וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא קצפת, לא דובדבן: הקריסה של הפועל חולון

25.2.2013 / 16:12

פיני גרשון חשב שיוכל להפוך את הפועל חולון להצלחה, אבל אז התברר שהספונסרים לא באים, שאין כסף במועדון ושאין גם מספיק שחקנים כדי להחזיק את הקבוצה על הרגליים. שנה וחצי אחרי המהפכה, המיזם היומרני עלול למצוא את עצמו בליגה הלאומית, ללא סיכוי לשיקום

"כמה סמלי שאת הזריקה האחרונה במשחק נגד הפועל ירושלים לקח אליאב מושיאשווילי, שחקן ששיחק לפני כן שלוש דקות בתבוסה להרצליה". כך אמר השבוע אחד הגורמים הבכירים בהפועל חולון. "כבר חודש אנחנו מנסים למצוא מחליף לשון דניאל, פנינו לכל שחקן רלוונטי בכל קבוצה, ולא הצלחנו להביא אף אחד. אפילו שחקנים שנמצאים במקום לא ריאלי ברוטציה של הקבוצות שלהם לא באו אלינו. אם היה לנו שחקן נוסף, ורוטציה עמוקה יותר, היינו היום עם ניצחון אחד משני המשחקים נגד ירושלים ומכבי תל אביב".

שון דניאל שחקן הפועל חולון. קובי אליהו
הוא נפל והקבוצה יחד אתו. שון דניאל/קובי אליהו

הפועל חולון עוברת עוד עונה קשה. זאת עונה פחות קשה מבחינה מקצועית וכלכלית מ-2009/10, אז סיימה הקבוצה את הליגה הסדירה במקום האחרון וניצלה בפלייאוף התחתון, ופחות קשה כלכלית וניהולית מעונת 2010/11, שבה מאמצע העונה שיחקה עם שני זרים. אלא שבסטנדרטים שקיוו בחולון להכניס עם הגעתם של פיני גרשון ודן שמיר בתחילת העונה שעברה, הם לא ציפו למציאות כזו.

בימים אלה עובדים בחולון על הכנסת קבוצת משקיעים-רוכשים בראשות שלמה אייזיק, מנכ"ל חברת הביטוח UNET, הספונסרית הראשית של הקבוצה, מה שככל הנראה יוביל עוד יותר לירידת קרנו של גרשון במועדון, בדרך, אולי, למהפכה נוספת בפתיחת העונה הבאה. "כדי שכל זה יהיה באמת רלוונטי, קודם כל אנחנו צריכים להישאר בליגה", אומר גורם בכיר במועדון, "בניגוד לשנים קודמות, הפעם היורדת תרד על אמת, כנראה, ומהליגה הלאומית יהיה קשה לנו לעלות לגדולה שוב".

דן שמיר, מאמן הפועל חולון. מגד גוזני
בחולון חשבו שיהיה שינוי. אז חשבו. דן שמיר על הקווים/מגד גוזני

הפרויקט של הגעת גרשון להפועל חולון היה אמור להציל את הקבוצה הסגולה. לפני שאלוף אירופה לשעבר הגיע, חברת הניהול של הקבוצה, בראשות אמיר מזרחי, יעקב הרן והיו"ר חגי שבתאי, החזיקה את חולון עם הראש מעל המים בקושי, והיה צריך מישהו שיעזור לשלישייה לגייס כספים. "התקווה הגיעה עם פיני, הייתה אמונה שהוא יביא את הכסף הגדול עם ספונסר או בעלים", נזכר מקורב להנהלה.

במסיבת העיתונאים הראשונה לפני פתיחת העונה שעברה אמר גרשון כי "אנחנו יותר קרובים ליום כיפור מאשר לראש השנה", והתייחס למצב הכלכלי הרע של חולוניה. למרות זאת, את העונה הצליחה לעבור חולון בצורה טובה גם מקצועית וגם מבחינת תשלומים. על אף עיכובים זמניים לאורך העונה, רק המשכורת האחרונה, של מאי, הגיעה באיחור מסוים, כשהשחקנים והצוות המקצועי הסכימו לפריסת תשלומים.

העונה המצב קצת השתנה. "אנחנו חיים מהיד לפה", הודה גרשון ימים ספורים לפני הקפצת הכדור הראשון, אך למרות איחור בכמה משכורות, נכון לעכשיו בחולון לא חייבים כספים לשחקנים. הבעיה היא אחרת. "בכסף קטן קשה מאוד להפוך קבוצת כדורסל למוצלחת. עוד יותר קשה לבצע שינויים", מסביר גורם בקבוצה.

אחד ממקורביו של גרשון מודה כי גם אחד האנשים הצבעוניים והיותר בטוחים בעצמם בעולם הספורט מרגיש חוסר יכולת לתרום: "פיני היה אצל כל מי שרק נחשב לאופציה כלכלית, אבל אף אחד לא רצה לשים את הכסף, זה מצב בלתי אפשרי. הוא נכנס עם הרבה אמונה בעצמו, וחשב שגיוס מיליון שקל מספונסר זה דבר אפשרי, אבל זה לא קרה".

גורם בחולון הדף חלק מההאשמות השבוע, "אסור לומר שנכשלנו בגיוס כספים. מלבדנו, רק הפועל תל אביב לא נתמכת על ידי בעלים פרטי או על ידי כספים עירוניים, והעובדה היא שיש פה קבוצה. גויס די הרבה כסף מ-UNET, אבל נכון שזה עדיין לא מספיק. קל מאוד להגיד מהצד שאפשר היה לגייס יותר, אבל שיצביעו על מישהו שהיה מוכן להשקיע כסף בחולון ולא פנינו אליו. אנשים לא רוצים להכניס את הראש שלהם לכדורסל".

המנהל המקצועי של הפועל חולון פיני גרשון. קובי אליהו
חשב שיהיה יותר קל לגייס ספונסר - והתבדה. פיני גרשון/קובי אליהו

כאמור, בשבועות האחרונים מנסים בהפועל חולון לצרף שחקן ישראלי שיחליף את דניאל, שמושעה עד לסיום העונה. במקביל, פנו בשבוע שעבר בקבוצה לפיב"א כדי שיאפשרו לדניאל לשחק בליגת העל, כשמנהלת הליגה ואיגוד הכדורסל מנסים לעזור לקבוצה. "אין ספק שזה שאיבדנו את שון ולא קיבלנו אף אחד במקומו בינתיים לא עוזר לנו", מודה אחד מחבריו של דניאל לקבוצה.

אז מי בדיוק אשם בפרשה? "בספר שקיבלה בחולון מפיב"א אירופה בפתיחת העונה מצוין כל דבר ודבר", מסביר בכיר באיגוד הכדורסל, "גם הנושא של נטילת תרופות וחובת הדיווח מופיע שם, אלא שבקבוצה כנראה לא קראו את כל החוברת. זה לא שלא ידעו ששון לוקח ריטלין, הרי אבא שלו הוא מנכ"ל הקבוצה, ולכן מדובר פה בטעות של מי שאחראי על הקבוצה, לא של השחקן. בכל מקרה, הטענה שלהם שזה עונש קשה מדי לא ראויה. זה לא שהם עשו את המוטל עליהם ועדיין בפיב"א הענישו אותם".

על פי אנשי הקבוצה, בספר החוקים של היורוצ'אלנג', שלא נשלח לאנשי חולון, וכן בחוקי הקבוצות המשתתפות בגביע אירופה, לא מופיע חובת דיווח של הקבוצה על תרופות שונות שלוקחים השחקנים. כמו כן בהחלטת פיב"א, שהשעתה את דניאל לחצי עונה, מצוין כי האחראים לעונש השחקן הם השחקן עצמו, חולון ואיגוד הכדורסל, כך שאין מדובר באחריות הקבוצה בלבד.

המכה המקצועית שנפלה על הקבוצה בעקבות פרשת דניאל, היא רק חלק מהתלאות שעוברת הקבוצה העונה בעקבות היורוצ'אלנג'. "אנחנו מרגישים שלא הכל דופק כמו שצריך", מודה אחד השחקנים, "יש הרבה התרגשות מטעם ההנהלה, אבל יש גם דברים שבתור שחקנים אתה מצפה שיהיו מסודרים יותר ונורמליים, וזה ממש לא ככה".

אחד המקרים ההזויים ביותר שקרו לחולון התרחשו בדיוק לפני שלושה שבועות, כשהקבוצה יצאה להתארח בצרפת אצל גראבלין. היא הגיעה בשעה שלוש לפנות בוקר לנמל התעופה בן גוריון, פחות משש שעות אחרי התבוסה לבני הרצליה, יצאה בטיסה דרך טורקיה לפריס על מנת לחסוך בעלויות והמשיכה בנסיעת אוטובוס בת שלוש שעות לגראבלין, כך שהגיעה למלון לקראת שבע בערב ו-וויתרה על האימון. לאחר המשחק יצאו בחולון חמש שעות לפני הטיסה לשדה התעופה, אך תאונה בכביש המהיר בדרך לפריס גרמה להם לפספס את הטיסה, להישאר לילה נוסף בבירה הצרפתית ולהגיע בחזרה לישראל רק 48 שעות אחרי המשחק.

דומיניק ווטרס, ג'רום דייסון שחקני הפועל חולון. מגד גוזני
תלאות על ומחוץ למגרש. פלא שבחולון מתוסכלים?/מגד גוזני

לשמיר יש את כל הסיבות והתירוצים בעולם לסיבה שחולון נמצאת איפה שהיא נמצאת. הוא בעצמו שקל להניח את המפתחות וללכת בחודש האחרון, אפילו דן עם גרשון בנושא, והחליט להישאר. למקורביו הוא מספר: "מה שעובר עליי כאן בעונה הזאת, זה כמו כמה שנים בקבוצה אחרת, זה יעזור לי מאוד כמאמן". כל זאת, בהנחה שחולון לא תרד בסוף העונה ללאומית, דבר שעוד יכול לקרות.

למרות הסימפטיה שיש למצב של שמיר, בניית הקבוצה של המאמן המוכשר הייתה לא מספיק טובה. "את טיילר סמית' הם רצו לחתוך עוד לפני פתיחת העונה, אבל החליטו לתת לו צ'אנס", אומר מאמן בליגת העל, "בסופו של יום, הפועל חולון הייתה בנקודת הפתיחה לא רחוקה מכולם, והיא פתחה טוב עם שלושה ניצחונות בארבעה משחקים, ככה שברור שמה שלא דפק כאן זה שלא היו מוכנים שם למסגרת של שני משחקים בשבוע באירופה. העובדה היא שסמית' נחתך בסוף והם שינו קונספציה".

כיום מונה הסגל של שמיר, אם נוציא מהמשוואה את נאור שרון, אליאב מושיאשווילי, רם אליאספור ואלכס צ'רנוביץ' שלא משחקים כמעט, שישה שחקנים – ארבעה זרים, שלומי הרוש וזאק רוזן. "בחלק מהמשחקים פשוט נפלנו מהרגליים, אי אפשר היה לשחק עם שבעה שחקנים שני משחקים בשבוע", מספר אחד משחקני הקבוצה על רצף שבעת ההפסדים של הסגולים, "במקרים כאלה צריך לבנות יותר עומק, אבל לא עשו את זה כאן".

טיילר סמית' שחקן הפועל חולון (ימין) מול אנטוורפן. ברני ארדוב
נתנו לו צ'אנס, חתכו אותו והשחקנים נופלים מהרגליים. טיילר סמית'/ברני ארדוב

העתיד? נדע במאי

למרות המצב הקשה בתחתית, בהפועל חולון מרשים לעצמם לחלום. לא על העונה הזאת, אלא על העונה הבאה. אם יצליחו להשתחל למשחקי רבע גמר הפלייאוף זה ייחשב הישג נדיר. אז על מה חולמים בחולון? "אם קבוצת הרכישה תיכנס ומה שהם מבטיחים ייצא לפועל, יהיה אפשר להרים קבוצה טובה מאוד לעונה הבאה", מספר מקורב להנהלה, "מדברים על תקציב של שישה וחצי מיליון שקלים אולי לעונה הבאה, ושנה אחר כך עם האולם החדש, יהיה אפשר לחזור לימים הגדולים".

בשביל לחזור לקדמת הבמה, בחולון צריכים קודם כל להישאר בליגה. בשביל זה הם יצטרכו לנצח כמה משחקי מפתח שנותרו להם בסיבוב השני, כמו משחקי באשקלון ובראשון לציון. "אנחנו מבחינת חומר שחקנים לא הקבוצה הכי גרועה בליגה", אומר אחד השחקנים, "הבעיה היא שאנחנו פספסנו לא מעט משחקים שהיינו צריכים לקחת. האם זה יתנקם בנו? נדע רק במאי".

דן שמיר וחולון מאוכזבים מהפספוס נגד מכבי תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully