וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צל כבד: האם מרקיז היינס יצליח במכבי תל אביב

15.7.2014 / 10:48

הוא נחשב לשחקן מוכח שכמעט בכל מקום ששיחק עשה את העבודה, אלא שהחלל שמשאיר טייריס רייס בכל מקום למרקיז היינס גורם לאנשים לראות אותו קצת באור שונה. אולי במכבי תל אביב זה ייראה אחרת

צילום: גבע פרייס

נעים להיזכר: סל הניצחון של טייריס רייס בפיינל פור מול צסק"א

מרקיז היינס במדי ארטלנד דראגונס. GettyImages
מרקיז היינס במדי ארטלנד דראגונס/GettyImages

מעט לפני סיום העונה הבינו במכבי תל אביב שהסיכוי שטייריס רייס ימשיך בחוזה הנוכחי שלו נמוך מאוד. במקביל לניסיונות לפתוח ל-MVP של היורוליג את החוזה, במכבי קיבצו רשימה של שחקנים שיכולים להחליף אותו ואת ריקי היקמן. מלקולם דילייני היה שם, גם אנדרו גאודלוק, ארון ג'קסון, ג'רמי פארגו ומייק גרין ובתוך הרשימה גם מרקיז היינס. אמנם לא במקום גבוה, אבל בהחלט כאופציה ריאלית במחיר סביר.

אם היינס, שהפך לרכש הראשון של מכבי, היה מגיע קיץ קודם לכן לצהובים, אחרי שהרשים בליגת הקיץ במדי וושינגטון, ההחתמה הייתה גורמת לפחות ספקות מצד אנשי המקצוע. אבל התזמון, אחרי שרוב הגארדים הבכירים באירופה כבר חתמו בקבוצות אחרות, ואחרי חצי עונה רעה מאוד במילאנו, הופך אותו לסימן שאלה לפני שהוא מגיע. "מרקיז היינס הוא שחקן ברמות הגבוהות ביותר של היורוליג", אמר עליו מאמנו בסיינה מרקו קרספי בחודש שעבר אחרי שכמעט והוביל את הקבוצה לאליפות רגע לפני הפירוק שלה. אלא שהעובדה שהוא מגיע במקום טייריס רייס, "אחד החברים הטובים שלי", על פי אתר האינטרנט המושקע שלו, שחקן שההצלחה שלו רדפה אותו כל הקריירה שלו, עשויה להיות מעט יותר מדי בשבילו.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
טייריס רייס, מכבי תל אביב. רויטרס
לך תחליף אותו אחרי סיום עונה כזה. רייס/רויטרס

המטרה - NBA

אחרי שנחשב לאחד הגארדים המוכשרים בתיכונים הגיע היינס לבוסטון קולג' בשנת 2005 כשהמטרה שלו הייתה ברורה - להתפתח לכדי שחקן NBA. אלא ששנתיים בלבד הספיקו לו כדי לקבל החלטה לעזוב את המכללה, בעיקר בשל העובדה שטייריס רייס נחשב לשחקן דומיננטי מאוד ודחף אותו עמוק לספסל. "הרגשתי שאני לא אמצא את הפוטנציאל שלי אם אני אשאר בבוסטון קולג'", הסביר כמה שנים לאחר מכן את ההחלטה לעזוב ולעבור למכללת טקסס אלרינגטון הקטנה, בה שיחק החל מעונת 2008/9.

היינס הפך מידית לסקורר שציפו ממנו להיות, כשבעונה האחרונה שלו במכללות היה לאורך רוב העונה שני רק לאוברי קולמן במלחמה על מלך הסלים של כל ה-NCAA1. היכולת הזאת, לצד מנהיגות שגילה בשלבים מסוימים הובילו אותו להיות מוזכר בבחירות האול אמריקן של השנה. אלא שכמו לא מעט שחקנים שבאים ממכללות קטנות, המספרים שלו בטקסס אלרינגטון גרמו לסקאוטים של ה-NBA לחשוב שמדובר בסקורר בלבד ולא בשחקן שמסוגל להיות ברמה גבוהה מספיק כדי להגיע לליגה הטובה בעולם.

"לא עזבתי את בוסטון קולג' כי לא הייתי האופציה הראשונה שם", אמר בראיון בקיץ 2010, "עזבתי כי הרגשתי שאני צריך הזדמנות להראות מה שאני יודע ולא הייתה לי את האפשרות הזאת שם. אני שחקן כדורסל קודם כל, לא סקורר".

אלא שההסברים של היינס וגם הופעה סבירה במדי דטרויט בליגת הקיץ לא הספיקו, ואחרי שבחן מספר הצעות מאירופה, כולל מישראל, בחר בשאלון הצרפתית. "הגעתי לכאן כדי לעבוד על משחק הפיק אנד רול שלי וקבלת ההחלטות", אמר במהלך עונת הבכורה שלו באירופה שנגמרה עם זכייה בגביע הצרפתי, "ב-NBA רוצים לראות הרבה פיק אנד רול, והאנשים שם שעוקבים אחריי רוצים לראות אותי ואת הכדור בידיים שלי, מקבל החלטות". מאמנו בטקסס אלרינגטון, סקוט קרוס, נסע לעקוב אחריו במהלך אותה עונה ואמר, "הוא עובד בצורה הקשה ביותר שראיתי אותו, הוא נחוש כדי להגיע למטרה שלו". מטרה שבינתיים לא מומשה.

ההתבגרות והנפילה במילאנו

היכולת הטובה בשאלון הובילה את האיגוד הגיאורגי, הידוע בחיבה שלו לאזרוח שחקנים אמריקאים, להציע להיינס אזרחות בתמורה להופעה בנבחרת באליפות אירופה 2011. בעוד במשחקי ההכנה נראה היה שהגארד מראה יכולת טובה, באליפות אירופה עצמה הוא אכזב, עם שמונה נקודות ב-20.6 דקות בממוצע למשחק. המאמן הסרבי של גיאורגיה, איגור קוקוסקוב, החליט שלא להמשיך עם היינס בעתיד בנבחרת ואמר אחרי האליפות: "מדובר בשחקן עם הרבה מאוד פוטנציאל, אבל עדיין לא כזה שייקח אותנו למקום שבו אנחנו רוצים להיות". בקיץ שלאחר מכן בחרו הגיאורגים בג'ייקוב פולן שיוביל אותם לאליפות אירופה 2013.

על היינס עברה עונה מאכזבת מבחינה קבוצתית עם גראן קנאריה ב-2012, והופעה מאכזבת עוד יותר במדי אוקלהומה בליגת הקיץ של אותה שנה. הקבוצה הספרדית, ביחד עם היינס, החליטו על פרידה בקיץ, ומי שקלטה אותו הייתה ארטלנד דראגונס הגרמנית של סטפן קוך, אחיו של מייקל קוך האגדי, שם הוא החליף, כמו העונה, את טייריס רייס. "נראה היה שהוא בא לאותה עונה עם תחושה שהוא חייב להוכיח משהו", אומר העיתונאי הגרמני מוריץ קורפף, "הוא היה יציב לאורך כמעט כל העונה, הציג מספרים נהדרים באחוזים טובים ועזר לקבוצה להיות סביב המקום הרביעי עד שישי. ככל שהתקדמה העונה יותר ויותר אנשים הגיעו לעקוב אחריו".

ההצלחה בגרמניה הובילה להזדמנות נוספת להגשים את החלום שלו כשוושינגטון הציעה לו לשחק במדיה בליגת הקיץ. "אני ממש אוהב אותו", אמר עליו סם קאסל, עוזר המאמן של הוויזארדס במהלך ליגת הקיץ, "הרבה מאוד אנשים שואלים ומתעניינים לגביו". רוב העיתונאים שעקבו אחרי הקריירה של היינס ציינו שבליגת הקיץ בשנה שעברה הוא הראה משהו אחר, יכולת לדחוף את הכדור ולהוביל קצב מהיר של התקפות, למרות זאת לוושינגטון לא היה מקום בשביל היינס בסגל, והוא מצא את עצמו שוב באירופה, הפעם במילאנו.

ג'ייקוב פולן שחקן ברצלונה. GettyImages
בגאורגיה לא היו מרוצים מהיינס והביאו אותו על משבצת המתאזרח. פולן/GettyImages

"מועדון כמו מילאנו זה התקדמות אדירה בשבילי", אמר הגארד עם הגעתו לאיטליה אבל מהר מאוד המציאות הגיעה לביקור. היינס היה למחליף של קית' לנגפורד וקרטיס ג'רלס שבקושי ירדו מהפרקט, וסחב פציעה שהפריעה לו בתחילת העונה. במילאנו רצו להשתדרג לקראת תחילת הטופ 16 ביורוליג, וניצלו את המצב הכלכלי של סיינה כשלקחו מהם את דניאל האקט. היינס קיבל הזדמנות לעזוב, היה קרוב לחזרה לספרד, אבל ברגע האחרון סיינה קלטה אותו אליה ושוב המזל חזר להאיר לו פנים.

"לא בכל סיטואציה אתה יכול להביא את עצמך לכדי יכולת שיא", אמר מרקו קרספי לאחר ההצגה של היינס נגד רומא, בה צלף 24 נקודות עם 6 מ-7 מחוץ לקשת, "מרקיז הוא שחקן טוב, ולא סתם מילאנו הוציאה עליו הרבה כסף בתחילת העונה. הוא לא התחבר לקבוצה, וכאן הוא מרגיש יותר בנוח". גם לוקה באנקי, מאמנו של היינס במילאנו התייחס לשחקן לפני תחילת סדרת גמר הפלייאוף בין הקבוצות, "הוא שחקן טוב ואנחנו רואים בו את מה שראינו בתחילת העונה כשהבאנו אותו. אין ספק שהייתי מעדיף שהוא לא יהיה נגדי בגמר".

לוקה באנקי מאמן מילאנו. ברני ארדוב
מעדיף אותו לצדו ולא נגדו. לוקה באנקי/ברני ארדוב

יכול להחליף את רייס?

כאמור, מרקיז היינס לא היה אחד המועמדים הבכירים למכבי תל אביב בתחילת הקיץ, אבל עם גל ההחתמות של הגארדים באירופה, הצהובים הבינו שאם לא יחתימו אותו במהרה, הוא יעבור לססארי או גלאטסראיי שרצו אותו. "במצב העניינים הנוכחי, היינס היה הגארד הפנוי הטוב ביותר שיכולנו להביא", מודה גורם במכבי, "אז נכון שהיה אפשר ללכת על שני שחקנים שייפלטו מה-NBA דרך ליגת הקיץ, אבל היה עדיף ללכת על שחקן עם ניסיון אירופי ברמות האלה, והיינס עונה על הקריטריון הזה בצורה מושלמת. הוא שחקן טוב, שמתוך ארבע שנים באירופה ברמות הגבוהות הציג חצי עונה לא טובה ובכל שאר הזמן היה יציב מאוד. במחיר שהבאנו אותו (כחצי מיליון דולר, א.ש), הסיכון לא גבוה".

בכל קבוצותיו של היינס מדברים על הרצון העז שלו להצליח והאופי החיובי. "לפי מה שאני יודע, גם במילאנו כשלא הלך לו הוא לא הוריד את הראש", אומר מוריץ קורפף, "הוא תמיד רוצה להוציא הכי טוב שהוא יכול מהקבוצה שהוא משחק בה, זה דבר שמאמנים אוהבים לראות משחקנים". קרספי הלל את האופי של השחקן ששיחק תחתיו אחרי ההצגה בניצחון החוץ על רג'יו אמיליה כשקלע 29 נקודות, "מרקיז אף פעם לא מוותר. הוא פשוט ממשיך לשחק עד הסוף, וזה מדביק את כל הקבוצה".

ומבחינת יכולות? "גם מרייס וריקי היקמן לא ראו בהתחלה יותר מדי והמון אנשים פקפקו ביכולת שלהם", אומר גורם במכבי, "אני מציע לכולם לחכות בסבלנות, המערכת פה מספיק מנוסה ויודעת לקבל את ההחלטות הנכונות. מרקיז היינס שחקן איכותי מאוד". ולעומת רייס? "טייריס רייס היה כנראה השחקן הטוב ביותר שדרך בליגה הגרמנית בשנים האחרונות", אומר קורפף, "ההצלחה שלו ביורוליג לא הפתיעה אף אחד. לא חושב שאפשר להשוות את היינס אליו, למרות שהוא שחקן טוב. כשהוא בא אחרי טייריס, כולם מקבלים פרספקטיבה אחרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully