וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 הניצחונות הכי גדולים של נבחרת ישראל

החמישיה מול אוסטריה או הניצחון על אוסטרליה שהעלה אותנו למונדיאל? מה לא נעשה כדי לבנות מוטיבציה לקראת יוון. חלק א', מקומות 10-6

10. ישראל – קפריסין 1:6 (27/11/1960)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
למרות שמדובר ביריבה זניחה, מדובר בהצגת כדורגל משובחת, ועוד שלב חשוב בבניית המסורת של הנבחרת מהמדינה הצעירה, שבתוך פחות מעשור תעפיל למונדיאל. אברהם מנצ'ל/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה קרה: מוקדמות גביע העולם 1962 נערכו בשיטת שלבים ראשונים ושלב הגמר. ישראל קיבלו בשלב הראשון את קפריסין והצליחה בקושי לגרד 1:1 בניקוסיה. לאחר שבועיים התקיים הגומלין בישראל והנבחרת נתנה את אחת ההצגות ההתקפיות הגדולות שלה עד אז. שלושער של שלמה לוי, צמד של נחום סטלמך האגדי ועוד שער של שלמה נהרי סידרו לישראל ניצחון גדול שנתן לה דחיפה אדירה והרבה אמונה להמשך. בהרכב הנבחרת דאז שיחקו אמציה לבקוביץ, אהרון אמר, יעקב ויסוקר, אברהם מנצ'ל והמאמן תחת המאמן גיולה מאנדי.

למה זה חשוב: למרות שמדובר ביריבה זניחה, מדובר בהצגת כדורגל משובחת, ועוד שלב חשוב בבניית המסורת של הנבחרת מהמדינה הצעירה, שבתוך פחות מעשור תעפיל למונדיאל.

הטיפ שלהם ליוון: "לנבחרת יש כמה הישגים שנדחקו הצידה לצד ההעפלה לאולימפיאדת 1968 ומונדיאל 1970", אומר אמציה לבקוביץ', "וזה אחד מהם. במשחק הראשון בניקוסיה היינו רעים ובמזל הוצאנו 1:1. הנבחרת הקפריסאית שכבה עלינו ויום טוב של השוער והרבה מזל מנעו מאיתנו לחטוף שם כמה שערים. בארץ באנו עם חשש, אבל כולם היו בטירוף ומהדקה הראשונה הבנו שזה המשחק שלנו ואנחנו הולכים לתת הצגה. זה נגמר ב-6 ובקלות היה יכול להיגמר ב-10. אני זוכר שאחרי המשחק צחקנו ואמרנו שכבר נמאס לנו להתמודד עם נבחרות מהדרג הזה ואנחנו רוצים רק דרג בכיר. היום הנבחרת שלנו מורכבת כבר משחקנים שמשחקים באירופה. זה הזמן שלהם להוכיח זאת".

9. ישראל – בולגריה 1:2 (1/9/1996)

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
טל בנין במדי נבחרת ישראל 1997. Mark Thompson, GettyImages
הניצחון הזה חשוב בגלל האלגנטיות שלו, בגלל היריבה האיכותית, ובגלל שבערב אחד ברמת גן ראינו את דור הזהב של ברקוביץ' ממצה את מלוא הפוטנציאל. טל בנין/GettyImages, Mark Thompson

מה קרה: אל מוקדמות גביע העולם 1998 הגיעה נבחרת ישראל אחרי קמפיין חלש שהסתיים רק במקום החמישי במאבק על ההגעה ליורו 1996. אלא שלפחות את הקמפיין פתחה הנבחרת בצורה חלומית עם ניצחון מרשים ביותר על בולגריה משופעת הכוכבים 1:2 באיצטדיון רמת גן, אותה בולגריה ששנתיים קודם לכן הגיעה עד חצי גמר המונדיאל אחרי ניצחון על גרמניה. באותו משחק הבולגרים פתחו ביתרון מוקדם עם שער של קראסימיר בלאקוב בדקה הרביעית, אבל רונן חרזי (34) וטל בנין (63) בפנדל העניקו לשלמה שרף את שלוש הנקודות הראשונות בקמפיין.

ההמשך היה בניגוד גמור לתוכניות, שכן שוב ישראל הפסידה לקפריסין, ואחרי שבמשחק האחד לפני אחרון היא נכנעה לרוסיה 2:0, נותר לה המאבק על המקום השני בבית שהיה מקנה לה העפלה להצלבה. סטויצ'קוב חימם אז את האווירה לפני המשחק וטען כי ישראל נמצאת באותה רמה עם קפריסין ולוקסמבורג, והמאמץ לחלץ ניצחון סנסציוני בסופיה נכשל אחרי ששרף ושחקניו הפסידו 1:0 (ליוביסלאב פנב בדקה ה-68) ונאלצו להמתין לרוסיה, ששיחקה פעמיים מול בולגריה, ניצחה פעם אחת והשיגה את המקום השני.

למה זה חשוב: בגלל האלגנטיות של הניצחון, בגלל היריבה האיכותית, ובגלל שבערב אחד ברמת גן ראינו את דור הזהב של ברקוביץ' ממצה את מלוא הפוטנציאל.

הטיפ שלהם ליוון: "הנבחרת צריכה להגיע מפוקסת ולעשות כמה שפחות טעויות", אומר השוער רפי כהן, שכיכב בניצחון על בולגריה. "כדי לנצח משחקים כאלה צריך מינימום טעויות. אצלנו הכל התחבר במשחק אחד לכדי ניצחון גדול, ואני מקווה שזה מה שיקרה גם בבלומפילד. יש הרבה שחקנים מוכשרים, כמו שהיה אז, ולמרות שיוון ידועה במשחק הסגור שלה וביציאה שלה למתפרצות, היא תגיע כדי לא להפסיד, ולכן הנבחרת חייבת לחפש להכריע את המשחק".

8. ישראל – יוון 1:2 (6/3/1960)

אהרן אמר. מכבי חיפה
ניצחון ראשון היסטורי בבית, ניצחון ששיקף קמפיין משובח, ניצחון שבנה ביטחון לאחד המשחקים הכי גדולים בתולדות הנבחרת שנמצא גבוה בדירוג. אהרון אמר/מכבי חיפה

מה קרה: רק פעם אחת ניצחה ישראל את יוון במשחק רשמי. זה קרה אי שם ב-1960 בקמפיין מוקדמות אולימפיאדת רומא 1960. שמות רבים כיכבו בנבחרת אותה הוביל גיולא מנדי, ביניהם שייע גלזר, חודורוב, אמציה לבקוביץ', נחום סטלמך, רפי לוי, שייע גלזר. 45 אלף צופים מילאו את איצטדיון רמת גן בתקווה לראות ניצחון ראשון באיצטדיון הלאומי. שעת המשחק אז הייתה די דומה לשעה של המשחק הנוכחי: 15:15 בצהריים, אבל זה לא הפריע לבחורים הצעירים והנחושים להשיג את הניצחון היוקרתי. יוון היא זו שהובילה משער של קונסטנטינוס לינוקסילאקיס אחרי שש דקות, אבל חנוך מורדכוביץ' הגביה כדור חכם לרחבה בדקה ה-50 לעברו של נחום סטלמך. הכדור נהדף ואברהם מנצ'ל ממכבי חיפה עט על הריבאונד בדרך לכיבוש.

ארבע דקות לסיום הגיע הרגע של המשחק כשגלזר, מי אם לא הוא, הטעה את הבלם ובעט שטוח את שער הניצחון המדהים. חגיגות? צהלות? לא על פי תקשורת הספורט, שלא אהבה את היכולת, על אף התוצאה. חודש לאחר מכן נערך הגומלין, ישראל סיימה עם הפסד 2:1, אבל אין ספק שהניצחון הזה נכנס לספרי ההיסטוריה של הכדורגל הישראלי. בסופו של דבר ישראל סיימה שנייה בבית המשולש שכלל גם את יוגוסלביה, שהעפילה לטורניר הגמר.

למה זה חשוב: ניצחון ראשון היסטורי בבית, ניצחון ששיקף קמפיין משובח, ניצחון שבנה ביטחון לאחד המשחקים הכי גדולים בתולדות הנבחרת שנמצא גבוה בדירוג.

הטיפ שלהם ליוון: "אני מאוד מקווה שמה שהיה אז יקרה גם הפעם", נזכר השבוע גלזר. "כל הסיכויים נוטים כיום לטובתנו. השחקנים חייבים להילחם על כל כדור כמו שאנחנו עשינו. יש כיום נבחרת לא פחות טובה מזו שהייתה לנו שניצחה את יוון, אבל רק רוח הלחימה היא זו שתביא את הניצחון".

7. ישראל – פולין 1:2 (4/9/1994)

אייל ברקוביץ' שחקן נבחרת ישראל. der plankenauer, AP
היה זה נצחונה הביתי הראשון של ישראל במשחק ביתי רשמי מאז הצטרפה לאירופה מחדש כאשר בקמפיין הראשון בו השתתפה קודם/AP, der plankenauer

מה קרה: במסגרת משחקי מוקדמות יורו 1996, נבחרת ישראל השיגה באותו המשחק ברמת גן ניצחון מאוד משמעותי לדרך ולהתקדמות שלה. היה זה נצחונה הביתי הראשון של ישראל במשחק ביתי רשמי מאז הצטרפה לאירופה מחדש כאשר בקמפיין הראשון בו השתתפה קודם (מוקדמות המונדיאל 1994) היא סיימה עם תיקו וארבעה הפסדים, כשהאחרון היה 3:1 לפינלנד ברמת גן. יתרה מכך, הניצחון היה במחזור הראשון של הקמפיין ובזמן אמת נגד נבחרת איכותית יותר. צמד של רונן חרזי מול שער מצמק של רומן קוסצקי לקראת הסיום נתנו לישראל דחיפה אדירה בקמפיין הראשון בו סיימה להיות בשר תותחים והסתיים עם נקודות ותוצאות תיקו ביתיות ומפתיעות נגד רומניה וצרפת. בהרכבה של הנבחרת שיחקו אז אייל ברקוביץ', חיים רביבו, אלון חזן, טל בנין, ניר קלינגר ורוני רוזנטל.

למה זה חשוב: אם אנחנו אוהבים להיזכר בנבחרת של שנות ה-90, זו אחת הסיבות למה. זו עוד חוליה בשרשרת, המשך ישיר לניצחון בצרפת ובנייתה של הנבחרת הכי פופולארית אי פעם.

הטיפ שלהם ליוון: "אני חושב שאני הערכתי את הניצחון הזה יותר מאשר אחרים בארץ העריכו", נזכר רוני רוזנטל. "בארץ תמיד הסתכלו על זה כמשחק שחייבים לנצח כדי להמשיך בקמפיין, אבל למעשה כמעט לא ניצחנו נבחרות כמו פולין ודרג בינוני של אז, וזה היה הישג גדול. עד היום רואים כמה קשה לנו לנצח בארץ נבחרות מדרג בינוני וכל נצחון או אפילו תיקו בא בשיניים. לכן, מה שהכי חשוב לקראת יוון זה השקט הנפשי. זה מסוג המשחקים הקשה ביותר, יש בו הרבה עליות וירידות, ולכן החוסן המנטאלי ינצח".

6. ישראל – דרום קוריאה 1:2 (3/6/1964)

יוסף מרימוביץ' מאמן נבחרת ישראל עם נחום סטלמך לאחר זכייה בגביע אסיה. רפרודוקציה – ברני ארדוב, באדיבות המשפחה
בסיום המשחק העניק נשיא המדינה זלמן שזר את הגביע לקפטן נחום סטלמך, ואמר: "קהל כה נלהב ראיתי רק לאחר הכרזת המדינה על ידי בן גוריון ב-1948". מרימוביץ' עם סטלמך לאחר הזכייה/באדיבות המשפחה, רפרודוקציה – ברני ארדוב

מה קרה: ארבע שנים אחרי שהשיגה שני ניצחונות בגביע אסיה ב-1960 אחרי שגברה על דרום ויאטנם וטייואן, נבחרת ישראל השיגה תואר יבשתי ראשון וזכתה לכבוד להיכנס לספרי ההיסטוריה של הכדורגל העולמי. ב-1964 נערך הטורניר בישראל, והנבחרת שאימן יוסף מרימוביץ' ז"ל פגשה את הונג קונג, הודו ודרום קוריאה, כאשר הטורניר התקיים בשיטת ליגה. אז נכון שאז המשחקים ארכו רק 80 דקות, אבל הנבחרת סיימה קמפיין מצוין במקום הראשון אחרי שבמשחק הגורלי והמכריע פגשה ישראל את דרום קוריאה, לה הפסידה ארבע שנים קודם לכן 3:0. הפעם 40 אלף צופים ראו באיצטדיון רמת גן את מוצי לאון וגדעון טיש מעניקים את התואר לישראל (אגב, השופט במשחק היה איראני). בסיום המשחק העניק נשיא המדינה זלמן שזר את הגביע לקפטן נחום סטלמך, ואמר: "קהל כה נלהב ראיתי רק לאחר הכרזת המדינה על ידי בן גוריון ב-1948".

למה זה חשוב: למרות גודל היריבה, גודל ההישג הוא שהכריע כאן.

הטיפ שלהם ליוון: "כשאני עליתי לשחק, ידעתי שגם אם ברזיל עומדת מולי, אני עולה כדי לנצח, וכך היו גם חברי", נזכר מוצי ליאון. "תמיד גרמתי ליריב לחשוש ממני. אם אתה נותן את הנשמה שלך ומאמין בעצמך, אין סיבה שלא תנצח, ולכן אם השחקנים יגיעו בגישה הנכונה, הם ינצחו את יוון. הם יכולים לעשות את זה כי יוון מגיעה בתקופה קשה מאוד. בגביע אסיה נתנו את הנשמה, ואני עד היום זוכר איך השערות בידיים וברגליים סמרו לנו רק מהמעמד בזמן שהושמע ההמנון. הדברים הקטנים האלה הם לפעמים יותר חשובים מהדברים הגדולים".

כל הדיווחים והכתבות לקראת המשחק נגד יוון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully