וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כסף קטלאני: על המעבר של קוסטאס פפאניקולאו לברצלונה

27.7.2013 / 7:00

הנעליים גדולות, הסכומים מטורפים, הציפיות בשמיים. קוסטאס פפאניקולאו, שעדיין נושף בעורפו של עומרי כספי ביוסטון, עזב את הקן באולימפיאקוס והצטרף לברצלונה במהלך שעורר לא מעט תהיות לגבי כדאיותו. עכשיו נטל ההוכחה עליו גדול מתמיד. אז מי תצא מורווחת?

עריכת תקציר: מיכאל ברגמן

בתקציר: הניצחון של אולימפיאקוס על מכבי תל אביב בחוץ

אוהדי אולימפיאקוס משתוממים. חלקם זועפים וכעוסים. את העזיבה המהירה של קייל היינס לטובת הכסף הגדול של צסק"א הם הצליחו לעכל, אך את זו של קוסטאס פפאניקולאו – בשר מבשרם – הם פשוט לא מבינים. ודאי שלא בעבור מה שחלקם מכנים "בצע כסף", שלדעתם היה המניע המרכזי מאחורי החתימה בברצלונה בתחילת השבוע. כאלה הם, אוהדי ספורט: מייחסים לאליליהם תכונות על-אנושיות, אך במחי יד הופכים אותם לבוגדים, אם רק הגשימו את השאיפה המובנת מאליה – לעבור למקום אחר בו מרוויחים יותר כסף.

בברצלונה, פפאניקולאו כמעט ישלש את השכר שהיה אמור להכניס לכיסו, אם היה נשאר באולימפיאקוס בעונה הקרובה. זה, כשלעצמו, היה אמור להוות תירוץ די טוב לעזיבתו. ובכל זאת, גם כשפרסם מכתב פרידה מרגש, הגרעין הקשה של האוהדים לא הפך מפויס יותר.

"אלה היו ארבע השנים המופלאות בחיי", כתב. "האוהדים תמכו בי ואהבו אותי מהיום הראשון, ואני אותם בחזרה. זו הייתה תקופה מאושרת. אנצור את הרגעים הללו לעד. אני מקווה שכך גם האוהדים".

ובכן, עוד לא חלף שבוע, וחלקם כבר הספיקו לשכוח. נדמה שיש בתגובה ההיסטרית של האוהדים כדי ללמד על התרומה העצומה של פפאניקולאו להצלחה בשנתיים האחרונות. עבור רבים מהם, הוא היה חשוב כמעט כמו הכוכב הבלתי מעורער ואסיליס ספאנוליס: הוא סימל את תהליך ההתייוונות של האדומים אחרי שנים של קבוצות זרות ומנוכרות; הוא גילם את מהפכת הצעירים; ובניגוד לספאנוליס, הוא היה הדמות המוחצנת יותר על המגרש, זו שמטריפה את הקהל ומתחברת אליו בצורה בלתי אמצעית.

עכשיו, כשטרם מלאו לו 23, הוא יוצא לדרך חדשה כשהעול על כתפיו כפול ומכופל. עכשיו ישנה חובת ההוכחה בברצלונה, ואם לא די בכך - עליו להצדיק את העזיבה מאולימפיאקוס. האם זה היה הצעד הנכון עבורו? כיצד זה ישתלם לברצלונה, ועד כמה יחליש את אולימפיאקוס?

שחקן אולימפיאקוס קוסטאס פפניקולאו. GettyImages
היו שראו בו בורג לא פחות חשוב מספאנוליס. פפאניקולאו/GettyImages

***

ברצלונה סימנה את פפאניקולאו מזמן. הג'נרל מנג'ר חואן "צ'יצ'י" קראוס, מספרים בספרד, גמל בליבו להחתימו עוד במהלך פיינל פור היורוליג בעונה שעברה, אז פפאניקולאו הצטיין בחצי הגמר מול ברצלונה, ובמיוחד בגמר מול צסק"א, בו קלע 18 נקודות ב- 100% מהשדה. זה זמן רב שחיפש סמול פורוורד בעל שיעור קומה: דמדומי הקריירה של פיט מייקל המצוין כבר החלו. הרכש הטרי של מכבי תל אביב ג'ו אינגלס לא הצליח להפוך לשחקן משמעותי כפי שציפו שיהיה וכנ"ל גם לגבי צ'אבי רבאסדה שעדיין לא מימש את ההבטחה. עבור מייקל גם כך לקחה ברצלונה ריזיקות, והלכה איתו באש ובמים גם כשנפצע ונעדר ממושכות. כעת מייקל צפוי לא להמשיך, ואפילו אם זה יקרה, צפוי לו תפקיד משני בהרבה.

אולי זו הסיבה בגללה ברצלונה הייתה מוכנה ללכת כל כך רחוק על מנת להנחית את פפאניקולאו בקטאלוניה. הסכומים מדברים בעד עצמם: 1.5 מיליון יורו – לא פחות – שילמה ברצלונה לאולימפיאקוס על מנת לשחררו. לפפאניקולאו עצמו תשלם 5.5 מיליון יורו בשלוש העונות הקרובות. עוד קודם לכן, החיזור המטורף אחר פפאניקולאו שבר שיאים. ברצלונה הגישה הצעה ראשונה, וצסק"א שנכנסה גם לתמונה הניחה בפניו הצעה עוד יותר מפתה. אולימפיאקוס עשתה ככל שביכולתה על מנת להשוות את ההצעות הללו ולהשאיר את פפאניקולאו, אך בסופו דל דבר גם היא לא יכלה להתחרות במה שנראה לרגעים כמו מכירה פומבית. היו שתהו: האם העולם השתגע? הכיצד מתקבל על הדעת שפפאניקולאו – שחקן משלים וצעיר שניפק אשתקד 8.5 נקודות ו-4.4 ריבאונדים בממוצע למשחק – מקבל הצעות כמעט זהות לאלו שקיבל ואסיליס ספאנוליס – הכוח הדומיננטי באירופה?

"ברצלונה מעולם לא נתנה לסכומים כאלה להטריד אותה", מסביר העיתונאי הספרדי פבלו מלו דה מולינה. "רק בשנים האחרונות היא שילמה מיליונים על ריקי רוביו, מרסליניו הוארטס, בראד אולסון ואלכס אברינס – וזה רק כדי לשחרר אותם מהחוזה בקבוצתם הקודמת. זו המדיניות של המועדון, ובאמת יש הרבה שמבקרים אותה. אבל גם במקרה הזה, הם רואים בפפאניקולאו השקעה חכמה. הם מחזיקים ממנו כשחקן שעשוי להיות ההבדל בין הצלחה לכישלון. הם מצפים שהוא יעשה אותו דבר כמו באולימפיאקוס – יהיה החוליה שמחברת בין כולם, שמטריפה את יתר השחקנים. הוא יהיה הסמול פורוורד הפותח של פסקוואל ועליו להיכנס לנעליים גדולות מאוד. לא שווה את הכסף? נכון לעכשיו, הוא כנראה הסמול פורוורד הכי טוב בשוק. אלה העובדות, ברצלונה לא מתפשרת על פחות מהטוב ביותר".

שחקן אולימפיאקוס ואסיליס ספאנוליס. Nikos Paraschos, GettyImages
הייתכן ששחקן משלים כמו פפאניקולאו יקבל שכר דומה לשחקן הטוב באירופה? ספאנוליס/GettyImages, Nikos Paraschos

וישנו אלמנט נוסף שמעמיד את העסקה באור מעט מגוחך: על פי הערכות ביוון, פפאניקולאו אמור לעשות את דרכו ל-NBA מיד בתום העונה הקרובה. יוסטון, שקיבלה במהלך הקיץ האחרון את הזכויות עליו במסגרת טרייד עם פורטלנד, חושקת בו עד מאוד. היו גם כמה וכמה קבוצות NBA שהגישו הצעה קונקרטית וביניהן ניו אורלינס, מילווקי וניו יורק. העובדה שיוסטון לא העבירה את הזכויות עליו בטרייד לאחת מהן בהחלט עשויה לאותת על כוונותיה לגביו.

כך גם פפאניקולאו עצמו נהג, כשהתעקש לעגן בחוזהו בברצלונה אופציות יציאה ל-NBA תמורת סכומים נמוכים יחסית. בסופו של דבר התפשר על סעיף יציאה של מיליון יורו בעונה הראשונה, שילך ויפחת בין עונה לעונה. יוסטון הביעה כבר במהלך הקיץ עניין ממשי. למעשה, ממש עד הרגע האחרון זה היה בינו לבין עומרי כספי. שניהם סמול פורוורדים בעלי סט תכונות דומה ונתונים פיסיים כמעט זהים. שניהם היו בתמונה, אומרים ביוון, עד שיוסטון החליטה לבסוף ללכת על כספי. אך גם זה עשוי להתברר כמצב זמני.

"העונה הקרובה תהיה קריטית בשביל פפאניקולאו", מסביר העיתונאי היווני אריס ברקאס. "יוסטון שמה עליו עין ואם הוא ירשים הוא אמור לקבל ממנה חוזה. אם לא, זה יידחה קצת. אבל מתישהו זה יקרה, בין אם ביוסטון או בקבוצה אחרת ב-NBA. חד וחלק – הוא מעניין הרבה קבוצות ב-NBA ולא לחינם. כמה שחקנים יש כבר באירופה שבגיל 22 היו בורג מרכזי כל כך בשתי זכיות ביורוליג? אז לפפאניקולאו אולי אין סגנון משחק של סופרסטאר, אבל הוא עדיין שחקן מאוד מרשים. וכן, הוא בהחלט יכול להשתוות לעומרי כספי יום אחד".

צפו במיטב מהלכיו של פפאניקולאו העונה

***

אז האוהדים אולי מרגישים נבגדים, אבל יש מי שחושב שאולימפיאקוס עשתה את עסקת השנה: אם פפאניקולאו היה נשאר, הם אומרים, חוזהו היה פג בתום העונה והקבוצה כלל לא הייתה גוזרת קופון. אילולי היה נמכר הקיץ, עבודת הטיפוח המאומצת שנעשתה עם פפאניקולאו – שהגיע לפני ארבע שנים ונבנה שלב אחר שלב – הייתה יורדת לטמיון. כעת, כביכול, נמצאה הפראיירית האולטימטיבית. אולימפיאקוס הרוויחה 1.5 מיליון יורו טבין ותקילין ותוכל להתחמש בשחקן או שניים בעלי שיעור קומה.

"אין ספק שמדובר באובדן גדול עבור אולימפיאקוס", כתב הפרשן ספירוס קבליירטוס ב"גאזטה" היווני. "אבל בסופו של דבר, זה היה התזמון הנכון עבור כל הצדדים. פפאניקולאו קיבל הזדמנות כלכלית גדולה שהרוויח אותה ביושר לאחר שנתיים מצוינות. מצד שני, גם אולימפיאקוס הרוויחה. זה היה הזמן שלה למכור אותו. נכון שאם לאולימפיאקוס יש אספירציות לזכות שוב ביורוליג היא לא צריכה לחזק את היריבות העיקריות שלה על התואר. אבל ברגע שמגיעה ברצלונה ומציעה 1.5 מיליון יורו, כל השיקולים הללו הופכים למשניים. הרי לא קשה במיוחד לאתר את פפאניקולאו הבא, בין אם זה בנבחרות הצעירות של יוון ובין אם זה במקום אחר באירופה. האוהדים לא צריכים לכעוס. יש להם את ספאנוליס שהחליט להישאר, וזה שווה יותר מכל דבר אחר. אולימפיאקוס תישאר חזקה בדיוק כפי שהייתה בעונה שעברה".

ברצלונה, אולימפיאקוס ויוסטון. שלושתן נושאות עיניהן לרגע שבו ילבש פפאניקולאו את מדי הבלאוגרנה לראשונה ויסמן לאן פרשת הדרכים הזאת הולכת. כל אחת מהן מושכת לכיוון אחר, אך רק אחת תצא מורווחת.

חואן קרלוס נבארו, ברצלונה בכדורסל. GettyImages
הביא עזר כנגדו. נבארו/GettyImages

קוסטאס פפאניקולאו במספרים

גיל: 22

גובה: 2.03

תארים קבוצתיים (אולימפיאקוס): 2 זכיות ביורוליג, 2 זכיות בגביע היווני, אליפות יוון

תארים אישיים: השחקן הצעיר של העונה ביורוליג (2012-2013), השחקן הצעיר של העונה בליגה היוונית (2008-2009), MVP אליפות אירופה לעתודה (2009)

ממוצעים בעונה שעברה (יורוליג): 23.4 דקות, 8.7 נקודות (47% משתיים, 52% משלוש, 72% מהעונשין), 4.4 ריבאונדים, 1.4 אסיסטים, 0.9 חטיפות ו-0.9 איבודים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully