וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל כך דומה, כל כך שונה: השוואה בין יוסי אבוקסיס ואריק בנאדו

שניהם הגיעו באמצע העונה, שניהם ירשו קבוצה בבעיה, אבל כאן הדמיון נגמר. אריק בנאדו הצליח לחולל שינוי אמיתי במכבי חיפה, בעוד יוסי אבוקסיס מתקשה להשפיע בינתיים. למה אחד מצליח והשני מאכזב? איפה מאמן מכבי חיפה צדק שמאמן הפועל תל אביב טעה?

one

שניהם עזבו את הבית לבית"ר ירושלים, לתקופה מצטברת של שש שנים, במהלכה זכו בשתי אליפויות רצופות. שניהם סיימו את הקריירה קצת מוקדם מדי, ובניגוד לרצונם המלא - אחד בגלל בעיה בלב ואחד בגלל גיא לוזון. שניהם סיימו את הקריירה עם תואר - אחד הניף גביע והשני צלחת אליפות. שניהם שיחקו ביחד בנבחרת. שניהם מאמנים טריים, שנקראו לדגל באמצע העונה. אריק בנאדו ויוסי אבוקסיס דומים ביותר מדי דברים. אבל כשמסתכלים על הישגי העונה, שם ההשוואה נגמרת.

בהצלחה המטורפת של בנאדו, ובדשדוש היחסי של אבוקסיס, אפשר לראות גורל ומזל, ואפשר גם לחפש את הסיבות - מה כל אחד מהם הספיק לשנות בתקופה הקצרה בתפקיד. ערב המפגש הקריטי בין מכבי חיפה להפועל תל אביב, האפשרות השנייה קורצת הרבה יותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרבה דומה, הרבה שונה. יוסי אבוקסיס VS אריק בנאדו/מערכת וואלה!, צילום מסך

העונה של יוסי אבוקסיס

הפועל תל אביב לפניו – 1:5 בשערים, 75% הצלחה

הפועל תל אביב איתו – 15:24 בשערים, 60% הצלחה

העונה של אריק בנאדו

מכבי חיפה לפניו – 12:7 בשערים, 26% הצלחה

מכבי חיפה איתו – 3:19 בשערים, 87% הצלחה

***

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

בחדר ההלבשה

עידן ורד מכבי חיפה. ברני ארדוב
"בנאדו ביקש מעידן שימשוך עוד כמה שבועות בגלל שהיו חסרים לו שחקנים", אמרו בחיפה. "ורד איתו מגיל 17, עוד מבית"ר. הוא אפילו לא חשב לסרב לבקשה הזו"/ברני ארדוב

לפני אחד ממשחקי הליגה העונה, ניגש ראובן עטר לאזור המקלחות ודיבר עם אחד משחקניו. "בקרוב מאוד תקבל את הצ'אנס שלך", אמר המאמן, "אני בונה עליך". וכמו כל דבר שקרה לעטר העונה, גם העסק הזה השתבש. בשירותים הסמוכים ישב שחקן, ששמע הכל. הוא חלק את המידע בחדר ההלבשה, וכך שחקן שמתחרה על אותה העמדה התבשר שהוא עומד לאבד את מקומו בהרכב. "באותו שבוע החיוך שלו נעלם", אמרו בקבוצה. השבוע סיפר אותו שחקן: "מהרגע ששמעתי את הדברים התחלתי לחשוש. היה ראוי אם שיחות כאלה היו נערכות בארבע עיניים ולא באזור פתוח. אני משער שעטר לא יודע על הסיפור הזה עד היום".

בנאדו, כפי שהספקתם להבין עד כה, עושה את הדברים קצת אחרת. אחרי כמה שבועות שרץ עם שמואל שיימן באגף שמאל, החליט לשנות. אז הוא זימן אליו את ההולנדי וחלק את המחשבות. "הוא אמר לו 'אני נותן לטאלב לרוץ קצת'", מספר שחקן בקבוצה. "שום דבר לא בבום. ושמואל, לפי ההתנהגות שלו, קיבל את זה בהבנה".

"זה אריק", אמר השבוע שחקן בקבוצה. "כל הזמן שיחות אישיות, עם כולם. גם עם החבר'ה מהנוער הוא שומר על קשר, בודק איך הם מרגישים". האווירה השתנתה לחלוטין, אומרים שם, "גם אלו שלא בסגל אוהבים אותו. אצל ראובן אנשים היו באים בלי חשק. אצל אריק זה אחרת – אתה פשוט לא רוצה לאכזב אותו".

עידן ורד, למשל. כבר הרבה זמן סוחב הקשר את הכתף הבעייתית. אם תשאלו אותו, הניתוח היה יכול להתבצע כבר מזמן. הוא יתבצע רק בעוד כשבועיים מסיבה אחת – בנאדו. "בנאדו ביקש מעידן שימשוך עוד כמה שבועות בגלל שהיו חסרים לו שחקנים", אמרו בחיפה. "עידן איתו מגיל 17, עוד מבית"ר. הוא אפילו לא חשב לסרב לבקשה הזו".

עידן ורד (מימין), יניב קטן, אריק בנאדו שחקני מכבי חיפה. קובי אליהו
רוני לוי: "אריק תמיד היה נראה מנהיג, החבר'ה העריכו אותו. עוד בתקופתי הוא היה כמו מאמן על המגרש. דברים לא קורים סתם. אם יש כזה שיפור גדול, כנראה שאריק עובד על זה"/קובי אליהו

כמו רוני לוי, גם בנאדו עלה מהנוער הירוק. אצל לוי זה גם נגמר בשלוש אליפויות. "אריק תמיד היה מקובל חברתית", אומר מאמן אנורתוזיס, שגם הדריך את בנאדו בעבר. "תמיד היה נראה מנהיג, החבר'ה העריכו אותו. עוד בתקופתי הוא היה כמו מאמן על המגרש. דברים לא קורים סתם. אם יש כזה שיפור גדול, כנראה שאריק עובד על זה. רואים שהוא מביא שקט, רוגע, והקבוצה במסלול הנכון". "בנאדו שם את הדגש על הצד המנטלי", אומר אבי נמני. "הוא הלך קודם כל לחדר ההלבשה, ניסה לקרב אליו את השחקנים".

חלק מהשינויים קרו מעצמם. המאמן הקודם הגיע בגישת ברזל. הוא הכריח את תושבי המרכז לעבור לכרמל, הכריח שהטלפונים יישארו ברכבים ומדי כמה ימים היה שואל שחקן אם איזה עיתונאי דיבר איתו ועל מה דיברו. עטר פחד מהדלפות, ובחיפה מספרים שויאם עמאשה איבד מקום בהרכב רק כי המאמן חשד שזימר יותר מדי. בנאדו הגיע, הטלפונים חזרו לכיסים ולתיקים, ואנשי המרכז נעלו את הדירות בכרמל והיגרו בחזרה דרומה.

גם וסילי מבסוט. עטר הרחיק את האוהדים מהאימונים, בנאדו קירב אותם בחזרה.

היטיב לנסח אדין צוצאליץ' בראיון לאתר הרשמי של המועדון: "בנאדו לא רק מאמן, הוא פסיכולוג טוב. הוא מקשיב לנו". לסיכום, כפי שהגדיר שחקן בקבוצה השבוע: "כמו ההבדל בצבירת הנקודות, כך ההבדל באווירה. אחד לאחד".

שחקן הפועל תל אביב, חנן ממן. ברני ארדוב
אחרי ההפסד לבית"ר, אבוקסיס הסתודד עם אוהדים שקיללו את השחקנים, דבר שהכעיס מאוד את האדומים שרצו באותו זמן באימון. באספה שלפני הטיח ביקורת קשה בחנן ממן וברועי גורדנה. "אתם מחבלים במשחק", אמר להם, ושינה להם את הפרצוף/ברני ארדוב

לא כל השחקנים העריכו את ניצן שירזי מבחינה מקצועית, אבל כמעט כולם אהבו אותו. "בינתיים לא נראה שהשחקנים ממש משחקים בשביל יוסי", אמר שחקן. "הוא לא דיקטטור, ואין כסאח, אבל הוא לא מתחבר לשחקנים בפן הפסיכולוגי. אין שיחות אישיות, הוא לא שואל שחקן אם הוא מרוצה או לא והאם משהו מפריע לו. יש הערכה, אבל אין קרבה. יש שחקנים שהוא לא מדבר איתם בכלל".

אגב דיבורים, אם יש דבר שהשחקנים פחות אוהבים, זה בדברים שהמאמן אומר לתקשורת. "כשהוא אמר שאין פה חומר כמו בדאבל, זה היה קשה לשמוע", אומר שחקן אחר. "אנשים פה לקחו את זה קשה. גם כשהוא כל הזמן דיבר על איך שהקבוצה נבנתה, ושהוא רוצה שחקנים אחרים בינואר".

באימון שאחרי ההפסד לבית"ר, אבוקסיס הסתודד עם אוהדים שקיללו את השחקנים, דבר שהכעיס מאוד את האדומים שרצו באותו זמן מולם על הדשא. באספה שלפני הטיח ביקורת קשה בחנן ממן וברועי גורדנה. "אתם מחבלים במשחק", אמר להם, ושינה להם את הפרצוף. "הפלת האחריות בראיונות ובאספות פוגעת", סיכם שחקן.

לצד זה, השחקנים מעריכים מאוד את אבוקסיס. "אני אוהב את איך שהוא חי את המשחק", אמר שחקן. "באמוציות ובהתלהבות על הדשא, הוא ממש מרגיש כמו אחד משלנו". שחקן אחר הוסיף: "כשמפסידים הכל נראה קשה יותר, אבל יוסי מקצוען, ואנחנו האשמים היחידים במצב של הקבוצה. ועדיין, אנחנו בעמדה טובה לאליפות".

***

על הדשא

שחקן ריאל מדריד כריסטיאנו רונאלדו חוגג עם פפה. רויטרס
"חשבתי שניראה הרבה יותר טוב, כמו שהפועל של גוטמן היתה", אומר שחקן, "כי יוסי בא עם אותה פילוסופיה. אבל בתכלס, אנחנו רצים לאליפות ומשחקים על מתפרצות". ריאל מדריד כמשל/רויטרס

שחקן בהפועל תל אביב מספר שכבר אחרי מספר אימונים תחת ניצן שירזי, הוא לא התחבר למה שקרה שם. הוא לא היה היחיד. האימונים, ויכול להיות שמסיבות אובייקטיביות, נראו רע, ושחקנים בקבוצה טענו שאין להם מושג מה לעשות על המגרש. כשאבוקסיס הגיע, מקצועית, השחקנים התלהבו. "אנחנו עובדים יותר על טקטיקה", סיפר שחקן. "עומדים באימונים, 11 מול 11, ואבוקסיס מסביר כל פרט". "אבל אין שינוי מקצועי כזה גדול", סיפר שחקן אחר. "רואים שליוסי יש המון ידע, פשוט קשה לו להביא את הידע לידי ביטוי. הוא מקובע על זה שהבלמים ידחפו קדימה, ויכול להיות שבגלל שהמגנים לא טובים, הוא לא מושך את המשחק לצדדים. המשחק שבלוני, ובגלל זה הוא מנסה כל הזמן. רצה 2-4-4, אבל בלי ורמוט זה לא עובד ואז ניסה 1-5-4 ו-3-3-4 והנה מול חיפה כבר נשחק 2-3-5".

באחת האסיפות, אבוקסיס נתן לשחקניו את ריאל מדריד כדוגמה. הוא החליט שעוברים לשחק על התקפות מעבר מהירות. במילים אחרות, הוא הבין את המצב, הבין את הסגל שיש לו, והתפשר. "חשבתי שניראה הרבה יותר טוב, כמו שהפועל של גוטמן היתה", אומר שחקן, "כי יוסי בא עם אותה פילוסופיה. אבל בתכלס, אנחנו רצים לאליפות ומשחקים על מתפרצות".

גם התוצאות בהתאם. סטטיסטית, אבוקסיס לא הביא בשורה לעומת שירזי. צבירת הנקודות אפילו ירדה. ולאלו שטוענים ששירזי פתח את העונה במשחקים קלים, הנה – באותם משחקים ששירזי השיג תשע נקודות, אבוקסיס השיג רק חמש.

- שחקני מכבי חיפה אריק בנאדו, יניב קטן חוגגים אליפות עם חבריהם. ברני ארדוב
חברות, בלי חשבונאות. אריק בנאדו ויניב קטן מניפים צלחת/ברני ארדוב

במכבי חיפה, לעומת זאת, הנקודות נוזלות מהתקרה. וכמו שחשבתם, גם התחום המקצועי גולש לפסיכולוגיה. "אנחנו משחקים באותה שיטה", אומר שחקן. "פשוט ההוראות לכל שחקן שונות, עמוקות יותר. אצל ראובן, היו שחקנים שסיפרו שהם לא יודעים מה לעשות".

עטר היה מבקש מהשחקנים להגיע שעה לפני האימון ולצאת זמן מה לאחריו. השחקנים התלוננו על זה, הרגישו שחיקה. האימונים של בנאדו עמוקים יותר, וקצרים יותר. שחקנים מחמיאים לו על הטקטיקה, ובעיקר על מה שמעבר. באחת מאסיפות הווידאו, שזר המאמן קליפ של חן עזרא מתוקל וכמעט נופל. כולם צחקו. "אצל ראובן כל וידאו היה מתח, דרמה", אמרו בחיפה. "בנאדו רציני ומבקר כשצריך, אבל יודע לאזן, להרגיע". נקודה חשובה היא היחס ליניב קטן. עם בנאדו, שנקרא להניף את הצלחת האחרונה ביחד עם קטן, הקפטן לא מתבייש לשבת על הספסל כשצריך. עובדה שלא רק משקפת את החברות ביניהם אלא גם את הדרך שבנה מנהל בינתיים בנאדו את שחקניו – בלי חשבונאות ובלי דרמות.

"מוקדם לשפוט את ההבדל המקצועי בין בנאדו לאבוקסיס", טוען רוני לוי. "לחיפה יש שלד שחקנים ותיקים טוב יותר. גם אריק וגם יוסי היו שחקנים שהבינו טוב מאוד את המשחק ויש לזה משקל חשוב אצל מאמן. חוסר ניסיון? אם אתה מאמן טוב, הגיל לא משחק תפקיד".

"בנאדו שם דגש בעיקר על ההגנה", מנתח נמני. "היה לחיפה קו הגנה מהחלשים בליגה, וכיום יש להם את צמד בלמים מעולה. זו קבוצה שמחה, גם כשהיא לא משחקת טוב. בהפועל, נראה שכל מי שהיה מגיע אחרי קיץ כזה, היה נתקל בקשיים. בהפועל נתקעו עם סגל לא מספיק טוב, לא עבור שירזי, לא עבור אבוקסיס ולא עבור שום מאמן אחר. מזלם שהליגה ברמה בינונית מינוס, כי קבוצה טובה כבר היתה בורחת ל-20 נקודות הפרש. כשוורמוט פצוע, והחלק האחורי לא קיים, צריך דווקא להעריך את הפועל על איפה שהיא נמצאת. ולמרות זאת, יוסי צריך להבין שבסופו של דבר לא יהיו לו הנחות".

***

בתוך המערכת

יוסי אבוקסיס גילי ורמוט שחקני הפועל תל אביב חוגגים ניצחון בדרבי. ברני ארדוב
בינו להנהלה הכל תקין, ואפילו יש הסכם לעוד עונה. אבוקסיס כשחקן/ברני ארדוב

אריק בנאדו היה בכלל בטיול בארצות הברית, ומי יודע אם חשב להיות מאמן בתקופה הקרובה. ואז הוא נקרא לצוות, והעונה התחיל בקבוצת הנוער. כשעטר פוטר, הוא ממש לא היה בחירה ראשונה. "לא היה לו מה להפסיד", אומר נמני, "אבל ייאמר לזכותו שקיבל את כל ההחלטות הנכונות".

בהנהלה הירוקה, מן הסתם מרוצים. מהלך כזה מוצלח אפילו לא נראה בקלפים לפני כשלושה חודשים. תוך עשרה מחזורים הוא לקח קבוצה מהקו האדום והערב הוא יכול לעבור קו אדום נוסף. בהנהלה מרוצים גם מיישור הקו של המאמן. בנאדו משלב שחקני נוער, לא ממהר להחתים שחקנים כשלא צריך ומאמין שחדר ההלבשה חזק יותר כך.

אבוקסיס נקרא בגלל המצב הרפואי של שירזי. מקורב להנהלה סיפר השבוע שבהפועל חשבו שמצאו את גוטמן הבא, דבר שבינתיים לא כל כך קורה, אבל כאמור – הכל עוד קרוב. המתיחות בין אבוקסיס לשירזי ולאלימלך עשתה את שלה והשפיעה על גורמים שונים במועדון, אבל היחסים בין המאמן להנהלה הבכירה תקינים. מזמן לא ראינו שבהפועל מצהירים באמצע העונה על הארכת ההתקשרות עם המאמן, וכשהדבר נעשה דווקא בשבועות פחות טובים של הקבוצה, זה בולט עוד יותר.

***

בספרי ההיסטוריה

טוטו תמוז שחקן הפועל תל אביב מול אריק בנאדו שחקן מכבי חיפה. ברני ארדוב
עוד פרק ביריבות הגדולה. בנאדו מול טוטו תמוז/ברני ארדוב

13 במאי, 2007. דרק בואטנג מנצח את הפועל תל אביב 1:2 בדקה ה-90. בנאדו פתח בבית"ר ירושלים, אבוקסיס נכנס כמחליף באדום. זו היתה הפעם האחרונה ששני השחקנים הגדולים האלו שיחקו אחד נגד השני. הערב זו הפעם הראשונה שהם עושים זאת כמאמנים. מהמשחק הערב ייצא רק מנצח אחד. אריק בנאדו, יוסי אבוקסיס או אוסקר גרסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully