וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אהוד בן טובים החדש? תתפכחו

20.12.2009 / 14:32

חיים רביבו סבור שאלירן עטר עדיין לא בשל להתקדם מבני יהודה, אבל בקבוצה כבר מדברים על היום שאחרי. דמאיו מספר על הצעות ש"כל קבוצה אחרת הייתה חוטפת", שירזי לא ממליץ לו לעבור לחיפה, ואסייג מציע לו לחשוב רק על הכסף: "סמל? עוד עשר שנים אפילו לא ייתנו לו כרטיס"

"בני יהודה קיבלה בתקופה האחרונה הרבה הצעות על אלירן עטר, הצעות שאני בטוח שכל מועדון אחר לא היה מסרב להן אלא חוטף אותן בשתי ידיים, ואני מדבר גם על מועד ההעברות הקרוב בינואר", מספר מנכ"ל הקבוצה, משה דמאיו, שהצהיר לפני שבועיים בוואלה! ספורט שאין סיכוי שעטר יעזוב באמצע העונה הנוכחית. "קיבלנו הצעות כספיות, גם מהארץ וגם מחו"ל, שכל מועדון אחר היה חוטף בשתי ידיים, והתשובה היא חד משמעית שלילית. כי כמו שהצהרנו בתחילת העונה, יש לנו מחויבות כלפי האוהדים, כלפי רוכשי המנויים וכלפי קהל הכדורגל בארץ בכלל. בני יהודה היא קבוצת צמרת שצריכה להתחזק ולא להיחלש".

עם זאת, גם דמאיו יודע שבקרוב מאוד הוא לא יוכל יותר לומר לא. הוא מדבר בגלוי על מכירתו המתקרבת של עטר (מכבי חיפה, הפועל תל אביב ומועדונים באירופה חזק בעניין), על היעד הבא של הילד אותו גידל והציל, ועל התקווה שהצלחה בינלאומית של עטר תכניס בילדי בני יהודה ("אין ספק שמה שקרה בשנים האחרונות תרם רבות לרצונם של הרבה הורים וילדים להגיע למחלקת הנוער של בני יהודה, ומעבר לחו"ל רק יגדיל את התנופה").

מי שמחפש את אהוד בן טובים החדש, לא ימצא שותף לרומנטיקה הזו אצל משה דמאיו. "פעם אמרו ש'רק המוות ישחרר אותך', אבל הרומנטיקה כבר חלפה", יודע דמאיו, "לצערנו, כוחות השוק הם שמכתיבים את הדברים. היום יש חוקי בוסמן, ועדה למעמד השחקן, בוררויות למיניהן, דברים שלא היו קיימים אז. זה יהיה רגע עצוב מאוד עבורי כשאלירן יעזוב, כי עברתי כברת דרך מאוד ארוכה איתו. ליוויתי אותו מהרגע שהוא הגיע למחלקת הנוער שלנו, הייתי אז מנהל מחלקת הנוער. זה שחקן שצורף לסגל הבוגרים עוד לפני שהוא שיחק דקה אחת בקבוצת הנוער. אבל גם בבית אתה מגדל ילדים ובסופו של דבר מגיע הרגע שהם עוזבים את הקן, פורשים כנפיים והולכים לדרכם. זו תהיה שמחה גדולה מאוד עבורנו וגאווה גדולה, אם אלירן עטר ייצא לחוץ לארץ ואני מדבר על הרמות הכי גבוהות. אנחנו לא ניתן את ידנו למעבר של אלירן לעוד קבוצה באירופה".

אלירן עטר שחקן בני יהודה חוגג שער. ברני ארדוב
דמאיו: "לא ניתן את ידנו למעבר של אלירן לעוד קבוצה באירופה. הוא ייצא לרמות הכי גבוהות"/ברני ארדוב

דמאיו: כל שחקן אחר היה מתרסק

יעקב אסייג מכיר את הדילמה של עטר (23). שוער העבר אומנם הגיע לבני יהודה ממועדון אחר, אבל אחרי הרבה שנים בשכונה הוא נדרש לא פעם לדילמה האם לעבור לכסף ואתגר גדול יותר. אסייג, שלקח אליפות עם בית"ר ירושלים ב-1993 והלך למזומנים של רובי שפירא בהפועל חיפה, מבקש להניח לעטר ולא לצפות ממנו לאובר רומנטיקה. "עם כל הכבוד, עם סמל לא הולכים למכולת", אומר מאמן השוערים של בני יהודה. "עם כל הכבוד לכל מי שמחבק אותו במועדון, אם הוא לא יסתדר בעצמו בחיים, הוא יכול גם להגיע בעוד 10-12 שנים לבני יהודה ואולי גם לא ייתנו לו כרטיס כניסה למשחקים. זו האמת. אהוד בן טובים, למשל, היה גדול שחקני בני יהודה, אבל עם כל האהבה שהייתה אליו, תשאל היום את הדור הצעיר, מישהו בכלל זוכר אותו? לא זוכרים. אבל אם אהוד בן טובים היה מרוויח כמו שהוא היה צריך להרוויח, הוא היה חי היום כמו מלך.

"לאלירן עטר יש נגיד 10 שנים בקריירה לעשות כמה שיותר כסף. כל החיים שלו זה כדורגל, הוא לא למד משהו אחר, אם הוא לא יסתדר מהכדורגל תהיה לו בעיה וכל שנה שעוברת זה הרבה מאוד כסף. צריך להיות אמיתיים, עם כל הכבוד לאהבה של כולם, הרומנטיקה נגמרה. שחקן כדורגל שיכול לצאת לאירופה ולהרוויח כסף, חייב לעשות את זה. שחקן שלא חושב על עצמו יישאר בסוף קירח. אם הפערים היו כ-30 אחוז, הייתי אומר שיישאר בבני יהודה. אבל כאשר מדובר בסכומים הרבה יותר גבוהים, אז שחקן כדורגל צריך לחשוב על עצמו".

יש שיגידו שלעטר יש איזה חוב מוסרי, אבל ניצן שירזי, מאמנו בעבר, סבור שהוא קרוב מאוד להחזיר את החוב. "אם לאלירן לא היה חוב מוסרי, אז כבר בקיץ האחרון הוא קם והולך", אומר שירזי. "הוא עמד בחוזה שלו כמו גבר ולא ניסה לצאת ממנו. הוא התייחס למועדון בדיוק כפי שהתייחסו אליו אחרי שהסתבך, ובעצם ההתנהגות הבוגרת שלו הוא מוכיח למי שהציל אותו ברגעי השפל כמה זה היה מוצדק".

גם משה דמאיו חושב שעטר סיים את חובו למועדון ואפילו רואה בכך הוכחה לבגרות נפשית שתסייע לו באתגר הגדול הבא. "לא אנחנו החזרנו את אלירן עטר למוטב, הוא החזיר את עצמו. אנחנו בסך הכל עזרנו לו וליווינו אותו. אתה יכול לעשות שמיניות באוויר, אבל אם לשחקן אין את האופי לעשות את מה שאלירן עשה בעצמו, גם בקטע המקצועי וגם בכל הקשור לאותה פרשה, אותו שחקן מתרסק. אלירן ידע לעזור לעצמו, לדאוג לעצמו, ומה שאנחנו עשינו זה בסך הכל להיות לידו".

שירזי: מכבי חיפה? עדיף כבר להישאר בבני יהודה

שאלה לא פחות חשובה בהקשר של עטר היא האם הוא מתאים לעבור לקבוצה גדולה בארץ או קבוצה באירופה. לחיים רביבו אין ספק: עטר עדיין לא מוכן. "עטר צריך להישאר ולשחק בבני יהודה ולדעת לשמור על יציבות, כי יש לו משחקים מצוינים לצד משחקים פחות טובים", אומר מי שהתחיל בבני יהודה קריירה ענקית. "אני גם לא חושב שזה הזמן בשבילו לצאת לחו"ל, כי הוא צריך לשחק יותר משחקים טובים ברצף, להתחשל עוד קצת ולשמור על יציבות".

"אני לא רואה כאן שום עניין של חוב מוסרי כלפי המועדון", אומר רביבו. "בני יהודה קיבלה בחזרה מאלירן עטר את מה שהוא נותן לה היום. אני פשוט לא חושב שאלירן מתאים מבחינה מקצועית לצאת לחו"ל, עדיין לא. העניין של היציבות מאוד חשוב במקרה הזה. אסור שהוא יהיה טוב למשך חודשיים ואז תהיה לו ירידה של חודש וחצי. בינתיים הוא משחק בסדר גמור, אבל הוא צריך להמשיך ולהשתפר. בני יהודה זה המועדון הכי טוב בכל הנוגע לחיבוק וליטוף שחקנים, ואני לא יודע איך אלירן יסתדר בחוץ. אני חושב שאם הוא ירצה לעזוב לחו"ל ותהיה לו הצעה מאחת הגדולות בארץ, אז אולי כדאי לו לעבור קודם לקבוצה גדולה בארץ כשלב ביניים, ואז לצאת לחו"ל".

הבעיה היא שראשי בני יהודה לא חושבים כמו רביבו. ראשית, מכירה לחו"ל תכניס יותר כסף. שנית, האגודה תשמור על גאוותה ולא תמכור את היהלום שלה לקבוצה ישראלית. "בני יהודה של לפני חמש שנים הייתה משחררת את אלירן כבר בינואר, היום זה לא ככה", אומר ניצן שירזי. "אלירן יכול לעבור לחו"ל ישר מבני יהודה. צריך לזכור שבני יהודה של היום זו לא בני יהודה של לפני חמש שנים. היא אולי לא כמו ארבע הגדולות, אבל היא ישר אחריהן. רואים את זה בניהול, בתוצאות ובכמות שחקני הבית שהם מייצרים. אני חושב שאם לעזוב את בני יהודה אז רק לחו"ל. אם השיקול הוא למשל לעבור למכבי חיפה, אז עדיף שיישאר עוד עונה בבני יהודה".

"טוב עבורו לעזוב לחו"ל", מסכים יעקב אסייג. "בשביל מה להפסיד שנה? זה מיותר לעבור לקבוצה גדולה יותר בארץ. לא יקרה כלום אם הוא יתחיל במועדון קטן יותר באירופה, זה עדיף על פני כל קבוצה אחרת כאן בארץ". משה דמאיו: "כעקרון החשיבה היא להוציא אותו לחו"ל ורק לחו"ל, על מנת שיוכל לעשות את קפיצת המדרגה לרמה הגבוהה ביותר. בני יהודה זה מועדון גדול, ובקיץ נחליט יחד האם למכור אותו לקבוצה בארץ או לקבוצה בחו"ל. כרגע יש החלטה משותפת עם אלירן שהוא נשאר בבני יהודה עד סוף העונה, ואז נראה מה יהיה על הפרק".

אסייג: כל הרעש מסביב הפריע לעטר

לא סתם חיים רביבו תהה כיצד ילד רגיש כמו עטר יסתדר במקומות שיהיו פחות חמים אליו. משה דמאיו, לעומתו, לא מבין ממה החשש. "הכל נכון, אלירן רגיש ומיוחד, אבל באותה מידה מדובר בבחור מאוד חזק מבחינה נפשית ומנטלית", מדגיש דמאיו. "אם נלך אחורה, נראה המון שלבים קשים עליהם הוא התגבר, כולל הפציעה הקשה בכף הרגל שהשביתה אותו לשבעה חודשים לפני שתי עונות. סטטיסטית, זו פציעה שמעטים חוזרים ממנה בעולם. זה מראה על שחקן עם אופי ורצון, אהבה למקצוע ואין לי ספק שהוא מתאים לכל רמה בעולם. גם מבחינה מנטלית מדובר בילד חזק, ולאן שהוא לא ילך, הוא יצליח. בניגוד להרבה שחקנים אחרים שאני מכיר, אלירן ידע מכל דבר לא טוב שקרה לו לקחת את הדברים הנכונים וללכת קדימה. הוא חיסן את עצמו גם בחשיבה וגם בהתנהלות שלו בחיים".

יעקב אסייג קצת יותר ספקן: "מבחינת הבשלות המנטלית, אני גם מאמין שהוא מוכן, אבל עד שהוא לא יתנסה במועדון אחר, לא נוכל לדעת. ימים יגידו. זה לא קל לבוא למדינה זרה ולהיות לבד, עם שפה זרה, בלי המשפחה. במקומות אחרים לא יהיה לאלירן את החיבוק שהוא מקבל בבני יהודה, והוא גם לא צריך את זה. שחקן כדורגל צריך לדעת להסתגל לכל מקום עבודה. נכון, בבני יהודה יש חום ואהבה, אבל באירופה הוא ירוויח פי עשרה יותר כסף ואולי הכסף יחמם אותו. יש לו עכשיו מטרה ברורה מול העיניים. הוא צריך להגיד לעצמו 'אני רוצה לצאת לאירופה ותוך עשר שנים לשבת בבריכה ולהרים רגליים באוויר ולהסתלבט', ובסוף זה גם יקרה. אם הוא יחשוב שמפחיד באירופה, עדיף שיישאר כאן".

עד המעבר הצפוי של עטר יש עוד יותר מחצי עונה. הפניות ממכבי חיפה והפועל תל אביב, אומר אסייג, לא עשו טוב לעטר, שחייב לדעת להפריד בין הדברים עד סוף העונה ולהביא את בני יהודה להישג שיצדיק את הבאז סביבו. "ללא ספק זה פגע באלירן עטר", אומר אסייג. "צריך לזכור שהוא עשה קפיצה גדולה בשנתיים האחרונות. כל הרעש מסביב הפריע לו. לכל מגרש שהוא הגיע הסתכלו רק עליו. מדברים עליו, משווים אותו לשחקנים באירופה, וזה פגע בו. זה פוגע כי אתה מתחיל להתרכז בהרבה דברים חוץ מהמשחק עצמו. אתה רוצה לעשות דברים מיוחדים כדי לרצות את כולם שבאו לראות רק אותך. לפעמים, כשאתה רוצה לעשות דברים מיוחדים ולא לשחק פשוט, זה מתנקם בך על המגרש. ברור שאלירן רוצה מאוד להצליח, אבל באופן טבעי זה שם הרבה לחץ על בחור צעיר. הוא מבין עכשיו שבינואר הוא לא הולך לשום מקום, הוא עובד על זה בראש, ואני מקווה שזה ייתן לו שקט להמשך העונה".

חלוץ בני יהודה אלירן עטר (שמאל) נשמר על ידי שחקן הפועל פתח תקוה איימן אבו סאלח (ימין). ברני ארדוב
יאללה, ילד, זה הזמן שלך/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully