליו ב-2003, המשיך לתת לו את האשראי אך ורק בהגנה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
שחקן פ.ס.ז', מקסוול. GettyImages
עזר המון. מקסוול/GettyImages

ריאל ויתרה, לה קורוניה זכתה

ההכרה הגיעה אליו בהדרגה. פיליפה לואיס אמנם נכלל בסגל ברזיל לאליפות העולם עד גיל 20 בהולנד בקיץ 2005, אבל התקופה המחפירה באייאקס פגעה במעמדו והוא צפה מהספסל בביצועיו של פאביו סנטוס כמגן שמאלי. ריאל מדריד החליטה לתת לו הזדמנות באותו קיץ ושיבצה אותו בקבוצת המילואים בליגה השנייה. הפעם זה הלך טוב יותר והוא קיבל מקום קבוע בהרכב, אך לא היה טוב מספיק כדי להתקדם לקבוצה הבכירה. במקום, הוא עשה את הדרך ללה קורוניה, שהשלימה באותם ימים עם הפיכתה מאחד המועדונים השאפתניים ביבשת לסתם קבוצת מרכז טבלה.

בחבל גליסיה הוא הצליח סוף כל סוף להשתדרג. הברזילאי ירש את מקומו של חואן קאפדווילה המצוין, שעבר לוויאריאל, הרשים ביכולתו לנוע ללא הפסקה לאורך האגף ובקיץ 2009 סומן כיעד ברשימת הרכש של ברצלונה. הקטלאנים הציעו תמורתו תשעה מיליון יורו, דפורטיבו דרשה 14 והעסקה נפלה. בינתיים, גם עתידו הבינלאומי עמד בפני הכרעה. בעודו ממתין בקוצר רוח לזימון ראשון מברזיל, נפוצו בספרד דיווחים על העניין שמגלה בו ויסנטה דל בוסקה, מאמן הלה רוחה. בנוסף, גם ההתאחדות הפולנית לא הסתירה את רצונה לאזרחו.

שחקן לה קורוניה פיליפה לואיס (מימין). Lalo Vilar, AP
סופסוף השתדרג בגליסיה. לואיס בלה קורוניה/AP, Lalo Vilar

מאות מזכרות מפולין

פולין? גם החלק הזה בביוגרפיה של המגן לא מספיק מוכר. נא להכיר את פיליפה לואיס קסמירסקי, אשר סבא רבא שלו היגר מפולין לפני יותר ממאה שנה. הקהילה הפולנית בברזיל עדיין שומרת על חלק מהמסורת, כפי שהסביר בזמנו בראיון לתקשורת הפולנית מויסס קסמירסקי, אביו של הכוכב. "אנחנו לא שוכחים את המוצא שלנו. חלק מבני משפחתנו מדברים פולנית שוטפת, אנחנו שומרים את התמונות הישנות, שרים שירים פולנים בחגים ומתפללים בפולנית בכנסיות", אמר מויסס, ולא היסס להצהיר: "אהיה גאה מאוד בפיליפה אם יחליט לשחק בנבחרת פולין". ב-2008, כאשר לה קורוניה שיחקה מול לך פוזנאן בפולין, התלהב פיליפה לואיס מביקורו הראשון במדינה וקנה כמות מטורפת של מזכרות לכל המשפחה.

הפולנים חיפשו באותן שנים בנרות מתאזרחים לקראת יורו 2012 הביתי והאופציה נראתה ריאלית למדי. דונגה הבין שהוא צריך לפעול במהירות. בניגוד מוחלט לגישתו של סקולארי בפרשת דייגו קוסטה, דאג מאמן ברזיל דאז לשכנע את פיליפה לואיס לייצג את מולדתו. הוא לא היה צריך לעבוד קשה מדי. המגן היה מאושר לקבל את הזימון, לערוך משחק בכורה רשמי בשלהי מוקדמות המונדיאל באוקטובר 2009 ונהנה מסיכויים טובים לנסוע לדרום אפריקה.

מאמן נבחרת ברזיל דונגה. רויטרס
פעל במהירות כדי לשמור את פיליפה לואיס אצלו. דונגה/רויטרס

"אחזור טוב וחזק יותר"

הגורל רצה אחרת. בינואר 2010 שבר פיליפה לואיס את רגלו באופן מזעזע, כאשר התנגש בשוער אתלטיק בילבאו, גורקה איראיסוס, במהלך כיבוש שער. הפציעה הייתה כה מחרידה, עד שביממה הראשונה היה חשש לכריתת הרגל. לאחר מכן, ההערכה הייתה כי המגן ייעדר כשנה מהמגרשים. הוא אסר על הרופאים של לה קורוניה לדבר על קצב החלמתו בתקשורת והבטיח: "אחזור טוב וחזק יותר". הוא אכן חזר, תוך ארבעה חודשים בלבד והפגין מיד כושר נפלא. היה זה נס רפואי לכל דבר, אבל את ההזדמנות לשחק במונדיאל הוא החמיץ.

בארסה התקמצנה בזמנו, אבל אתלטיקו מדריד עשתה את אחת הרכישות המוצלחות ביותר שלה, כאשר שילמה כ-13 מיליון יורו תמורתו בקיץ 2010. השידוך התברר כמוצלח מהרגע הראשון והעסק עלה מספר דרגות עם הגעתו של דייגו סימאונה כמאמן בשלהי 2011. הארגנטיני התרשם ממוסר העבודה של הברזילאי, מיכולתו הטכנית ומהסיבולת הפיזית המדהימה שלו. לא נותר אפילו זכר מהילד המפונק והאנוכי מימי אייאקס. היה זה משקיען שנותן את כולו למען הקבוצה, בדיוק כמו שסימאונה אוהב. ביחד הם שינו את מנטליות המועדון ב-180 מעלות, הפכו את אתלטיקו מהלוזרית האולטימטיבית לווינרית, זכו בליגה האירופית ב-2012 ובגביע הספרדי ב-2013 והגיעו לשיאם בעונה שעברה, עם האליפות הסנסציונית, ודהירה סנסציונית לא פחות לגמר ליגת האלופות.

ז'וזה מוריניו מאמן צ'לסי. GettyImages
כשהוא התקשר לואיס לא עמד בפיתוי. מוריניו/GettyImages

סימאונה, אב רוחני

אי אפשר להגזים בתרומתו של פיליפה לואיס להצלחה הכבירה. למעשה, ייתכן שגביע האלופות היה נוסע לצד האדום-לבן של מדריד אלמלא נפצע המגן בדקה ה-83 בדרבי בגמר, באצטדיון האור בליסבון. טובי אלדרויירלד הבלגי התקשה למלא את מקומו. כאשר עזב הברזילאי את המגרש, הובילו הקולצ'ונרוס 0:1, אבל אז נגח סרחיו ראמוס את שער השוויון וריאל חגגה מול היריבה המותשת עם 1:4 בהארכה. סימאונה לא הפסיק לשבח את השחקן שלו בכל הזדמנות וגם פיליפה לואיס היה מאוהב: "הוא יותר ממאמן עבורי, הוא כמעט אבא שני".

את הדמות האבהית הזו ואת המועדון שהפך לביתו, נטש פיליפה לואיס בקיץ כדי להגשים חלום נוסף ולשחק בפרמיירליג. הוא לא הצליח לעמוד בפיתוי כאשר ז'וזה מוריניו התקשר אליו. "זו ההחלטה הכי קשה שקיבלתי בחיי", הצהיר המגן וסיפר על שיחות הנפש שקיים עם המאמן הספורטיבי חוסה לואיס קמינרו ועם סימאונה: "כאב לי לעזוב, אבל גם דייגו הבין שההחלטה התקבלה ואי אפשר היה לשנות את דעתי. אמרתי לו תודה על כל מה שהוא עשה עבורי".

מנג'ר אתלטיקו מדריד דייגו סימאונה. רויטרס
כמו אבא שני. סימאונה/רויטרס

"צריכים מגן שמאלי אמיתי"

המשא ומתן לא היה פשוט. אתלטיקו דרשה 24 מיליון יורו, צ'לסי הסכימה תחילה לשלם רק 15 מיליון תמורת שחקן שחגג החודש את יום הולדתו ה-29. לבסוף, נפגשו הצדדים באמצע וסיכמו על 20 מיליון. מוריניו היווה סיבה מרכזית ברצונו של השחקן להגיע לסטמפורד ברידג'. "שיחקתי המון נגדו ואני חושב שכל שחקן היה רוצה לעבוד איתו. ז'וזה מסוגל להוציא את המיטב מכל שחקן. היו לי הצעות אחרות בקיץ, אבל ברגע שצ'לסי נכנסה לתמונה כל הספקות הוסרו. זו הייתה הגשמת חלום".

גם מבחינת מוריניו ההחלטה הייתה קלה. הוא הכיר היטב את איכויותיו של פיליפה לואיס מהליגה הספרדית וגילו ממש לא מרתיע אותו. אחרי שהשתמש במגן הימני ססאר אספיליקווטה משמאל בעונה שעברה ושיחרר את אשלי קול, קיבל המיוחד חיזוק משמעותי מאוד. "היינו זקוקים למגן שמאלי אמיתי ותמיד חשבתי שפיליפה הוא השחקן היציב ביותר בעמדה. הוא פותר לנו הרבה בעיות, כי עכשיו אספיליקווטה יוכל לחזור ימינה וברניסלב איבנוביץ' ישחק במרכז ההגנה".

שחקן צ'לסי אשלי קול. AP
תחליף הולם. אשלי קול/AP

דונגה מחכה

עבור הכחולים מדובר בחלק חשוב מאוד בפאזל שמרכיב המאמן בתקווה לזכות באליפות בעונתו השנייה. דייגו קוסטה יהיה חשוב מאוד, אבל פיליפה לואיס עשוי להיות רכש המשמעותי אפילו יותר מסגנית אלופת אירופה. בניגוד לחלוץ, המגן עדיין יכול לשחק במדי הסלסאו וחזרתו של דונגה משפרת את סיכוייו. "אני מכיר אותו מצוין, הוא הביא אותי לנבחרת ואני מחכה בקוצר רוח ללבוש שוב את החולצה הצהובה", אמר הכוכב.

פציעה מנעה ממנו מונדיאל אחד, סקולארי גנב לו את השני והצ'אנס האחרון יהיה ברוסיה 2018. כדי להגיע לשם, הוא יצטרך להוכיח את עצמו בליגה האנגלית התובענית והוא מוכן לכך. הנציג הבולט ביותר של הקהילה הפולנית בברזיל מתחיל הערב הרפתקאה מרגשת בהרכב קבוצתו החדשה, בתקווה לשמור על המוניטין כמגן השמאלי הטוב בתבל.

פיליפה לואיס שחקן אתלטיקו מדריד. רויטרס
היה כיף, אבל הגיע הזמן לעבור לתחנה הבאה. פיליפה לואיס באתלטיקו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully