וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלי, זה לא ייגמר לעולם: על המכשולים של אלי גוטמן בהפועל תל אביב

אירוע הלב וניצחונות הנבחרת גרמו לאלי גוטמן לרצות להמשיך בהפועל תל אביב. אבל השחקנים חושבים רק על העונה הבאה, הבעלים חושבים רק על עצמם ולא נותנים חוזה חדש והמאמן שבע המלחמות יצטרך לעשות שוב את מה שעשה לא מעט פעמים במועדון: לנצח נגד כל הסיכויים

בקיץ 2008, לפני כמעט שלוש שנים, הפועל תל אביב הייתה שרויה בחוסר ודאות כלכלית. אלי גוטמן, שרק חצי עונה לפני כן הגיע למועדון, נפגש עם מוטי אורנשטיין ועו"ד שחר בן עמי, על מנת לסגור את תנאיו לעונה הבאה. השניים חששו מאוד לפני הפגישה, מכיוון שידעו שהתקציב אותו גוטמן אמור לקבל הוא מהקטנים שידעו במועדון - כ-12 מיליון שקלים - ופחדו כי לאור הסכום הנמוך המאמן יסרב לעמוד עונה נוספת על הקווים. כבר בתחילת השיחה, כשהבין גוטמן את גודל התקציב ואת החשש של בן עמי ואורנשטיין, הצהיר המאמן: "אני אהיה בהפועל תל אביב באש ובמים. אני מרגיש שנקשרתי למועדון הזה".

בקיץ הקרוב יעברו בדיוק שלוש שנים מאז אותה פגישה. כפי שכולם יודעים, במהלך השנים הללו גוטמן הפך את הפועל תל אביב למכונה משומנת על הדשא ובדרך לקח גם שני תארים והגיע עם הקבוצה בפעם הראשונה לליגת האלופות. בדומה לסיטואציה אז, הקיץ הקרוב מלא בחוסר ודאות לגבי העתיד של הפועל תל אביב. בזמן שאף אחד בקבוצה לא ידוע מי יהיו בעלי הקבוצה בעונה הבא ורוב השחקנים הבכירים של המועדון כבר מנהלים משאים ומתנים עם קבוצות מאירופה, את האוהדים מעניין דבר אחד בלבד: לראות את המאמן שנה נוספת על הקווים בהפועל.

הצעות ממשיות מאירופה אין, לואיס פרננדז בנבחרת ימשיך עד תום הקמפיין, וגם עתידו של גוטמן לוט בערפל לקראת העונה הבאה. גם אם הוא מוכן לחתום, ספק אם יש מישהו בקבוצה שיכול להחתימו. אם לאלי טביב ולמוני הראל אכן אכפת מהמועדון כפי שהם טוענים, רגע לפני שהקבוצה הגדולה הנוכחית עומדת להתפרק, הם חייבים להתעשת ולהחתים את גוטמן לעונה נוספת.

מאמן הפועל תל אביב אלי גוטמן. קובי אליהו
בזמן שאף אחד בקבוצה לא ידוע מי יהיו בעלי הקבוצה בעונה הבא ורוב השחקנים הבכירים של המועדון כבר מנהלים משאים ומתנים עם קבוצות מאירופה, את האוהדים מעניין דבר אחד בלבד: לראות את המאמן שנה נוספת על הקווים בהפועל/קובי אליהו

סיטואציה חדשה, צרות ישנות

השבוע האחרון יכול להמחיש רבות מה קורה כרגע בהפועל תל אביב מבחינת העתיד הלא ברור של האדומים בעונה הבאה. בסיום המשחק מול הפועל פתח תקווה ביום שני, לאחר שגוטמן התראיין ואמר שמוני הראל צריך להיות הבעלים של הפועל תל אביב בעונה הבאה, שוחח המאמן עם טביב. בשיחה עצמה לובנו העניינים בין השניים ועל פי שני הצדדים היא הוגדרה כחיובית. למרות זאת, הסיכוי שגוטמן יהיה מאמן אם טביב יהיה הבעלים לא נראים גבוהים, אך העובדה כי שיחה כזו התקיימה מעידה על כוונותיו של המאמן.

יתרה מכך, השיחה הזאת מאפשרת לעסוק בסיטואציה החדשה שגוטמן מצא את עצמו בה לאחר אירוע הלב שלקה בו לפני יותר מחודשיים. בטרם התאשפז, לכולם במועדון לא היה ספק כי המאמן לא ימשיך בעונה הבאה. חיזורים מצד קבוצות מאירופה הגדילו אצלו את התיאבון לעבור ליבשת הישנה לקדנציה נוספת, גדולה מזו שעשה בקפריסין. ההצהרה של יו"ר התאחדות אבי לוזון על כך שגוטמן הוא המאמן הראוי הבא לנבחרת בכלל עשתה לאיש על הקווים טוב, הוא הרגיש כי השמיים הם עתידו. יחד עם העובדה שבהפועל תל אביב שורר כאוס ניהולי מתחילת העונה, הדברים היו ברורים: גוטמן לא מוכן להתחייב לעונה נוספת באדום.

אלי טביב בעלי הפועל תל אביב. קובי אליהו
למרות שהם ליבנו את העניינים ביניהם, הסיכוי שגוטמן יהיה מאמן אם טביב יהיה הבעלים לא נראים גבוהים/קובי אליהו

אך החיים הם לא תכנית כבקשתך. בזמן שגוטמן קיבל את כל המחמאות בעולם והרגיש בשיאו המקצועי, גופו בגד בו והוא לקה בליבו, מה שהוביל לשינויים רציניים בחייו האישיים והמקצועיים. הסיטואציה הנוכחית של המאמן שונה לגמרי מזו שהייתה לפני למעלה מחודשיים. קודם כל, מבחינת אירופה, המאמן הבין לאחר אירוע הלב כי כדאי לשקול מחדש את העתיד מחוץ לארץ. הסיבה, כמובן, היא בריאותית והקרבה למשפחה חשובה יותר מכל קידום מקצועי. יתרה מכך, המצב הגופני החדש מרתיע קצת מועדונים בחו"ל להחתים את המאמן המצליח ולכן, אף על פי שעדיין לא ויתר על החלום לאמן מועדון גדול באירופה, גוטמן הבין כי עדיף לו להישאר בארץ.

גוטמן מכחיש בתוקף כי חשב על עבודה בנבחרת כבר בעונה הבאה, ואם לואיס פרננדז לא היה מנצח את לטביה וגאורגיה, היה מתמנה למחליפו של לואיס פרננדז. אולם, הנבחרת השיגה שש נקודות מכריעות והשאירה את עצמה במאבק על העלייה ליורו 2012 וכך נגנזה האפשרות הזו, לפחות כרגע. מה שהביא למצב הנוכחי, כי אחרי שבועות שבהם גוטמן לא היה מוכן להגיד שהוא רוצה להמשיך בהפועל תל אביב, המאמן הצהיר בשבוע האחרון בשיחות סגורות כי הוא רואה את עצמו כי מאמן בה גם בעונה הבאה ואם הוא יאמן בארץ זה יהיה רק אצל האדומים, חרף העתיד הכלכלי והמקצועי הלא ברור של המועדון.

"אני יודע בתור שחקן כמה הדברים מסביב משפיעים, גם אם השחקנים לא רוצים להודות בזה", אומר פליקס חלפון. "הפועל חייבת להבין שהעונה הזאת, למרות הבלגן מסביב, יש עוד הרבה על מה להילחם. כדי ליצור שקט, היא חייבת להחתים את גוטמן לעונה הבאה, אפילו במסגרת תרגיל תקשורתי שיצהיר על השקט עד לסוף העונה. קשה לראות במצב הקיים איך הפועל תל אביב לוקחת אליפות, אך למזלה יש את גוטמן על הקווים, מאמן עם המון ניסיון שמביא את השקט הזה. אני מאוד מקווה שהשחקנים יבינו שיש עוד את העונה, כי המרוויחה העיקרית מהבלגן היא מכבי חיפה. אני מקווה שיחתימו את גוטמן כדי לשדר לכולם שיש עתיד חיובי למועדון".

פליקס חלפון. ברני ארדוב
פליקס חלפון: "קשה לראות במצב הקיים איך הפועל תל אביב לוקחת אליפות, אך למזלה יש את גוטמן על הקווים, מאמן עם המון ניסיון שמביא את השקט הזה"/ברני ארדוב

לא לעצבן כאן, בבקשה

את התשובה לשאלה איך גוטמן השתנה גם ברמה המקצועית לאחר אירוע הלב, אפשר לראות באחד האימונים השבוע. מאז אירוע הלב גוטמן השתדל לא להתעצבן ולא לצעוק על שחקניו, אך במהלך האימון בשבת שעברה התרגז המאמן על שחקניו וצעק עליהם: "תפסיקו לשחק עם הראש בקיר ותתחילו להניע כדור כמו שאנחנו יודעים". אפשר להגיד שאילו הדבר היה קורה לפני כשלושה חודשים, אף אחד בהפועל תל אביב לא היה מתרגש, אך לאור העובדה שגוטמן משתדל לשמור על איפוק עקב מצבו הבריאותי, המבט על פני השחקנים לאחר הצעקות אמר את הכל.

כבר לאחר מכן, שחקני הפועל התלכדו במרכז המגרש כשהם מבינים את טעותם. כולם הבינו כי אסור לעצבן את גוטמן. "כל שחקן מרגיש פה כאילו אביו קיבל התקף לב", אמר אחד האדומים. "כולנו הפנמנו מה עשינו וידענו שאסור לחזור על אותן טעויות כדי שגוטמן יירגע, כי כולם מבינים שהמצב השתנה. אפשר להגיד שאלי מאוד השתנה וכולנו מנסים ליישר איתו קו ולהבין כי הדברים שונים מפעם".

לאחר מכן, המאמן נכנס לחדר ההלבשה ואמר לשחקנים: "אני לא רוצה להתעצבן יותר". אותן התרחשויות מיום שבת האחרון מעידות יותר מהכול כי גם בצד המקצועי גוטמן מנסה להביא משהו אחר - יותר רגוע, יותר שקול. השינוי הזה מורגש היטב בקבוצה.

שחקני הפועל תל אביב ואליד באדיר, אביחי ידין, בן שהר, ערן זהבי. קובי אליהו
"כל שחקן מרגיש פה כאילו אביו קיבל התקף לב", אמר אחד האדומים. "כולנו הפנמנו מה עשינו וידענו שאסור לחזור על אותן טעויות כדי שגוטמן יירגע, כי כולם מבינים שהמצב השתנה"/קובי אליהו

סכנה ברורה ומיידית

אך אם גוטמן נהיה יותר רגוע בצד המקצועי, שאף אחד לא יטעה ויחשוב כי גם ברמה המחשבתית המקצועית משהו השתנה אצל המאמן, שכבר הכין תכניות מגירה לעונה הבאה. זה התחיל בראשית השבוע, כאשר אמר לבעלים אחרי הניצחון מול הפועל פתח תקווה כי "חייבים להתחיל להתכונן לעונה הבאה חרף העתיד הלא ברור". בשבוע האחרון בהפועל תל אביב מרגישים כאילו מדובר בסיום תקופה. בכל אמצעי התקשורת עסקו בשינויים המקצועיים. וינסנט אניימה ודני בונדר מסיימים חוזים ונמצאים בדרך לצרפת ורוסיה, איתי שכטר וערן זהבי מנהלים מגיעים רציניים עם קבוצות באירופה וגם הם עם רגל אחת מחוץ למועדון, גילי ורמוט מחכה כבר לחודש הבא בכדי להתחיל לשמוע הצעות מאירופה בעניינו ובן שהר בדרך חזרה לאספניול. כל זאת, ללא מאמן חתום וללא ידיעה מי יהיו הבעלים של הקבוצה בעונה הבאה.

התוכנית של גוטמן מסתמכת על ההרכב ששיחק במשחק האחרון. לא פחות משבעה שחקנים חדשים היו ביום שני על המגרש. המאמן טוען כי עם תקציב של בין 30 ל-40 מיליון הוא יכול לבנות קבוצה ראויה שתתמודד על האליפות. גוטמן בונה על שוער חדש זר במקומו של אניימה יחד עם מגן ימני במקומו של בונדר (עמרי קנדה לא בתכניות), כששאר ההגנה מורכבת מגל שיש, מריו פצ'אלקה וביוואן פרנסמן. הקישור יכלול את אביחי ידין, שי אבוטבול, סלים טועמה ואלרואי כהן וההתקפה את טוטו תמוז ומהראן לאלה. יחד עם עוד שני זרים טובים ושני ישראלים טובים כחיזוק, אפשר להרכיב קבוצה שתלחם על האליפות גם בעונה הבאה.

גל שיש שחקן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
גוטמן טוען כי עם תקציב של בין 30 ל-40 מיליון הוא יכול לבנות קבוצה ראויה שתתמודד על האליפות. גל שיש שאמור להפוך לשחקן הרכב אחרי הקיצוץ בתקציב/ברני ארדוב

קשה להתווכח עם המאמן לאור הצלחותיו בשנים האחרונות ויותר קשה לנבא מה יהיה במירוץ לאליפות, אך לפני כן, בהפועל תל אביב לא סיימו את העונה הנוכחית. הקבוצה חייבת להתעשת אם היא רוצה שיישאר לה סיכוי לזכות באליפות גם העונה. כרגע נראה שכל אחד חושב בעיקר על עתידו האישי ולא על הקבוצה עצמה.

אם משהו לא ישתנה והשחקנים לא יבינו כי גם העונה יש עדיין על מה לשחק, האליפות תחמוק הפעם ממתחם חודורוב. "אפשר להגיד שיש פה אוירה של סוף עונה", אמר השבוע אחד האדומים, "בגלל המצב בהנהלה והעובדה שאף אחד לא יודע מה יהיה פה בעונה הבאה, כולם חושבים על עצמם ולא על הקבוצה, כי זה משהו שמקרין מהנהלה. כולם רוצים לקחת גם השנה את התארים, אבל אם לא נתעורר אנחנו נאבד את האליפות במו רגלינו".

"הבעיה הכי גדולה שהפועל תל אביב תצטרך להילחם איתה לקראת סיום הליגה היא חוסר הרעב של השחקנים וחוסר הוודאות סביב המועדון", מסכם אלי כהן. "בעונה שעברה ראינו הפועל רעבה שלא ויתרה עד הסיום ולעומתה חיפה, גם כשהכול היה תלוי בה, הייתה שבעה מדי כדי לקחת אליפות. אני רוצה להאמין שברגע שיגיע המאני טיים של העונה במשחקים הקרובים, הפועל תתעורר ותבין כי אלה הדברים הכי חשובים. קשה מאוד לצוות המקצועי להתנהל במצב כזה, שכל אחד כבר חושב על עתידו. אני מאמין שאם יחתימו את גוטמן וינסו לתת שקט בצד הניהולי, הקבוצה תוכל להתרכז בסיום העונה המטורף שצפוי לה, כי אם לא, אין סיכוי שלהפועל יחזור הרעב. ובלי רעב גם לא תהיה אליפות".

מאמן הפועל תל אביב, אלי גוטמן. ברני ארדוב
אלי כהן: "קשה מאוד לצוות המקצועי להתנהל במצב כזה, שכל אחד כבר חושב על עתידו. אני מאמין שאם יחתימו את גוטמן וינסו לתת שקט בצד הניהולי, הקבוצה תוכל להתרכז בסיום העונה המטורף שצפוי לה"/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully