וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סימנים של מהפך: הבלוג של אוהד גרינוולד

17.12.2010 / 17:00

למרות שכנראה תוציא עליו כעת יותר מאשר תכננה בקיץ והמאמן שלה לא ממש רצה אותו אז, רכישת מצ'באן היא חותמת לחזרת מכבי למגרש של הגדולים. הבלוג של גרינוולד עם שני סיפורי מהפך, אחד מרגש במיוחד של יותם הלפרין

אזהרה: חלקים נרחבים מטקסט זה הינם אופטימיים.

***

משהו מוזר התרחש אמש באתונה: יותם הלפרין פתח בחמישייה של אולימפיאקוס, שיחק 30 דקות וקלע 13 נקודות. אומנם מדובר רק במשחק השלמה במסגרת הליגה היוונית והיריבה הייתה איליסיאקוס החלשה (שנמחצה ב-31 הפרש), ובכל זאת – מי שעוקב אחר תלאותיו של הלפרין בשנה האחרונה יודע כי היה זה אחד הערבים החשובים בקריירה שלו, וניצחון אישי גדול.

אלמלא הוכיח בחודשים האחרונים עיקשות יוצאת דופן וחוסן מנטאלי מרשים, לצד יכולות גבוהות בניהול משא ומתן, היה הלפרין משחק העונה בקבוצה משנית באירופה. בתום העונה המאכזבת אשתקד גמרו בליבם ראשי אולימפיאקוס להיפטר מהתכשיט הישראלי, ובראשית הקיץ זימנו אותו למו"מ לשם התרת חוזהו. הלפרין, כידוע, החזיק בחוזה גם לעונה הנוכחית, זכר לחוזה התלת-שנתי עליו חתם בקיץ 2008, אלא שהאחים אגילופולוס, בעלי הקבוצה, ביקשו לרענן את השורות לאחר שנים בהן הניבה השקעת העתק שלהם רק תואר אחד (גביע יווני) והרבה מפחי נפש במאבק עם פנאתינייקוס השנואה.

המאמן ינאקיס נשלח הביתה, וכמוהו כוכבים כמו ג'וש צ'ילדרס, ניקולה וויצ'יץ', סופוקליס שחורציאניטיס ואחרים, שאכזבו ברגעי האמת. דושאן איבקוביץ' בן ה-68 נקרא לדגל; הוא אחד המאמנים הבודדים, סברו באולימפיאקוס, שמטילים מורא על ז'לימיר אובראדוביץ'. אופייה של אולימפיאקוס החדשה נקבע עם החתמתו של איבקוביץ': לא עוד שחקנים רכים, שודדים בטריינינג, פרימדונות בלתי-מחויבות שמגיעות לסיבוב חד-עונתי על חוזי עתק, אלא בולדוגים אירופאים, רוצחים שכירים, שיודעים מה דרוש כדי לזכות בתארים. הלפרין לא התאים לפרופיל הזה.

***

מעמדו של הלפרין באולימפיאקוס החל להידרדר באזור דצמבר האחרון. בשל משחק ההגנה הנרפה שלו הפך הלפרין משחקן חמישייה לשחקן התשיעי-עשירי ברוטציה, וכשלא הראה סימני התאוששות, נדחק עד לקצה הסגל; כשמדובר בסגל של 15 שחקנים בכירים, הבעיה גדולה שבעתיים. אולימפיאקוס הפסידה בגמר הפיינל פור לברצלונה, איבדה עוד סדרת גמר פלייאוף לפאו, והמהפך של האגילופולוסים יצא לדרך.

"הבעלים החליטו לשחרר את הלפרין עוד לפני שהוחתם מאמן חדש", מספר העיתונאי ניקוס ורלאס, שמכסה את אולימפיאקוס עבור היומון "פרוטאת'ליטיס", המזוהה עם הקבוצה, "וכשאיבקוביץ' חתם, הוא לא התנגד להחלטה של ההנהלה". הקבוצה, כאמור, זימנה את נציגיו של הלפרין לשולחן הדיונים: בעבור הויתור על חוזהו, שעומד על כ-700,000 אירו לעונה, הוצע להלפרין פיצוי בגובה 150,000 אירו, אולם הגארד הישראלי דרש את כל כספו.

המו"מ נקלע למבוי סתום, והוקפא. איבקוביץ' החל בבניית הקבוצה; ההחתמה המדהימה של ואסיליס ספאנוליס, מהסמלים הגדולים של פאו בשנים האחרונות, הייתה איתות נוסף להלפרין כי לא יהיה נחוץ. אלא שאולי כאן החל השינוי: הלפרין פיתח עור עבה, וסירב להגמיש את דרישותיו: כל הכסף, ביד, מראש, או שאני נשאר תקוע לכם כמו עצם בגרון, רמז לאגילופולוסים.

"בשלב מסוים, הקבוצה הבינה שיש לה שתי אפשרויות: או לשלם את כל הכסף ולשחרר את יותם, או פשוט להשאיר אותו ולתת לאיבקוביץ' להחליט מה לעשות איתו מבחינה מקצועית", אומר ורלאס. כשנשאל איבקוביץ' באשר למעמדו של הלפרין במסיבת העיתונאים החגיגית בפתיחת העונה, אמר הסרבי כי "יותם הוא שחקן של אולימפיאקוס, וזהו".

עם תחילת המשחקים הרשמיים, שלח איבקוביץ' להלפרין מסר נוסף: אולימפיאקוס מחזיקה בשבעה שחקנים בעלי דרכון זר, ולאור חוקי הליגה היוונית, שמתירים לרשום בסגל שישה שחקנים זרים בלבד, נפל הפור על הלפרין, והוא זה שנותר בחוץ. ואולם למרות המהלומה הנוספת, "הלפרין התאמן עם הקבוצה, ובאותו זמן הראה רצון ונחישות כפי שלא הראה מעולם", מספר ורלאס.

שינוי הגישה, יחד עם העובדה שהלפרין הציג במדי קמפיין מוקדמות היורובאסקט של נבחרת ישראל יד נהדרת מחוץ לקשת, וחששם של אנשי אולימפיאקוס מיכולת הקליעה של הגארדים החדשים, בייחוד על רקע הרחקת קשת השלוש, הותיר להלפרין סיכוי כלשהו.

לפני חודש קיבל הלפרין הזדמנות ראשונה, במשחק יורוליג נגד רומא. תיאו פפאלוקאס היה פצוע, ואיבקוביץ' החליט לזרוק את הלפרין למים. "יותם שיחק 15 דקות, קלע 7 נקודות ונראה מצוין", אומר ורלאס. התגובה הייתה מיידית: הלפרין הוחזר לסגל הקבוצה בליגה היוונית. הוא אומנם מיעט לשחק, אבל במשחק היורוליג מול שרלרואה, שנערך ביום שני השבוע, עלה מהספסל והרוויח דקות דרך משחק ההגנה.

"בפעם הראשונה מאז שהגיע לקבוצה, יותם באמת שמר מצוין", מוסיף ורלאס באשר לאותו משחק. "הבעיה שלו אף פעם לא הייתה התקפה, אלא ההגנה שלו. אבל הפעם הוא היה נהדר. הוא שמר את דמונד מאלט, הכוכב של שרלרואה, והקשה עליו מאוד". הלפרין סיים את המשחק עם 7 נקודות, 3 ריבאונדים ובעיקר שתי חטיפות חשובות. אולימפיאקוס ניצחה 67:80, והפרס המיידי היה מקום בחמישייה ו-30 דקות משחק אמש מול איליסיאקוס.

"הלפרין הבין שאצל איבקוביץ', אם הוא לא ייתן את כל מה שיש לו בהגנה, ולא כקלישאה, אלא באמת, הוא יראה את כל המשחקים מהספסל", מסביר ורלאס. "זה אתגר גדול עבור יותם, אבל יש לו סיכוי לעבור אותו, כי איבקוביץ' הוא אחד המאמנים המובילים באירופה בשינוי פרופילים של שחקנים. הרבה שחקנים בעבר השתנו בזכות איבקוביץ'. אם זה יקרה ליותם, זה יהיה אדיר בשבילו. אם לא, הוא פשוט יחזור לספסל ויסיים שם את העונה".

עבור הלפרין, ובשביל הכדורסל הישראלי בכלל, יש לקוות שהסינדרלה הזו לא תהפוך שוב פעם ללכלוכית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

***

ברגעים אלו ממש חותם מילאן מצ'באן על חוזהו במכבי תל אביב. אסור להקל ראש בהחתמה הזו: עבור מכבי יהיה מדובר בנכס אדיר לשנים הבאות. בקיצים האחרונים הפסידה מכבי שוב ושוב במאבקים על פרוספקטים צעירים; לעיתים זה קרה בשל מחסור במזומנים, אך לעיתים הסיבה הייתה נעוצה בהבנה לקויה של שוק השחקנים האירופאי.

מצ'באן כבר סיכם את תנאיו במכבי בקיץ האחרון, עוד כאשר שימש פיני גרשון כמאמן. דיוויד בלאט בחר לרדת מההסכם, באומרו לבכירים במועדון כי "השחקן הזה לא טוב מספיק בשביל הרמות האלה". כשמצ'באן הגיע ארצה עם המופראם ופירק לבדו את גלבוע/גליל, אנשי מכבי, שישבו ביציע (המשחק נערך בהיכל), תפסו את הראש.

מאז, השם הזה רדף אותם. בשבועות האחרונים עמלו ראשי מכבי, בחשאי, על שחרורו. ככל הנראה, הם ישלמו כעת יותר מכפי שהיו אמורים לשלם תמורתו בקיץ, אך הבינו כי מדובר בהשקעה משתלמת. לא רק שהרוויחו שחקן שיוסיף כוח אש אדיר מתחת לסלים ויפתור למכבי באופן מיידי הרבה בעיות במשחק ההתקפה, אלא גם, לצידו של ליאור אליהו, יהווה את השלד עליו תיבנה הקבוצה גם בעונות הבאות. כעת, לראשונה זה שנים, יכולה מכבי להתגאות בהחתמה של פרוספקט צעיר שיכול וצריך להפוך לשחקן-על ברמות היורוליג. בפעם האחרונה שהסתכלה מכבי רחוק מספיק, בקיץ 2002, היא גנבה מתחת לאף של אירופה את ניקולה וויצ'יץ'.

אינני משוכנע שמצ'באן יהיה גדול כמו וויצ'יץ', ולמרות שמדובר בפוטנציאל גדול, קשה לי לראות את מכבי בונה שושלת סביבו. אולם גם כך, מדובר במסר חשוב לענף, לפיו מכבי חוזרת להיאבק ראש בראש עם יתר הגדולות על שחקני מפתח צעירים – מגרש ממנו נעלמה לחלוטין בשנים האחרונות.

מצ'באן יגיע לישראל בימים הקרובים. הוא יפגוש כאן את סופו, שחקן פנים מוכשר לא פחות, אולם בעל אגו גדול הרבה יותר ובעל נפש רגישה במיוחד. כדי שמצ'באן יהיה אפקטיבי, הוא יצטרך לקבל כמות דקות סבירה; קשה לראות אותו מתקדם עם פחות מ-23-25 דקות בערב. בשלב הזה, לא ברור מהיכן הן יגיעו. מובן שיניב גרין נמחק סופית מהרוטציה, וגם ריצ'ארד הנדריקס יספוג מכה אנושה שעשויה לסיים את דרכו בקבוצה, אלא השאלה שעליה עשויה מכבי לקום וליפול בשלב הטופ-16 תהיה מידת התאמתו של מצ'באן לשחורציאניטיס, והשילוב העדין ביניהם.

שחורציאניטיס קנאי מכולם באשר לדקות המשחק שלו; מצ'באן זקוק לכמות דקות גדולה כדי לצבור ביטחון ולהתפתח. זה יהיה מבחן האופי, או אם תרצו, מבחן הבגרות – תרתי משמע – הגדול בקריירה של הסנטר היווני: אם ייפתח את הלב כלפי מצ'באן ויסכים לקחת צעד אחורה לטובת הקבוצה, מכבי אולי תהפוך לקונטנדרית אמיתית לשלבים הגבוהים. האופציה האחרת היא שכבר לאימון במוצאי שבת יגיע שחורציאניטיס עם פרצוף מיוסר ושתי לאפות בתיק.

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully