וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדיין חידה: הסיפורים שלא סופרו על פאולו סוזה

הסטנדרטים המקצועיים והטקטיקה מעידן גרסיה התקדמו, אבל יש לו בעיה עם פריצה ששוקל לעזוב ועם שחקנים שלא מבינים אותו. הוא ניפץ סטיגמות שליליות, אבל קרויף לא מסתדר איתו ובוחן מחליף. המשכורת, ההרגלים, הצעקות והסיפורים שלא סופרו על פאולו סוזה, חידת מכבי תל אביב

צילום: קובי אליהו

"הוא היה אמור להיות טורקי. כמה אמרו שאביו היה גרמני. אף אחד לא האמין שהוא אמיתי... אף אחד לא הכיר אותו באמת.. לא יכולת לדעת... זה היה הכוח שלו... הוא נהיה מיתוס, סיפור מפחיד שפושעים מספרים לילדים שלהם בלילה. 'תלשין, וקייסר סוזה ימצא אותך'.. ואף אחד לא באמת מאמין..." ("החשוד המיידי")

***

קווין ספייסי זכה באוסקר על התפקיד הדו-פרצופי הזה, של ורבל קינט וקייזר סוזה. וקשת הדעות על פאולו סוזה, בתוך מכבי תל אביב, רחבה לפחות כמו המרחק שבין ורבל לקייזר.

אז פה אנחנו לא עוסקים ברוצח מטורף או במסכן צולע, אבל גם פאולו סוזה הוא תעלומה. לא בעיני הקהל ולא בעיני התקשורת אלא בעיני האנשים שעובדים איתו ונמצאים הכי קרוב אל האש. לכל אחד דעה אחרת עליו. זה נע בין הערכה עיוורת לביקורת משתלחת, בין הערצה לחוסר הבנה, בין תקווה שלא יזוז מפה לבין איחול לשנה הבאה בלעדיו. עם התוצאות אי אפשר להתווכח, כי בלי קשר לקרב מול באר שבע – מבחינת תוצאות, פאולו סוזה הוא סיפור הצלחה, אגדת כדורגל וכריזמה נשפכת. אבל מה חושבים עליו במכבי? זה מה שחיפשנו, וזה, כפי שתראו בהמשך, קצת פחות מוחלט כמו המקום הראשון בליגה.

פאולו סוזה מאמן מכבי תל אביב. קובי אליהו
"אתה איתנו או לא?"/קובי אליהו

"עם הרוטציה הזו לא ראיתי דשא כבר שלושה שבועות"

באחד המשחקים של הצהובים, פנה סוזה לאחד השחקנים עם הירידה לחדר ההלבשה במחצית. "אתה איתנו או לא?", שאל המאמן בתקיפות. השחקן סובב ראש ופלט: "לא יודע... עם הרוטציה הזו לא ראיתי דשא כבר שלושה שבועות".

רוב הגורמים במועדון מעריכים מאוד את סוזה. הסטנדרטים החדשים שהוכנסו לדם בעונה שעברה עם הגעת אירופה לקרית שלום, רק התרחבו. הסגל עמוק יותר והכול מושרש יותר. הפורטוגלי אימץ את שיטת הרוטציה (למרות שהוא מסרב לקרוא לה כך). חוץ מארבעה באנקרים (חואן פאבלו, איתן טיבי, קרלוס גרסיה וערן זהבי), אף שחקן בצהוב לא פתח ביותר מ-70% ממשחקי הליגה. ברור שהשיטה הזו מפריעה לכל שחקן, וברור שיש שחקנים שסובלים יותר ויש שפחות.

מהראן ראדי כבר אמר זאת בפומבי, אחרי הניצחון על רמת השרון ("זו לא הרגשה נוחה, זה באמת לא קל"), אבל הוא לא היחיד. הצפיפות והאכזבה בעיקר בהתקפה. שלוש עמדות מתחלקות בין צבא של טאלנטים, ולא כולם מאושרים. אחד מאלו כבר עזב לגראסהופרס. "לפני כמה שבועות כמה שחקנים בקבוצה שוחחו עם מונס דאבור", אומר גורם במועדון. "מונס חזר מאימונים של הנבחרת הצעירה ונראה מצוברח. הוא אמר 'שם מאמינים בי. מיכאל נס נותן לי את הבמה ואני מרגיש שאין גבול לאן שאני יכול להגיע. ואז אני חוזר למכבי, מתאמן חזק אבל לא יודע אם אהיה בהרכב או בכלל אתלבש בשבת, וזה מבאס. אני רוצה לשחק הרבה, לפרוץ, ואני מרגיש שזה הזמן שלי".

עוד סובל הוא ראדה פריצה. "נראה שאין בין סוזה לפריצה אידיליה גדולה", מספר שחקן, "והדיבורים במועדון הם שפריצה רצה לעזוב כבר בינואר, ואולי בסוף העונה הוא יעזוב (החוזה שלו מסתיים בכל מקרה - א.י.). וכמו שפריצה לא אוהב לפעמים את הגישה כלפיו", מוסיף גורם, "כך גם עומרי אלטמן ודאבור, ברגעים מסוימים. אין מה לעשות, אם מכבי תשמור על סגל כזה רחב זה ימשיך לקרות בשנים הבאות, והשמות של השחקנים רק יתחלפו. ככה זה כשהמועדון מכוון גבוה".

"השחקנים לא אוהבים רוטציה", מסכם גורם המקורב למועדון. "הם לא רגילים לה והיא גורמת נזק לחלקם". שחקן בקבוצה מוסיף: "ברור שיש הרבה שיגידו שהרוטציה פגעה בהם, אבל בסך הכול זאת שיטה שהצליחה לשמר את כל השחקנים מבלי שיהיו בעיות וריבים". שחקן נוסף מסכם: "מי שמקבל פחות דקות ממה שקיבל בעונה שעברה לא אוהב את הרוטציה, ויש כאלה שאוהבים אותה כי זה מוריד מהם עומס. כולם במועדון מסכימים שהשיטה הזו חוסכת הרבה פציעות".

שחקן נבחרת ישראל הצעירה מונס דאבור כובש לרשת פורטוגל הצעירה. יוסי ציפקיס
"מונס חזר מאימונים של הנבחרת הצעירה ונראה מצוברח. הוא אמר 'שם מאמינים בי. מיכאל נס נותן לי את הבמה ואני מרגיש שאין גבול לאן שאני יכול להגיע. ואז אני חוזר למכבי, מתאמן חזק אבל לא יודע אם אהיה בהרכב או בכלל אתלבש בשבת, וזה מבאס'"/יוסי ציפקיס

"הגנתי? במשחקים הוא רק מבקש לצאת קדימה"

פאולו סוזה הגיע למכבי תל אביב שאחרי אוסקר גרסיה. המטרות: שימור ההצלחה בישראל והתקדמות באירופה. לשם כך הוקצבה לפורטוגלי משכורת של 200 אלף שקל בחודש (2.4 מיליון שקל בעונה), פלוס 500 אלף שקל מענק אליפות ו-500 אלף שקל מענק העפלה לצ'מפיונס. מענק גביע, לפי גורמים המעורים בפרטים, אין לסוזה בחוזה. סוזה משתכר פי 2 מהבא אחריו בליגת העל, ובינתיים התוצאות של הפורטוגלי מצדיקות כל ספרה בתלוש.

כשפורסמה זהותו של מאמן מכבי הבא, בקיץ, כל בדיקות הרקע שנעשו עליו מלפני הראו על שתי נקודות עיקריות: הבחור חם-מזג, לטוב ולרע, והוא מאמן הגנתי, לטוב ולרע. שתי התזות, לפחות כלפי חוץ, הופרכו לחלוטין בזמן הקצר של הפורטוגלי כאן. לסקנדלים שרשם באנגליה ובהונגריה אין זכר בישראל, ומכבי התקפית מאוד.

"השחקנים בווידאוטון אהבו אותו", מספר גורם בכדורגל ההונגרי, "אבל הוא היה נוראי לכדורגל ההונגרי. כמעט בכל משחק הוא רב עם השופטים. כשהקבוצה שלו זכתה בגביע הליגה הוא כעס על העומס והכניס את כל השחקנים שלו לחדר ההלבשה, ולא רצה לקחת את הגביע. במשחק אימון בין אנשי צוות לעיתונאים הוא נגח בכתב, שנזקק לתפרים. בהונגריה הוא עשה הרבה בושות, אבל ממה ששמעתי, בישראל הוא ממש בסדר".

וזה הדבר הכי חשוב. סוזה אולי עקשן, לא תמיד עונה על שאלות קשות, אבל בינתיים לא נרשמו חיכוכים פומביים מיותרים והוא מתנהג בדיוק כמו שהוא נראה - קלאסה.

מאמן הגנתי לא ממש קיבלנו כאן. מכבי של סוזה אולי טקטית יותר מזו של אוסקר גרסיה, אבל מבחינת כיבושים המצב מצוין. בתקופה זו בעונה שעברה, למכבי היו 44 שערי ליגה. העונה יש לצהובים 45. סוזה הגנתי? לא בישראל. "להפך", מספר גורם, "במשחקים הוא כל הזמן מבקש לצאת עוד יותר קדימה".

כמו בהונגריה, מאמן מכבי קורא כמעט כל דבר שנכתב על קבוצתו. התקשורת מעניינת אותו, וחשוב לו לומר מה נאמר על שחקניו. אחרי ההפסד בגביע, באשדוד, סוזה אמר לשחקנים בחדר ההלבשה: "לא נורא, זה קורה. שיחקנו טוב, הגענו להרבה הזדמנויות והחמצנו", אך לא שכח להוסיף: "לגבי ההרכב שדלף לתקשורת לפני המשחק - זה דבר שלא צריך לקרות. אתם שחקנים בוגרים ואני מקווה שזה לא יחזור".

ראדה פריצה שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"אין אידיליה בין סוזה לפריצה"/ברני ארדוב

עוד עניין שהשתנה בין סוזה של הונגריה לסוזה של ישראל: בהונגריה טוענים שסוזה עבד עם סוכן אחד, הבחור שהביא אותו לווידאוטון, ולאדן פיליפוביץ'. עקב כך, רוב השחקנים שרכש הובאו דרך אותו סוכן. בישראל זה לא נראה המצב כלל, כשרק ניקולה מיטרוביץ' הובא כרכש בלעדי של סוזה.

בניסיון לבדוק מה השתנה במזג ובגישה של הפורטוגלי, הורם טלפון למר פיליפוביץ'. "אני רואה לאן הכתבה הזו הולכת ואני לא רוצה לקחת בה חלק", ענה הסוכן בתקיפות. "באופן רשמי, אני כבר לא הסוכן של סוזה", טען, וניתק את הטלפון.

שלשום התפרסם דיווח לפיו סוכן הציע את סוזה לאנדרלכט, וההצלחה האירופית עם מכבי בטוח פותחת דלתות וגישושים. אבל שלא תטעו, גם בזמן הקצר שלו כאן, סוזה מתאהב ומתעניין. בכל יום שישי הוא מגיע לאימוני המחלקות הצעירות של הצהובים, וצופה בילדים. עבורו, גם אם לזמן קצר, מכבי הפכה למשפחה.

שחקן מכבי תל אביב ברק יצחקי עם מאמנו פאולו סוזה. ברני ארדוב
"ברק יצחקי משגע אותו עם הביצועים שלו"/ברני ארדוב

"הוא עוף מוזר, אי אפשר לדעת מה עובר לו בראש"

סוזה הוא אגדה כשחקן. גם כמאמן, נראה שהכיוון הוא נכון. בינתיים הרזומה מינורי, אבל אין ספק שהעונה – לשמר את המצב בליגה ולהתקדם עם מכבי באירופה – הוא עונה ועולה על הציפיות. יותר מכך, הוא כנראה המאמן הכי מעניין שנחת בישראל. המבטא, הקול הנמוך, הפאסון, המראה, הווריד בצוואר. אחוזי ההצלחה לא משקרים – סוזה טוב במקצוע הזה. "השחקנים מחזיקים ממנו מאוד, מעריכים מאוד", מספרים במועדון.

וכן, גם בתחום זה הדעות נעות בין 0 ל-10. מחמאות לצד ביקורות. לשחקני הסגל ולצוות המקצועי והלוגיסטי אין ספק שנחת כאן מטאור. אבל לכמה אנשים במערכת עם ההתנהגות של הפורטוגלי.

"הוא עוף מוזר", מתאר שחקן, "אי אפשר לדעת מה עובר לו בראש. הוא לוחץ לך יד בבוקר ומחייך, וכמה דקות אחרי זה צורח, וכמה דקות אחרי זה שואל אם הכול בסדר. הוא מוזר, אי אפשר בכלל להבין אותו, וזה לא בגלל השפה. אתה לפעמים מסתכל עליו ואומר לעצמך 'איזה איש גדול' ולפעמים שואל את עצמך 'מה לעזאזל הוא רוצה'. לפעמים אדיב, ולפעמים מתייחס לא יפה לאנשים. ההגדרה הכי טובה – אי אפשר להגדיר אותו". "הוא מסתכל לטווח הארוך ואתה לא מודע לכלום", מספר שחקן אחר. "אין לו תוכנית רק למשחק ספציפי ולא לשבוע אלא לחודש קדימה, לפחות".

"סוזה עושה שיחות אישיות עם שחקנים", אומר שחקן נוסף. "הוא מסתכל בגובה העיניים. הוא מחמיא, מחזק, אוהב לשבח שחקנים שמשחקים בצורה אינטליגנטית, אך כשהוא לא אוהב משהו הוא אומר לך 'שזה לא יחזור. זה לא צריך לקרות'. יש בו טירוף, אמוציות, הוא מחובר לשחקנים כשהוא רוצה, רץ איתנו באימונים, משתתף במשחקונים, דופק כאפות בצחוק. זה לא קבוע, הוא מחליט מתי זה מרגיש נכון. הטירוף נמצא בו גם באימונים, הוא מתלהב ממהלכים ומגולים. ברק יצחקי משגע אותו עם הביצועים שלו".

ובין כל זה, השחקנים שמים לב לאגוצנטריות של הפורטוגלי. "הוא מנהל מערכת שלמה לפי מצב הרוח שלו", מספר שחקן. "אף אחד במועדון לא יקבל החלטה שלא עברה דרכו, ואם מישהו יקבל החלטה בכל זאת, הוא ידאג לשנות אותה".

מה שמוביל אותנו לנקודה הבאה.

פאולו סוזה מאמן מכבי תל אביב עם ג'ורדי קרויף. קובי אליהו
קרויף, שהבהיר בעבר שיש לו תוכנית מגירה לכל מקרה, החל לחפש מאמן ליום שאחרי סוזה. אין לדעת אם זה בגלל חוסר שביעות רצון או על מנת למנוע עזיבה פתאומית כמו במקרה של אוסקר גרסיה, אבל אותו גורם טוען שמהלכים כבר התבצעו בתחום זה/קובי אליהו

"מערכת היחסים בין קרויף לסוזה לא טובה כמו שחושבים"

מערכת היחסים של סוזה והשחקנים אמביוולנטית וניתנת לפירוש רחב. יש חלק שמרוצים, ויש חלק שלא. גורם המקורב למועדון טוען שכמה שחקנים החלו כבר לבדוק כיוונים חדשים לעונה הבאה. "מדובר בשחקנים בכירים, לא בכאלה שלא משחקים כמעט", הוא מבהיר.

אבל כרגע, לא מעט שחקנים מצהירים על שביעות רצון במועדון. "בסופו של דבר, לברק יצחקי ולערן זהבי טוב, והם תומכים במאמן", מספר שחקן. "אם אחד מהשניים האלה היה מפתח אנטי, יכול להיות שזה היה משפיע יותר בחדר ההלבשה. כרגע לא שמים לב לאיזשהו עליהום, בכלל לא. נראה שהשחקנים נהנים ממאמן שהוא מקצוען בדרגה הכי גבוהה".

החיכוכים הצפויים, אם יהיו כאלה, כנראה שיירשמו בגזרה שמעל לסגל השחקנים.

גורם המעורה בפרטים מספר על עימות שכבר התרחש בין סוזה לאחד מאנשי הצוות הרחב. "סוזה פדנט", מספר גורם. "הוא רוצה לשלוט ולהחליט על הכול. יש אנשי צוות שמסתדרים עם זה ויש כאלה שלא. הוא קובע דרכי עבודה בכל הגזרות, ודורש שרק כך יעבדו. הוא לא נותן לאף אחד אחר לקבוע. מול ג'ורדי קרויף זו כבר בעיה. קשה לקרויף להשלים עם זה. בנוסף, קרויף עצמו לא אוהב את שיטת הרוטציה".

"כמה אנשים בצוות לא מרוצים מהיחס של סוזה", טוען גורם נוסף, "ומערכת היחסים בין קרויף לסוזה לא טובה כמו שחושבים".

קרויף, שהבהיר בעבר שיש לו תוכנית מגירה לכל מקרה, החל לחפש מאמן ליום שאחרי סוזה. אין לדעת אם זה בגלל חוסר שביעות רצון או על מנת למנוע עזיבה פתאומית כמו במקרה של אוסקר גרסיה, אבל אותו גורם טוען שמהלכים כבר מתבצעים בתחום זה.

פאולו סוזה מאמן מכבי תל אביב חוגג שער עם השחקנים. רויטרס
"יש בו טירוף, אמוציות, הוא מחובר לשחקנים כשהוא רוצה, רץ איתנו באימונים, משתתף במשחקונים, דופק כאפות בצחוק. זה לא קבוע, הוא מחליט מתי זה מרגיש נכון"/רויטרס

"הוא הטקטיקן הכי גדול שהיה כאן"

וכמו שנראה שמדובר בכמה פנים של אותו פאולו סוזה, כך זה גם במשחק. המאמן מלהיב, מעודכן ומשנה דברים תוך כדי תנועה. בלי ספק, ולמרות שאולי קל לו עם הסגל הרחב, מדובר במאמן הכי מרתק שיש כאן. באחד הבודדים שמשנים מערך שלוש פעמים במשחק, שיחליף שחקן סורר בדקה ה-35.

"הוא הטקטיקן הכי גדול שהיה כאן", מספר גורם, "שם דגש על הפרטים הכי קטנים". שלושה שבועות לפני כל משחק, סקאוט של מכבי מגיע למשחק של היריבה המדוברת ורושם הערות בפנקס הצהוב. במהלך המשחק, סוזה בקשר רציף עם החבר'ה בעמדת הווידאו. במחצית הוא מקבל מהלכי מפתח ועובר עם השחקנים עליהם.

במשחק עצמו, זה ההפך מהעונה שעברה. סוזה שולט בשחקניו, או לפחות מנסה, כאילו שיש לו שלט ביד, כאילו זה פלייסטיישן. הוא מורה לחלק גדול מהשחקנים לאן לזוז בכל מהלך, וכשהכדור אצל שחקן מסוים ברגל הוא מורה לו למי למסור. "הוא חי את המשחק בצורה שאף מאמן לא חי", מסביר שחקן. "הוא בטירוף על הקווים, 'מנבא' כל פס ופס, ואם זה לא קורה הוא משתגע". "על הקווים הוא בטירוף", מוסיף שחקן אחר. "הוא צועק לשחקנים ומעיר ויכול להיות שלפעמים זה מוגזם. הוא רוצה רק בטוב, אבל כשאתה מגיע לקו בקבוצה ישראלית זה גם ככה לא פשוט, והקהל לא נותן שקט. עדיף שהמאמן יגיד את מה שיש לו באימונים ופחות ישדר לחץ תוך כדי משחק. זה לא תורם יותר מדי".

"הוא אולי טקטיקן גדול", טוען שחקן, "אבל גם לטקטיקה יש גבולות. לפעמים הוא מתייחס ליריבה יותר מדי, ואז הקבוצה משנה משהו וכל ההכנה יורדת לטמיון. הוא מבקש מהשחקנים ליצור ולאלתר, אבל רק מעט ורק לפעמים, ויוצא מצב שהשחקנים לא יודעים מתי מותר להם לשבור את השגרה ומתי לא. זה מאוד מבלבל".

ובלב הסערה הזו, של קשת הדעות והטיעונים בעדו ונגדו, נסיים עם משפט מאוד מדויק של אחד השחקנים. "האליפות תלויה אך ורק בפאולו סוזה", הוא אומר, וכמה שהוא צודק.

מי הוא פאולו סוזה? גם אחרי כתבה זו, באמת שאין לנו מושג.

***

"יהיה מי שיהיה קייזר סוזה, הוא ישתכר לתפארת הלילה... זו שאלה שאני נשאל כל הזמן – מי הוא קייזר סוזה? הלילה אספר לכם מי הוא. הוא האדם שמושך בחוטים, הוא האדם שמתמרן, שמרחף מעלינו, שנותן לנו חיים..." (קווין ספייסי, בנאום התודה לאחר הזכייה באוסקר על תפקידו ב"החשוד המיידי")

שני ב-9:00 בוואלה! ספורט: משדר סיכום חי של משחק העונה

מאמן מכבי תל אביב פאולו סוזה. ברני ארדוב
"האליפות תלויה אך ורק בפאולו סוזה"/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully