וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוכים הבאים לגיהינום: המדריך לאדריאטית

1.10.2011 / 8:00

הקבוצות המסוכנות, האולמות הבעייתיים, הכישרונות שאפשר לצוד והטיפוסים שיצודו אותך. המדריך המלא שמכבי ת"א תצטרך

דווין סמית', גיא פניני, ג'ורדן פארמר, יוגב אוחיון שחקני מכבי תל אביב. קובי אליהו
צריכים להתכונן לחוויה שונה לחלוטין. שחקני מכבי תל אביב מוצגים במסיבת העיתונאים הרשמית/קובי אליהו

1. הקבוצות שצריך לשים לב אליהן

פרטיזן בלגרד

גיא פניני ודיוויד בלו הם היחידים שנותרו בסגל של הצהובים מאז אותה הדחה כואבת בסדרת רבע גמר היורוליג מול פרטיזן ב-2009/10, אך אין ספק שהזיכרונות הקשים ממשיכים להדהד בראש עבור אנשי המועדון. פרטיזן הפכה בשנים האחרונות לשליטה הבלעדית של הליגה עם חמש זכיות רצופות באליפות, ובעוד שבביתה שלה כמעט ואינה מפסידה, היא בנויה בצורה שיכולה לגרום לצהובים צרות. אמנם נרשמו עזיבות משמעותיות בקיץ החולף, אך פרטיזן בנתה כהרגלה קו קדמי גבוה וסופר-פיסי עם מירוסלאב ראדוליצה וניקולה פקוביץ' (שיעזוב לכשתסתיים השביתה ב-NBA), לצד ההימור הקבוע על רכז אמריקאי, שהפעם יאויש על ידי שם מסקרן כמו אייסי לואו. קל זה בטח לא יהיה.

הכוכב האדום בלגרד

אחת הקבוצות היותר מעניינות שהצהובים יפגשו העונה. מדובר למעשה במיזוג בין שני מועדונים עם מסורת ייחודית אשר חוו בשנים האחרונות ירידה חדה בהישגים. מצד אחד-כנרמז מהשם - הכוכב האדום שסיימה את העונה האחרונה בליגה במקום הלפני-אחרון; ומצד שני, ז'לזניק בלגרד, הידועה כפס ייצור כישרונות מהגדולים ביבשת והביאה לעולם הכדורסל כוכבים כמו מילוש תאודוסיץ', דושקו סבאנוביץ' ואפילו מילאן מצ'באן מיודענו. כעת המועדונים איחדו כוחות על מנת לחזור לצמרת הכדורסל בבלקן, ולשם כך הובאה אושיית כדורסל ידועה בדמות המאמן המעוטר סבטיסלאב פשיץ'. לצד שורה של צעירים סרבים מבטיחים, אמור לככב האיש והשפם האלמותי אדם מוריסון, שנבחר בבחירה השלישית בדראפט 2006 אך מעולם לא מימש את ההבטחה.

אולימפיה לובליאנה

הקבוצה הסימפטית מסלובניה הרגישה היטב את נחת זרועה של האלופה הישראלית בעונה שעברה כשהובסה על ידיה פעמיים בשלב הטופ 16, כשבהמשך הפסידה בגמר האדריאטית לפרטיזן ובסדרת הגמר בסלובניה לנובו מסטו. אולם ליובליאנה, עושה רושם, מתחילה עונה נוספת עם ציפיות גבוהות. ליובליאנה כבר אינה הקבוצה הרעננה שחורטת על דגלה בראש ובראשונה קידום שחקנים אירופאים צעירים, כפי שנהוג להציגה, כשגם העונה תופיע עם סגל בגיל ממוצע. המאמן יורי זדובץ' עזב, כמו גם מירב שחקניה הבולטים של מהעונה החולפת, ועל פניו נדמה כי הקבוצה נחלשה, אך הסלובנים תמיד אהבו את עמדת האנדרדוג. הנקודה הישראלית תהיה הענק המבוזבז רוברט רות'בארט, שישמש כסנטר מחליף בקבוצה וינסה להתחיל בנקודת מפנה בקריירה.


עוד לקראת פתיחת העונה של מכבי באדריאטית:

הבלוג של אוהד גרינוולד על הסגל של מכבי

ג'ון שייר לא פוחד מהנעליים הגדולות של פארגו. ראיון

ננו גינזבורג מכין את מכבי תל אביב לקראת החוויה

האם אפשר להצליח בשלוש מסגרות באירופה?

מכבי תל אביב פותחת נגד נובו מסטו בחוץ (19:00, 5)

שחקן לוס אנג'לס לייקרס אדם מוריסון. Stephen Dunn, GettyImages
סוג של אטרקציה. אדם מוריסון חתם בכוכב האדום/GettyImages, Stephen Dunn
sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

צדביטה

בכדורסל הקרואטי חלים בשנים האחרונות תמורות משמעותיות. קבוצות בעלות מסורת מפוארת וארוכת שנים כמו ספליט או זאדאר הידרדרו והעונה אף לא ישתתפו בליגה האדריאטית, כשציבונה גם היא הולכת ומאבדת מכוחה. מי שממלאה בין היתר את הואקום שנוצר היא צדביטה זאגרב, שאמנם טרם הספיקה לזכות בתואר כלשהו, אך מתקדמת בהדרגה, וכראיה לכך הריצה המצוינת של הקבוצה עד למקום השלישי והמכובד ביורוקאפ. צדביטה נרכשה בשנת 2006 על ידי "אטלנטיק גרופה", ענקית מזון מקומית, אשר משקיעה משאבים רבים בהרבה ביחס לשאר הקבוצות הקרואטיות. בעונה הקרובה, למשל, תקציב הקבוצה צפוי לעמוד על 5.5 מיליון דולר- התקציב הגבוה ביותר בליגה, להוציא את מכבי תל-אביב. בקבוצה יככבו מתיאז' סמודיש המזדקן ושלושה אמריקאים מוכרים ביבשת - דונטיי דרייפר, כריס וורן וכריס אוונס.

ק.ק זאגרב

קבוצה נוספת שמהווה כוח עולה בכדורסל הקרואטי היא ק.ק זאגרב. הקבוצה הקטנה מעיר הבירה הקרואטית וותיקה יותר מצדביטה ומסתובבת בצמרת הכדורסל המקומי כבר משנות התשעים, אך בשנים האחרונות עשתה את הצעד הנוסף קדימה. הקבוצה זכתה בשלושה גביעים מקומיים בארבע השנים האחרונות, כשאשתקד השלימה זכייה בדאבל הקרואטי עם אליפות ראשונה בתולדותיה, מה שזיכה אותה העונה בהשתתפות ביורוליג החל משלב הבתים. בליגה האדריאטית הקרואטים לא הטביעו את חותמם עדיין. אך העונה, עם קרואטים ותיקים ויציבים דוגמת מריו קאסון, קרונוסלאב סימון מהנבחרת ודאמיר מולאומרוביץ' הבלתי נגמר, שיבלטו לצד צעירים מוכשרים ממחלקת הנוער המוצלחת (שזכתה בטורניר הנוער של היורוליג בעונה שעברה בברצלונה), השאיפה גבוהות.

2. הצעירים שצריך לשים לב אליהם

דריו שאריץ' ( ק.ק זאגרב, 17)

שמו של ילד הפלא הקרואטי יצא למרחוק כבר ב-2009, אז פורסם כי קאחה לבוראל הציעה לילד, אז בן 15, חוזה של שמונה שנים ושכר דמיוני שעומד סביב שלושה מיליוני דולר לעונה. נסיבות חייו של הפורוורד המוכשר (202 סנטימטרים), שנולד וגדל בשיבניק - עיר נעוריו של דראז'ן פטרוביץ' הגדול - רק הוסיפו להילה שעטפה את הילד. באליפות אירופה לקדטים ב-2010, בה הוביל את קרואטיה לתואר, העמיד ממוצעים מצחיקים וסיים עם טריפל דאבל מרשים בגמר - 30 נקודות, 11 ריבאונדים ו-11 אסיסטים (וגם 12 איבודים), ובקיץ החולף, בהיותו צעיר בשנתיים מרוב השחקנים, הוליך את נבחרת קרואטיה עד גיל 19 באליפות העולם. שאריץ', ממרום גובהו, מפגין שליטה יוצאת מהכלל בכדור ומשחק כמו גארד לכל דבר ועניין, ואמור לקבל צ'אנס רציני כבר העונה במדי קבוצתו.

זוראן דראגיץ' (קרקה נובו מסטו, 22)

אחיו הצעיר של גוראן דראגיץ' הוא גם האח המוכשר פחות מבין השניים, אך גם לו יש הרבה מה להציע ביבשת הישנה. אם יחפשו הצהובים מחליף אפשרי לשחקן מזן נדיר כפי שהיה דורון פרקינס, ובהתחשב בהצהרות של קברניטי הקבוצה על כוונותיהם לסמן צעירים מוכשרים במסעותיהם בבבלקן, הרי להם מועמד ראוי לעתיד. דראגיץ' אמנם יעיל יותר ומשחק לרוב כסקנד-גארד, אך מביא למגרש אתלטיות והגנה מצוינת. הוא ריבאונדר מעולה ביחס לגארד ובעל חוש מיוחד לצבירת נקודות "זבל", בדומה לפרקינס. הסלובני התקשה למלא אחר הציפיות עד לקראת סיום העונה החולפת, אז שידרג את יכולתו, הוליך את נובו מסטו לאליפות ונבחר ל-MVP של הליגה המקומית. ביורובאסקט האחרון רשם הופעת בכורה מוצלחת בנבחרת סלובניה כשהעמיד ממוצעים של 8 נקודות ו-4.4 ריבאונדים למשחק.

דיוויס ברטאנס (אולימפיה ליובליאנה, 18)

הנה כישרון לטבי צעיר שגם לו אח כדורסלן - דאיריס ברטאנס. אך על פי כל התחזיות דיוויס הצעיר יותר אמור להתעלות עליו ובגדול. כבר לפני שנתיים כיכב ברטאנס הצעיר במדי בארונס המקומית וצד את עינה של ליובליאנה. בגיל 18 בלבד, ברטאנס השדוף כבר יכול להוסיף לרזומה הופעה מכובדת עם נבחרת לטביה באליפות אירופה האחרונה בליטא. על שמו רשום גם אחד ההישגים הגדולים של הכדורסל הלטבי בשנים האחרונות, כשסחב את נבחרת הנוער למדליית כסף באליפות אירופה, ונבחר לחמישיית הטורניר בקיץ דאשתקד. ברטאנס (206 סנטימטרים) משחק בעמדות הפורוורד ומציג קליעה משובחת מחוץ לקשת כמו גם אתלטיות לא רעה, אך עליו לגוון את משחקו בכדי למצות את הפוטנציאל. אולי ביום מן הימים יגיע ברטאנס לסן אנטוניו ספרס (שקיבלה את הזכויות עליו מאינדיאנה), שכידוע לא מהססת להעניק צ'אנס לשחקנים מהיבשת הישנה.

שחקן נבחרת סלובניה זוראן דראגיץ' מול שחקן נבחרת יוון קוסטאס קופוס. רויטרס
למכבי כבר כדאי לשים עליו עין. זוראן דראגיץ'/רויטרס

נמניה נדוביץ' (הכוכב האדום, 20)

שמו של נדוביץ' כבר הוזכר כמועמד ללבוש את המדים הצהובים אי שם בתחילת עונת המלפפונים. הגארד, שמתנשא לגובה 1.92, צפוי להיות הרכז הגדול הבא מבית היוצר של סרביה, ויהיה הכישרון הסרבי הבולט ביותר בקבוצה המאוחדת של הכוכב האדום וז'לזניק. נדוביץ' התברך בנתוני פתיחה יוצאים מהכלל עבור אירופאי:עם אתלטיות נהדרת, מידות ומבנה גוף נכונים, נדוביץ' הוא אחד הצעירים היותר מסקרנים שיש ביבשת מנקודת המבט של חובבי NBA. בהיותו סקורר בולט, נדוביץ' מאמץ תוך כדי תנועה את עמדת הרכז, ומשפר בהדרגה את הקליעה מבחוץ. הסרבי הצעיר כיכב במדי הכוכב האדום כבר בעונה שעברה עם 10.8 נקודות בממוצע בליגה האדריאטית, לצד 15 נקודות ו-3.5 אסיסטים לליגה המקומית.

ננאד מיליינוביץ' (פרטיזן בלגרד, 18)

מיליינוביץ' הוא תוצר נוסף של מחלקת הנוער המעולה של ז'לזניק לשעבר, שבדומה למילאן מצ'באן בשעתו, עזב את הקן כשמלאו לו ח"י שנים ויכול היה לחתום על חוזה מקצועני ראשון בקריירה. על הפרק עמדו גם מספר מכללות, אך בסופו של דבר מי שזכתה בשירותיו הייתה פרטיזן, איתה חתם על חוזה ארוך טווח. לרכז הסרבי מבנה גוף שדוף ושברירי להחריד, אך גם יכולות של מה שקרוי "פנטזיסט" - יצירתיות מרשימה עם הכדור שהופכת אותו לכישרון מיוחד. מיליינוביץ', עליו נכתב באתר המוביל בתחום "דראפט אקספרס" כי "בכל פעם שהילד עולה למגרש עם חדוות המשחק שלו, האולם כולו מחייך אליו חזרה", כבר הוליך את נבחרות הקדטים והנוער של סרביה למדליות ארד וכסף באליפות אירופה.

מילאן מצ'באן שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
ננאד מיליינוביץ' יצא מבית הגידול של ז'לזניק, ממש כמו מילאן מצ'באן בשעתו/קובי אליהו

3. האולמות הביתיים ביותר

דבורנה פצרה – שירוקי

בדומה לקרואטיה, גם בבוסניה ההגמוניה של קבוצת הפאר בדימוס בוסנה סראייבו עברה דירה לשירוקי. הבוסנים הצנועים שמזוהים עם המיעוט הקרואטי במדינה, גרפו שבע אליפויות מתחילת המילניום, לא מעט הודות לאוהדיה המסורים שהופכים את אולמה הטחוב לביתי וקשה במיוחד. אומנם האולם המכיל 4,500 מקומות מתמלא רק כשמגיעות לעיר "הגדולות" של הליגה, אך כמו באולם שמכבד את עצמו באזור הבלקן ספסלי הקבוצות מוגנים על ידי זכוכית, והם כנראה יודעים למה. דוגמה? בעונה שעברה העיז מילובאד דודיק, נשיא הרפובליקה הסרבית בבוסניה ואיש שנוי במחלוקת בפני עצמו, להגיע לאולמה של שירוקי, מתוקף תפקידו כבעל הקבוצה היריבה במגרש איגוקאה. אחרי שספג מטח קללות נמרצות מאוהדי שירוקי, דודיק החליט להתגרות בחזרה והניף לעברם אצבע משולשת. זה נגמר, אם תהיתם, בבקבוקים ושלל חפצים נוספים שפגעו בראשו של דודיק, ובעשרות אנשי אבטחה שמכתרים את הפוליטיקאי.

הלה פיוניר - פרטיזן והכוכב האדום בלגרד

אולם פיוניר המיושן ייזכר בראש ובראשונה בהקשרים חיוביים עבור מכבי תל אביב, בהיותו האולם בו זכו הצהובים לראשונה בגביע אירופה לאלופות ב-1977. טרם ידוע אם משחקה הביתי של פרטיזן מול הצהובים העונה ישוחק ב"פיוניר" או שמא בבלגרד ארינה, שם הדיחה את הצהובים מהיורוליג ב-2010 בסדרה המרגשת, אך תהיה זו הזדמנות נוספת לחזות בקהל הטוב באירופה. אוהדי פרטיזן המכונים "גרובארי"- חופרי הקברים בסרבית, אמנם נראים, נשמעים ועלולים להתנהג בצורה מאיימת, אך צפייה בהם היא חווית ספורטיבית מרוממת.

מנגד, הכוכב האדום המתחדשת גם היא בעלת עדת מעריצים מרשימה, שאמנם נטשה את הכדורסל לאחרונה לטובת קבוצת הכדורגל של המועדון המצליחה יותר, אך בוודאי תפקוד את ה"פיוניר" נגד הצהובים. הגרעין הקשה של אוהדי הקבוצה, המכונים "דליז'ה" (צעירים אמיצים"), ידועים כפנאטיים במיוחד, ובעלי עבר אלים למדי. קריאות גזעניות ויחס בוטה כלפי אוהדי היריבות הם כבר עניין שבשגרה, כשבעונה שעברה אפילו הכאת שוטרים הפכה ללגיטימית.

הלה יזרו - רדניצ'קי

רדניצ'קי הקטנה היא למעשה גלגול של קבוצה סרבית אחרת שמוקמה בעיר ורשאץ' וירדה מנכסיה בקיץ 2009. הקבוצה הועברה לעיר קרגוייבץ, העיר הסרבית הרביעית בגודלה, שינתה את שמה לרדניצקי והפכה, על גלי המעבר לעיר החדשה ולאולם אחר, לאחת הקבוצות הביתיות בליגה. אולמה, שעל פי הגורמים הרשמיים מסוגל להכיל עד 3,700 אוהדים, התמלא בשנתיים האחרונות במספר משחקים ביותר מ-4,000 צופים. לרדניצקי קומץ של אוהדים קולניים במיוחד, אשר מוקפים בכל משחק באנשי אבטחה. "הם יורקים, זורקים למגרש מטבעות ומפעילים המון לחץ על השופטים. קשה מאוד לשחק שם", נזכר מאתיי ברגנט, בעל תפקיד באולימפיה לובליאנה.

4. דברים שלא רצוי לעשות בליגה האדריאתית

להניח למילאן מצ'באן לזרוק שלשות בקרואטיה

נכון לרגע כתיבת שורות אלו, טרם ידוע האם מילאן מצ'באן ישחק העונה במדים הצהובים או שמא יושאל. אך אם יישאר הסרבי בשורותיה, הנה משהו שצריך לקחת בחשבון. עוד בטרם שיחק בתל-אביב, מצ'באן פיתח לעצמו ריטואל שנראה מעט משונה - אחרי כל שלשה מוצלחת, מניף מצ'באן את שתי ידיו ומותח שלוש אצבעות בכל יד. מעטים יודעים כי מדובר, למעשה, בתנועה סרבית לאומנית מסורתית, מעין תנועת ניצחון ייחודית, אשר לעיתים קרובות נחשבת לפרובוקציה. כשהצהובים ומצ'באן יסתובבו במקומות שונים בקרואטיה או בוסניה, דפוס הפעולה של מצ'באן עשוי לגרור תגובות נזעמות מצד האוהדים ולהעמיד את הצהובים במצב מאוד לא נוח.

לקחת פסקי זמן כשהמשחק כבר הוכרע

דיוויד בלאט ידוע ביבשת כג'נטלמן מושלם, ובכן, בגלל שהוא כזה. אך בעונה שעברה בלאט הסתכן מספר פעמים בפגיעה בשמו הטוב על ידי התנהגות דומה: במספר משחקים בהם מכבי כבר הוליכה בבטחה וניצחונה לא היה מוטל בספק, הזעיק בלאט פסקי זמן במטרה לתת דחיפה נוספת לחניכיו. ברור כי אין דופי בכוונותיו של בלאט, וכי השתמש בטריק בכדי לפמפם מסרים כללים יותר שיעצבו את פני הקבוצה, אך אקט שכזה לא יעבור בשתיקה במשחקי הליגה האדריאטית כפי שעבר בישראל.

"דבר כזה בהחלט יתפרש כאן כחוסר כבוד. גם מצד המאמנים, שיש ביניהם כמו ברית לא כתובה בעניין הזה, ולא פחות מזה מצד האוהדים. זה לא משהו שיעבור בקלות, זה רק יהווה טריגר למהומות בשבילם", אומר ברגנט הסלובני.

לתת לגיא פניני לשמור על פיליפ צ'וביץ'

כשמכבי תפגוש את הכוכב האדום בלגרד, יעלה למגרש גארד מיניאטורי בגובה 1.78, בעל בייבי פייס שיענה לשם פיליפ צ'וביץ'. בליגה מלאה בנפילים יוגוסלבים סופר-אגרסיביים, צ'וביץ' הצעיר הוא כנראה הדמות האחרונה שצריך לפחד ממנה. אולם מה שמייחד את הרכז, קצת כמו מאור בוזגלו, הוא אביו של השחקן - נבויסה צ'וביץ'. צ'וביץ' האב הוא אחד הפוליטיקאים החזקים בסרביה, העומד בראש המפלגה הסוציאל דמוקרטית. בין לבין הוא גם כיהן כנשיאה של קבוצת הכדורסל בז'לזניק שהפכה תחתיו לשם דבר, אולם פרסומים בתקשורת בסרביה גרמו לציבור להיוודע לצדדים אחרים באישיותו. בשבוע שעבר הופצו פרסומים מזעזעים, לפיהם צ'וביץ' האב חשוד בכך שהוא ולא אחר, היה מי שעמד מאחורי הזמנת הרצח של ראש ממשלת יוגוסלביה זוראן ג'ינג'יץ בשנת 2003, בפרשייה שזעזעה את המדינה.

בהתחשב בכך שפניני הוא מעורר-פרובוקציות מתמיד, ולאור העובדה שצ'וביץ' האב נוהג ללוות מקרוב את משחקי קבוצתו, עדיף לכולם שפניני יימנע מכל מגע עם הבן של.

* תודה לירון ארבל שסייע לי בהכנה הכתבה

גיא פניני שחקן מכבי תל אביב (ימין) מול דגן יבזורי שחקן הפועל גלבוע/גליל עליון. ברני ארדוב
מר בחור, יש מישהו אחד שכדאי להתרחק ממנו בליגה הזו. גיא פניני/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully