וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממש לא אוהדים של הצלחות

דור בלך

2.3.2009 / 14:50

מכבי נתניה יכולה לעלות הערב למקום הראשון בטבלה, אבל אוהדיה לא נוהרים לטדי ולא נסחפים אחרי ההצלחה המקצועית. מה חסר להם?

כ-400 כרטיסים בלבד רכשו עד כה אוהדי מכבי נתניה למשחק שבסיומו הם יכולים לחזור אל המקום הראשון, כשההערכות האופטימיות מדברות על פחות מ-1,000 אוהדים שיעלו לירושלים הערב (שני), על אף מחירי הכרטיסים הזולים והסעות מסובסדות. זה לא מקרה חד פעמי ולא אירוע חריג, אלא מגמה שהחלה עם כניסתו של דניאל יאמר למכבי נתניה. הצלחתה המקצועית לוותה בירידה מתמדת בכמות האוהדים. מאחד הקהלים המשפיעים והמוערכים בליגה, כזה שממלא את הקופסא גם בליגה הארצית, הקהל של נתניה הפך לכזה שלא מצליח להתעורר.

גם בשבוע שעבר, במשחק הביתי מול מכבי חיפה, על הנייר המשחק החשוב ביותר של מכבי נתניה העונה, הגיעו בסך הכל 4,190 אוהדים לקופסא, מתוכם 1,270 אוהדי מכבי חיפה. בסך הכל פחות מ-3,000 אוהדים נתנייתים הטריחו עצמם להגיע למשחק. כשנזכרים שאותה קבוצה הביאה ממוצע של 5,000 אוהדים במשחקי הבית בליגה השנייה רק לפני עשור ו-12 אלף אוהדים לחצי גמר הגביע אשתקד, מבינים כי האוהדים שם, אך כנראה משהו מרחיק אותם.

"הבעיה של יאמר היא היחס לקהל", מספר מאיר אנשר, פעם ממנהיגי האוהדים בנתניה. "אנחנו היינו שגרירי יאמר כשהוא הגיע ועבדנו איתו בשיתוף פעולה, אבל בשלב מסוים הרגשנו שאנחנו לא משדרים על אותו גל. ההתנהלות עצמה הייתה פחות ופחות טובה. מכבי נתניה התנתקה מהאוהדים שלה".

המנהלים לא מבינים

עם השתלטות יאמר על המועדון, נעשו בנתניה ניסיונות למנוע אופוזיציה מצד הקהל. יאמר, באמצעות חברי ההנהלה שהכירו והבינו את כוחו של הקהל הנתנייתי, החלו להכניס אוהדים מפתח לתוך הקבוצה, כשגדי חן הפך למנהל השיווק ודודו חטב למנהל מחלקת הנוער.

במקביל, כשאוהדי הקבוצה רצו להחזיר את ה"פנזין" המיתולוגי, אשר הפצתו הופסקה עקב קשיים כלכליים, התנגדה מכבי נתניה לממן לאוהדים את הדפסת העיתון. דווקא דובר הקבוצה איציק גניש, אשר בתור עיתונאי עמד בראש מבקרי אשר אלון על כך שנמנע מלעזור ל"פנזין" וטען כי הוא מפחד מהביקורת הארסית בו, בחר להוציא תוכניית משחק על מנת לטרפד מהלך של הקמת ה"פנזין" לתחייה באופן עצמאי.

בד בבד עם מניעת ה"פנזין", הקשו בנתניה גם על זירת ההתבטאויות השנייה והמרכזית של האוהדים – האינטרנט. הפורום של האתר הרשמי של הקבוצה מתוחזק היטב ולפעמים דואג להעלים חץ ביקורת שנשלח באמצעותו, כשאתר האוהדים "הקופסא", פעם חזית האוהדים ואתר שוקק, הפך לטענת אנשים מסוימים לסניף של האתר הרשמי וניזון בעיקר מהודעות דובר של הקבוצה, כשפעילות פורום האוהדים שבו כוללת הודעות ספורות ביום ממוצע.

"אשר אלון לא ניהל את מכבי נתניה טוב בכלל, אבל בניגוד לדניאל יאמר הוא הבין את המהות של קבוצת כדורגל והבין שהקהל הוא חלק בלתי נפרד ממנה. כמו השחקנים והנהלה", משחזר אנשר, ממקימי ה"פנזין". "גם במאמרים שכתבנו נגדו הוא הגיב ותקשר. היום המאמרים לא קיימים כי נתניה התנתקה מאוהדיה והתיישבה במגדל השן".

האוהדים לא מאוחדים

על ידי קירובם של אוהדי מפתח גם ביציעים להנהלת הקבוצה באמצעות אישור כניסה מוקדמת לתליית שלטים, עזרה במימון ציוד והכנסתם לאימונים ולאירועים, נוצר מצב בו נדמה כי הקהל מונהג ע"י הנהלת הקבוצה. וכמעט כל מי שלא יישר קו, מספרים, מצא את עצמו מנותק ביציע. ראובן עטר טען כי גורמים בהנהלת הקבוצה הורו לקהל לקלל אותו באמצעות SMS במהלך משחק. כשקמה מחאה נגד ההנהלה והורמו שלטים עם הכיתוב "הנהלה בלי לב", ראשי האוהדים דרשו להוריד אותם, וכשנתקלו בסירוב התפתחה קטטה ביציע.

מעבר לתקשורת עם האוהדים, גם חוסר הבנת המהות והזהות הנתנייתית עומד בעוכריה של הנהלת המועדון. כמו הנקניקיות ב"יאנקיז סטדיום" או הבירה באנפילד, כך גם הסנדוויץ' הטוניסאי היה מזוהה עם הקופסא. אלא כשהגיע יאמר הוא החליט להוציא את רוכלי הטונה מהאיצטדיון ולצאת במכרז לפתיחת מזנון. כיום מוכרים שם נקניקיות, בייגלה וקולה, ממש כמו בבלומפילד. אבל לכו תמצאו נתנייתי שרוצה להיות תל אביבי.

אם בעבר עיצבה נתניה יחד עם אוהדיה את התלבושת א-לה ריבר, בתחילת העונה הנוכחית החליט יאמר על שינוי צבעי הקבוצה מצהוב שחור ללבן, שחור וזהב מבלי לעדכן איש. האוהדים, שלא האמינו איך זהותם נמחקת, מחו, אך יאמר אמר את דברו. התלבושות הוזמנו, והקבוצה מותגה מחדש בצבעים החדשים כשהצהוב נעלם מהאופק. כך נפתחה העונה שהוכתרה כ"שנת האוהדים" ע"י קברניטי נתניה. לאחר אין ספור מחאות הצבע הצהוב חזר, אבל הרושם השחור נותר.

"כשאתה בא בצורה חצי דיקטטורית ומשנה את הצבעים לזהב כי ככה בא לך וכי אתה הבעלים, אז הקבוצה אולי שלך אבל לא של האוהדים", מסביר אנשר. "כשהם שיחקו בלבן לא הבנתי מי הקבוצה שמשחקת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

השוטרים לא מחייכים

חצי שעה לפני פתיחת המשחק מול חיפה, הייתה מהומה גדולה בכניסה ליציע נתניה. אחד השוטרים עצר אוהד באשמת זיוף. "קניתי את המנוי הזה בכסף, אתה לא מתבייש?", משיב לו אדם כבן 60. "זה מזויף, אני עוצר אותך", משיב השוטר. דקה אחר כך יוצרים המאבטחים קשר עם אשת השיווק של מכבי נתניה, קרינה גולדברג, שמאשרת כי מדובר בכרטיסים שלא הקבוצה הפיצה. כלומר, זיוף, ואולי אפילו סעיף נוסף על התחצפות לשוטר. השוטרים נערכים למעצר המוני, אבל ברגע האחרון ההנהלה עוצרת את המבוכה ומודיעה כי כרטיסי ה"מיני מנוי" החדשים יצאו בצבע שונה מאשר הכרטיסים הרגילים. אופס, טעות. לאוהדים שלום.

הסיפור הזה מלמד על תופעה אחרת. אפילו הנהלת מכבי נתניה, שמנסה לגייס אוהדים בכל מחיר, יוצרת בלבול בין המבצעים השונים שלה. פעם "מיני מנוי", פעם "סמול פוקט" ופעם מכירה מוקדמת בקופות. הבלבול הזה ככל הנראה נובע מאלמנט של ייאוש. מכבי נתניה לא באמת מצליחה לגייס אוהדים וגם לא ממש מוצאת את הפתרון המתאים. על אף פעולות צדקה ותרומה לקהילה העירונית, התחושה היא כי מכבי נתניה מנותקת מהעיר. דניאל יאמר לא גר בעיר, ובניגוד לארקדי גאידמק שידע להתחבר אל האוהדים מהשכבה הסוציו אקונומית הנמוכה, הוא אפילו לא מנסה. נתניה ויאמר אומנם תורמים רבות לקהילה הנחשלת בעיר, אך לא דואגת להם לאמצעי תחבורה ולכרטיסים מוזלים על מנת שיגיעו למשחק.

המבצעים לא עוזרים

את העונה הזאת פתחה נתניה בקמפיין שיווקי מבריק, אשר רכב על הגל של מתיאוס ולימד את האוהדים ביטויים בגרמנית וסיפר להם ש"אירופה מגיעה לקופסא", אך הוא נידון לכישלון מראש. נתניה נמנעה מלפרסם במקומון הנפוץ ביותר בעיר עקב סיכסוך עם מדור הספורט שבו, וכן מלפרסם בתחנת הרדיו האיזורית, גם איתה הם מסוכסכים והכרטיסים נמכרו רק באמצעות המועדון ולא ע"י משרד כרטיסים כמו ביתר הקבוצות. הקמפיין, מבריק ככל שיהיה, לא הגיע אל מרבית התושבים וכמות המנויים צנחה ל-1,100 בלבד.

"מה לעשות, אין לנו את הקהל של הפועל תל אביב ולא של בית"ר", מספר גורם במועדון וממחיש את חוסר ההבנה של המצב ע"י הקבוצה. "אני אומר את זה בכאב. עשינו הכל כדי לשפר את הנתונים הכלכליים. החתמנו את מתיאוס, הפצנו מנוי שנתי, האוהדים הצביעו ברגליים. הצענו להם לרכוש מיני מנוי לשלושה משחקים, אז חלקם קנו. הצענו להם לרכוש מיני מנוי לסיבוב השני, ההיענות הייתה חלשה. אולי הגיע הזמן לומר את האמת, אין לנו מספיק אוהדים".

תגובות לכתבה

איציק גניש מהנהלת מכבי נתניה מסר בתגובה: "ראשית ייאמר כי הכתבה כולה מבוססת על דבריו של אחד בשם מאיר אנשר. אנו מניחים שהקורא הנבון לא יולך שולל אחר דרך התנהלות זו, הואיל וידוע למועדון ולאנשים רבים מה מביא את מר אנשר ליזום הכפשות מעין אלה. הדברים החלו לפני מספר חודשים לאחר שמר אנשר הסתכסך באופן אישי עם דניאל יאמר. אותו מר אנשר שיבח והילל את דניאל יאמר לפני כן אך כעת הוא מדבר מתוך אינטרס הכפשה אישי ותו לא.

"לגופם של דברים - הכנסות המועדון ממכירת מנויים וכרטיסים בתקופתו של דניאל יאמר הינה בכ 15% - 20% גבוהה יותר מאשר בתקופה שקדמה לרכישת המועדון. ייתכן שאין בכך די, אך בוודאי אין זו התמונה העולה מהכתבה.

"באשר להשוואת היסטוריות לעשור הקודם, יש לזכור שליגת העל בכללותה ספגה ירידה משמעותית לאור היקף השידורים הישירים הן של הליגה הישראלית והן של ליגות מאירופה. עניין זה הוא נחלת הכלל, למעט ככל שהדבר קשור במר אנשר.

"באשר לבטאון ה"פנזין" או אתר האינטרנט "הקופסה" - המועדון מקדם בראש וראשונה את אתר האינטרנט שלו כמקור מידע ואמצעי נגישות לקהל האוהדים והכתבים. אתר האינטרנט של המועדון זכה לשבחים מרובים והוכתר לאחד מהאתרים המובילים והאיכותיים בארץ בתחומו. לא ברור מה מר אנשר מצפה בעניין זה, האם על המועדון לממן אתרים אחרים ולוותר על האתר הרשמי של המועדון - באמת לא ברור מה כוונתו של הכותב, למעט הברור מאליו, קרי הטחת ביקורת מגמתית וחסרת שחר.

"באשר לסנדוויץ' הטוניסאי - מכבי נתניה מנסה בדומה למועדונים אחרים למקסם הכנסות ובהן הכנסות ממזנונים. ברור לנו שמר אנשר מעדיף שמר יאמר פשוט יביא יותר כסף מהבית, אך עם כל הכבוד למר אנשר, דעתו היא לא היחידה בעניין זה.

"באשר למבצעי שיווק - המועדון משווק מנויים בסכומים הנמוכים משמעותית מאלו הנמכרים על ידי הקבוצות הבכירות בליגת העל. יתרה מכך, המועדון יצא במבצעי שיווק מיני מנוי ובעקבות כך גם למכירת מנוי לסיבוב השני, כך שמחיר הכרטיס יעמוד על סך הנמוך בעשרות אחוזים ממחיר כרטיס רגיל, או כרטיס נוער, לפי העניין. אנו מבינים שמר אנשר מתנגד למבצעים אלה ועמדתו תישקל בכובד ראש.

"סיכומם של דברים - קול ההמון כקול שדי, אך לא כן קולו של מר אנשר המנגן (למגינת לבנו) צלילי שנאה בשל משקעים אישיים וחבל שהאתר ממנף זאת לשם יצירת כותרות ושנאת חינם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully