וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכוי מחושב: גרינוולד על סיכויי ההעפלה של מכבי תל אביב להצלבה

מכבי תל אביב, חימקי מוסקבה, אולימפיאקוס ואפילו קאחה לבוראל. ארבע קבוצות נלחמות על הכרטיס להצלבה בבית ו' ביורוליג, למי הסיכויים הטובים ביותר? הבלוג של גרינוולד מנסה לענות על השאלות דרך מיטב פרשני אירופה. גם נוון ספאחיה בטוח: "מכבי תל אביב תילחם עד הסוף"

עריכה: טל רזניק

לעולם הספורט יש דינמיקה מוזרה, ולכדורסל בפרט. הרבה דברים מוזרים התרחשו ביורוליג בשנים האחרונות - רק בעונה שעברה זכתה במפעל קבוצה שהכריזה על עונה פיננסית ולא העניקה לעצמה סיכוי מעשי להעפיל לפיינל פור, לא כל שכן לזכות בגביע.

זה קרה, וקורה שוב העונה: מאז נפתח הסיבוב השני של שלב הטופ-16, רצף מפתיע של תוצאות פתח מחדש את בית 6 של מכבי תל אביב. סיינה, שהחלה את הסיבוב עם חמישה ניצחונות מדהימים, הפסידה בינתיים שניים מארבעה משחקיה האחרונים - ובעוד זמן קצר (שישי) תפגוש את חימקי, למשחק שאותו היא לא אמורה לנצח; לבוראל, שפתחה עם ארבעה ניצחונות מארבעה משחקים, הפסידה את חמשת המשחקים הבאים; אולימפיאקוס, שפתחה עם שלושה הפסדים מארבעה משחקים, ניצחה חמישה מששת המשחקים הבאים; חימקי, שהייתה צמודה למובילות הבית עם שלושה מארבעה ניצחונות במחזורי הפתיחה, הפסידה שלושה מחמשת משחקיה האחרונים.

ומכבי תל אביב - נו, היא מכבי: תזרוק אותה מהדלת, תחזור מהחלון. תעיף אותה מהחלון, תשתלח אליך הביתה מהארובה.

שחקן מכבי תל אביב, ריקי היקמן, מול שחקן פנרבחצ'ה/אולקר, בו מקאלב. GettyImages
תזרוק את הצהובים מהדלת, היא תחזור מהחלון. תעיף אותה מהחלון, תשתלח אליך הביתה מהארובה. ריקי היקמן/GettyImages

גם מכבי, כמו יריבותיה שצוינו לעיל, מצויה כעת בשיאה של ריצה: אחרי שפתחה את הטופ-16 עם 4:1 איום, הצליחה לגרד ארבעה ניצחונות מחמשת משחקיה האחרונה. ואולי "גירדה" הוא לא התיאור הנכון - מכבי ניצחה את המשחקים הללו בהפרש ממוצע של 16.5 נקודות.

מה נשתנה? לא הרבה, אני מניח. מכבי עלתה נחושה יותר למשחקים האחרונים, מוכנה יותר מיריבותיה, והידקה את הרוטציה. אבל בעוד שבאירופה ניצחה באופן משכנע, בליגה חזרה לסורה עם משחקים חלשים במיוחד מול הפועל אילת (ניצחון בהארכה, אחרי שלשת שוויון בשניית הסיום של הזמן החוקי) והפועל תל אביב.

סדר המשחקים גם הוא עזר למכבי. שלושה מארבעת הניצחונות הללו הושגו, נזכיר, מול בשיקטאש ופנרבחצ'ה-אולקר החלשות, ומול לבוראל - אומנם בספרד - אך על חשבון קבוצה שמצויה בשיאו של רצף שלילי.

הניצחונות הללו לא קידמו את מכבי מעלה. היא עדיין נותרה מקובעת במקום החמישי, שהוא כידוע בית הקברות של השלב הזה. כדי לעלות מעל לקו האדום תצטרך, סביר להניח, לא רק לנצח בשבוע הבא, בבית, את חימקי (משימה אפשרית) - אלא גם לצאת מפיראוס, שם תמתין לה בעוד שבועיים אלופת אירופה אולימפיאקוס, עם ניצחון.

בישראל כולם מחשבים סיכויים כעת. רציתי לשמוע מה דעתם של פרשני הכדורסל ברוסיה, יוון וספרד על המצב הסבוך בבית הזה, ולקבל טיפ ממאמן אובייקטיבי. הניתוחים לפניכם.

נציין, באמרת אגב, שכל השיחות נערכו בשישי בבוקר, לפני המשחק החשוב של חימקי מול סיינה, שייערך בשעות הערב המוקדמות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
שחקן מכבי תל אביב, ליאור אליהו. GettyImages
סדר המשחקים עשה טוב לצהובים. ליאור אליהו אמש/GettyImages

ולדימיר מוז'ייצב, פרשן הכדורסל של "ספורט אקספרס", יומון הספורט המוביל ברוסיה

"הסיכויים של חימקי טובים בסך הכל", אומר מוז'ייצב. "נשארו לה חמישה משחקים, שלושה מתוכם בבית (סיינה, פנרבחצ'ה-אולקר, קאחה לבוראל, א.ג.). חימקי כבר ניצחה העונה בבית את כל הקבוצות הגדולות באירופה: ברצלונה, צסק"א, פנאתינייקוס. היא אומנם הפסידה לאולימפיאקוס לפני שבועיים, אבל לדעתי זה היה הפסד טיפשי ולא-מייצג.

"בחוץ זה כבר עניין אחר. האופי של חימקי מזכיר לי את האופי של המאמן שלה, רימאס קורטינאייטיס: זו קבוצה מאוד אמוציונאלית, שצריכה את התחושה של המגרש הביתי כדי להוציא מעצמה את הכדורסל הטוב ביותר שלה. יש לה שחקנים מנוסים כמו פלאניניץ', מוניה, לונצ'אר ואוגוסטין, אבל כשחימקי יוצאת מהמגרש שלה משהו אצלה משתבש. גם בליגה הרוסית היא הפסידה בחוץ לקבוצות שמדורגות במקום השביעי-שמיני. לפעמים היא נראית כמו שתי קבוצות שונות: הקבוצה הבטוחה, ההתקפית, שהיא בבית במוסקבה, והקבוצה המהוססת והפגיעה שהיא בחוץ.

"אני חושב שמבחינת כדורסל, הסגל של חימקי טוב ועמוק יותר משל מכבי ואולימפיאקוס", ממשיך מוז'ייצב ואומר. "לכן אני חושב שרוב הסיכויים הם שחימקי תעפיל לרבע הגמר. ולא בטוח שמהמקום הרביעי. אולי מהמקום השלישי, אולי אפילו מהשני. יש לה כוח בחוץ ובעיקר הרבה כוח בצבע - פול דיוויס נראה לי היום כמו הסנטר הכי טוב באירופה, ובטח שלמכבי אין הרבה פתרונות לשחקן שכזה.

"יהיה לחימקי משחק קשה בתל אביב, ואני מניח שאפתיע הרבה אנשים בישראל אם אומר שאני חושב שלמכבי יש 75% סיכוי לנצח את המשחק הזה. ועדיין, בהנחה שחימקי לא תפסיד ב-22 הפרש - אם היא תשמור על הבית ותנצח את שלושתם, היא תעפיל הלאה".

פול דייויס שחקן חימקי מוסקבה קולע מול בשיקטאש. GettyImages
"הסגל של חימקי עמוק וטוב יותר מזה של מכבי תל אביב ואולימפיאקוס". פול דייויס/GettyImages

ניקוס ורלאס, יומון הספורט "צ'מפיון" ועורך האתר הכדורסל האירופאי "יורוהופס.נט"

"ברצלונה הבטיחה את המקום הראשון, ואם נצא מתוך נקודת הנחה תנצח הערב את סיינה, ולבוראל תנצח בחוץ את בשיקטאש, אז סיינה תחזיק במאזן 3:7, חימקי ואולימפיאקוס אחריה עם 4:6 ומכבי ולבוראל עם 5:5", פותח ורלאס.

"ואז הסיטואציה קצת מסובכת, אבל אחרי המחזור הבא התמונה תהיה הרבה יותר מובנת: אולימפיאקוס נוסעת לסיינה. אם אולימפיאקוס מנצחת ביותר מ-2 נקודות, היא די מבטיחה את ההעפלה לרבע הגמר, ולדעתי אפילו הופכת לפייבוריטית לסיים במקום השני. מצד שני, אם אולימפיאקוס מפסידה לסיינה, אז היא תגיע למשחק הכי גדול של העונה בבית מול מכבי, ושם תצטרך להילחם על החיים שלה.

"תיאורטית, בשלב הזה מכבי אפילו יכולה לעבור את סיינה ואולימפיאקוס. אבל הדעה שלי היא שאולימפיאקוס נמצאת בעמדת שליטה בבית הזה. היא תארח את מכבי וחימקי בפיראוס. ותצא לטורקיה נגד פנרבחצ'ה-אולקר. זה אומר שקשה לראות את אולימפיאקוס מפסידה עוד משחק, מעבר לזה בשבוע הבא נגד סיינה.

"אם אולימפיאקוס מפסידה לסיינה ולמכבי, היא תהיה בבעיה גדולה. אבל אם היא מפסידה לסיינה ומנצחת את מכבי, מכבי בעצם מאבדת סיכוי לעקוף את אולימפיאקוס, כי אולימפיאקוס תהיה בפלוס של נקודה עליה וגם תבטיח את היתרון על מכבי במקרה של שוויון נקודות. זה אומר שמכבי תצטרך לנצח שני משחקים יותר מאולימפיאקוס, וזה לא יקרה.

"אז אני חושב שהמצב הוא שברצלונה ראשונה, המנצחת בין סיינה לאולימפיאקוס בשבוע הבא תסיים שנייה, וכל היתר יוכרע ברגע האחרון. בין מי שנותרו, אני לא חושב שלמכבי יש סיכוי גדול להעפיל הלאה. נכון, היא ניצחה שלושה משחקים, אבל איזה ניצחון גדול מכבי השיגה בינתיים? אולי רק בלבוראל. זה לא מספיק. אני לא מציע להמעיט ביכולת של חימקי ובסיכויים שלה לנצח בתל אביב. הכדורסל של חימקי לא מתאים לשיטה של מכבי, ומכבי מאוד תתקשה. וגם אם תנצח, מכבי עדיין תצטרך ניצחון גדול נוסף, בפיראוס. אולימפיאקוס זו לא קבוצה שמפסידה הרבה בבית, בטח שלא משחקים מכריעים, ואני חושב שאחרי ההפסד הביתי אתמול לברצלונה, שנמצאת שתי דרגות מעל יתר הקבוצות בבית והיא כנראה הקבוצה הכי טובה באירופה, אולימפיאקוס כבר מילאה את 'מכסת ההפסדים הביתית' שלה העונה.

"הניצחונות האחרונים של מכבי אולי הרוויחו לה עוד סיבוב חיים אחד ושתי הזדמנויות חדשות, נגד חימקי ואולימפיאקוס. אם מכבי מפסידה את אחד משני המשחקים האלה, היא די בחוץ. אני לא חושב שיהיה חכם מצד מכבי לחשוב כבר על המשחק בפיראוס, כי צפויים לה שני גמרים, וזה כמו שקבוצה שהעפילה לפיינל פור כבר תדבר על הגמר במקום על חצי-הגמר.

"אני לא מאמין שמכבי פתאום הפכה לקבוצה אחרת. אחרי הכל, היא ניצחה את לבוראל שנמצאת ממילא בסיטואציה גרועה, ואת סיינה, שהמצב שלה בבית לא משקף את האיכות האמיתית שלה. אני חושב שיש לאולימפיאקוס יותר סיכוי לנצח בסיינה מאשר להפסיד. ומול מכבי נזכור שגם בתל אביב אולימפיאקוס שלטה לגמרי במשחק, ומכבי הצליחה איכשהו לעשות קאמבק בסיום, אבל אולימפיאקוס הרוויחה את הניצחון הזה בצדק. הכדורסל הזה של מכבי, שכולם משחקים אחד על אחד, כולם זורקים - זו לא הדרך לנצח משחקים גדולים בחוץ. מכבי בכל מקרה תצטרך לנצח את אולימפיאקוס כדי לעבור אותה. לאולימפיאקוס זה בכל מקרה יהיה כמו משחק גמר. אם אולימפיאקוס מנצחת בסיינה, היא עוברת למקום השני, ואז יודעת שהיא צריכה לנצח את כל יתר המשחקים כדי לשמור עליו ולזכות ביתרון הביתיות המאוד-משמעותי, במקרה שלה, ברבע הגמר. ואני מאמין שהיא בסוף תעשה את זה".

ואסיליס ספאנוליס שחקן אולימפיאקוס מול אנטה טומיץ' שחקן ברצלונה. GettyImages
"אולימפיאקוס נמצאת בעמדת שליטה בבית הזה". ואסיליס ספאנוליס/GettyImages

פאבלו מאלו דה מולינה, עורך אתר הליגה הספרדית

"בעיניי הכל פתוח", טוען דה-מולינה. "האם מכבי יכולה עדיין לחזור? זו שאלה גדולה. אולימפיאקוס חזקה מאוד, ולדעתי תהיה בטופ-8. גם חימקי מחזיקה בסגל טוב ומרשים וצריכה לשחק הרבה משחקים בבית. ולא הייתי ממליץ לאף אחד להספיד את לבוראל. אתה זוכר איך היא בכלל העפילה לטופ-16? בקאמבק מטורף, אחרי שפתחה את העונה עם ניצחון אחד משבעה משחקים, ובסוף ניצחה שלושה משחקים ברציפות. אם לבוראל מנצחת הערב בטורקיה היא משתפרת ל-5:5, כמו מכבי, ורק משחק אחד מאולימפיאקוס".

"המחזור הבא יהיה מכריע. המשחק של סיינה ואולימפיאקוס פתוח. מכבי מול חימקי - למכבי יש יותר מסורת וניסיון, אבל אני חושב שחימקי מוכשרת יותר. אחרי המחזור הבא נוכל לראות הרבה יותר בבירור את תמונת הסיכויים. סיינה עוד צריכה לנסוע למוסקבה, לשחק נגד חימקי, ועוד קודם לכן לעבור בבית את אולימפיאקוס. לא קל בכלל. שני המשחקים האלה יכריעו האם סיינה מתקבעת במקום השני, או מתדרדרת למקום הרביעי. ואפילו ללבוראל, אני חוזר ואומר, יש בהחלט צ'אנס: יש להם אותו סיכוי כמו שיש למכבי להמשיך הלאה, הייתי אומר. אם אתה מכריח אותי להמר, אז ברצלונה תסיים ראשונה ואולימפיאקוס שנייה, ועל המקום השלישי-רביעי ייאבקו סיינה, חימקי, לבוראל ומכבי, כשלחימקי וסיינה יש את הסיכויים הטובים יותר להמשיך הלאה".

נמניה בייליצה שחקן קאחה לבוראל. GettyImages
"אפילו ללבוראל יש סיכוי להעפיל". נמניה בייליצה/GettyImages

נוון ספאחיה, לשעבר מאמן מכבי תל אביב, פנרבחצ'ה אולקר וקאחה לבוראל

"מכבי תילחם עד הסוף", אומר ספאחיה. "כדי להעפיל לרבע הגמר היא צריכה לנצח לפחות שלושה משחקים, אבל מבחינתי הניצחונות האחרונים בספרד ובטורקיה הוכיחו שהיא מסוגלת לזה - אפילו שפנרבחצ'ה-אולקר באמת נראית כמו אסון ואולי זה לא הכי מייצג.

"ברצלונה היא ברמה אחרת מיתר הקבוצות בבית, וזה ברור. בין האחרות, לדעתי אולימפיאקוס היא הקבוצה הטובה ביותר. היא טובה מחימקי. היא מפסידה העונה פחות מאשר בעונה שעברה שבה היא זכתה ביורוליג. אם נדבר על מכבי, אז זה נכון שאין לה יותר מ-7-8 שחקנים ברמה גבוהה, וזה בעייתי כשאתה מגיע לסדרת משחקים מכריעה מול קבוצות גדולות. בסה"כ, המצב בבית הזה מאוד צמוד ואני לא חושב שלאף קבוצה יש איזה יתרון משמעותי על פני קבוצה אחרת - להוציא את ברצלונה, כפי שאמרתי. כולן מספיק טובות כדי לנצח אחת את השנייה. השאלה היחידה היא מי תופיע ברגע החשוב".

ohad@walla.net.il

נוון ספאחיה מאמן פנרבחצ'ה אולקר. רויטרס
"ברצלונה היא הטובה בבית. בין האחרות, אולימפיאקוס הטובה ביותר". ספאחיה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully