וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן גמר: על הישראלים בגמרים אירופיים

14.5.2013 / 19:00

יוסי בניון יהיה ביום רביעי הישראלי השישי במעמד של גמר אירופי, כשצ'לסי תפגוש את בנפיקה בגמר הליגה האירופית. מה עשו החמישה שהיו שם לפניו ואיך זה השפיע על המשך הקריירה והמורשת שלהם?

יוסי בניון יעלה ביום רביעי (21:45, ספורט1 ו-HD) לכר הדשא באמסטרדם ארינה. לא בטוח שהוא ישולב במדי קבוצתו צ'לסי, אבל טכנית זה לא ממש ישנה אם הבלוז יזכו – הוא יוסיף גביע אירופי לרזומה העשיר שלו.

לפני בניון היו עוד מעט ישראלים שהגיעו לגמרים אירופיים. אחדים נטלו חלק פעיל, אחרים השקיפו מהספסל, חלק זכו וחלק לא. מי אלה ואיך זה השפיע על הקריירה שלהם?

יוסי בניון שחקן צ'לסי (מימין) מקבל הוראות מהמאמן רפא בניטס, לצידם חואן מאטה, ג'ון אובי מיקל. GettyImages
יעלה או לא יעלה, הוא בכל מקרה יכול להיות שותף לזכייה. בניון/GettyImages

שמואל רוזנטל (בורוסיה מנשנגלאדבך)

מפעל: גמר גביע אופ"א, 1972/3.

תוצאה בגמר: 0:3 לליברפול, 0:2 למנשנגלאדבך, ליברפול זכתה.

רקע: הבלם המצוין של הפועל פתח תקווה שיחק עם נבחרת ישראל במקסיקו 1970. בזכות קשריו הענפים של המאמן עמנואל שפר הוחתם רוזנטל במנשנגלאדבך, אז קבוצת צמרת קבועה בכדורגל הגרמני, והיה לשגריר הישראלי הראשון בכדורגל האירופי. ההתחלה שלו בקבוצה הייתה מבטיחה, הוא היה שחקן קבוע בהרכב, אבל בהמשך איבד את מקומו בליגה ובאירופה. בשלבים המוקדמים בגביע אופ"א עוד שותף, במשחקים האחרונים, כולל בגמר, לא השתייך לסגל. זה, אגב, היה הגביע האירופי הראשון של ליברפול.

המשך הקריירה: רוזנטל נשאר במנשנגלאדבך בתחילת 1973/4, אבל בעקבות מעמדו הדועך חזר להפועל פתח תקווה. הוא עבר לבית"ר תל אביב, שיחק באוקלנד בליגה האמריקאית עונה אחת וחזר לארץ כדי לסיים את הקריירה בהפועל לוד.

שורה תחתונה: עצם העובדה שרוזנטל הגיע למנשנגלאדבך הייתה הישג עצום, מכיוון שעשה היסטוריה כשהיה לישראלי הראשון שזכה לחוזה מקצועני בקבוצה אירופית. עם זאת, פרשת הסחר בסמים, בעקבותיה נכלא ב-1997 לארבע שנים, הכתימה את המורשת שלו.

שחקני העבר שמואל רוזנטל (ימין) עם גינתר נצר. AP
ימים יפים. שמואל רוזנטל עם גינתר נצר במנשנגלדבך/AP

אבי כהן (ליברפול)

מפעל: גמר גביע אירופה לאלופות, 1980/1.

תוצאה בגמר: 0:1 על ריאל מדריד.

רקע: ביולי 1979 עשה בלם מכבי תל אביב ונבחרת ישראל היסטוריה, כשהפך לישראלי הראשון שמשחק בליגה האנגלית הבכירה, לאחר שעבר לליברפול הגדולה של בוב פייזלי תמורת סכום שיא של 450 אלף דולר. בעונתו הראשונה כמעט לא ראה מגרש וב-1980/1 קודם והפך לשחקן רוטציה קבוע. כהן שותף במשחקים הראשונים של העונה ובסיבובים המוקדמים של גביע אירופה לאלופות, אבל את מפגשי חצי הגמר ואת הגמר מול ריאל מדריד ראה מהספסל.

המשך הקריירה: כהן שב לישראל בעונת 1981/2 לאחר שתי עונות וחצי בעירם של הביטלס. באנגליה הוא לא הותיר חותם, אבל בארץ המשיך להיות הבלם המוביל בליגה ויזם רעיון מהפכני של הקמת ארגון שחקנים, מפעל חיים בו רשם לאחר מכן הישגים לא מבוטלים בהגנה על כדורגלנים פעילים ושחקני עבר. מי שזכר לכהן את ימיו בליברפול היה מאמן גלזגו ריינג'רס גריים סונס ששיתף עמו פעולה באנפילד והחתים אותו באייברוקס ב-1987. הוא חתם לשנתיים, אבל לא התאקלם וחזר למכבי תל אביב כעבור עונה אחת בלבד.

שורה תחתונה: המורשת של אבי כהן, אלוף אירופה הישראלי הראשון והיחיד עד היום, הפכה אותו לסמל למקצוענות, גם אם מקצועית הוא לא ממש הצליח בליברפול.

אבי כהן במדי ליברפול (במרכז). GettyImages
לא הותיר חותם במגרש, אבל הפך לסמל למקצוענות. אבי כהן שותה שמפניה בליברפול/GettyImages

דוד פיזנטי (פ.צ. קלן)

מפעל: גמר גביע אופ"א, 1985/6.

תוצאה בגמר: 1:5 לריאל, 0:2 לקלן (ריאל זכתה).

רקע: המגן השמאלי המוערך שהחל את דרכו בחדרה נרכש ב-1985 ממכבי נתניה, עמה זכה בשתי אליפויות. פיזנטי הובא על ידי יוהנס לר, אבל גם מחליפו גאורג קסלר נתן לו אשראי ושילב אותו בהרכב. קלן הגיעה לגמר לאחר עונה אירופית נפלאה, שכללה ניצחון 0:4 בחצי הגמר מול זולטה וארחם, והתייצבה לגמר נגד ריאל מדריד. את התבוסה 5:1 במשחק הראשון בגמר פיזה ראה מהספסל, במשחק השני הוא נכנס בדקה ה-51 והיה שותף לניצחון 0:2 שלא הספיק.

המשך הקריירה: פיזנטי שב לישראל ב-1987 ושיחק בהפועל תל אביב, אבל בסיום העונה הועבר לקווינס פארק ריינג'רס, במדיה שיחק שנתיים. הוא חזר לקדנציה שניה במכבי נתניה ונדד בין מספר קבוצות, עד שפרש ב-1996.

שורה תחתונה: בזמן ששיחק באנגליה העידה דוגמנית בריטית כי פיזה נהג למרוח על גופה חומוס וללקק אותו בזמן שקיימו יחסי מין. הפרשייה הזו כונתה "שערוריית החומוס", והעובדה שהיא זו שנקשרת אסוציאטיבית בקדנציה של פיזנטי באירופה מעידה יותר מכל על כך שאף אחד לא ממש זוכר שפעם הוא גם שיחק בגמר אירופי.

דוד פיזנטי, לשעבר שחקן מכבי נתניה. ברני ארדוב
זוכרים לו בעיקר את החומוס. דוד פיזנטי/ברני ארדוב

אלי אוחנה (מכלן)

מפעל: גמר גביע המחזיקות, 1987/8

תוצאה בגמר: 0:1 על אייאקס

רקע: לאחר שאוחנה נרכש מבית"ר ירושלים הוא יצא לבלגיה ורשם את אחת העונות הגדולות של שחקן ישראלי באירופה אי פעם. בסיבוב השני של גביע המחזיקות הוא כבש צמד בסקוטלנד ב-0:2 על סנט מירן, ברבע הגמר הבקיע שער יתרון יקר בכפור של מינסק (המשחק הסתיים ב-1:1, מכלן עלתה בזכות 0:1 במשחק הראשון) ובחצי הגמר כבש את השער הראשון ב-1:2 על אטאלנטה. בדקה ה-53 ראו 40 אלף צופים בשטרסבורג כיצד החלוץ הישראלי מגביה משמאל כדור מדויק שהטביע ראשו של פיט דה בור אל הרשת. הקמפיין של אוחנה זיכה אותו בתואר "ההופעה הטובה ביותר לשחקן מתחת לגיל 23 בעונה באירופה", לצד שמות כמו באג'יו ומאלדיני. כן, עד כדי כך הוא היה גדול.

המשך הקריירה: למרבה הצער, אוחנה השקיע בכיבושים מחוץ למגרש כמו (אם לא יותר) משהשקיע על כר הדשא ולא מימש את הפוטנציאל שלו. לאחר היתקלויות חוזרות ונשנות עם המאמן אד דה מוס עבר אוחנה ב-1990 לבראגה וב-1991/2 חזר לבית"ר ירושלים.

שורה תחתונה: בבלגיה זוכרים היטב את הבחור הישראלי עם הרעמה העורפית. אוחנה הטביע את חותמו בזכות העונה ההיא, והתחושה היא שלו היה מרוכז יותר בכדורגל, היה מגיע לבמות הגדולות באמת של אירופה.

אברהם גרנט (צ'לסי)

מפעל: גמר ליגת האלופות, 2007/8.

תוצאה בגמר: 1:1 עם מנצ'סטר יונייטד (יונייטד ניצחה בפנדלים).

רקע: החלקה אחת. החלקה אחת של ג'ון טרי מנעה מהאיש מפתח תקווה להפוך למאמן הישראלי היחיד אי פעם שהניף את גביע אירופה לאלופות. גרנט הגיע לצ'לסי כמנהל טכני ולאחר פיטוריו של ז'וזה מוריניו זמן קצר לאחר פתיחת עונת 2007/8 תפס את מקומו על הקווים. על אף חוסר האהדה כלפיו, הוא שמר את הכחולים במאבק האליפות עד מחזור הסיום והגיע גם לגמר ליגת האלופות. שם, כאמור, אם הדשא היה פחות רטוב, הוא היה גם אלוף.

המשך הקריירה: כנראה שזכייה במפעל האירופי הייתה מאריכה את תקופת הכהונה שלו בסטמפורד ברידג', אבל מקרה רוברטו די מתאו מעיד כי כנראה היה נפרד מצ'לסי בכל מקרה תקופה קצרה לאחר מכן. גרנט לא עבד במשך כמעט שנה וחצי עד שהגיע לפורטסמות עתירת הקשיים הכלכליים, אותה לא הצליח להציל מירידה. לאחר מכן חתם לארבע עונות בווסטהאם, אבל נפרד ממנה כעבור עונה אחת בלבד בעקבות הנשירה לליגה השנייה. ב-2011/12 הוא המשיך לקדנציה קצרה בפרטיזן בלגרד ולא עבד באימון לכל אורך העונה הנוכחית.

שורה תחתונה: ההעפלה של צ'לסי לגמר במוסקבה נתפשת יותר כסטיית תקן וכהוכחה לרנדומליות של המפעל, ופחות מיוחסת לכישורים של גרנט. בחוגים רבים הוא עדיין מוערך כמאמן טוב, אבל גרנט מעולם לא הצליח למנף את העונה ההיא ולפרוץ.

ג'ון טרי שחקן צ'לסי עם אברהם גרנט לאחר ההפסד בגמר ליגת האלופות 22.5.2008. Sergey Ponomarev, AP
כמה קרובים הם היו. גרנט וטרי תופסים את הראש/AP, Sergey Ponomarev

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully