וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת יוגב אוחיון, טייק 2

15.11.2012 / 15:11

היכולת לא כמו בעונה שעברה (גודס: "אם אנשים מחכים ל-15 נק' למשחק, הם מחכים לאיש הלא נכון"), החוזה החדש טרם נחתם (מנג'ר קובאן: "השחקן שלנו בעונה הבאה") והתלות בו הופכת יותר קשה (מקורב: "תחשוב איפה מכבי היתה בלעדיו"). ספיחי הקיץ עדיין רודפים אחרי יוגב אוחיון

ברני ארדוב

צפו: דיוויד בלאט ומכבי תל אביב בהכנות אחרונות למלאגה

בתמונה הקבוצתית הרשמית שהפיצה מכבי תל אביב לקראת עונת המשחקים הנוכחית יושב יוגב אוחיון על כיסא, בשורה הקדמית. חברו הטוב גיא פניני לימינו, מחליפו המיועד מורן רוט לשמאלו. פניני מפריד בין אוחיון לבין המאמן דיוויד בלאט, שיושב במרכז התמונה. בניגוד לשלושת האחרים, אוחיון לא מחייך. פניו קפואים והוא מישיר מבט למצלמה. מבטו מבולבל, מוטרד, עייף.

במכבי תל אביב ובסביבתו של אוחיון קיוו שהיום - כחודש וחצי בתוך העונה - כבר ייעלמו שרידי הפרשה שטלטלה בקיץ את המועדון; שאוחיון יתאקלם, שהקהל יתרצה, ובעיקר - שהעלייה החדה ביכולת של הגארד מחלקה השני של העונה שעברה לא תיבלם. הציפייה הנסתרת מאוחיון לאחר המאבק העיקש על שירותיו הייתה שיגלה העונה יותר אחריות וכריזמה ויהפוך לרכז הישראלי המשמעותי ביותר של מכבי מאז ימי עודד קטש.

כולם קצת התאכזבו. ברמה המקצועית, אוחיון לא מבריק (5.6 נקודות, 3.2 ריבאונדים, 3.2 אסיסטים ו-7.6 נקודות מדד ביורוליג); ברמה האישית, הוא נותר אותו בחור שקט ונחבא אל הכלים. במובן הזה, הקיץ בהחלט נותן בו אותותיו: שריקות הבוז שמלוות אותו בשבועות האחרונים ביד אליהו מדכאות אותו, למרות שבחדר ההלבשה ובשיחות פרטיות שידר קור רוח.

יוגב אוחיון שחקן מכבי תל אביב. אדריאן הרבשטיין
בינתיים, זה לא אותו דבר כמו בשנה שעברה. יוגב אוחיון/אדריאן הרבשטיין

***

לאחר "אירוע הסולחה" המתוקשר שהפיקה מכבי עבור אוחיון פורסם כי השחקן עתיד לחתום על חוזה חדש במועדון. הסיכום שסלל את הדרך להישארותו של אוחיון במכבי כלל את המתווה הבא: בעונת המשחקים הנוכחית ימשיך אוחיון לשחק תחת תנאי החוזה שחתם מול מכבי בקיץ שעבר, שמבטיחים לו משכורת בגובה 200,000 דולר בלבד; בשלוש השנים שלאחר מכן ישודרג שכרו באופן דרמטי, ויעמוד על בין 400 ל-500 אלף דולר נטו בעונה.

החוזה הזה עדיין לא נחתם. הסיבה העיקרית היא טענתה הנחרצת של קובאן כי פסיקת פיב"א - שאשררה את חוזהו המוזר של אוחיון עם מכבי מקיץ 2011 ככתבו וכלשונו - למעשה קבעה שאוחיון יישאר במכבי בעונה הנוכחית, אבל החל מקיץ 2013 יהפוך לשחקן הקבוצה הרוסית, שכן קובאן עמדה בתנאי השחרור הנקובים בחוזה (חתמה עם אוחיון והעבירה למכבי את דמי הפיצוי המוסכמים עד ליולי 2012).

כרגע שורר נתק מוחלט בין הצדדים.

"לא מתנהל מו"מ בינינו לבין מכבי", מספר דמיטרי טרנופול, ג'נרל מנג'ר קובאן. "ליוגב יש חוזה מחייב איתנו לעונה הבאה, והוא יצטרך לכבד אותו. אני חושב שהוא כרגע מבולבל. יוגב נשאר העונה במכבי ואני מאמין שאנשי מכבי אומרים לו 'אל תדאג, נמצא פתרון שישאיר אותך כאן'. אבל זה פשוט לא נכון. מבחינתנו, וגם מבחינת פיב"א, עמדנו בכל התנאים כדי לקבל את יוגב בקיץ הבא. כיבדנו את החלטת פיב"א שקבעה שיוגב יישאר במכבי העונה, ואנחנו מצפים שמכבי תכבד את החלק האחר של ההחלטה שקובע שיוגב הופך לשחקן שלנו בקיץ. אם יוגב יחתום על חוזה חדש עם מכבי זו תהיה טעות מצדו, כי אז הוא יחזיק בחוזה כפול עם שתי קבוצות, ולפיב"א יש חוקים מאוד ברורים במקרים כאלו".

"אני לא רוצה להתעמת מעל דפי האינטרנט עם קובאן", משיב לדברים יו"ר מכבי תל אביב, שמעון מזרחי. "הם הפסידו בהליך המשפטי. אם הם רוצים לדרוש מיוגב לבוא, אז שיעשו מה שהם מבינים. לפי דעתי, יוגב לא חייב להם כלום". בכל מקרה, טוען מזרחי, המחלוקת המשפטית באשר לעונה הבאה - אם קיימת - שוררת בין אוחיון לקובאן, ולמכבי אין חלק אמיתי בה. "צריך להתקיים הליך בין יוגב לקובאן, למרות שלדעתי קובאן לא פעלו בידיים נקיות. הם ידעו שליוגב יש חוזה מחייב עם מכבי. מעבר לזה, מדובר בעניין משפטי ואני מעדיף שלא להיכנס לזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
שמעון מזרחי יו"ר מכבי תל אביב. אדריאן הרבשטיין
קובאן? "לפי דעתי, יוגב לא חייב להם כלום". שמעון מזרחי/אדריאן הרבשטיין

***

ברמה המקצועית, היכולת שמגלה אוחיון בינתיים לא מצדיקה את מאבק האיתנים שנוהל הקיץ על שירותיו. מי שחשב שאוחיון יבצע את קפיצת המדרגה הנוספת ויהפוך לסופרסטאר - התבדה. אומנם, הצוות המקצועי של מכבי עושה בו שימוש נרחב - אוחיון זוכה ביורוליג ל-22:30 דקות בממוצע (רביעי בקבוצה), והוא אחד משני השחקנים (יחד עם ריקי היקמן) שפתחו בכל המשחקים בחמישייה; אוחיון, מצדו, מבין שהתלות המקצועית בו רבה, אבל גם יודע שהיא נוצרה באופן 'שלילי' ולא חיובי: הוא פשוט הרכז הטבעי היחיד בסגל.

"היקמן ולוגאן לא רכזים, ורוט לא שחקן לרמות היורוליג הגבוהות, אז יוגב מרגיש די בטוח לגבי המקום שלו", מאבחן מקורב לקבוצה.

עם זאת, מספר המקורב, הביטחון הזה לא מגולם בהתנהלותו של השחקן באימונים ובחדר ההלבשה. "יוגב אומר ששריקות הבוז לא מפריעות לו, אבל זה בהחלט משפיע. הוא בחור רגיש. בלי קשר לזה, יוגב הוא לא מנהיג, הוא לא איזו דמות דומיננטית במיוחד. גם בעונה שעברה הוא פרץ רק מתוך ואקום בעמדת הרכז, שנוצר אחרי העזיבה של ג'ורדן פארמר. הוא לא לוקח דברים בכוח. בסך הכל הצוות המקצועי סומך עליו, אבל במקום מסוים זה גם עניין של חוסר ברירה - אין לבלאט ולגודס על מי לסמוך בעמדה הזו חוץ מאוחיון".

מורן רוט שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"היקמן ולוגאן לא רכזים, ורוט לא שחקן לרמות היורוליג הגבוהות, אז יוגב מרגיש די בטוח לגבי המקום שלו"/ברני ארדוב

שחקנים בקבוצה מדווחים שהאכזבה המסוימת הזו באה לידי ביטוי באימונים. "בעונה שעברה יוגב קיבל מהמאמנים הרבה יחס, העונה פחות", אומר אחד משחקני מכבי. "בכל זאת, הצוות המקצועי צריך להכניס לעניינים הרבה שחקנים ולהקדיש להם זמן. כך או אחרת, זו לא נראית כמו מערכת היחסים האבהית שהייתה בעונה שעברה".

ישנם הרבה גורמים, בתוך המועדון ובסביבתו, שביקרו את עצם ההחלטה של מכבי לקבל את אוחיון בחזרה. בימים שקדמו להחלטת פיב"א הייתה הרטוריקה בעניין אוחיון נחרצת: הילד החצוף הזה, אמרו כל בכירי מכבי, לא ידרוך כאן יותר. בתוך כמה ימים התהפכה המגמה; לא הזיקה, טוענים גורמים, העובדה שבלאט העביר להנהלה מסרים ברורים לפיהם בשל המחסור הממשי ברכז, רצוי - ואף יותר מכך - למצוא את הנתיב שישאיר את אוחיון במכבי. "רק תחשוב איפה הייתה היום מכבי בלי יוגב, בלי רכז אמיתי", אומר אחד המקורבים.

אבל יש גם אחרים שטוענים שלטווח הרחוק, יצא שכרה של מכבי בהפסדה. אומנם, אוחיון חיזק אותה מבחינה מקצועית, אבל "איזה מסר מכבי העבירה לשחקנים אחרים?", תוהה גורם שהיה מצוי בסוד ההתנהלות מול אוחיון. "היא החזירה שחקן שטינף עליה כל הקיץ, שברח לה מתחת לאף וחתם בקבוצה אחרת כי הוא פשוט רצה להרוויח יותר כסף. הצורך המקצועי חשוב, ובטח גם לא הזיקה העובדה שיוגב נשאר בחוזה הקטן שלו, אבל זה לא יכול לבוא על חשבון הכבוד של המועדון והנראות הציבורית".

שחקני מכבי תל אביב עם יוגב אוחיון עוזר מאמן דירק שארפ. קובי אליהו
" הצוות המקצועי צריך להכניס לעניינים הרבה שחקנים ולהקדיש להם זמן. כך או אחרת, זו לא נראית כמו מערכת היחסים האבהית שהייתה בעונה שעברה"/קובי אליהו

***

האמת היא שההחלטה הסופית האם להישאר או לעזוב הייתה בידיו של אוחיון. הוא זה שיזם את הפגישה עם שמעון מזרחי, יומיים לאחר החלטת פיב"א, שהפכה את הקערה על פיה. אוחיון דמע בפגישה הזו והתנצל; הוא אמר שטעה, ושהחליט סופית להישאר בתל אביב. יש שטענו שבבסיס ההחלטה עומדת חברתו של השחקן, שהתנגדה מלכתחילה למעבר לרוסיה, וכן לצד מצד בני משפחתו.

יממה לפני שניתנה החלטת הבורר שוחח אוחיון בטלפון עם אנדריי ודישצ'ב, נשיא קובאן. אוחיון אמר לו שבכל מקרה החליט להצטרף לקבוצתו. השיחה הזו הביאה את ודישצ'ב לאשר העברת סכום כסף נוסף לקופת מכבי - שכבר הייתה מוכנה לוותר על אוחיון, לפני ואחרי החלטת הבורר, תמורת 450,000 דולר נוספים. אלא שאז, במפתיע, בחר אוחיון לבצע סיבוב פרסה חד וביקש להיפגש עם מזרחי. הוא לא עדכן את אנשי קובאן על הפגישה, לא דיווח להם על החלטתו החדשה להישאר במכבי ועל כוונתו לחתום עמה על חוזה ארוך טווח, ולמעשה מאז אותה שיחה עם ודישצ'ב ועד היום לא יצר קשר כלשהו עם הרוסים.

"הרוסים מאוד נפגעו מיוגב", מספר גורם שמצוי בקשר מתמיד עם אנשי קובאן. "הם חיכו לו כל הקיץ. הם הסכימו להוסיף עוד כסף עבור השחרור שלו. הם חיכו לשמוע אותו, ציפו לפחות לקבל עדכון על ההחלטה הסופית שלו, אבל הוא נעלם. אפילו טלפון הוא לא טרח להרים. הם עדיין רוצים אותו אצלם, אבל אם יוגב לא ירצה לבוא, הם יגרמו לחוזה העתידי שלו במכבי להיות מאוד בלתי-משתלם עבורו. הם ידרשו סכום שחרור אסטרונומי. רק לפני חודש הם שילמו ביי-אאוט של 600,000 דולר על איזה שחקן. הם יכולים לדרוש ממכבי ומיוגב סכום לא פחות גבוה".

יוגב אוחיון שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"הם חיכו לו כל הקיץ. הם הסכימו להוסיף עוד כסף עבור השחרור שלו. הם חיכו לשמוע אותו, ציפו לפחות לקבל עדכון על ההחלטה הסופית שלו, אבל הוא נעלם"/ברני ארדוב

***

סוכניו של אוחיון, שהיו בעת הפרשה בעין הסערה, עדיין ממתינים לעדכונים ממכבי ומהשחקן באשר לפתרון אפשרי של הפלונטר מול קובאן. אימאן שוקוחידזה סיפר ש"יומיים לפני מסיבת העיתונאים עם יוגב קיבלתי סמס מדיוויד פדרמן, שבתוך 48 שעות הוא יעדכן אותי על ההחלטה של מכבי לגבי יוגב. הוא לא חזר אליי. בפועל הוא פנה אל יוגב מאחורי הגב שלי".

סוכניו של אוחיון שומרים על הודעות SMS שקיבלו מהשחקן, לפיהן הוא "מעיד ומבקש מאנשי מכבי שהסוכנים יהיו מעורבים בכל המגעים שלו מולם", וכי הוא דורש שיהיו חלק מהעסקה - גם אם יחתום על חוזה חדש במכבי, שיבוא במקום חוזהו בקובאן; אלא שמכבי, לטענת הסוכנים, התנתה את החוזה החדש של אוחיון איתה בכך שהסוכנים לא יהיו חלק ממנו ולא יוכלו ליהנות מדמי העמלה, בניגוד לתקנון פיב"א.

אורי ברנע, שותפו של שוקוחידזה בישראל, טוען כי "הבעיות שהיום לא מאפשרות ליוגב לחתום על חוזה חדש במכבי, בגלל ההסכם המקביל מול קובאן, היו יכולות להיפתר אם הצדדים היו מתנהלים בשיקול דעת. גם אחרי שיוגב החליט להישאר במכבי אמרתי לו שאפשר למצוא דרך מול קובאן להעביר להם פיצוי סמלי ולהרגיע את כולם. אבל יוגב, בתיווכו של חנוך מינץ, בחר לדבר עם מכבי ישירות ולסגור הכל מולם, בלי לעדכן את הרוסים על מה שקרה.

"היום אין לי יכולת לבלום את הכעס של הרוסים", ממשיך ברנע ואומר. "ההתנהלות של יוגב הכעיסה הרבה אנשים, אפילו את עורך הדין שלו אפרים ברק, שעמל עשרות שעות לפני ראש השנה כדי לנסות ולגבש הסכם פשרה שיאפשר את המעבר של יוגב לרוסיה בלי החלטת בורר, והיום יוגב לא עונה לו לטלפונים. אני אנסה לעזור ליוגב כי הוא חבר שלי, אבל את המצב הנוכחי יהיה קשה מאוד לפתור. הם השקיעו 200,000 דולר, חיכו לו ורוצים פיצוי על ההשקעה שלהם ועל ההשפלה שהם עברו. אם הדברים היו מתנהלים בצורה יותר שקופה ולא מאחורי הגב, אין לי ספק שלא היינו מגיעים למצב הזה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"יומיים לפני מסיבת העיתונאים עם יוגב קיבלתי סמס מדיוויד פדרמן, שבתוך 48 שעות הוא יעדכן אותי על ההחלטה של מכבי לגבי יוגב. הוא לא חזר אליי. בפועל הוא פנה אל יוגב מאחורי הגב שלי". שוקוחידזה/מערכת וואלה!, צילום מסך

***

מינץ עצמו, מאמן הכדורסל שהפך לאחד הגורמים המקורבים ביותר לאוחיון, מסכים שמבחינה מקצועית חניכו לשעבר לא מבריק, אבל מטיל את האחריות לכך דווקא על סוכניו.

"אני בהחלט לא מאושר ממה שקורה עם יוגב", אומר מינץ בהתבטאות ראשונה בנושא, "אבל אני מעריך שבעוד כמה שבועות הוא יהיה איפה שהוא היה צריך להיות. הבלאגן של הקיץ לקח אותו אחורה. בגלל בעיות מבניות קשות בענף שלנו, יוגב הגיע למכבי עם הרבה בעיות מקצועיות-טכניות. בין גיל 22 לגיל 25 קצב ההתפתחות שלו היה איטי מדי. בכדורסל שלנו, בחור כ"כ מוכשר כמו יוגב כמעט וירד לטמיון. רמת הקליעה שלו עד העונה שעברה בכלל לא התאימה ליכולות האחרות שלו. אם היו עובדים איתו על האלמנטים הללו קודם, הוא היה מגיע למכבי בגיל הרבה יותר צעיר וגם היה נמצא היום במקום אחר מבחינת שכר.

"יוגב שידרג באופן דרמטי את היכולות שלו בעונה שעברה", מוסיף מינץ. "עבדו איתו, גם במכבי וגם אני, באופן אישי, אבל זה לא קל לשנות בגיל 25 הרגלים רעים שהיו איתו מגיל צעיר. הבעיה היא שגם אם אתה מצליח לשפר את היכולות כאלה, במקום להמשיך קדימה בקיץ ולעבוד על 20 האחוזים הנותרים, יוגב התעסק בכל מיני דברים שלא קשורים בכדורסל. כל מה שקרה הכניס אותו ללחץ גדול, וכשאתה בלחץ ולא שקט, ההרגלים המקצועיים הרעים שלך חוזרים. לכן אני אומר שהיכולת שלו על הפרקט נפגעה באופן ישיר מכל מה שקרה הקיץ. אבל אני מקווה שבעוד כמה שבועות של עבודה זה יהיה מאחוריו".

"ברור שלמה שקרה הקיץ הייתה השפעה מקצועית על יוגב", מרחיב עוזר מאמן מכבי, גיא גודס. "המזל הוא שזו העונה השנייה של יוגב במכבי ושהוא מכיר את המערכת ואת השיטה, ונכנס יחסית בסדר לעניינים. בהתחלה היו לו משחקים טובים יותר ופחות, אבל בסופו של דבר אנחנו מקבלים ממנו את מה שאנחנו צריכים מבחינת יכולות הריכוז שלו, וגם מבחינת שמירה, חדירה ומסירה.

דייויד בלאט גיא גודס מאמני מכבי תל אביב בכדורסל. ברני ארדוב
"ברור שלמה שקרה בקיץ הייתה השפעה על יוגב". גודס עם בלאט/ברני ארדוב

"ההחלטה להחזיר את יוגב הייתה החלטה גדולה של ההנהלה", מחמיא גודס לבוסים. "אנחנו יודעים מבפנים מה כולם עברו בסאגה הזו, וכל הכבוד להם שהצליחו להתעלות מעל הרגשות. כי יוגב שחקן משמעותי אצלנו, וקשה להגיד איך היינו נראים בלעדיו".

- אבל קשה לומר שביחס ליכולת שגילה בחלק השני של העונה שעברה יוגב מצליח לבצע שדרוג נוסף. אולי הציפיות ממנו לא ריאליות? אולי הוא שחקן של 6-8 נקודות ו-3-4 אסיסטים ביורוליג, ולא סופרסטאר כמו קטש או שפר?

"אם אנשים מחכים לשינוי במובן הזה שיוגב יהפוך לשחקן של 15 נקודות בממוצע עם 4 שלשות בערב, אז זה לא יקרה ואנשים מחכים לדבר הלא נכון, כי זה פשוט לא השחקן. יוגב הגיע לאן שהגיע בזכות הקשיחות שלו, בזכות המשחק הקבוצתי, ההגנה והאתלטיות. במשחק נתון הוא יכול לעשות 10-15 נקודות, אבל לא באופן קבוע. הוא רכז. כמעט ולא תראה באירופה רכזים, בממדים שלו, שמסוגלים לחדור לצבע, לקפוץ באוויר ולמסור כמוהו. הוא יכול לחדור לסל מתי שהוא רוצה ולייצר מצבים לגבוהים ולגארדים. זה מספיק עבורנו".

- ראינו העונה שקבוצות כמו סיינה רואות באוחיון איזו 'נקודת תורפה התקפית'. כשהוא על הפרקט הן מתקפלות פנימה ושומרות אזורית או סוגים של הגנות נסוגות. איך אתם מתמודדים עם זה?

"אני לא חושב שיוגב הוא נקודת תורפה, אבל אולי היריבות שלנו חושבות ככה. יש קבוצות כמו סיינה שבאו לשחק 30 דקות אזורית מולנו, אבל זה קורה לנו בעיקר בליגה. אני דווקא חושב יוגב יכול לחדור כל הגנה, בייחוד אזורית ששומרת על שטח. ברגע שהוא חודר, הוא יוצר לעצמו או לאחרים. אני רואה ביכולות שלו הרבה יותר יתרונות מאשר חסרונות".

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully