וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליגת ה-16 – שאלון סוף העונה

לצורך בחינה מעמיקה יותר של מהפכת לוזון, פנינו למאמנים וליו"רים שחוו אותה על בשרם וביקשנו מהם תובנות. הרוב, אגב, תומכים בצמצום הליגה

החלק הארי של ניסוי ליגת ה-16 יגיע בסופ"ש לסיומו, והדרך הכי טובה לבחון אותו היא לשאול את אלו שחוו אותו על בשרם. לצורך כך, הפננו 5 שאלות זהות ליו"רים ולמאמנים בליגת העל, וגם נציג מהליגה הלאומית ואחד משגרירינו שעקבו אחרי הניסוי מרחוק: מהו הגודל האידיאלי לליגה בכירה בישראל, דבר חיובי ודבר שלילי שלקחו מהעונה, מיהן הקבוצות שיכולות לנצל את ההזדמנות לאורך זמן וליצור בסיס איתן לליגה, ולסיום לקח לעתיד. מתברר שלא רק אנחנו צברנו הרבה בבטן, גם לאנשים בשטח יש המון מה לומר על המהפכה של לוזון.

1. מהו הגודל האידיאלי לליגה הראשונה בישראל?

אם מחפשים רוב, אז הרוב בעד ליגה של 14 קבוצות. פשרה שתיקח את הדברים הטובים מליגת ה-16 (יותר ישראלים פורחים, יותר קבוצות פריפריה) ומליגת ה-12 (פחות ישראלים לא ראויים, פחות קבוצות לא ראויות). איתמר צ'יזיק, מנכ"ל מכבי חיפה, היה היחיד שתמך בליגה של "10 קבוצות". הרבה יותר הצטרפו לדעתו של ראובן עטר בדבר ליגה "של 12 קבוצות, כי מעבר לזה, זה גדול עלינו" (יוסי אבוקסיס, אביב בושינסקי, ניצן שירזי, נשיא סכנין חמודי אסאדי, ניר קלינגר).

אלא שהרוב הלא מכריע, כולל נציגים מהקבוצות הקטנות יותר, הגיעו למסקנה שליגה של 14 קבוצות היא הנכונה בסופו של דבר. גם עבורם. (מוני הראל, אפי צפריר, אלי מחפוד, אריאל שיימן, משה דמאיו, ירון קוריס, יובל נעים, יוסי מזרחי ואפילו יו"ר מכבי פ"ת, שינו זוארץ, שתומך בליגה של בין 14 ל-16 קבוצות). "בליגה של 14 יש מספיק ביטחון גם לקטנות", מסביר משה דמאיו.

תומכים בליגת ה-16: ויקו חדד, אשר אלון, מרקו בלבול, ציון וייצמן, ירון הוכנבוים, ג'קי בן זקן, גיא לוזון.

2. דבר אחד חיובי שאתה לוקח מעונת הקאמבק של ליגת ה-16?

גם על השאלה הזו ענה נציג מכבי חיפה בציניות חדה (ציז'יק: "דבר טוב? שהכרתי עוד אנשים בכדורגל"), אליו הצטרפו נציגי הגדולות - יוסי אבוקסיס מהפועל תל אביב ("קשה לי לראות יתרונות בליגה שכזו, אולי הפלייאוף ושיטת הקיזוז יוצרים יותר מתח בסוף, אבל זו שיטה שחייבת להשתנות") ואביב בושינסקי ממכבי תל אביב ("אז מה אם יש יותר שערים? מישהו מתרגש מזה? רעננה מפסידה 4:1 להפועל תל אביב. נו אז? התגליות דווקא הגיעו מהקבוצות הגדולות. אני לא יכול להצביע על אף שחקן שצץ מקבוצה שעלתה ליגה והותיר רושם יוצא דופן").

חריג בנוף הוא דוד אמסלם מבית"ר, שהצביע על היתרון שרוב הנשאלים הצביעו עליו – הזדמנות יותר הוגנת לישראלים. "יש פה הזדמנות גם למאמנים וגם להרבה מאוד שחקנים להשתלב בליגת העל והם צריכים לקחת את הצ'אנס הזה, כי לא בטוח שהוא יחזור", אומר אמסלם. מוני הראל, מבעלי הפועל תל אביב, הוסיף ש"יש הרבה משחקים טובים בליגה וכמות שערים גדולה. בסך הכל הליגה טובה מאוד", וג'קי בן זקן, אולי התומך הכי נאמן של ליגת ה-16, טען ש"היום יש 500 צופים בעכו, בשנה הבאה זה יגדל ל-800 וכך הלאה, לאט לאט, בטווח של שנים, תיווצר מסורת של קהל. צריך זמן. יש היום הרבה שערים במשחקים, המשחק הפך פחות טקטי, גם צ'לסי מנצחת 1:7 באנגליה ולא אומרים שם שהליגה קטסטרופה".

תשובות נוספת: ראובן עטר: "היעדר לחץ". גיל לב: "יותר צעירים". שינו זוארץ: "הרבה מאוד ישראלים מקבלים במה". אפי צפריר: "יותר גולים, יותר חשיפה לישראלים". אלי מחפוד: "יותר מתח בליגה". ויקו חדד: "נציגות לעוד אזורים בארץ". אשר אלון: "הרבה ישראלים ונוער, פחות זרים". אריאל שיימן: "הרבה שחקנים צעירים, מאמנים יותר רגועים". ניר קלינגר: "נוצרה כאן הזדמנות בלתי רגילה לקדם יותר שחקנים צעירים". ניצן שירזי: "מתח ובמה לצעירים". ירון הוכנבוים: "מתח בליגה". ציון וייצמן: "כדורגל מדן ועד אילת". משה דמאיו: "כמות שערים". גיא לוזון: "ריבוי שערים". יוסי מזרחי: "חשיפה לצעירים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

3. דבר אחד שלילי שאתה לוקח מעונת הקאמבק של ליגת ה-16?

למרות התשובה של יו"ר מכבי פתח תקווה, שינו זוארץ, לפיה הוא "לא רואה אלמנט שלילי בשיטה הזאת", רוב אנשי הכדורגל, אולי באופן חריג, הצטרפו לדעתם של פרשני הכדורגל על ירידת הרמה. "אין לכם מספיק מקום לכתוב על הדברים השליליים, קצרה היריעה מלהכיל", ענה מנכ"ל מכבי חיפה. גם ראובן עטר שותף לדעתו: "הבעיה בליגה כה גדולה היא הרמה הנמוכה מאוד של הכדורגל שמציגות חלק נכבד מהקבוצות, מה שמביא לבריחת הקהל מהמגרשים והורדת העניין בכדורגל הישראלי. לכן צריך לחזור לליגה איכותית של 12 קבוצות טובות". ניצן שירזי: "רמה מאוד נמוכה של כדורגל. הכדורגל שלנו חזר לאחור ויש הרבה משחקים שאין להם מקום בליגת העל".

גם עניין הקהל מטריד את נציגי הקבוצות. "בשביל כדורגלנים, לשחק מול איצטדיונים ריקים זה מוריד את רמת הריכוז והיכולת", אומר אפרים גבאי מהפועל חיפה. מוני הראל: "הקטנות נשענות על הגדולות מהבחינה הכלכלית. זה דבר שאסור שיקרה. כל קבוצה צריכה להיות תלויה בעצמה כלכלית". יוסי אבוקסיס: "משחקים חלשים מאוד ללא עניין". ואפילו נשיא סכנין, חמודי אסאדי, שאמור לשמוח על הגדלת הליגה, מתקומם: "רמת הכדורגל ירדה מאוד מהעונה שעברה. יש הרבה קבוצות שלא מתאימות לליגת העל עם זרים חלשים מאוד. אנשים פחות נהנים במגרשים".

את דעת הנגד, שוב מוביל ללא חשש ג'קי בן זקן מאשדוד: "אני לא יכול לראות משהו שלילי בהגדלת הליגה, כי בליגה של 12 קבוצות היינו בתהום הכי עמוקה אי פעם. לא היה קהל, היה כדורגל גרוע, אין חדשנות, משחקים סגורים של 0:1 או 0:0 ולא השקיעו במתקנים. מבחינתי, בהגדלה אין דברים שליליים".

4. אילו קבוצות בישראל מסוגלות לעמוד בדרישות הבסיסיות לאורך זמן ולא ליפול כמו אחי נצרת והפועל רמת גן?

הקשיים הכלכליים שליוו את העונה של העולות מנצרת ורמת גן הדליקו במהלך העונה נורה אדומה והעלו שאלה לא פחות חשובה: האם יש קבוצות נוספות – לא משנה באיזו ליגה – שיכולות באמת להתמיד לאורך זמן בליגת העל, ויש להן בסיס כלכלי, תרבותי וקהילתי לנצל את הניסוי של לוזון ולהפוך לנוף חדש בכדורגל שלנו. בשאלה הזו נמצא רוב מכריע (ודי מפתיע) לעירוני קרית שמונה של איזי שירצקי. "מכל מה שיש בליגות שלנו, היא היחידה שבאמת יכולה לשרוד לאורך שנים, אם התמיכה בקבוצה תימשך", אמר ויקו חדד מבאר שבע.

אפי צפריר מהפועל פתח תקווה היה הכי פסימי כשטען ש"אין קבוצות כאלה", ומי שגיוונו בתשובתם ולא הלכו על קרית שמונה היו: אלי מחפוד (מכבי יפו), שינו זוארץ (מכבי הרצליה, עירוני קרית שמונה, עירוני רמת השרון, עירוני ראשון לציון), ירון קוריס: (קרית שמונה, הפועל אשקלון וגם הכח עמידר רמת גן), ג'קי בן זקן (רמת השרון, אשקלון. גם אום אל פאחם), יוסי מזרחי: (הפועל אשקלון, קרית שמונה ואם יעשו איחוד בשרון אז הרצליה- כפר סבא), משה דמאיו: (הפועל קרית שמונה, הפועל אשקלון).

"אני נגד הפופוליזם הזה שצריך להביא את הכדורגל מדן ועד אילת", מסכם אביב בושינסקי, שגם ציין את קרית שמונה. "אם הפועל באר שבע למשל היתה עולה כתוצאה מהגדלת הליגה אז הליגה הרוויחה. המחיר יקר מדי בשביל זה".

5. לקח לעונות הבאות

בשאלה הזו, יוסי אבוקסיס מהפועל תל אביב הכי הפתיע, כשאמר ש"חייבים להפסיק שיטת הקיזוז ולחזור ל-12 קבוצות". ירון הוכנבוים מעכו היה גם הוא מקורי בדרכו, כשטען שיש "להמשיך את אותה שיטה ולאפשר לקבוצות ללא הרבה קהל להשתתף בהצגות כפולות לפני משחקים עם קהל". הרוב, מתברר, נגד שיטת הקיזוז של לוזון, למעט אנשים כמו יוסי מזרחי: "הקיזוז גורם לכך שלא יהיה גארבג' טיים בליגה. אנחנו אחרי המחזור ה-29 ולכל קבוצה יש על מה לשחק וזה חשוב מאוד".

רוב האנשים שלא תמכו בליגת ה-16 בשאלה הראשונה, הוסיפו בדרך כלל לתשובתם שיש להקטין מיד את הליגה. מרקו בלבול דיבר על הצורך "בליגת מילואים", ואפי צפריר מהפועל פתח תקווה "על להוריד את תקציב המינימום. ללא מעט קבוצות קשה לעמוד בתקציב של 10.6 מליון שקל בעונה. לחלק מהקבוצות זה נראה כמו משימה בלתי אפשרית. יש קבוצות שהפסיקו לשלם משכורות באמצע ינואר".אבל אחרים הלכו יותר עמוק – לתדמית, למתקנים ולקשר החולה בין הקהל הישראלי לכדורגל שלו.

ג'קי בן זקן: "אבי לוזון חייב להורות על הורדת מחירי הכרטיסים. ללכת על שנת ניסיון אחת שבה המחירים בכל המגרשים יעמדו על 40 שקלים למבוגר ו-20 לילד בכל הליגה, עם סעיף שלכל קבוצה תינתן האפשרות בשלושה משחקי בית לקבוע בעצמה את המחירים". ניר קלינגר: "הכדורגל הישראלי גם זקוק לשינוי התדמית שלו. כשאומרים כדורגל אנשים אומרים 'איכס'. כולם יורדים עליו ולכולם יש תלונות. חבל, אפשר לשפר את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully