וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתבה: מה עובר על איתי שכטר והאם הוא מסוגל להתאושש מהמשבר?

מצד אחד, הבצורת של איתי שכטר הגיונית וטבעית. אף שחקן לא מסוגל לעמוד בקצב הגדילה המואץ ממנו נהנה בעונה שעברה. הבעיה שמצד שני, להפועל תל אביב כבר אין יותר מדי זמן לחכות לו וכדי לעלות לליגת האלופות, מחורר הרשתות הישן והטוב חייב להתעורר

באימון הפועל תל אביב אתמול (שני) לקראת המשחק המכריע מול אקטובה הערב (20.50, ספורט1), ניגש באחת ההתקפות מהארן לאלה לאיתי שכטר וניסה לעודד אותו. "תירגע, תירגע, אל תהיה בלחץ, הגול והגולים יבואו", אמר למלך שערי הפועל תל אביב בעונה שעברה. ניסיון ההרגעה הזה הוא חלק ממשהו הרבה יותר גדול, וזה הלחץ של שכטר לחזור לחורר רשתות, דבר שלא עשה מאז שוינסנט אניימה ויתר לו על פנדל במחזור ה-30 בעונה שעברה מול הפועל רמת גן במטרה להסיר ממנו כבר אז את התחושה המעיקה הזו. שלושה משחקים בתוך העונה החדשה, וזה עדיין לא הוסר. חייבים לומר כי בהפועל ציינו השבוע לטובה את השיפור ביכולת של שכטר והדגישו כי הוא היה השחקן הטוב ביותר באימונים האחרונים, כשגם השילוב עם בן סהר מתקדם מאוד ומתחדד, אך במקביל גם שעון החול הולך ואוזל. הפועל תל אביב נמצאת בחלק הכי חשוב של העונה ובו היא אמורה לעלות לליגת האלופות, אך בלי יכולת הכיבוש של שכטר כל התהליכים הבריאים עליהם מדברים בקבוצה לא יעזרו לעשות היסטוריה. "אנחנו חייבים את שכטר האמיתי כדי לעלות לשלב הבתים", ניסחו זאת בפשטות בקבוצה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חייבים אותו כדי לעלות לשלב הבתים. שכטר מול אקטובה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הוא הבקיע בקצב לא נורמלי"

כשמדברים על הירידה של שכטר בשליש האחרון של העונה שעברה, הכי נכון להסתכל על המספרים. בין המחזור הרביעי למחזור ה-25 שכטר שותף ב-21 משחקים וכבש 19 שערים. קצב מדהים של 0.9 שערים למשחק. בעשרת המחזורים האחרונים והמכריעים של העונה שכטר הוסיף למאזנו עוד שלושה שערים בקצב של 0.3 שערים למשחק. מעבר לירידה בתפוקה ואולי כתוצאה מכך, החלה אצל שכטר ירידה מסוימת בדומיננטיות ובהשפעה על המשחק של הקבוצה. בסך הכל, שכטר בהפועל תל אביב למעשה היה "סמל" השינוי במועדון, הן במעבר לסגנון משחק התקפי והן באווירה הטובה. "תמצא שחקן שיגיד מלה רעה עליו ואני נותן לך 1,000 דולר" אמר שחקן בהפועל על שכטר, ובצדק. קשה לבוא לשכטר בטענות, הרבה יותר נכון להבין שהתקופה בה הבקיע כמעט שער למשחק היתה לא ריאלית, ותהליך הגדילה שלו מחלוץ לא מוכח בנתניה ליהלום מלוטש שגדול הליגה היה לא מאוזן. בכל תהליך מהיר מדי יש עצירה לא מובנת, עד לשלב הבא בהתפתחות.

חלוץ עבר ששיחק בסגנון דומה לשכטר הוא רונן חרזי, שידע אף הוא תקופות בצורת לא קטנות. חרזי: "אנשים לא מבינים בכלל מה זה אומר קצב של כמעט שער למשחק. זה קצב לא נורמלי ושכטר או כמעט כל חלוץ לא יכולים לשמור על קצב כזה באופן קבוע". אגב, כשמסתכלים על הקדנציה של שכטר בנתניה, מגלים תפוקה דומה לזו של שכטר בחודשים האחרונים: שכטר סיים שלוש שנים בקופסה עם 21 שערים, ממוצע של שבעה שערים לעונה. חרזי חושב שהדברים האלה לא מקריים: "אצל שכטר צריך לזכור שלהבדיל מחלוץ כמו ארבייטמן, הגדולה שלו והיתרון שלו הם מעבר להבקעת שערים - ההגעה מהאגפים, הטכניקה והצעד הראשון המדהים. לחץ? כל חלוץ לומד מהר מאוד שבתפקיד הזה נמדדים רק בתוצרת ובכמה הבקעת ולכן הוא בלחץ".

"ארבייטמן כבש צמד?"

חשוב להזכיר את ארבייטמן. התקופה המטורפת והלא ריאלית של שכטר בתחילת ואמצע העונה שעברה, הכניסה גם בו ציפיות לא ריאליות. בל נשכח: שכטר הוא לא חלוץ רחבה קלאסי. הוא כן במידה מסוימת, בטח לנוכח העובדה שהפועל התקשתה לספק לו בעונה שעברה פרטנר שהוא 9 לכל דבר ועניין, אבל שכטר הרבה יותר מחלוץ שכובש רק שערים. לכן, זה היה מפתיע לגלות בעונה שעברה את המעקב האובססיבי של שכטר לגבי כמות השערים של ארבייטמן, שהוא כן 9 לכל דבר ועניין. "ארבייטמן כבש צמד?", אמר פעם בעונה שעברה. "הוא עלה מחליף מחצית שנייה, איך צמד?".

שכטר, במקביל, התרגל לקצב ההבקעה המטורף וראה בו משהו טבעי שהוא כבר חלק ממנו ("אני הבאנקר של הפועל" אמר לאחר הניצחון 0:2 על הפועל חיפה במחזור ה-12), שזה אולי מסביר הרבה מהלחץ המלווה אותו כתוצאה מהירידה בתפוקה. בטח אצל שחקן שהתחיל להרגיש שהליגה קטנה עליו ובקצב בו הוא גדל דרכו לאירופה נראתה סלולה. זוראב מנטאשוולי, הקשר הגאורגי ששיחק עם שכטר בהפועל והיום באשקלון, יודע מה קורה כשדברים מתחילים לבוא בקלות: "שכטר היה הג'וקר של הפועל בעונה שעברה, על המגרש ובחדר הלבשה. הוא היה השחקן הכי משמעותי בהפועל תל אביב. כשהייתי רואה אותו רץ קדימה מול שחקן הייתי מופתע אם הוא לא עבר אות וייצר מצב. הוא שחקן ברמה גבוהה מאוד והופתעתי שהוא נשאר בישראל, כי כולם דיברו שהוא יעבור לאירופה. גם גיאורגי קינקלדזה היה נוהג להבקיע הרבה שערים בחלק הראשון של העונה ולאחר מכן באה אצלו ירידה. שמעתי אותו פעם אומר: 'כשאני מבין שאני בתקופה לא טובה מול השער, אני בא אחורה ומנסה להיות יעיל בדברים אחרים, אחרת אני סתם נהיה עצבני ולא יעיל לקבוצה'".

בתקופה הטובה שלו, לשכטר היתה מוטיבציה להמשיך לגדול, ובבסיסה הרצון לעבור לאירופה. בפועל, אף הצעה ממשית לא הונחה על שולחנו. "התאכזבתי שלא היו הצעות מאירופה" סיפר שכטר לאחרונה, "אני חושב שאחרי עונה כזאת עם 22 שערים בליגה ועוד שלושה באירופה, עם משחקים מצוינים בהמבורג ומקומות אחרים, הייתי צריך לעבור. אבל כשבאו לראות אותי היו לי משחקים פחות טובים וזה לא הצליח". הפועל דרשה עבורו ארבעה מיליון יורו, וגם לא ששה לשחרר אותו. אצל שחקן שמרגיש שהליגה קטנה עליו, זה ודאי לא מאיץ את בואו של השלב הבא בהתפתחות. גורם בקבוצה אמר כי "כמו שהדברים התחברו לו, באמת יכול להיות שהוא הרגיש שהליגה קצת קטנה עליו והוא שייך כבר לאירופה. אנחנו הרווחנו בגדול מההישארות שלו, אבל זה בהחלט הפתיע שהוא לא קיבל הצעות אטרקטיביות. הוא שחקן מאוד משמעותי עבור הפועל ומאוד משמעותי עבורנו שיחזור לשקט שלו כדי שנוכל לעמוד במטרות שלנו. לחוץ? מרגיע אותי לשמוע ולראות שהוא לחוץ. אם הוא לא היה לחוץ, היינו מאוד מודאגים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"הערב הוא מבקיע"

כשמתעסקים בירידה של שכטר חשוב לזכור שני דברים: האחד, גוטמן ניסה במשך עונה שלמה להביא לצידו חלוץ רכש, אך טרם מצא לו את הפרטנר שגם יהיה הסקורר הראשי. הדבר השני זה העומס. בשלוש עונות במכבי נתניה פתח החלוץ ב-73 משחקים, קצת יותר מ-24 משחקים בעונה ואילו בהפועל תל אביב הגיע החלוץ יחד עם המסע האירופי ל-40 משחקים. מדובר בעומס פיזי כמעט כפול, שמצטרף לעומס הרגשי הענק שכרוך בתהליך גדילה מואץ של שחקן. זה רק טבעי שתבוא עצירה, אבל כמו שאמרנו להפועל אין כעת זמן לחכות לו. רונן חרזי: "אז מה אם הוא שחקן צעיר? עומס זה עומס ובמספרים כאלה מרגישים את העומס כבר כשמתחילים את אימון השחרור ובפציעות הקטנות שמלוות אותך, אותן אתה מושך כי אי אפשר לנוח במאני-טיים. אתה יודע כמה שחקנים מגיעים לפיניש גמורים וסוחבים פציעות? לפעמים ניתן לראות את זה כמעט אצל כל הקבוצה כמו שהיה אצל מכבי חיפה בסוף השנה שעברה".

בהפועל היו אנשים שקישרו את הירידה אצל שכטר בגינונים הישנים שחזרו לעתים רחוקות. גינונים כמו "וואי, אין לי כח להתאמן, יש מצב שיבטלו את האימון?", או ההתבטאות הלא בוגרת אחרי הדרבי וההכנות לקראת בית"ר ירושלים במחזור האחרון ("למה כולם שונאים אותנו", "גילי, אני לא רץ באימון" ו"מה בית"ר? כוס אמ-אמא של המשחק"). בפועל, קשה לשחקן לעבור שינוי כל כך קיצוני בזמן כל כך קצר, קשה להפוך מילד לבוגר תוך חצי עונה. מול אקטובה הפועל תוכל עדיין להסתדר בלעדיו, אבל שכטר חייב לחזור לחורר רשתות כדי שתהליך הגדילה הזה יחזור בליגת האלופות. "הכל נכון ושום דבר לא תירוץ", אומרים בהפועל. "הקצב שלו היה לא נורמלי, היה עומס וגם יש לחץ, אבל אף אחד לא יזכור את זה או יבין את זה אם לא נצליח לעשות את העבודה. כשגוטמן כאן אין מה לדאוג לגבי הילד שבשכטר, הוא לא ייתן לילד הזה להתעורר וירדים אותו בכל נקודה שהוא ינסה אפילו להתעורר. אגב, שיהיה לכולם ברור, הערב הוא מבקיע".

איתי שכטר, הפועל תל אביב. ברני ארדוב
זה בדיוק הזמן לחזור לתמונות האלה. שכטר/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully