וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורס אמון

על הנייר, חלוקת העבודה בין יוסי מזרחי לאבי נמני נראית מסוכנת. כולנו זוכרים מה קרה לניסוי הזה של מנג'ר ומאמן בעידן רן בן שמעון. כולנו יודעים שבכדורגל הישראלי חלוקת סמכויות היא בעצם קרב סמכויות. אז למה לצוות המקצועי החדש של מכבי ת"א יש בסיס טוב יותר להצליח

התדריך הטקטי שנערך לשחקני מכבי תל אביב ערב משחק החוץ מול מוגרן יכול ללמד המון על הפרויקט המרתק הזה: בעמדה מספר 1 המאמן איציק עובדיה, מקרין קטעי וידיאו מהמשחק הראשון ומעביר דגשים. בעמדה מספר 2 המאמן יוסי מזרחי, מחדיר מוטיבציה בשחקנים, מזהיר משאננות ומתווה את הסגנון לפיו צריך לשחק מול יריבה שתיתן למכבי יותר שטחים פתוחים בביתה. ובעמדה מספר 3 אבי נמני, מחדד נקודות נוספות על רקע הוידיאו של עובדיה.

כשמתארים את חלוקת העבודה הזו, היא נראית פתאום טבעית. אבל בעצם מדובר בסיפור מורכב, מורכב מאוד, אולי הסיפור שיכריע כיצד הפרויקט החדש של מכבי תל אביב יראה: החיבור בין מאמני הקבוצה, הגדרת התפקיד החדשה של נמני, ההרמוניה בינו לבין מאמן הרבה יותר ותיק ממנו כמו יוסי מזרחי, שאמור לתפקד תחתיו ואולי אף להתנגש בסמכויותיו. כולנו זוכרים איך הניסוי הזה הסתיים עם רן בן שמעון.

מאמן מכבי תל אביב, יוסי מזרחי (שמאל), לצד איציק עובדיה, אבי נמני, שורה אובארוב. ברני ארדוב
אולי הסיפור שיכריע כיצד הפרויקט החדש של מכבי תל אביב יראה. אובארוב, נמני, עובדיה ומזרחי/ברני ארדוב

למרות שמהצד אפשר לחשוב שמדובר בצפרדע שהשניים צריכים לבלוע – לנמני מונחת מאמן על הראש, למזרחי יש מעליו אדם בלי עשירית מהקילומטרז' שלו כמאמן. למרות שבמסיבת העיתונאים של פתיחת העונה ניכר מתח כשעלתה השאלה על הגדרת הסמכויות בין נמני למזרחי, חשוב לזכור: בסופו של דבר החיבור הוא גם אינטרס של שני הצדדים. נמני חוזר לעמדת אותה רצה מראש ובורח מעמדה ממנה סלד בתחילה – העברת אימונים, ספיגת ביקורת מתמדת, בעוד מזרחי נהנה מחזרה לקבוצה גדולה, בלי כל הדברים שהוא לא ממש אהב לעשות.

"נמני לא ממש מטורף על ההתעסקות באימון היומי", מסביר גורם בכיר מאוד במכבי תל אביב. "ייאמר לזכותו, שכנראה עמוק בתוכו הוא הבין שבעונה כזו, כשמביאים כל כך הרבה שחקנים ברמה כזו, הוא לבד לא יספיק. נמני רצה תוספת של איש מקצוע עם נסיון. זו היתה החלטה של אבי נמני לצרף מאמן נוסף לצוות המקצועי ואת יוסי מזרחי בפרט. לא הפילו עליו כלום. אם המנג'ר היה רוצה להשאיר רק את איציק עובדיה, למשל, או לצרף מאמן אחר לצוות, זה מה שהיה קורה. מזרחי עצמו בדק טרם הגעתו אם זה מהלך שמקובל על נמני ובהסכמתו. הבעלים גולדהאר היה על תקן המאשר בלבד, גם כלכלית. בפועל, השניים מבינים ששיתוף הפעולה והאמון המקצועי אחד בשני הם הדרך היחידה שעשויה לאפשר להם להגיע להישגים".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

דור אחר

כדי להבין מדוע למרות הפוטנציאל הנפיץ של השידוך יש גם לכל הצדדים אינטרס דומה כדי שזה לא יקרה, צריך להתחיל דווקא במזרחי. למזרחי למעשה היה בית בטוח באשדוד, אך החלטתו של ג'קי בן זקן להעביר את אשדוד למתכונת של אקדמיה שדרשה ימי עבודה מלאים של לפחות 7-8 שעות הובילה את מזרחי להבין שבגילו הוא לא בנוי למתכונת הזאת. "ההחלטה לעזוב הייתה של יוסי", סיפר בן זקן, "הוא החליט שבגילו ועם כל מה שעבר הוא לא מתאים לצורת האקדמיה שלנו ורוצה להתעסק רק באימון קבוצה, עם רצון גדול לעבוד בקבוצה בכירה".

מכבי נתנה למזרחי את ההזדמנות לחזור לקדמת הבמה אחרי שסולק מבית"ר, כשנמני מוריד ממנו המון עומס שמזרחי לא אהב להתעסק איתו. נמני אוהב ליצור קשרים בעולם, להתעסק עם סוכנים, לבנות סגל. מזרחי פחות נמשך לזה. כשמזרחי אימן בבית"ר, הוא החליט בינואר להחליף שניים מהזרים שלו, פבריס פרננדז וכריסטיאן פביאני. בסכומים שקיבל לטובת העניין – חצי מיליון דולר לשחקן, מזרחי חשב שיביא שחקנים טובים יותר, אך בפועל נכשל עם קלאבר שוונקי ורושל טוטו. בבית"ר כעסו ומזרחי גם הבין בעצמו שלבנות קבוצה בכסף גדול ולנהל מנגנון של מעקב אחרי זרים וקשרים ביבשת, זה משהו שהוא כבר לא ילמד. "יוסי הוא מאמן ברמה גבוהה שמזהה את הפרטים הקטנים, אך הוא יודע להתעסק אך ורק בכדורגל וזה היום לא מספיק. בכל פעם שהוא מתעסק בדברים שמעבר לדשא, נראה כי הוא סובל", אמר לוואלה! ספורט מראד מגמאדוב במאי 2010.

גם מזרחי אמר את הדברים כשהרעיון להצטרף למכבי עלה. "אותי מעניין רק לאמן", רמז. "לא מעניין אותי כלום חוץ מלאמן ואני אשמח לעשות את זה בקבוצה גדולה. כבר מזמן ויתרתי והבנתי שיש דברים שאני לא אתעסק בהם ולא אכנס אליהם. יש דור אחר שאמון על הדברים האלה".

גם מסי לא יעזור

למרות כל הרחשים על כך שמיטש גולדהאר חייב את נמני לצרף מאמן לצוות המקצועי, לא נתקבלה אף עדות חותכת לכך. כבר בתום העונה שעברה, כאשר פנה נמני למזרחי, שוחח איתו ומזרחי ביקש לעשות את החושבים שלו. מקורב למזרחי סיפר השבוע: "עוד לפני שנפגש עם נמני, יוסי אמר ש"אני אשאל אותו בצורה הכי ישירה שיש האם זה רצון שלו להביא אותי או שזאת החלטה שמפילים עליו. אם אני לא אהיה משוכנע ב-100% שמדובר ברצון טהור של נמני, אין שום סיכוי בעולם שאלך".

"יוסי הבין מאבי שיש המון עבודה בעונה הבאה", ממשיך אותו גורם, "ואבי הסביר שרק רמת ההתעסקות שלו ברכש ובנייה לקראת העונה הבאה לא תאפשר לו להיות מפוקס על הקבוצה בקיץ. נמני גם הדגיש בפניו את העובדה שהיום צוות מקצועי צריך לכלול קבוצה של אנשי מקצוע איכותיים שמפרים אחד את השני. מכאן יוסי נתן בו את האמון והלך אחריו".

גורם בקבוצה מספר: "נכון לעכשיו זה עובד יותר טוב ממה שתוכנן. חלוקת העבודה ביניהם ברורה ומערכת יחסי האמון ביניהם טובה. יוסי מזרחי הוא מאמן הקבוצה. נקודה. הוא הסמכות המקצועית העליונה מול השחקנים, הוא עושה כל מה שמאמן עושה. יש נקודות שנוגעות לתכני אימון, הרכבים, שיטות משחק, דברים שהם קצת יותר ברומו של עולם, שנמני מעורב בהם יחד עם יוסי ושם לכאורה לנמני יש את המילה האחרונה, אבל עד כה זה בכלל לא הגיע למצב שמישהו אומר את המילה האחרונה. יוסי הוא זה שמנהל את המשחק וגם לגבי החילופים תוך כדי משחק הוא זה שמחליט, למרות שיש התייעצות על כל מהלך".

גם השחקנים רואים את הדברים בצורה דומה: "דבר אחד ברור - אבי נותן ליוסי יד חופשית. הוא סומך עליו בצורה עיוורת, אחרת הוא לא היה מרשה לעצמו להיות מרוחק ומעורב רק בקטנות. בחלק ממשחקי האימון נמני בכלל לא היה על המגרש ואפילו היה משחק שראיתי אותו מגיע לקראת הסוף ועומד מאחורי הגדר. יוסי הוא המאמן ואבי הוא למעשה המערכת. אם יש שני מאמנים במכבי אלו הם מזרחי ועובדיה, שמתפקד כמאמן לכל דבר כשנמני מנג'ר נטו. אם זה לא יתחבר, גם מסי לא יעזור לנו להצליח".

דודו דהאן החדש

נמני, מצידו, קיבל את מה שהוא רוצה: רחוק ממגרש האימונים, קרוב לעיסוקים שהוא אוהב כמנג'ר. "אפילו דודו דהאן אמר לו שעם הקשרים שנמני יוצר, הוא מתחיל לחשוש לעתיד", אמר מקורב בבדיחות הדעת. הוא זה שבחר את כל השחקנים. הוא זה שיצר את הקשר הראשוני, גישש, שוחח עם הסוכנים או עם השחקנים עצמם ובחלק מהמקרים אף היה מעורב בצורה ישירה במשא ומתן הכספי. נמני נסע עם המנכ"ל עוזי שעיה ונציג הבעלים ג'ק אנג'לידיס ללוקרן בבלגיה לקדם את הבאתם של יואב זיו ואבי סטרול. הוא נפגש עם הבעלים של לוקרן ועם זיו עצמו עוד בתחילת המשא ומתן. נמני היה זה שניהל את המשא ומתן יחד עם גולדהאר על רכישת כרטיסו של אלירן עטר מול ראשי בני יהודה. נמני היה מעורב בפרטי המשא ומתן ונפגש בעצמו עם ראשי הזהובים. נמני איתר את סוכנם של הבלם הברזילאי ניבאלדו והקשר האריס מדוניאנין ששיחקו יחד בויאדוליד הספרדית. נמני, בעזרת קשרים בספרד, יצר עימו קשר והחל במשא ומתן להחתמתם.

רוב שחקני הרכש הישראלים וכן שני הזרים ניבאלדו ומדוניאנין, הובאו עוד בטרם חתם מזרחי באופן רישמי. כשמזרחי הצטרף רשמית, הגיעו שני הקשרים אלברט באנינג וג'יבריל סידיבה למבחנים במחנה האימון במירלו בהולנד. נמני ומזרחי החליטו יחד על צירופם, כשמזרחי היה זה שתמך בצירופו של סידיבה שהגיע כשהוא בכושר ירוד ועם עודף משקל.

עומס מידע

למאמן צעיר ושאפתן כמו רן בן שמעון הסיטואציה הזו לא הייתה נוחה, אבל למזרחי, לפחות כרגע, נוח לחיות איתה. אם אפשר כרגע לזהות בעייתיות, היא דווקא בעודף המידע שמונחת על השחקנים. "לפעמים שחקן לא צריך את כל הנתונים על הראש ולהתעסק בפסיכולוגיה של הדברים ובמשחק מול מוגרן התאימו יותר כמה מילים מאשר עוד תדריך משולש. כולם חשבו שאנחנו יותר טובים והכל בראש שלנו ולכן הוידאו, ההערות של נמני והדברים של מזרחי על חשיבות המשחק עברו ליד", מסביר שחקן הרכב.

גם לקראת המשחק מול אוליפיאקוס, ההחלטה לשחק במערך נסוג היתה בעצם משולשת. מזרחי המליץ, עובדיה הסכים ונמני הצטרף. לכולם ברור שלא שווה להם שלמשוך יותר מדי לצד שלהם, אבל גורם בכיר במכבי, כמו אותו שחקן, מחדד: המבחן האמיתי של החיבור הזה בין המאמנים, כמו בין השחקנים, יהיה ברגעי הלחץ ומהמשבר. שם החברות הזו תימדד. "צריך לזכור שמדובר במכבי תל אביב והשאלה הגדולה היא מה יקרה במידה והדברים על המגרש לא ילכו כפי שצריך", אמר ולא יסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully