וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להציל את מאור

להתמיד סופסוף בקבוצה אחת ולהישאר במכבי ת"א, או לברוח כבר עכשיו מהשכונה ולצאת בכל מחיר לקבוצה בחו"ל? גיורא שפיגל, מאזן גנאים, אבי כהן ואייל לחמן מייעצים מה כדאי למאור בוזגלו לעשות לקראת העונה הבאה

דקות ספורות לפני המשחק מול מכבי נתניה, ניגש יו"ר מכבי תל אביב, אביב בושינסקי, למאור בוזגלו וביקש ממנו להתעלם מכל האירועים שהטרידו אותו בשבוע שעבר. אלא שזה יהיה קשה לכישרון בן ה-21, בלי קשר לקנס הענק שחטף כמה ימים אחר כך. כבר עתה החליט אביו להוציא אותו ממכבי תל אביב, ולפתחו של הילד מתגלגלות הצעות שמחדדות דילמה חשובה בשלב הזה בקריירה שלו: האם מומלץ לו לברוח מסיר הלחץ הישראלי כבר עכשיו ולהתפתח לחו"ל, שם יוכלו לעמוד במחיר שלו, או שקודם כדאי לו להתמיד במכבי תל אביב, להשלים את המשימה לשמה הובא, ורק אחרי שיוציא את הקבוצה ואת עצמו מהבוץ, יוציא את עצמו לחו"ל חזק יותר ובשל יותר. האם עליו לסכן עוד שנה במכבי תל אביב מוכת הצרות בגיל כל כך קריטי, או שהוא בכלל עדיין לא בשל לצאת לאירופה, ואחרי שהחליף ארבע קבוצות בארבע עונות, כדאי לו כבר לשנות גישה. פנינו לארבעה אנשים שמכירים את הילד או שמכירים את הדילמה שמעסיקה כעת את הילד, כדי לבקש עבורו עצה מה עליו לעשות בעונה הבאה.

מאזן גנאים: או אירופה או סכנין

"לדעתי, עדיף לו לצאת לחו"ל, אבל אם לא, אני בהחלט ממליץ לו לחזור לסכנין", אומר מאזן גנאים, ראש עיריית סכנין והיו"ר לשעבר, ומדגיש: "אני לא צוחק. מדובר בכישרון אדיר, יוסי בניון מספר 2, המנהיג הבא של הנבחרת. הייתי רוצה לראות את בוזגלו משחק כבר בעונה הבאה באחת הקבוצות הגדולות באירופה, אבל אם לא, אז לדעתי הוא צריך לחזור ולשחק בבני סכנין. מה שהוא עשה בעונה שעברה בסכנין ואיך שהוא התבטא במועדון הזה, לא קרה לו באף קבוצה אחרת. רק בסכנין הוא קיבל שקט מקצועי ונפשי, וראינו מה הוא עשה כאשר הוא מקבל את הביטחון. הוא פשוט חגג בקבוצה הזו, והצליח להוביל קבוצה קטנה עם התקציב הכי נמוך למקום רביעי. נכון שהיו סביבו עוד שחקנים, אבל זה היה בעיקר בזכות מאור.

"אחת הסיבות שבגללן הוא החליף ארבע קבוצות בארבע שנים היא שהוא לא קיבל שקט מהקבוצות בהן שיחק. עובדה שהיום הוא לא מוצא את עצמו במכבי תל אביב וכך גם היה במכבי חיפה. פשוט לא נותנים לו את השקט ומחפשים דברים מסביב, ומדברים על כך שאבא שלו אשם. איך זה שבסכנין אבא שלו לא היה אשם? איך זה שבעונה שעברה אבא שלו לא דיבר בכלל? טוב יעשו כל הקבוצות אם יבדקו את עצמן, מדוע מאור הצליח בסכנין, סחב על גבו קבוצה שלמה והגיע להישג אדיר. בקבוצות אחרות הוא לא מצליח להבקיע ולא מצליח להביא את היכולת האמיתית שלו לכר הדשא. אני קורא בדיוק כמו כולם שאוהדי מכבי תל אביב מקללים אותו, לא רוצים אותו בקבוצה ומתעסקים עם אבא שלו, כאילו אבא שלו הוא האשם. זו טעות. חובה על אוהדי מכבי תל אביב לתת לו את השקט. ראינו שכאשר הוא קיבל את השקט בסכנין, הוא החזיר תמורה באלפי אחוזים".

גיורא שפיגל: להישאר כמה שנים בקבוצה אחת, במכבי

"אני חושב שיציבות של שחקן צעיר זה משהו מאוד מכריע, והוא צריך לעשות לפחות את תחילת הקריירה בקבוצה אחת ולא לעבור מדי פעם לקבוצות אחרות", אומר גיורא שפיגל, המאמן שייצא לחו"ל את אייל ברקוביץ' וחיים רביבו. "מאור ילד מוכשר מאוד. אני חושב שאין קשר לחוזה הגדול שלו. אם שילמו לו, סימן שמגיע לו. בענייני תשלומים, יש מוכר מרצון וקונה מרצון. אם מישהו שילם סימן שזה מה שהגיע לו. אבל הוא צריך לחפש יציבות ולהתמיד בקבוצה אחת. זה משהו שעוזר במיוחד לשחקן צעיר. כל שחקן צריך יציבות ואם אין לו יציבות, הוא הופך למשהו לא טוב, לא יעיל, כי אתה כל הזמן חושש שאתה שוב תעבור קבוצה ושוב תצטרך להיקלט במקום אחר. אני זוכר את מאור עוד מהאקדמיה בליון שבצרפת, גם הם אמרו שהוא שחקן מאוד מוכשר. אבל זה לא צריך לבוא על חשבון יציבות. לא סתם אלכס פרגוסון מצליח לגדל שחקנים צעירים טובים. הוא נותן להם יציבות ומחתים אותם להרבה שנים, ואז הם נותנים בו אמון והם נותנים בו אמון בחזרה. גם אם השנים לא תמיד טובות ומוצלחות".

"מאוד חייב לבדוק טוב טוב לפני שהוא מתפתה לצאת לאירופה", ממשיך שפיגל לכוון את ההמלצה שלו לכיוון מכבי תל אביב. "כשמדברים על לצאת לאירופה, עולה גם השאלה לאן. תלוי מאוד לאיזו קבוצה הוא יילך. האם זו קבוצה עם סבלנות, קבוצה שתוכל לקלוט שחקן צעיר, והאם הוא עצמו מבין שהוא לא יישחק כל הזמן. יש המון פרמטרים. לכן, מילת המפתח בשלב הזה בקריירה שלו, היא יציבות".

אייל לחמן: רק אירופה, אפילו ליגה שלישית בגרמניה

"אין פה בכלל שאלה", קובע אייל לחמן, מי שאימן את בוזגלו לעונה אחת בהפועל פתח תקווה. "מאור חייב לקפוץ על כל הזדמנות שיש לו לצאת לאירופה עכשיו, ואני אפילו אקצין ואומר – גם למחוזות יותר נמוכים מהליגות הבכירות, כמו הליגה השנייה בצרפת ואפילו לשחק בליגה השלישית בגרמניה. נכון שיש לו חוזה, אבל צריך לזכור שכמעט כל השחקנים הגדולים שנמכרים בעולם, עוברים למועדונים אחרים כאשר הם תחת חוזה. המטרה בלעשות חוזה לארבע שנים זה מצד אחד להבטיח רווחה כלכלית, אבל מצד שני שהקבוצה שהחתימה אותך לארבע שנים תהנה מהפירות שלך וגם תצליח למכור אותך הלאה. השחקנים הכי טובים והשחקנים הכי יציבים הם אלו שנאמנים לקבוצה שלהם לאורך זמן, אבל שום דבר לא עולה בקנה אחד עם לצאת לאירופה. אין לזה תחליף".

"במידה שמאור ייצא לאירופה הוא ירוץ ויעבוד הרבה יותר ממה שהוא עובד כאן", מנמק לחמן את ההמלצה הנחרצת שלו. "תמיד עושים השוואות בין השחקן הישראלי לשחקנים הצעירים שמשחקים באקדמיות באירופה. אז אני אומר לך שכעת יש מגמה שמגיל 25 מורידים את הלחץ מהשחקנים ועובדים על "חוק שימור אנרגיה", ועד גיל 25 מעמיסים על השחקנים כמה שיותר מסה. לכן השיא של השחקנים באירופה הוא סביב גיל 30. ברגע שמאור ייצא לחו"ל בגיל 21-22, הוא יקבל העמסה הרבה יותר גדולה על גופו, ובמקום להתאמן 24 שעות חודשיות, הוא יתאמן 100 שעות חודשיות. זה משמעותי.

"מבחינה מנטלית, אני חושב שמאור בשל לאירופה. לא תהיה לו שום בעיה להתמודד עם לחץ. אני סומך על האישיות שלו. זה בחור שאפשר לסמוך עליו. אני אפילו זוכר שבהפועל פ"ת, נתתי לו לשחק מול הפועל ת"א בתפקיד של קשר אחורי, זה היה בשבילו ולמען עתידו. זה היה מדהים. זה נראה לו מוזר ולא מקובל, אבל הוא הבין שזה בשבילו ועשה את זה בצורה פנטסטית".

אבי כהן: ליגות בכירות או מכבי

"קודם כל אי אפשר לשבור חוזה, אלא אם זה נעשה ברוח טובה ובהסכמת כל הצדדים", אומר אבי כהן, שגם מכיר את מכבי ת"א וגם יצא לשחק בחו"ל רק אחרי שלקח אליפויות בישראל. "חוזה צריך לכבד ואני בתור יו"ר ארגון השחקנים אומר כל הזמן לשחקנים שחוזים צריך לכבד, וכמו שהם מבקשים ככה גם צריך לתת. בוזגלו נתן עונה גדולה בסכנין. העונה, כשהוא עבר למכבי, הוא היה צריך למשוך את הקבוצה, אבל אסור לשכוח שהוא בסך הכל בן 21. אם אתה בא למשוך קבוצה בסדר גודל של מכבי, אתה צריך שיהיו מסביבך שחקנים טובים. גם מסי בברצלונה לא היה מצליח להגיע לרמות האלה אם לא היתה לו את העזרה המשמעותית. מכבי תל אביב לא היתה צריכה להכריז שהיא הולכת לאליפות, כי אין לה את הכלים ללכת לאליפות.

"לכן, אם אתה שואל אותי עכשיו מה הכי טוב למאור בוזגלו, אני אומר שהכל תלוי במערכת היחסים שלו מול מכבי, כמה נזק נגרם בין הצדדים ומה האפשרויות שלו. אני אומר שכל שחקן שנמצא בארץ ויש לו הצעה מאירופה, צריך ללכת אחרי האתגר בחו"ל. לגבי מאור, אני מדבר על הליגות הבכירות באירופה. לא הייתי מציע לו לצאת לבלגיה, למשל. מצד שני, יכול להיות שמאור עדין לא נמצא במצב טוב כדי לצאת לחו"ל, ואז היציאה יכולה להיות גרועה ביותר בשבילו. הוא צריך לבדוק את המצב האישי שלו, להיות כן עם עצמו, כדי לדעת האם הוא מוכן למשימה. אם הוא לא מרגיש מוכן ב-100 אחוז, עדיף שיישאר עוד עונה כאן, שיתבשל ויתחזק, כי בסופו של דבר הוא עבר עונה לא קלה השנה.

"להיות בסכנין ולתת עונה ענקית ואז לבוא עם כל כך הרבה ציפיות ולהתרסק שוב, זה קשה. צריכים הרבה כוח בכדי לעבור דבר כזה. ברור שזה היה אידיאלי אם מאור היה יוצא אחרי שהוביל קבוצה ישראלית לתואר, אחרי שחווה הצלחה, אבל לא לכולם זה עובד. זאת לא שאלה פשוטה, ויש כאן גם את מכבי שהשקיעה בו הרבה כסף. לכן, לדעתי, אם יש לו הצעה מאחת הליגות הבכירות, אז זה תמיד עדיף על ישראל. לא לבלגיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully