וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רולאן גארוס: משהו לספר לנכדים

6.6.2011 / 6:40

רק לעתים נדירות ספורטאי מציג יכולת מושלמת כמו של נדאל על חימר. הבלוג מסכם את הרולאן גארוס, וחושש משידורי ווימבלדון

כל מי שאי פעם שיחק מולו על חימר וקרוב לוודאי גם קיבל ממנו בעיטה בישבן והתאכזב, כל מי ששילם מאות יורו/דולרים כדי לראות אותו מנצח משחק שנגמר עוד לפני שהתחיל על המשטח האדום, ובכלל כל מי שצפה אי פעם ברפאל נדאל על המשטח האהוב עליו - צריך להיות מאושר. הוא היה עד לתופעת טבע. אין ספורטאי שעושה משהו יותר טוב תחת איזשהם תנאים מאשר רפאל נדאל משחק טניס על חימר. זו פשוט החוויה המושלמת, ושש הזכיות של נדאל ברולאן גארוס בשבע השנים האחרונות עם מאזן מפחיד של 1:45 מוכיחים את זה מעל לכל ספק.

רפאל נדאל טניסאי ספרדי עם דגל ספרד. רויטרס
אין ספורטאי שעושה משהו יותר טוב תחת איזשהם תנאים מאשר רפאל נדאל משחק טניס על חימר/רויטרס

הטופ ספינים המדוברים שהופכים כל חבטה שלו ל"כבדה", התנועה שמאפשרת לו לכסות את המגרש באופן מושלם ולהגיע לכל כדור וגם להחזיר אותו עמוק, היכולת שלו לעבור ממשחק הגנה מושלם להתקפה אגרסיבית בלי שהיריב שלו יספיק למצמץ, ובעיקר החוסן המנטאלי והווינריות, שגורמים אפילו לטניסאי הטוב בהיסטוריה לרעוד מפחד ביתרון מבטיח. כל אלה עושים את השור ממאיורקה לתופעה שביום מן הימים תספרו לילדים/נכדים שלכם בגאווה שראיתם.

אחד שבטוח יעשה את זה הוא רוג'ר פדרר. לשוויצרי, שנראה הרבה יותר טוב מרפא בתחילת המשחק ולאורך כל הטורניר, ואף כבר הוביל 2:5 במערכה הראשונה עם אפשרות זכייה במערכה, ירד האסימון כבר בשלב מוקדם. אם הקאמבק של הספרדי ל-5:5 לא הספיק לו, אז הגיעה הנקודה הראשונה במשחקון ה-11 והבהירה לו באופן סופי שגם המקום השני הוא הישג מכובד.

פדרר שלט באותו ראלי באופן ברור, עלה לרשת וחטף חבטת העברה קטלנית מהפורהנד של נדאל. טניסאי צעיר היה זורק את הגוף שלו על הכדור, פדרר שמר על פאסון ורק זרק את הכתף לכיוון. שלוש השניות בהן בהה בחימר הבהירו לכל מי שצפה שהמשחק הזה יהיה של המדורג מספר אחת בעולם. בדיוק מסוג הנקודות ששוברות כל בן אנוש שלא קוראים לו רפאל נדאל.

רפאל נדאל טניסאי ספרדי (ימין), ביורן בורג טניסאי עבר שבדי. AP
חייבים לחזור שלושה שבועות לאחור, ולראות את נדאל שהגיע לטורניר אחרי ארבעה הפסדים רצופים בגמרים לנובאק דג'וקוביץ', כולל שניים חלקים על חימר. אם זה לא מספיק משקל על הכתפיים, אז סביבו ריחפה גם שאלת המקום הראשון בעולם, שהיה קרוב מתמיד לסרבי. שני שיאני הזכיות ברולאן גארוס/AP

דודו ומאמנו של נדאל, טוני, אמר שהזכייה הזו היא "הקשה ביותר" ברולאן גארוס מבין כל השש. הוא צודק. חייבים לחזור שלושה שבועות לאחור, ולראות את נדאל שהגיע לטורניר אחרי ארבעה הפסדים רצופים בגמרים לנובאק דג'וקוביץ', כולל שניים חלקים על חימר. אם זה לא מספיק משקל על הכתפיים, אז סביבו ריחפה גם שאלת המקום הראשון בעולם, שהיה קרוב מתמיד לסרבי.

לאלה צריך להוסיף גם את היכולת הרעה שהציג השור ממאיורקה במשחקים הראשונים בטורניר ובעובדה שהוא תמיד ה-man to beat ברולאן גארוס. במהלך הגמר סבל נדאל גם מהקהל, שתמך בצורה ברורה בפדרר, ומהפסקת הגשם (הראשונה בטורניר, כמה סמלי), שפגעה לו במומנטום. בעוד רבים מהספורטאים בעולם בוחרים לספר לנו איזשהי אמת מקבילה לזו שאנחנו רואים על המגרש, נדאל דיבר לעניין ובכנות מדהימה על היכולת החלשה שלו לאורך כל הטורניר. אולי זה גם מה שעושה את ההבדל בינו לבין אלה שממשיכים לספר סיפורים ולספור הפסדים.

נכון שהטניס שלו לא יפה, אלגנטי או התקפי כמו של רוג'ר פדרר. נכון גם שהוא דמות הרבה פחות תקשורתית מנובאק דג'וקוביץ', על אף שהוא השתפר גם בזה בצורה מדהימה, אבל מבחינת אופי וקור רוח אין ולא יהיו לו מתחרים בכלל. גם בגמר הנפלא מול פדרר ראינו שאפילו לשיאן הזכיות בתארי גרנד סלאם יש נפילות מתח ורגעים בהם הוא מבצע שטויות ונותן מתנות. אצל נדאל זה פשוט לא קורה. הוא הביא את RF למצב שבו כדי לקחת נקודה הוא חייב לזכות בה בדרך הכי קשה שיש. כל דבר אחר פשוט לא יספיק. זה אילץ את פדרר לחשוב יותר מדי, לעבוד קשה גם כשלא צריך ובעיקר לאבד ביטחון ולבצע מספר כפול של שגיאות לא מחויבות מנדאל (56 לעומת 27).

רוג'ר פדרר טניסאי שוויצרי. רויטרס
הרגיש מתוסכל במיוחד. פדרר/רויטרס

השאלה שתמיד נותרת פתוחה ומסקרנת היא עד לאן יוכל רפאל נדאל להגיע, בהתחשב בבעיות הברכיים מהן סבל בעבר והעומס הפיזי האדיר שמופעל עליו. לגבי המצב הרפואי, אין לי שום מושג. אבל מה שברור הוא שמבחינה מקצועית נטו, נדאל, בסך הכל בן 25 ושלושה ימים להזכירכם, בהחלט יכול לשבור את כל שיאי הזכיות בתארי גרנד סלאם.

בצד השני, ולמרות הג'נטלמניות שהפגין כרגיל, רוג'ר פדרר ודאי הרגיש מתוסכל במיוחד. הוא קיבל הזדמנות אדירה לנצח את נדאל במגרש שלו ולעשות כאן הצהרה היסטורית ותודעתית חשובה, שתפרנס וכחנים משני המחנות בשנים הבאות. מדהים לראות שגם העובדה שהספרדי אולי במצב הכי פגיע שהוא יכול להיות בו, בעוד פדרר משחק את הטניס הכי טוב שלו בשנה וחצי האחרונהף גם זה לא הספיק לשוויצרי בשביל לחולל את ההפתעה.

למרות זאת, פדרר בסך הכל יכול להיות מרוצה מהדרך שעשה וגם מהגמר עצמו, בו הצליח לשמור על רמה גבוהה לאורך כל הקרב (למעט המערכה הרביעית) וגם לזכות במערכה השלישית, לאחר שכבר נשבר בה. אין ספק שלטורניר ווימבלדון, שצריך להיות המטרה המשמעותית של פדרר השנה כמו שגם הוא הצהיר, השוויצרי מגיע במצב הרבה יותר טוב ממה שכולם חשבו. זכייה שביעית בתואר בהחלט באה בחשבון.

מאטס וילאנדר טניסאי עבר שבדי. GettyImages
השבדי הכל כך חביב הזה הוא האיש שמוכיח שגם אגדת ספורט עם שם עולמי ענק ושבעה תארי גרנד סלאם בחגורה יכול וצריך לדעת מי המאמן של המקום ה-100 בעולם ועל מה הם עובדים באימונים, כשהוא מתיישב על כיסא הפרשן. וילאנדר/GettyImages

ובינתיים, בארה"ב

* האמריקנים חווים אולי את תקופת השפל הכי גדולה בהיסטוריית הטניס שלהם. אנדי רודיק לא הולך ונעשה צעיר, כך גם מארדי פיש. ג'ון איזנר וסם קוורי כנראה שלא באמת שווים טופ 10 וגם העומק מידלדל. לכן, הם ודאי ישמחו לשמוע שאולי העתיד שלהם ורוד. ולעתיד הזה קוראים ביורן פרטנג'לו, שזכה בטורניר היחידים לנוער לאחר שניצח 6:2, 3:6, 6:8 את דומיניק תיים מאוסטריה בגמר.

פרטנג'לו, שנקרא ביורן על שמו של ביורגן בורג, עומד בינתיים בציפיות העצומות שהשם שלו ייצר והפך לאמריקני הראשון שזוכה ברולאן גארוס לנוער מאז ג'ון מקנרו ב-1977. יכול להיות שהעתיד של האמריקנים נמצא במקום שהיה הסיוט הגדול של מיטב שחקניהם במשך שנים? יהיה מעניין לראות.

* אין בשורה מאכזבת יותר לחובב טניס מהפרומואים שהתחילו לרוץ בערוץ הספורט על שידור ווימבלדון הקרוב. אחרי שלושה שבועות קסומים עם צוות היורוספורט המהוקצע, הרהוט והחינני, יהיה קשה עד בלתי נסבל לחזור לביצה המקומית. זה לא רק האדרה מוגזמת של כל מה ש"שלנו", עם זה כבר למדנו להסתדר.

הבעיה הכי גדולה היא שאחרי שכבר הפכנו לבן בית את מאטס וילאנדר, נצטרך להתרגל לקידום אינטרסים אישיים במקרה הטוב וחובבנות בכל הנוגע לשידור במקרה הרע. כי השבדי הכל כך חביב הזה הוא האיש שמוכיח שגם אגדת ספורט עם שם עולמי ענק ושבעה תארי גרנד סלאם בחגורה יכול וצריך לדעת מי המאמן של המקום ה-100 בעולם ועל מה הם עובדים באימונים, כשהוא מתיישב על כיסא הפרשן. הכל בזכות האהבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully