וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היורש הלגיטימי של קני דלגליש : לואיס סוארס יכול להיות האיש שיוביל את ליברפול לאליפות

יניב בינו

6.8.2011 / 8:00

לאיאן ראש הוא מזכיר מישהו ולג'רארד הוא עושה משהו. אחרי קופה אמריקה מושלם, לואיס סוארס מתכנן עוד הפתעה: אליפות עם ליברפול

גם היום, כעשור אחרי, זוכר היטב לואיס סוארס את אותו יום. היום ששינה לו את הקריירה, שהעלה אותו אט-אט על מסלול ההצלחה, היום בו צעק עליו מאמנו בקבוצת הנערים של נאסיונאל בקולי קולות מול שאר ילדי הקבוצה. המאמן, דון ריקרדו, היה שחקן עבר. הוא לא היה גדול במיוחד ושמו לא נכלל בהיכל התהילה של הכדורגל האורוגוואי, הוא לא היה טכני במיוחד, אבל כן היה לו לב רחב ויכולת לאבחן כישרונות. ואותו דון ריקרדו לא יכול היה לשבת בשקט כשראה את סוארס, אז בן 14, זורק במיו ידיו ופיו את הקריירה שלו לפח. הוא ידע שהוא שותה אלכוהול ומסתובב עם טיפוסים מפוקפקים בלילות, שהוא מגיע לאימונים לא מרוכז ועוסק בעיקר בטפל.

הוא לא רצה לראות כישרון גדול כמו של סוארס נמוג, אז במהלך האימון הוא תפס בחוזקה בחולצתו, כאמור, לעיני שאר הילדים וטלטל אותו: "או שאתה לוקח את עצמך בידיים ומתחיל להתאמן ברצינות, או שאתה עף מפה", הטיח דון ריקרדו בנער המפוחד. סוארס, שגדל עם עוד שישה אחים במשפחה חד הורית, אחרי שהאב עזב את הבית כשלואיס היה בן 9, הבין שאם לא ייקח את עצמו בידיים יגמור רע.

לואיס סוארס שחקן נבחרת אורוגוואי חוגג. רויטרס
תמיד יזכור את האיש שזעזע אותו וגרם לו לקחת את עצמו בידיו. לואיס סוארס/רויטרס

מקור הכוח - האישה

דון ריקרדו גרם לתפנית בעלילה, אך מי שסיפקה את הדחיפה היא חברתו ומי שהפכה לימים לאשתו, סופיה. כשסוארס היה בן 15, עברה סופיה ללמוד בברצלונה, מה שגרם לו לגעגועים רבים אליה ובין היתר המריץ אותו עוד יותר כדי להשיג את היעד – לעבור לאירופה. סוארס טען כי סופיה הייתה האדם שהכי האמין בו מחוץ למגרש: "היא תמיד אמרה לי, 'אתה יכול'. זה גרם לי לעבוד קשה יותר ולהתאמץ. עשיתי את כל מה שאני יכול כדי להתקדם ולהיות טוב במטרה לצאת לאירופה ולהיות יותר קרוב אליה". ב-2009 נשא אותה לאישה, וזמן קצר לאחר גביע העולם בשנה שעברה בדרום אפריקה, נולדה בתם הראשונה של הזוג, דלפינה.

דוגמה נוספת לכך שדווקא בני משפחתו האמינו בו פחות מאשר חברתו, התקבלה כעת, עם זכייתה של אורוגוואי בקופה אמריקה, אותה הוביל סוארס עם ארבעה שערים בטורניר וזכייתו בתואר השחקן המצטיין. "ידעתי שלואיס יכול להגיע להישגים מסויימים עם נבחרת אורוגוואי", השתאה אחיו פאולו, המבוגר ממנו ומשחק כיום בקבוצה נידחת בסלבדור, "אבל המספרים שהוא השיג בקופה והעובדה שהוא זכה בתואר השחקן המצטיין מפתיעים מאוד. אין ספק שזה מגיע לו בגלל הגישה שלו – הוא תמיד הולך קדימה ולא נח לרגע".

חלוץ נבחרת אורוגוואי לואיס סוארס חוגג זכיה בתואר השחקן המצטיין בטורניר. רויטרס
קיבל את ההשראה מהאישה, המשפחה קצת הופתעה. סוארס עם פרס השחקן המצטיין בקופה אמריקה/רויטרס

הכינוי - האקדוחן

סוארס רק בן 24 וחצי ויפתח עונה שביעית בבוגרים. אל פיסטולרו (האקדוחן), כפי שהוא מכונה עקב שליפות האקדחים אחרי כיבושים, עשה את ההתקדמות המטאורית כמו כל שחקן דרום אמריקאי גדול. כשהיה בן 19 עבר מנאסיונאל האורוגוואית לכרונינגן ההולנדית ואחרי עונה עשה את הדרך למעלה – לקבוצת הפאר, אייאקס. אחרי שלוש שנים וחצי בהן רשם 111 שערים ב-159 הופעות (כמעט 0.7 שערים בממוצע למשחק), עבר בחלון ההעברות בינואר הקודם לטופ של הכדורגל האירופי – ליברפול האנגלית, בה הבקיע ארבעה שערים ב-13 משחקים. כעת מגיעה שנת המבחן הגדולה שלו. האם יצליח לעזור לאדומים לעשות את מה שבמרסיסייד חולמים עליו מזה שנים רבות – אליפות?

זמן קצר אחרי שגמר את הקופה אמריקה כאלוף וכמצטיין הטורניר, החליטו בליברפול באופן יוצא דופן לתת לו מנוחה לאחר ההשקעה הרבה שלו. האדומים אמרו לו לשוב לאנגליה רק בעוד שבועיים, ואז יבנו בהדרגה את הכושר שלו כדי לא להפיל עליו עומס רב עם בתחילת העונה. לפיכך, סוארס לא מתוכנן להיות בסגל במשחק הראשון בפרמיירליג נגד סנדרלנד, כאשר אפילו במשחק החוץ נגד ארסנל הוא אמור לשבת רק על הספסל. המשחק הראשון בו ליברפול מתכננת להציבו בהרכב יהיה בסוף החודש, ב-27 באוגוסט, במשחק נגד בולטון. עד כדי כך ליברפול שומרת על הכוכב שלה, הכול כדי שיסחוב אותה סופסוף למחוז חפצה.

קני דלגליש מאמן ליברפול. רויטרס
החליט בתבונה לחלק עומסים כדי לקבל את סוארס בשיא הכושר באמצע העונה. קני דלגליש/רויטרס

הממליץ - פרדננו טורס

כוכבים רבים כבר עברו במרסיסייד וניסו להוביל את האדומים לאליפות, דבר שלא עשתה הקבוצה מאז 1990. האחרון שבהם – פרננדו טורס. החלוץ הספרדי אמנם נתן מספר עונות טובות באדום, אולם גם הוא לא הצליח לכבוש עם הקבוצה את המקום הראשון במחזור האחרון. חרף זאת ומעברו לצ'לסי, היה זה דווקא טורס שהמליץ לאורוגוואי להגיע לאנפילד. "דיברתי עם טורס לפני המעבר", העיד סוארס. "ראשית, הוא אמר לי תמיד להישאר מי שאני ואותו שחקן שאני. הוא אמר לי שליברפול זו קבוצה גדולה שתעזור לי מאוד לקדם את הקריירה שלי. האמת היא שהוא צדק לגמרי".

כמו כל שחקן גדול, יכולותיו יימדדו ברמות הגבוהות של אירופה. חרף ההצלחה וחוש הכיבוש הנהדר שהפגין באייאקס, ליברפול היא כבר סיפור אחר. בהתחשב בכך שהוא כבר עבר חצי שנת התאקלמות, הסבלנות כלפיו תתקצר אפילו עוד יותר. באנגליה גם לא שוכחים לו את היד ברבע גמר גביע העולם נגד גאנה. אחרי שהודחו על ידי גרמניה, עברו האנגלים לאהוד את הנבחרת האפריקאית, נגדה כזכור הציל סוארס מקו השער בידו ולמרות האדום חגג אחר כך בהתלהבות את החמצת הפנדל של אסמואה ג'יאן. האנגלים, שטוענים לאהבת הפייר פליי, זוכרים לו את אותו אירוע ולא הרפו ממנו כשהגיע באמצע העונה שעברה לאנפילד. עם זאת, זה לא יהווה מבחינתו תירוץ לאי הצלחה.

חלוץ צ'לסי פרננדו טורס. Scott Heavey, GettyImages
האיש ששכנע את סוארס להגיע לליברפול. פרננדו טורס בכחול/GettyImages, Scott Heavey

היעד - ברצלונה

מה שבעיקר יהיה מעניין לראות העונה זה את הציוות שלו עם אנדי קארול ביחד בחוד. האחרון בנוי לתלפיות, נוגח מעולה ומשחק קרוב לרחבה, בעוד שסוארס דינמי מאוד ובעל יכולת טיפול פנומנלית בכדור. האם הסגנונות השונים בתכלית של השניים יעמוד להם לרועץ, או שמא הם ישלימו אחד את השני כפי שעשה בזמנו אחד הצמדים הגדולים ביותר שידע המועדון - איאן ראש, שביחד עם מנג'ר האדומים קני דלגליש, כבשו ביחד כ-500 שערים. "שיתוף הפעולה ביניהם באמת יכול להיות דבר גדול עבור המועדון", אמר ראש. "זה לא משנה שכל אחד מהם מגיע מרקע שונה, גם קני ואני לא דיברנו הרבה מחוץ לכר הדשא, למעשה אנחנו מדברים הרבה יותר כיום, אולם ההתאמה בינינו הייתה מצוינת בגלל שלכל אחד מאיתנו היו כישורים אחרים".

מי שעוד מאמין רבות בסוארס הוא הקפטן סטיבן ג'רארד, שעדיין מנסה בכל מאודו לרשום אליפות ראשונה בקריירה שלו עם המרסיסיידרס: "לואיס שחקן נהדר. בתוך זמן קצר הוא הפך להיות שחקן משמעותי מאוד עבורנו, זכינו במכרה זהב. לואיס כל הזמן מחפש את המרווחים בהגנת היריבה, הוא הסיוט של כל שחקן הגנה. היתרון הגדול הנוסף הטמון בו זה שהוא לא מוותר לעולם ועובד קשה עבור הקבוצה, זה מה שמביא אותו להיות דומה לווין רוני וזינאדין זידאן, ומבדיל אותו משאר השחקנים".

בינתיים סוארס משיג את המטרות שלו. הוא הוביל את אורוגוואי לחצי גמר המונדיאל אשתקד (דבר שלא קרה 40 שנה) ולזכייה בקופה אמריקה (דבר שלא עשתה 16 שנה), הוא כובש בצרורות והופך להיות אחד החלוצים המסוכנים בעולם. החלום הגדול שלו ופסגת השאיפות היא לשחק בברצלונה. לא אחת הצהיר כי זוהי המטרה הנשגבת מבחינתו. עד כדי כך הוא מאמין שזה יקרה, כשכבר הספיק לרכוש בית בעיר הקטלאנית. עד בארסה, ניצבת בפניו מטרה חשובה ביותר. דבר שדורות רבים של שחקנים לא הצליחו לעשות ב-22 השנים האחרונות – אליפות עם ליברפול.

סטיבן ג'רארד, ליברפול. רויטרס
כמה שהוא כבר מייחל לתואר אליפות אדום. סטיבן ג'רארד/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully