וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית האקסים: על היריבות של מכבי תל אביב בטופ 16

19.12.2013 / 23:57

צסק"א ופארגו יכולים להגיע רחוק, ז'לגיריס ושאראס מנוסים ומסוכנים, באיירן עמוקה, פרטיזן במשבר כלכלי. טעימה ראשונה מהיריבות החדשות שמחכות למכבי תל אביב בטופ 16

עריכה: מיכאל ברגמן

בית ו', בשלב הטופ 16 של היורוליג, שיכלול גם את מכבי תל אביב, קיבל צורה משמעותית הערב (חמישי), כאשר חלקו המרכזי של המחזור האחרון נערך ברחבי היבשת. הצהובים ייפגשו את צסק"א מוסקבה, שסיימה במקום השני בבית א' ואת פרטיזן בלגרד, שסיימה במקום הרביעי באותו בית. מבית ב', הצהובים קיבלו את ריאל מדריד האדירה, שסיימה ראשונה ואת ז'לגיריס קובנה ושרונאס יאסיקביצ'יוס, שהגיעו למקום השלישי באותו בית. מבית ג' יחברו לצהובים גלאטסראיי, שתסיים שנייה את בית ג' ובאיירן מינכן, שתסיים את הבית הזה. שתי הקבוצות הללו ייפגשו מחר. לבסוף, נותרה היריבה האחרונה, שתגיע מהמקום השלישי בבית ד', בו שיחקו הצהובים. האופציות הן פנאתינייקוס, קובאן וקוצ'ה לבוראל, כאשר המשחק בין שתי האחרונות מחר ייקבע את המיקומים הסופיים בבית.

משחקי הטופ 16 יחלו בשני בינואר ויסתיימו ב-11 באפריל, כאשר ארבע הקבוצות הראשונות בבית תעפלנה לשלב ההצלבה. הנה טעימה ראשונה ממה שמצפה למכבי תל אביב בחורף הקרוב, כולל ניתוח חוזר של היריבות שנקבעו בשבוע שעבר.

שחקן ריאל מדריד סרחיו רודריגס. GettyImages
איך עוצרים את סרחיו רודריגס וריאל מדריד?/GettyImages

צסק"א מוסקבה

ארבע שנים אחרי המפגש האחרון הרשמי בין הקבוצות, אחת האימפריות הגדולות בכדורסל האירופי חוזרת לישראל. הכישלון בפיינל פור אשתקד גרם לאלופת רוסיה ואלופת ה-VTB לנסות ולבצע שדרוג נוסף בסגל. הקבוצה הרוסית, שנחשבת בכל שנה כאחת המועמדות הבולטות ללכת עד הסוף, היא כנראה הקבוצה עם היריבות הכי מעניינת מבחינה היסטורית עם מכבי, אך כאמור לא נפגשה עמה מאז שלב הבתים בעונת 2009/10. כעת, עם דן שמיר כעוזר מאמן, וג'רמי פארגו בעמדת הכוכב, היא תנסה לדלג על מכבי בדרך להישג מרשים.

מה עשתה העונה

בניגוד לשנים קודמות, אז הצליחה צסק"א לעבור את השלבים המוקדמים ביורוליג בצורה מרשימה, פתיחת העונה הנוכחית שלה לוותה בלא מעט תקלות. אחרי המחזור הרביעי היא דורגה באמצע הטבלה עם מאזן של שני ניצחונות ושני הפסדים, כולל תבוסה בטורקיה מול פנרבחצ'ה/אולקר, ועל אף העובדה שהשיגה מאז חמישה ניצחונות בשישה משחקים, היא הרשימה רק מול ברצלונה, ואפילו הפסידה בבית לטורקים. בליגת ה-VTB הקשה המצב היה טוב בהרבה, אלא שבשבוע שעבר נעצרו הרוסים בדרבי מול חימקי, ורשמו את הפסדם הראשון העונה.

הסגל

הבסיס של צסק"א בנוי בשנים האחרונות על חבורה רוסית מוכשרת בראשות סשה קאון, ויקטור חרייפה, אנדרי וורונצביץ' אליהם נוספו שני סרבים מובילים - ננאד קרסטיץ' הגדול ומילוש תיאודוסיץ'. כבר בשנה שעברה, עם הגעת אטורה מסינה, התרחב הבסיס כשלסגל נוספו האמריקאים סוני ווימס וארון ג'קסון והסרבי ולדימיר מיצ'וב, אלא שזה לא הספיק כדי להביא תואר אירופי. הקיץ התחמשה צסק"א בשני תותחים אמריקאים - מיודענו ג'רמי פארגו, ואלוף אירופה פעמיים ברציפות קייל היינס מאולימפיאקוס, ובקלע הנהדר ויטלי פרידזון. הסגל המאוזן גרם לכך שרק שני שחקנים בקבוצה - מיצ'וב ו-ווימס, קולעים בספרות כפולות.

מאמן

אטורה מסינה הוא אחד המאמנים הגדולים באירופה מאז שנות ה-90. האיטלקי, שזכה בארבעה תארים אירופיים - שניים עם צסק"א ושניים עם וירטוס בולוניה, מנסה בקדנציה הנוכחית שלו ברוסיה לתקן את המוניטין שלו שמעט הוכתם בשנה וחצי מאכזבת בריאל מדריד. בעונה הראשונה זה נגמר בחצי גמר פיינל פור, השנה הוא רוצה לעשות שני צעדים קדימה לתואר אירופי חמישי.

סיכויי מכבי מולה

ממש כמו ריאל מדריד, גם פה מדובר בקבוצה שגדולה על מכבי. אלא שבניגוד לריאל, צסק"א פגיעה בחוץ, ומכבי מסוגלת ביום טוב לנצח אותה בבית. במוסקבה הסיכוי אפסי, גם לאור מאזן הבית המצוין של הקבוצה של מסינה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
שחקן צסק"א מוסקבה ג'רמי פארגו. Evgeny Maloletka, GettyImages
ברוכים השבים להיכל. פארגו/GettyImages, Evgeny Maloletka

פרטיזן בלגרד

הקבוצה הסרבית הגדולה נמצאת בעיצומו של משבר כלכלי, שאותו העלייה לטופ 16 אמורה לבלום במעט. בעונה שעברה התאכזבו מאוד בפרטיזן כשנעצרו בשלב הבתים הראשון במחזור סיום דרמטי מול באמברג, והם מגיעים בידיעה שאת שלהם עשו בעצם העלייה לשלב הנוכחי. אלא שכפי שהוכיחה מספר פעמים בעבר, אין להספיד את הענקית הסרבית, שהדיחה את מכבי תל אביב בהצלבה בעונת 2009/10, ומאז ניצחה את הצהובים רק במפגש אחד מתוך ארבעה.

מה עשתה העונה

כאמור, המשבר הכלכלי השפיע רבות על פרטיזן, שהיה נדמה לאורך שלבים ארוכים ביורוליג שלא תצליח לעלות לטופ 16. בשמונת המחזורים הראשונים הצליחו הסרבים להשיג ניצחון אחד בלבד, על נאנטר הקטנה ב-30 הפרש, שבסופו של דבר היה הניצחון המשמעותי, שכן הם עלו בזכות הפרש סלים מול הצרפתים. העלייה של הסרבים היא למעשה גם בזכות הניצחון המדהים על פנרבחצ'ה/אולקר בחוץ במחזור התשיעי, והיא סיימה עם מאזן מצחיק של שלושה ניצחונות בעשרה משחקים. בליגה האדריאטית מצבה טוב יותר, והיא מדורגת במקום השני עם מאזן של תשעה ניצחונות ושלושה הפסדים.

הסגל

כרגיל אצל פרטיזן, הסגל מלא בשחקנים צעירים מוכשרים, כשהשחקן היחיד שלא נולד בשנות ה-80 הוא הפורוורד האמריקאי טרנס קינסי. הסגל של הקבוצה בנוי על שני שחקנים סרבים מובילים - הגארד דראגן מילוסבלייביץ' והפורוורד בוגדן בוגדנוביץ', כשגם הסנטר הנהדר דיאן מוסלי רושם מדי פעם הופעות חיוביות. בגזרת הזרים מושתתת פרטיזן על קינסי ושני צרפתים נוספים - ג'ופרי לאוברן הנהדר, וליאו וסטרמן שנפצע בברכו לפני כחודש וגמר את העונה. שחקן נוסף שפרץ תוך כדי העונה הנוכחית הוא הסנטר בן ה-19 ניקולה מילוטינוב שמתנשא לגובה של 2.12.

מאמן

דושקו וויושביץ' הסרבי נחשב לאחד המאמנים הקשוחים באירופה, אבל לכזה שקידם לא מעט שחקנים. הוא מאמן את פרטיזן בלגרד בשלוש קדנציות שונות מזה כ-15 שנה, הוביל את הקבוצה ללא מעט הצלחות, אבל נכשל יותר מפעם אחת כשיצא מגבולות המועדון הביתי שלו.

סיכויי מכבי מולה

פרטיזן היא קבוצה עם פוטנציאל, אבל לא כזאת שמסוגלת להעפיל להצלבה. אם מכבי תל אביב רוצה להעפיל לשמונה האחרונות, היא תצטרך לנצח את הסרבים פעמיים, כשביד אליהו המשימה לא אמורה להיות קשה, ובסרביה, מול הקהל החם, זה יהיה קשה, אבל אפשרי.

שחקן פרטיזן בלגרד, בוגדן בוגדנוביץ'. GettyImages
האיש של פרטיזן. בוגדנוביץ'/GettyImages

באיירן מינכן

אחת ממעצמות הכדורגל של גרמניה החלה לטפס במעלה ליגות הכדורסל בשנת 2009 עד שהגיעה ב-2011 לליגה הבכירה. באיירן היא הקבוצה העשירה בגרמניה, אבל זה לא עזר לה לזכות באליפות בשנתיים הראשונות שלה בליגה הבכירה. החל מאמצע העונה שעברה, אז הגיע סבטיסלב פסיץ' למועדון, עשתה הקבוצה קולות של הפיכה לטובה במדינה, אך נכנעה בחצי גמר הפלייאוף לבאמברג החזקה. לאוהדי מכבי תל אביב יהיה טיול חוויתי למינכן, כשיבקרו באאודי דום הענק, שמתמלא כמעט לגמרי במשחקי היורוליג של הקבוצה הבווארית.

מה עשתה העונה

עם חיזוק משמעותי וכרטיס חופשי ליורוליג, נכנסה באיירן בקול תרועה למפעל ואחרי ארבעה מחזורים דורגה שנייה עם שלושה ניצחונות, כשרק אולימפיאקוס בחוץ עצרה אותה. בשלב הזה החלה קריסה כללית של הקבוצה, שהפסידה חמישה משחקים רצופים שהובילו אותה כמעט עד מחוץ לטופ 16. בסופו של דבר, ניצחון ב-10 נקודות במינכן על סיינה עשה את העבודה, ובאיירן תגיע לתל אביב. בליגה הגרמנית נראה כי הפרויקט מצליח, ובאיירן מוליכה את הטבלה עם מאזן של 1:12, כשרק אלבה ברלין הצליחה לעצור אותה.

הסגל

לקראת הכניסה ליורוליג בנתה באיירן סגל כמעט חדש לגמרי כשרק רובין בנזינג המוכשר וסטפן האמאן ממשיכים עם הקבוצה. סוללת אמריקאים נהדרת שכוללת את מלקולם דילייני, דיון תומפסון, ברייס טיילור וג'ון בריאנט הענק, נחתה בקבוצה. מאלבה ברלין הגיעו ניהאד דג'דוביץ' הבוסני, יאסין יבדיהי הגרמני ממוצא מרוקאי, והייקו שפרציק, גארד נבחרת גרמניה. בנוסף צירפה הקבוצה הבווארית את הקלע הנהדר לוקה שטייגר ואת הפורוורד הסרבי בוריס סאבוביץ'. בריאנט, תומפסון ויבדיהי הופכים את באיירן לקבוצה מפחידה מתחת לסל, כשדילייני הזריז ושפרציק הקלעי מוסיפים מימד של מהירות.

מאמן

סבטיסלב פסיץ' בן ה-64 הוא אחד המאמנים הבכירים באירופה. אחרי שאימן בהצלחה את בוסנה סרייבו הגיע לנבחרת גרמניה והוביל אותה לזכייה מדהימה ביורובאסקט. לאחר הזכייה הגיע לאלבה ברלין ואימן את הקבוצה במשך שבע עונות מוצלחות. בתחילת שנות ה-2000 הוביל את ברצלונה לזכייה ביורוליג, ולאחר מכן התקשה לשחזר את ההצלחות ברומא, ג'ירונה, דינמו מוסקבה, הכוכב האדום בלגרד ו-ולנסיה. לבאיירן הגיע בתחילת העונה שעברה ועשה עד כה עבודה נהדרת.

סיכויי מכבי מולה

למרות הסגל המרשים, באיירן מינכן היא קבוצה חסרת ניסיון במעמדים הללו. מכבי תל אביב תתקשה לנצח במינכן, אבל כדי לחלום על ביתיות בהצלבה תהיה חייבת לעשות זאת. בבית היא לא אמורה להתקל בקשיים גדולים מדי.

שחקן באיירן מינכן בכדורסל, רובין בנזינג. Alexander Hassenstein, GettyImages
לא רק בכדורגל. בנזינג/GettyImages, Alexander Hassenstein

ז'לגיריס קובנה

עונה רביעית ברציפות שהקבוצה הליטאית מצליחה לצלוח את שלב הבתים הראשון, הצלחה לא מבוטלת יחסית לגודל התקציב שלה. למרות שאיבדה את השליטה הבלעדית שלה בליטא לריטאס וילנה, הצליחה ז'לגיריס לשמור בשנים האחרונות, בעיקר בזכות סגל ליטאי מצוין, על מעמדה באירופה. בעונה שעברה הייתה אחת המפתיעות הגדולות בשלב המוקדם, אבל בטופ 16 לא הצליחה לשחזר את ההצלחה והודחה. הקבוצה שזכורה יותר מכל בזכות הסל ניצחון של דרק שארפ עליה ב-2004, נפגשה עם מכבי תל אביב לאחרונה בטופ 16 ב-2011 והפסידה את שני המשחקים לצהובים.

מה עשתה העונה

ז'לגיריס פתחה את העונה ביורוליג ברגל שמאל, כשאחרי ארבעה מחזורים ניצבה עם ניצחון בודד על שטרסבורג החלשה. דווקא בשלב הזה החלו השחקנים של שאוליוס שטומברגס להתעשת, שמרו על הבית בשלושת המשחקים שהיו להם, והצליחו לגבור על אפס אנדולו ובאמברג בשני המחזורים האחרונים במשחקים גורליים שנתנו להם בסופו של דבר את הכרטיס לטופ 16 מהמקום השלישי. בניגוד לרוב הקבוצות במזרח אירופה, ז'לגיריס לא משתתפת ב-VTB, אלא רק בליגה המקומית, שם שיחקה רק שישה מחזורים עד כה וניצחה בחמישה מתוכם.

הסגל

כמו ברוב השנים האחרונות, ז'לגיריס קובנה בנויה על שחקנים ליטאיים ותיקים. בקבוצה ניתן למצוא את שרונאס יאסיקביצ'יוס שחזר העונה לקבוצה, ומשמש בתפקיד משנה, לצד שחקני הפנים רוברטאס יבטוקאס וקשישטוף לברינוביץ', כשגם פאוליוס ינקונאס וטאדאס קלימבצ'יוס אינם צעירים. הצעירים המבטיחים של הליטאים עדיין לא משמשים בתפקידי מפתח, כששני השחקנים שסוחבים את קובנה מתחילת העונה הם האמריקאי ג'סטין דנטמון, אקס הפועל עפולה, עם יותר מ-15 נקודות למשחק, ומרטינאס פוצ'יוס הקלע המצוין.

מאמן

שאוליוס שטומברגס בן ה-40, היה חלק מנבחרת ליטא של מחצית שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 כשהוא מדלג בין ז'לגיריס קובנה לקינדר בולוניה, טאו ויטוריה, אפס פילזן, אולקר וקאזאן ממנה פרש בסוף שנת 2010. אחרי עונה בה ישב בחוץ, חזר לאמן בליגה השנייה את קבוצת הבת של ז'לגיריס, שימש כעוזר המאמן אשתקד, והעונה קיבל את הקבוצה הבוגרת.

סיכויי מכבי מולה

ז'לגיריס היא אחת הקבוצות המנוסות במפעל, וקבוצה ביתית נהדרת. למכבי תל אביב היה קל בהרבה אם באמברג הייתה מעפילה במקומה, ובקובנה המשימה תהיה לא פשוטה בכלל. הניסיון של הירוקים יגרום להם לא לחשוש מהמשחק מול הצהובים גם בתל אביב, אך למרות זאת, נראה כי שחקניו של דיוויד בלאט אמורים לנצח את המשחק הביתי בצורה ברורה.

שחקן ז'לגיריס קובנה, ג'סטין דנטמון לצד מאמן הקבוצה, סאוליוס שטומברגאס. GettyImages
אקס עפולה וכוכב עבר. דנטמון ושטומברגס/GettyImages

ריאל מדריד

אלופת ספרד ואחת האימפריות הגדולות של אירופה נמצאת בפריחה מחודשת. הקבוצה שזכתה בשמונה אליפויות אירופה, 31 אליפויות ספרד ו-23 גביעי ספרד הייתה זאת שסיימה בעונה שעברה את החלום האירופי של מכבי תל אביב כשהביסה את הצהובים בסדרת ההצלבה 0:3. לאחר מכן המשיכה ריאל עד לגמר היורוליג, ונעצרה רק על ידי אולימפיאקוס, כשהעונה המטרה שלה היא לחזור לאותו המעמד, ולעשות צעד אחד קדימה.

מה עשתה העונה

ריאל היא אחת משתי קבוצות באירופה שמחזיקות במאזן מושלם בכל המפעלים, השנייה היא אולימפיאקוס. הבלאנקוס המשיכו את סיום העונה הנהדר שלהם מאשתקד כשזכו בגביע המלך מול ברצלונה ואת הליגה פתחו עם תשעה משחקים ללא הפסד, כולל ניצחון מרשים מאוד על קוצ'ה לבוראל ויטוריה. ביורוליג הסיפור דומה, ריאל ניצחה את כל עשרת משחקיה, כשהנתון המדהים ביותר הוא ההפרש הממוצע של הניצחונות: 23.5 נקודות בממוצע. הקבוצה היחידה שהקשתה עלייה הייתה מילאנו, בחוץ, וגם המשחק הזה היה גמור הרבה לפני דקות הסיום.

הסגל

ריאל ממשיכה להיות בנויה על השלד שהוביל אותה בעונה שעברה לדאבל ולגמר היורוליג: הפורוורדים רודי פרננדס וניקולה מירוטיץ', הגארדים סרחיו יול, סרחיו רודריגס וג'ייסי קארול ושחקני הפנים מרכוס סלוטר והקפטן פליפה רייס. אל השלד שניצח את מכבי בעונה שעברה מצטרפים הפורוורד האמריקאי טרמל דארדן, ששיחק בריאל כבר בעונה שעברה ולא יכל לשחק ביורוליג, הפורוורד הצעיר דניאל דיאס, שחקן נבחרת העתודה הספרדית והסנטרים יואניס בורוסיס, שפותח לרוב בחמישייה ורושם עונה מצויינת וסאלח מג'רי הטוניסאי שמתפתח ככל שעוברת העונה.

מאמן

פאבלו לאסו. עונה שלישית של הבאסקי הנחמד במדריד. אחרי פתיחת העונה היוצאת מן הכלל החליטו בריאל להאריך לו את החוזה בעוד שנתיים. הרבה מאוד פרשנים נוטים לזלזל בו, גם בגלל מראהו, אבל אחרי התצוגות המדהימות של ריאל מפתיחת העונה, הקולות הללו הולכים ופוחתים.

סיכויי מכבי מולה

במילה אחת - קלושים. אם לא תהיה סנסציה, ריאל מדריד תסיים את הטופ 16 במקום הראשון. ייתכן והיא תאבד משחק או שניים, אבל קשה להאמין כי הבלאנקוס ייתקלו ביותר מדי קשיים. במדריד למכבי אין סיכוי, וביד אליהו ביום גדול גם יהיה קשה מאוד.

רודי פרננדס שחקן ריאל מדריד שומר על יוגב אוחיון. ברני ארדוב
בשנה שעברה זה היה כואב. יוגב אוחיון מול רודי פרננדס/ברני ארדוב

גלאטסראיי

אלופת טורקיה רושמת עונה מאוד מוזרה, אבל בינתיים גם מאוד מוצלחת. הקבוצה מאיסטנבול בנתה לעצמה את השם בשנות ה-80 אז זכו בשלוש מתוך חמש האליפויות שלהם בעידן המודרני (לפני כן זתה הקבוצה ב-11 אליפויות). בעונה שעברה הצליחה גלא לחזור לקדמת הבמה עם אליפות משכנעת בטורקיה, כשמי שהיה חתום עליה מעל כולם היו קרלוס ארויו ומילאן מצ'באן, שני אקסים של מכבי תל אביב, שמצעידים אותה עד כה לעונה יפה באירופה.

מה עשתה העונה

אין ספק שמה שקרה העונה לאלופה הטורקית עוד ייכנס לספרי ההיסטוריה. לקראת סוף הסיבוב הראשון ביורוליג איבדה הקבוצה לא פחות משבעה שחקני סגל בשל פציעות, ביניהם הסנטר נייתן ג'וואי שכמעט וקיפח את חייו בסיום משחק. גלא לא ויתרה, צירפה שחקנים, ומאותו הרגע השיגה ארבעה ניצחונות ביתיים והפסיד פעם נוספת בחוץ, מול אולימפיאקוס, במשחק שבו הורחק פופס מנסה בונסו. בליגה מצבה קצת פחות מזהיר, ולאחר ששייטו בעונה שעברה העונה ממוקמת הקבוצה רק במקום החמישי כשבין היתר הפסידה לבנביט ולאוניברסיטת סלצ'וק. בשבוע שעבר גברה במשחק מרשים ביותר על פנרבחצ'ה/אולקר.

הסגל

למרות הפציעות המרובות, מציגה גלאטסראיי את אחד הסגלים המעניינים והעמוקים ביותר העונה ביורוליג. כאמור, הכוכבים של הקבוצה ברובם מוכרים מאוד לאוהדי מכבי תל אביב - קרלוס ארויו משלים עונה שלישית בטורקיה, כשבשנתיים הראשונות זכה באליפויות עם בשיקטאש וגלאטסראיי. מילאן מצ'באן הגיע לטורקיה בעונה שעברה והתאקלם נהדר, ומנסה-בונסו מוכיח לכולם שהוא בריא. לצידם נמצאים הגארדים-פורוורדים המנוסים הנרי דומרקאנט ומאליק היירסטון, הפורוורד הסרבי הנהדר זוראן ארצג וארבעה טורקים מסוכנים - הגארדים סינאן גולר ואנדר ארסלאן, הפורוורד סנק אקיול והסנטר פורקאן אלדמיר. הסנטר האמריקאי-טורקי ארווין דאדלי עשוי לחזור במהלך שלב הטופ 16.

מאמן

ארגין עתמאן בן ה-47 הוא אולי המאמן הטורקי המצליח ביותר בכל הזמנים. הוא פרץ לתודעה כשהוביל את אפס פילזן לפיינל פור היורוליג, אבל הצליח גם בסיינה עם זכייה בגביע ספורטה ובשנתיים האחרונות הוביל את בשיקטאש לטריפל היסטורי והחזיר את האליפות לגלאטסראיי. הוא נחשב למאמן מוכשר שהקבוצות שלו משחקות כדורסל אגרסיבי מאוד.

סיכויי מכבי מולה

גלאטסראיי עשתה את שלה בעצם העלייה לטופ 16. העובדה שהיא ניצחה בארבעה מחמשת משחקי הבית שלה והפסידה בשניים מתוך ארבעת משחקי החוץ מלמדת קצת על העוצמה שלה באיסטנבול. מכבי תתקשה מאוד לנצח בטורקיה, למרות שהמשימה אפשרית, בתל אביב היא תהיה חייבת לנצח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully