וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העצמאות שאבדה: דיוויד בלאט מאס ביוגב אוחיון ובשאר הישראלים

16.4.2013 / 10:16

הסבלנות פקעה, האמון פחת והטונים עלו. דיוויד בלאט מאס ביוגב אוחיון, שהיה בן טיפוחיו עד לא מזמן. גם הישראלים האחרים לא מלקקים דבש וסובלים מחוסר קרדיט משווע. ורד כהן מדווחת מהמחנה הלחוץ של מכבי תל אביב, וחושפת את הפגישה הסודית עם ריצ'רד הנדריקס

צילום וידאו: קובי אליהו עריכת וידאו: טל רזניק

בוידאו: בלאט מדבר לקראת המשחק השלישי מול ריאל

1. לאחר ההשפלה וצרור תופעות הלוואי שלה (מבוכה, זעם ודכדוך), מגיע יום הדין: הסדרה בין מכבי תל אביב לריאל מדריד עוברת לתל-אביב, והצהובים עוברים לנוהל חירום של מלחמה על הרזרבות של הכבוד. עוד הפסד אחד לריאל יגיש לספרדים נוקאאוט, והחלום על פיינל פור ייגנז למשך שנה. המשחק הערב, זה ברור, הוא על הכול או כלום.

האווירה בהתאם. מיד בתום ההפסד במשחק השני, בלאט צווח בחדר ההלבשה "אני כועס בשבילכם כי יכולתם לעשות יותר טוב! אתם יכולים לנצח". בשבוע האחרון, מספרים במכבי, עבר בלאט מתסכול לנסיונות ייעול: "אתם חייבים לקחת כדורים אבודים!" הטיח המאמן בשחקניו". דווקא בהשתלטות על הכדורים האבודים מכבי כשלה. זה עצבן מאוד את בלאט והוא הזכיר זאת לא אחת באימונים. עוד הוא דיבר בכל האימונים האחרונים על ריבאונד, ועל רוח הקרב המעוכה. "אתם חייבים להילחם", הפציר-תבע. בכלל, המילה 'מלחמה' הופיעה שוב ושוב בנאומיו, בכל הטיה אפשרית.

מאמן מכבי תל אביב, דיוויד בלאט. GettyImages
היה כעוס במיוחד בסיום המשחק השני. בלאט/GettyImages

2. הילד כבר לא אהוב? יוגב אוחיון פצע גיד בברך במהלך המשחק מול הרצליה, אך נראה שלא רק פיזית מצא אוחיון את עצמו מוכה וחבול. בעשרת הימים האחרונים הוא סופג הצלפות לא רק מהמזל, אלא גם מדיוויד בלאט.

אם יש משהו שהבדיל עד עכשיו את אוחיון מיתר הישראלים במכבי הוא יחסו האוהד של בלאט כלפיו. אולם השבוע, מספרים במכבי, שינה בלאט את יחסו אל'הילד המועדף' מהקצה אל הקצה. התהפכות לבו של בלאט מתבטאת בכל החזיתות: במהלך האימונים, המשחקים וגם האסיפות ותדרוכי הווידאו, התנפל המאמן בצעקות על יוגב אוחיון, והעיר לו בחוסר סבלנות על מהלכים ופעולות שעשה. "הוא די השפיל אותו מול כולם עם הצעקות בלא מעט מקרים השבוע", מופתעים גורמים במכבי שחזו מקרוב במהפך.

לגבי אוחיון, זוהי מן הסתם פגיעה קשה. הרי במשך השנה החולפת השתדל בלאט להעניק לו קרדיט נדיב. אולי נדיב מדי, שכן האמון הגורף בשחקן התגלה כחרב פיפיות: שלושה משחקי יורוליג פספס אוחיון, עד שפקעה סבלנותו של מטפחו. זה החל בסוף המשחק מול ברצלונה, בפעולה לא נכונה של אוחיון שהייתה עלולה להוריד לטמיון את כל העונה האירופית. בלאט מיהר להוציא את אוחיון בזעם. אולי עברה בו איזו מחשבת התפכחות לפיה אוחיון הוא שחקן לעשר דקות, ולא למאני טיים.

לא מן הנמנע שאורך רוחו של בלאט התקצר דרסטית (ביחס לאוחיון) עקב הלחץ שבו שרוי המאמן בשל שקיעתה של מכבי בבור של 2:0 מול ריאל. אם כי יש הטוענים ש"בלאט הבין סוף סוף את המגבלות של אוחיון".

ואולם, למערכת היחסים העכורה-פתאום בין המאמן ובין מי שהיה שחקן חביב עליו מתווסף אספקט נוסף: מה שבלאט בישל כל העונה –הוא אוכל כעת בסדרת ההצלבה. שהרי כעת זקוק בלאט לתרומה מכל השחקנים ושיגיעו בשיא הכושר, ואינו יכול להסתמך על שחקן בודד. קל וחומר שחקן שהכזיב אותו.

יוגב אוחיון שחקן מכבי תל אביב עם המאמן דיוויד בלאט. מגד גוזני
כבר לא הילד המועדף. בלאט ואוחיון/מגד גוזני

3. ישראלי נוסף שלא מלקק דבש במכבי הוא ליאור אליהו. כואב לראות כיצד הישראלי המוכשר ביותר בארץ מתפוגג לאיטו. אם כי בניצחון שלשום על הרצליה, נצנץ משהו מהאליהו של פעם. נשאר רק לדמיין אילו ביצועים היה מפריח לאוויר האולם, לו? רק היה זוכה מבלאט לתמיכה דומה לזו שזכה לה אוחיון. לא מן הנמנע שהיינו מקבלים את השחקן שהוביל את קאחה לבוראל לאליפות, לאחר שקלע 18 נקודות מול ברצלונה במשחק המכריע של סדרת הגמר.

חוסר התלהבותו של בלאט מהישראלים במדי מכבי אינו מתמצה באליהו: מורן רוט, שעלה בלא מעט משחקים כמו טיל בליסטי, הצטרף לחבורת החבוטים וזוכה לדקות משחק צנומות. האם באמת לא ניתן להעניק לרוט האנרגטי – שבמו ידיו הפך את המומנטום במשחקי יורוליג, מול פנרבחצ'ה, חימקי ומשחקים נוספים – יותר זמן פרקט? לא מעט אוהדים כועסים שיוגב אוחיון זוכה ליחס מועדף על חשבונו של רוט. גם גיא פניני הפייטר לא בא לידי ביטוי.

אגב, גם הזרים שבין השחקנים לא טומנים את ידם בצלחת המרמור, אך זה כבר סיפור אחר. כעת מעוניין בלאט להעלות אל הסיפון את יותם הלפרין ואלכס טיוס. ההנהלה הצהירה לא אחת כי הזהות הישראלית חשובה לה. לא מזמן נאבקו השחקנים הישראלים על מעמדו השחקן הישראלי. "השביתה הזאת היא בדיחה", אמר אז בלאט. השאלה היא, על מי תהיה הבדיחה בסופו של יום. או בסופה של עונה.

ליאור אליהו, סילבן לנדסברג, דייויד לוגן על הספסל של מכבי תל אביב מאוכזבים. מגד גוזני
הישראלי הכי מוכשר כיום מתפוגג לאיטו. ליאור אליהו בפוזיציה אופיינית לאחרונה - על הספסל/מגד גוזני

4. ריצ'רד הנדריקס, אחד השחקנים האהובים על דיוויד בלאט, היה יכול ודאי לתרום בסדרה הזאת מול מדריד. אך לא בטוח שהנדריקס הוא רק זיכרון-עבר מתוק: לוואלה! ספורט נודע כי הנדריקס הגיע לישראל – ולא רק מתוך געגוע אל חופי תל אביב. השחקן מוקיר ומעריך את בלאט, ששומר איתו על קשר העונה. לאור אכזבתו העמוקה של בלאט מהסגל ורצונו לשנות אותו – צפוי חריש עמוק בהרכב. הפגישה המחודשת והחשאית בין מכבי להנדריקס היא יריית הפתיחה בניסיון להחזרתו לנוקיה.

הנדריקס גורם למכבי געגועים עזים, שכן בדיוק בשבוע הקשה של מכבי הוא גרף הישג הפוך: זכייה ביורוקאפ עם קבוצתו החדשה, לוקומוטיב קובאן, שגברה בגמר 64:75 על בילבאו. הגבוה המוכשר, שהגיע לקובאן כמושאל, הצטיין וזכה בתואר ה-MVP של הגמר. זאת, לאחר שסגר ערב מצוין עם 14 נקודות (7 מ-10 מהשדה), 9 ריבאונדים, שתי חטיפות ושתי חסימות. מן הסתם, הנדריקס ינשוף בעורפם של שחקנים במכבי הנוכחית. מכבי אמורה לעבור מתיחת פנים שמתגמדת אפילו לנוכח השיפוצים שביצעה במהלך הקיץ האחרון. גוברים הקולות לשחרורו של ריקי היקמן, שיעזוב כנראה, ובלאט לא רוצה גם את דרקו פלאניניץ' ודייויד לוגן.

שחקן לוקמוטיב קובאן ריצ'רד הנדריקס. Rodolfo Molina, GettyImages
יריית פתיחה בדרך להחזרתו למכבי תל אביב. הנדריקס חוגג זכייה ביורוקאפ/GettyImages, Rodolfo Molina

5. אין זה סוד שנוקיה היא כבר לא מבצר. מכבי הפסידה העונה לא אחת במה שאמור להיות הסלון הנוח שלה. האם גם הספרדים ינצלו את הפרצות שמהן סובל ההיכל הצהוב? הקהל הביתי, בכל אופן, יודע לעודד במצבים שבהם יש רחש עצבני באוויר. עד כמה זה יעזור, איש אינו יודע. השחקן שון ג'יימס התייחס לביתיות: "זה יתרון לשחק בבית. זה המשחק האחרון אם אנחנו לא מנצחים אז זהו זה. אנחנו לא לתת להם לחגוג בנוקיה. חייבים למצוא דרך להשיג את הניצחן הזה ", אמר ג'יימס בזהירות.

עד שתחושת הבית תשפיע על השחקנים רדופי הנאומים ומיוסרי הגערות – האווירה באימון אתמול הייתה מתוחה מאוד. המתח ניכר היטב על השחקנים, המודעים לכך שהם נבחנים מכל עבר: על ידי המאמן השאפתן, העיתונאים וגם ההנהלה. אם להוסיף ללחץ הרב את חוסר הניסיון, מתקבלת משוואה מסוכנת. בקבוצה מנסים לשאוב אופטימיות מהעלייה בגרף הביצועים. "השתפרנו קצת במשחק השני, ועכשיו נשחק כמו שצריך", ניסה דייויד לוגן לחזור לתלם הביטחון העצמי.

האספקט המנטלי הוא להיט חם בשיחות. במכבי מזכירים לשחקנים את הקאמבק שביצעו בשלב הטופ 16, מדברים המון על רצון ונחישות (ומלחמה, כמובן). על כך שצריך להגיע חדים מהשנייה הראשונה. ששום דבר לא גמור. שמעון מזרחי מעביר שיעורונים על כבוד. יש גם שיחות אישיות יותר עם הצוות המקצועי. לא ברור אם המכבש הפסיכולוגי הזה יתיש או יתסיס את השחקנים.

ומנגד, גם לספרדים יש כמה שאיפות. הביג בן נראה באופק של מדריד והם רוצים לסגור עניין, כדי להבטיח השתתפות בפיינל פור בלונדון.אם הם יסגרו עניין,זה יהיה על האצבעות הכואבות של הצהובים, שיחגגו עצמאות עצובה במיוחד.

אוהדי מכבי תל אביב. רויטרס
ביתי הוא מבצרי? לא כמו פעם. אוהדי מכבי תל אביב/רויטרס

6. כדי לטרוק את הדלת על מכבי, מזהיר מאמן ריאל פבלו לאסו את שחקניו שוב ושוב לבל ישקעו בשאננות. כשהוא מזכיר כי מכבי תבוא לשחק על הכבוד שלה. ג'ייסי קרול סיפר לוואלה! ספורט: "האם מכבי תחזור מפיגור של 2:0? זה ספורט והכל אפשרי, אבל מבחינתנו אנחנו צריכים להיות בריכוז מקסימלי בכדי לא לתת לזה לקרות", מצהיר קרול. "היינו צריכים לנצח את שני המשחקים כדי לשמור את יתרון הביתיות. במשחק השני מכבי נלחמה לאורך כל המשחק והייתה קרובה אלינו. אבל שיחקנו טוב באחד על אחד וגם בהגנה. בסופו של דבר הופענו לכל משחק, היתה לנו עונה טובה ואנחנו בפלייאוף".

על הנקודות שקלע מול מכבי הוסיף: "היו לי הזדמנויות מדי פעם תחת ההגנה של מכבי אז לקחתי את הקליעות וקלעתי", הסביר השחקן. הכתב הספרדי סרחיו גרסיה רונראס, שמסקר עבור ה-'מארקה' את ריאל, סבור: "אם מכבי תראה שהיא לא נכנעת, השחקנים של ריאל יחשבו על שני המשחקים הנותרים ואולי זה יחליש אותם ואת הביטחון שלהם", מסכם הכתב.

גרסיה רונראס מזהיר: "הרבע הראשון במשחק הערב יהיה קריטי בסדרה הזאת. ריאל אוהבת לקלוע הרבה נקודות ברבע הזה, והם יכולים לפתוח יתרון משמעותי ברבע אחד. אם יצליחו בכך, הביטחון שלהם יעלה. אם מכבי רוצה להשיג ניצחון הם חייבים לפתוח חזק ולהוריד את הסיכוי של מדריד להשיג ניצחון קל, בניגוד למשחקים הקודמים במדריד".

שחקני ריאל מדריד חוגגים, במרכז מרכוס סלוטר. מגד גוזני
"מכבי חייבת לפתוח חזק כדי להוריד לריאל את הסיכוי להשיג ניצחון קל". שחקני ריאל/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully