וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוריניו שוב צדק? המעבר של דויד לואיז לפריס סן ז'רמן

1.8.2014 / 9:30

מאמן צ'לסי לא רצה אותו כבלם, טיאגו סילבה התעקש שיחבור אליו בפ.ס.ז' (מחר בסופרקאפ, 15:00, ספ' 1). הפועל ת"א קרקסה אותו, אבל הוא המריא וזכה בליגת האלופות. דויד לואיז הפך לשחקן ההגנה היקר אי פעם, אך מגיע אחרי טראומת המונדיאל. אפילו בלאן לא יודע מה יקבל

דויד לואיז, טיאגו סילבה, נבחרת ברזיל. AP
חבר הביא חבר, אבל עכשיו שניהם מגיעים מרוסקים מנטאלית. טיאגו סילבה עם דויד לואיז/AP

ב-10 במאי, רגע אחרי הזכייה באליפות השנייה ברציפות של פריס סן ז'רמן, נשאל טיאגו סילבה על ידי כתב "לה פריסיאן" באשר לחיזוק הדרוש לקבוצה. "כדי שנהיה קבוצה טובה יותר ונוכל לכוון לעבר זכייה בליגת האלופות, אנחנו צריכים עוד שחקן או שניים מהרמה הגבוהה ביותר", השיב הקפטן. "אם דויד לואיז ואוסקר יצטרפו אלינו, נהיה הרבה יותר חזקים, אני בטוח". את אותם הדברים השמיע הבלם הברזילאי גם באוזני האנשים הבכירים במועדון, כולל בפגישה בה חתם על הארכת חוזהו בקיץ שעבר. ההנהלה נענתה בחיוב לדרישת הקפטן. לפחות למחציתה.

פריס סן ז'רמן מול גנגאן בסופרקאפ הצרפתי (ש', 15:00, ספ'1)

הבלם היקר בהיסטוריה: דויד לואיז נמכר לפריס סן ז'רמן

זלאטן איברהימוביץ' בירך: "עוד ענק מצטרף לפ.ס.ז'"

דויד לואיז שחקן נבחרת ברזיל מאוכזב. רויטרס
חצי הגמר שינה את כל התמונה לגביו. דויד לואיז/רויטרס

שבועיים בדיוק אחרי הבקשה הפומבית של טיאגו סילבה, הודיע חברו הטוב דויד לואיז על הצטרפותו לפריס סן ז'רמן. אלופת צרפת הפכה את הבלם בן ה-27 לשחקן ההגנה היקר ביותר בהיסטוריה, כשרכשה את כרטיסו מצ'לסי תמורת 49.5 מיליון יורו והעניקה לו חוזה לחמש שנים. טיאגו סילבה קיבל את השותף שלו מנבחרת ברזיל כדי ליצור את מרכז ההגנה הכי יקר שידע הכדורגל העולמי והאופוריה הייתה בשיאה. זלאטן איברהימוביץ' בירך על "עוד ענק שהצטרף", לורן בלאן התמוגג והאוהדים הכינו מחוות יצירתיות ברשת. עד שהכול קרס בחצי גמר המונדיאל.

דווקא ביום בו אמור היה להנהיג את ברזיל - כקפטן וכשחקן המרכזי בחוליית ההגנה בהיעדרו של טיאגו סילבה - דויד לואיז חשף את כל החולשות שלו בזו אחר זו. "בכל שנות המעקב שלי אחר הכדורגל, אני לא זוכר הופעה גרועה כל כך של שחקן בכיר במשחק גדול כמו זו של דויד לואיז בחצי הגמר נגד גרמניה", כתב העיתונאי טים ויקרי, נציג BBC בברזיל, בטורו השבועי באתר "סמבה פוט". ברזיל נמחצה 7:1 לעיני אוהדיה, הבלם סיפק מופע בלהות והפעם גם הוא לא יכול היה לעצור את הדמעות. הטראומה הזו תלווה אותו לקבוצתו החדשה, שם חוששים ממצבו המנטאלי ומתחילים להסתייג מעסקת הענק, עוד לפני שהרכש הנוצץ בכלל נחת בפריס. האם ז'וזה מוריניו שוב צדק?

מאמן צ'לסי ז'וזה מוריניו לצד דויד לואיז. רויטרס
לא היסס לפני שמכר. ז'וזה מוריניו עם דויד לואיז/רויטרס

חוזרים כמעט ארבע שנים לאחור. בנפיקה הפורטוגלית - עם הרכב נוצץ שכלל את רוברטו, מקסי פריירה, לואיזאו, דויד לואיז, פאביו קואנטראו, חאבי גרסיה, פאבלו איימאר, אדוארדו סאלביו, ניקו גאיטן, פאבלו איימאר, אלן קארדק וחאבייר סביולה - הגיעה לביקור בבלומפילד ב-25 בנובמבר 2010. רק שבוע קודם לכן לבש דויד לואיז בפעם הרביעית את מדי נבחרת ברזיל במשחק ידידות מול ארגנטינה. הוא הסתדר לא רע מול ליאונל מסי וגונסאלו היגואין, אבל שחקני הפועל תל אביב הביכו אותו ללא הרף. הגול הראשון הגיע לאחר עבירה מיותרת שלו על גילי ורמוט, כשבכדור החופשי הצליח ערן זהבי לברוח לו ולנגוח כדור שפגע בבלם והמשיך פנימה. בהמשך, במהלך כדור קרן, ניסה דויד לואיז להרחיק ובעט דווקא לעבר רגלו של חאבי גרסיה. דגלאס דה סילבה אמר תודה וכבש את השני. לקינוח, בתוספת הזמן נזעק הבלם למרכז המגרש כדי לנסות לעצור את יוסי שבחון, שהטעה אותו עם סיבוב פשוט ובישל לזהבי שער נוסף.

שבחון והחברים אולי חשפו את כל נקודות התורפה בסגנון ההגנה הפזיז וההרפתקני של דויד לואיז, אך זה לא מנע מצ'לסי להשקיע חודשיים לאחר מכן כ-25 מיליון יורו (ולשלוח את נמניה מאטיץ' לבנפיקה) כדי להחתימו לחמש שנים וחצי. במרץ 2011 הוא כבש נגד שתי הקבוצות של מנצ'סטר ונבחר לשחקן החודש בפרמיירליג. בסיום עונתו המלאה הראשונה, מיד אחרי שהתגבר על פציעה בשריר, הוא החליף את ג'ון טרי הפצוע, רשם הופעה נהדרת וגם דייק מהנקודה הלבנה בגמר מול באיירן מינכן כדי להיות שותף בכיר לזכייה ההיסטורית של צ'לסי בליגת האלופות. ובכל זאת, למרות לא מעט רגעים טובים כבלם, מאמני צ'לסי המתחלפים לא סמכו עליו לאורך זמן במרכז ההגנה.

דויד לואיז החל את דרכו כקשר אחורי, שם תכונותיו באות טוב יותר לידי ביטוי. אף על פי כן, קרלו אנצ'לוטי, אנדרה וילאש בואש ורוברטו די מתאו לא ניסו אותו בקישור אפילו פעם אחת. רפא בניטס היה הראשון בצ'לסי שהחליט להשתמש בו בתפקידו המקורי, בעיקר נגד קבוצות שדוגלות בהנעת כדור סבלנית במרכז השדה, וקיבל ממנו משחקים מצוינים, כולל בגמר הליגה האירופית נגד האקסית בנפיקה. מוריניו לא שש להציב את דויד לואיז בקישור ואף הצהיר על כך פומבית בדצמבר, אך נמלך בדעתו מהר מאוד והשתמש בו בעיקר כקשר אחורי בחלקה השני של העונה. למעשה, הברזילאי שיחק 14 פעמים (בליגה ובליגת האלופות) כקשר אצל מוריניו לעומת 13 פעמים כבלם.

המאמן הפורטוגלי לא יכול היה להתעלם מהמודעות הטקטית הלוקה בחסר, מנטילת הסיכונים ומבעיות המיקום. גם הוא שמע את גארי נוויל אומר ש"דויד לואיז משחק כאילו ילד בן 10 שולט בו מהיציע במשחק פלייסטיישן". אז מוריניו מצא פתרון בכך שהעביר אותו למרכז המגרש ואפשר לו לבטא את איכויות המסירה והבעיטה שלו, ואת האנרגיה הבלתי נגמרת שמאפשרת לו לכסות שטחים רבים ולחטוף כדורים. "הוא מפלצת בקישור", אמר המאמן, אבל בהזדמנות הראשונה מכר אותו.

איתי שכטר שחקן הפועל תל אביב מול דויד לואיז שחקן בנפיקה. ברני ארדוב
גם הפועל תל אביב ידעה לנצל את כל הליקויים במשחק ההגנה של הברזילאי. דויד לואיז מול איתי שכטר/ברני ארדוב

פ.ס.ז' הרגה שתי ציפורים במכה אחת באמצעות רכישת דויד לואיז. היא גם לעגה למדיניות הפייר פליי הפיננסי של אופ"א, בגינה כבר נענשה הקיץ בחומרה, וגם השחילה מקדמה של כמה מיליונים לקראת הרכישה העתידית של אדן הזאר, אותו מסמנים ראשי פ.ס.ז' לקראת הקיץ הבא או זה שאחריו. שביעות הרצון הייתה גדולה בעקבות השלמת העסקה עוד לפני פתיחת המונדיאל. דויד לואיז התפנה להתעסק בנבחרת והכול התנהל כשורה, כשהוא היה הבלם המצטיין עד חצי הגמר, כבש פעמיים ואף נבחר ל-11 המצטיינים על ידי פיפ"א גם בסיום הטורניר. אלא שבתווך הייתה מפלה אחת קולוסאלית בבלו הוריזונטה. עם סרט הקפטן על זרועו, דויד לואיז הניף בגאווה את חולצתו של ניימאר ונראה נרגש מאוד בפתיחה. בסיום, אחרי השביעייה המדהדהת בה היה לו חלק גדול, הוא כבר התייפח על כתפיו של טיאגו סילבה.

"הוא כל כך רצה להראות שאכפת לו, אבל רץ ללא תכלית ושכח את תפקידו", כתב טים ויקרי. יתר הביקורות היו הרבה יותר ארסיות. למשל זו של פול מרסון, שחקן העבר האנגלי ופרשן "סקיי ספורטס" בהווה, שכתב: "מוריניו ראוי להיקרא 'המיוחד' רק על כך שהשיג 50 מיליון עבור דויד לואיז. זה מחיר לא נורמלי. יש לו תסרוקת מטופשת למדי, ואולי בלעדיה ההופעה האיומה שלו בחצי הגמר הייתה חומקת מעינינו, אבל הוא היה הקפטן ולא ראיתי אותו זורק מילה אחת לעבר אחד השחקנים". דווקא מוריניו יצא להגנת שחקנו לשעבר ובברזיל הוא נותר אייקון בזכות השפעתו על החיבור המחודש בין הקהל לנבחרת לפני ולאורך הטורניר, אבל בפ.ס.ז' ממשיכים לעסוק בהשלכות חצי הגמר הזה.

בצרפת כבר הציעו להכין את שני הבלמים לעונה החדשה בעזרת פסיכולוג, אם כי מבינים שעיקר הבעיה בנוגע לדויד לואיז עשויה להיות דווקא מקצועית. "כן, הם ודאי חשים עדיין מועקה, אבל אני מאמין שיש גם תחושת הקלה שכל זה נגמר", טען פייר מנס, פרשן העיתון "ל'אקיפ". "אם הבעיה היחידה של פ.ס.ז' העונה תהיה הדיכאון של דויד לואיז וטיאגו סילבה... בסדר, אפשר להתמודד עם זה". הברזילאים הבינלאומיים עדיין לא חברו לקבוצה ולא צפויים לשחק בסופרקאפ נגד גנגאן ביום שבת. למעשה, דויד לואיז עדיין לא ערך אימון אחד אצל בלאן.

המאמן משדר ביטחון רב ברכש שלו. "אל תשכחו שלפני המשחק נגד גרמניה, התקשורת שביקרה את לואיז וטיאגו, דיברה עליהם כעל צמד הבלמים הטוב בעולם", אמר בלאן לאחרונה. "אנחנו שמחים שהם איתנו ומקווים שהם יוכיחו בעונה הקרובה שהם שני שחקנים גדולים". אולם, מאחורי הקלעים הוא נלחם כדי למנוע את מעברו של מרקיניוס לברצלונה ובכך להשאיר לעצמו עוד אופציה ראויה לעמדת הבלם. גם הוא לא יודע בדיוק איזה דויד לואיז יקבל לידיו: את השותף המושלם של טיאגו סילבה או את הגרסה האנושית של סיידשואו בוב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
את מי מהם יקבל לורן בלאן - סיידשואו בוב או דויד לואיז?/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully