וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמה בשתי חזיתות

24.8.2010 / 13:58

התמוטטותו של טורנס רק החריפה את הבעיה הכפולה הניצבת בפני דייויד בלאט: להילחם עם רוסיה האפורה באליפות העולם כאילו אין מכבי, ולבנות את מכבי כאילו אין מונדובאסקט

"הוצאתי את מה שאני יכול מהסגל שהיה לי", אמר דייויד בלאט בראיון ל"סובייטסקי ספורט" לאחר יורובאסקט 2009, טורניר בו רוסיה לא הצליחה להגן על תואר אליפות אירופה. "אם היה לי את קירילנקו או חרייפה אני נשבע שהיינו מגיעים לחצי הגמר". רוסיה סיימה רק שביעית. ללא כוכבי 2007, כשגם ג'יי.אר הולדן נעדר מהסגל, הרוסים היו רחוקים מלשחזר את האנרגיות שהיו להם שנתיים קודם לכן, וכבר בתחילת הטורניר נקלעו לשני הפסדים שהבהירו כי הסנסציה שחוללו בספרד לא תחזור על עצמה בפולין.

כמעט שנה חלפה, והאופטימיות הרימה ראש. ברוסיה שכחו את יורובאסקט 2009, והדחיקו גם את הטורניר האולימפי הכושל שהיה להם קודם לכן בבייג'ינג 2008. בטלוויזיה, ברדיו, ברחוב, בכל מקום, פגשו חובבי הכדורסל את פניו של אנדריי קירילנקו ושמעו אותו אומר להם "See you in Turkey". אבל הלחץ עשה את שלו. לפי ההסכם בין פיב"א ל-NBA איש לא יכול לומר לקירילנקו מה לעשות, אבל כשהג'נרל מנג'ר של יוטה ג'אז, קווין אוקונור, אמר כי "אנחנו מקווים שהוא ישמור על המשקל וימשיך באימונים שלו", זה היה יותר מרמז עבור AK47. קירילנקו, שהחלים מפציעה, הודיע שהוא מחוץ למונדובאסקט. ללא הקפטן והכוכב הגדול, ובלי ג'יי.אר.הולדן המנוסה, כאב הראש של בלאט התגבר בהתמדה.

מאמן נבחרת רוסיה דייויד בלאט. רויטרס
ללא הקפטן והכוכב הגדול, ובלי ג'יי.אר.הולדן המנוסה, כאב הראש של בלאט התגבר בהתמדה/רויטרס

חוסר הרתעה, חוסר יציבות

"לנבחרת יש הרבה שחקנים צעירים, ואין לה כוכבים גדולים ברמה העולמית", אומר סטניסלב ירמין, אגדת כדורסל ברוסיה, שאימן בעבר את צסק"א והנבחרת הלאומית, "הם צריכים להוכיח שיש להם את האיכות הנדרשת". הבעיה הראשונה של בלאט היא שהסגל הנוכחי שלו צעיר (ממוצע גיל 24.4 שנים בלבד) ובעיקר לא מרתיע, בתקופה בה עוצמה של נבחרות נמדדת על ידי כמות כוכבי ה-NBA ושחקני העילית האירופית.

"אין אופטימיות גדולה לגבי הסגל הקיים כי קירילנקו איננו, ויקטור חרייפה רק מחלים והסיכויים להפתיע נמוכים", סבור עיתונאי הכדורסל אלכס בז'יאזיצ'ני, מהעיתון "ספורט אקספרס". "אם הנבחרת תגיע לרבע הגמר זו תהיה תוצאה מצוינת, חצי גמר יהיה הישג פנטסטי, על גמר לא נראה שאפשר לחלום, זה בלתי אפשרי".

אבל לא רק חרייפה מתאושש מפציעה, אלא גם הסנטר סאשה קאון, ובכלל, רוסיה השלימה הקיץ מהפכה ומסגל הזהב של 2007 נותרו רק ארבעה בסגל הנוכחי. חילופי הדורות הותירו לבלאט סגל חסר ניסיון, שלא נראה בשל עדיין. "מבחינה פיזית אנחנו מוכנים, אבל הנבחרת עדיין לא מספיק יציבה תוך כדי משחק", הודה בלאט בראיון לכלי תקשורת ברוסיה, עשרה ימים לפני פתיחת הטורניר, "במונדובאסקט לא נוכל להרשות לעצמנו לשחק משחק אחד גדול ובשני לשחק גרוע. כדי להגיע להישג כלשהו נצטרך לשמור על רמה טובה במשך לפחות חמישה משחקים רצופים. הרבה פעמים קורה לנו שאנו פותחים חזק, נרדמים ברבע השני וברבע השלישי ומתעוררים רק לקראת הסוף".

ההפסד במשחק ההכנה נגד סלובניה חשף את שורש בעיית חוסר היציבות: לבלאט אין ספסל. הרוסים פתחו בחמישייה עם סרגיי בייקוב, ויטלי פרידזון, סרגיי מוניה, ויקטור חרייפה וסאשה קאון וטסו ליתרון 4:17 כשהם משאירים את הסלובנים על 13 נקודות ברבע הראשון. אבל אז בלאט הכניס את המחליפים, והתברר שהאיכות מוגבלת בכמות. הרוסים ספגו ברבע השני 25 נקודות, קלעו רק 12, ולא הצליחו לצאת מהבור. "ברגע שבלאט התחיל לסובב את הקרוסלה ולהתחיל ברוטציה ובחילופים, ראו כמה רוסיה חלודה, סדוקה ושבירה", כתב ראש דסק הכדורסל של "ספורט אקספרס" ולדימיר מוז'אייצב. "לרוסיה אין כוח אש מבחוץ, ההגנה, במיוחד האזורית, לא טובה, ואין עומק".

חוסר ברכז, חוסר בפורוורדים

"אולי אין לרוסיה שמות גדולים, אבל אני יודע שהאווירה בנבחרת מאוד אמביציוזית, וזה מאוד חשוב שלמאמן יש שחקנים שרוצים לשחק ורעבים להצלחה", אומר ירמין, שסבור כי לרוסיה יש בכל זאת סיכוי להפתיע. "אלה שבסגל מאוד תחרותיים ורוצים לשחק ולנצח כדי להצליח וגם לזכות בהכרה", מוסיף ירמין. ואכן, לבלאט יש עם מי לצאת למלחמה. בהנחה שקאון וחרייפה יהיו כשירים – והכל תלוי בכך שיחזרו בזמן לעניינים - יחד עם הקפטן החדש סרגיי מוניה, והפריצה של טימופיי מוזגוב הענק (23, 2.16 מטר) שחתם לאחרונה בניו יורק ניקס, לרוסיה יש קו קדמי אתלטי ומגוון שיכול להקשות על כל יריבה.

הבעיה היא העדר עומק בעמדות הפורוורדים, דבר שיחייב את בלאט לאלתר במקרים של פציעות או בעיית עבירות. "בסגל יש רק שלושה פורוורדים טבעיים - חרייפה, מוניה ו-וורונצביץ' - שלושה אנשים על שתי עמדות, די ברור שזה לא מספיק", כתב פרשן הכדורסל של "ספורט אקספרס", ליאו טיגה.

במהלך ההכנה למונדובאסקט נבחרת רוסיה לא יכלה לחזור לארצה עקב שריפות הענק סביב מוסקבה, ונאלצה להמשיך מטורניר ההכנה בקפריסין לטורניר הכנה לא מתוכנן במאריבור שבסלובניה. מול יריבות כניו זילנד וסרביה התברר כי הקו הקדמי הזה יעיל יותר במשחק תנועה ופחות במשחק עומד, והבעיה היא שלבלאט אין מספיק כלים איכותיים בקו האחורי, שיכולים להניע את הגבוהים. כשהתברר כי הגארד אלכסיי זוזולין לא הצליח להחלים מהפציעה בברכו, אמר בלאט כי "זה חיסרון גדול לנבחרת", ומלבד ויטלי פרידזון מחימקי, שנמצא בכושר טוב, אף גארד לא נתן עונה גדולה ופרץ קדימה במהלך השנה. ארגז הכלים של בלאט דליל.

בלאט, שמקפיד לשדר חיוניות ואופטימיות, הודה בראיון לאתר slamdunk.ru כי יש בעיה בעמדת הרכז. "חסר לנו פליימייקר. ביורוסבאסקט 2009 ביקוב שיחק בתפקיד ועשה עבודה טובה, למרות זה לא בדיוק התפקיד שלו. הוא כנראה ישחק 1 גם בטורקיה. אני חושב שאפשר להתגבר על הבעיה בעמדת הפוינט גארד".

כשרוסיה משופעת בגארדים בינוניים, וחסרה עומק בעמדות האחרות, ברור כי היא מגיעה בעמדת נחיתות מול היריבות הקשות שמצפות לה. רוסיה תפתח את הופעותיה בבית 3 נגד פורטו-ריקו, בהמשך תתמודד נגד המארחת טורקיה, תפגוש את חוף השנהב וסין, ותחתום את הופעתה בשלב הבתים נגד יוון, אותה יוון שהביסה את רוסיה 63:101 במהלך משחקי ההכנה.

"התוצאות בטורנירי ההכנה לא חשובות, חשוב שבלאט יידע מה היה אתמול, מה קורה הערב ומה צריך לקרות מחר", סבור ירמין, שלא מתרגש מהצורה בה רוסיה נראתה לפני הטורניר. "כמאמן אני מעדיף שהקבוצה שלי תיראה לא טוב בטורנירי ההכנה, כי ההיסטוריה מראה שבדרך כלל הקבוצות שבאות מאחור הגיעו בו רחוק".

"הדבר שעשוי להכריע את הטורניר עבור רוסיה הוא המשחק הראשון, הוא קריטי לנבחרת והוא כנראה יסמן לנו את הדרך", חורץ ירמין. "ניצחון בו יהיה מאוד חיובי לנבחרת. גם אם נשחק לא טוב כדאי מאוד שננצח אפילו בנקודה, כי התוצאה בו קריטית, אם נפסיד זה עשוי להשפיע על מאוד על הביטחון של השחקנים, ויצור לחץ אדיר בנבחרת, וזאת סיטואציה שמאוד מקשה על המאמן והשחקנים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

מבחן כפול

"המטרה היא לעבור את שלב הבתים הראשון, לסיים בו לפחות במקום הרביעי", אמר בלאט וקבע רף נמוך מלכתחילה, אולי כי הוא יודע מניסיונו כי בטורנירים שכאלה למומנטום שנבנה תוך כדי המשחקים יש חשיבות מכרעת. נתוני הפתיחה של רוסיה לא מרשימים, ואף אחד לא מצפה להפתעה כלשהי מצד הנבחרת, למרות שבסתר לבם הרוסים זוכרים כי זה היה המצב גם ב-2007.

אותה זכייה בלתי נשכחת הפכה את מעמדו של בלאט בנבחרת לאיתן, ועוד טורניר בינוני לא ישנה זאת. "ברוסיה יש כבוד עצום לבלאט, כי הוא הוביל את הנבחרת לזכייה באליפות אירופה, ככה שיש לו מנדט לעשות מה שהוא רוצה", אומר אלכס בז'יאזיצ'ני. "אני לא חושב שאם הוא ייכשל באליפות בטורקיה הוא יפוטר, ממש לא, עתידו תלוי בו, המעמד שלו חזק, אם הוא ירצה להמשיך - הוא ימשיך".

כשמונה בלאט למאמן מכבי, הוא הצהיר בפני התקשורת הרוסית כי זה לא ימנע ממנו להמשיך כמאמן הנבחרת. "כל המחשבות שלי נתונות להכנה של רוסיה לאליפות העולם בטורקיה", אמר לאחר שהחליף את פיני גרשון, "העבודה שלי במכבי לא תפריע לעבודה בנבחרת, להפך, אני מאמין שהיא רק תועיל ותעזור. החוזה שלי עם ההתאחדות הרוסית הוא לעוד שלוש שנים, ואני מתכוון לעמוד בו".

אולם המציאות יכולה להפריע "קצת" לסידור העבודה הזה. התמוטטותו של מיקאיל טורנס, הגארד שהיה אמור לשחק תחתיו במכבי תל אביב, מספר שעות אחרי ניצחון על ירדן בטורניר ההכנה בקרואטיה, ומספר שעות לפני משחק ההכנה נגד ניו זילנד בשבת, חייבה את המאמן הישראלי להתקשר מזאדאר לישראל ולארצות הברית, כדי לדעת מה עלה בגורלו של השחקן. אם לפני המונדובאסקט הסגל של מכבי לא היה מושלם וחסר גארד ופורוורד/סנטר, הרי שעם התמוטטותו של טורנס, התמוטטו גם תוכניות העבודה של בלאט, שנקלע לבעיה קשה: הוא חייב להוביל את רוסיה להצלחה באליפות העולם, אבל בראש יושבת לו גם מכבי תל אביב על שלל בעיותיה.

"גם סרג'יו סקאריולו מאמן את חימקי ובמקביל מאמן את נבחרת ספרד, ככה שזה לא מפריע למישהו ברוסיה שבלאט מאמן בקבוצה וגם את הנבחרת", אומר בז'יאזיצ'ני. "וויושביץ' חתם בצסק"א אבל במקביל מאמן את מונטנגרו. אם בלאט מדבר בטלפון עם סוכנים ומנסה להביא זרים, זאת לא בעיה שלנו אלא של מכבי". אבל המציאות מורכבת יותר.

הבעיות של מכבי הן גם הבעיות של רוסיה, משום שאותו אחד מאמן את שתיהן, ושתיהן חייבות אותו מפוקס כדי שיחפה בזמן על החסרונות ויידע למקסם את היתרונות. ואולי זאת הסיבה לכך שדווקא כן יהיו השלכות להישג שישיג באליפות. אין לו זמן עכשיו לבחון או להנחית שחקנים במכבי, ולא יהיה לו זמן לעסוק בזה לפחות עד אמצע ספטמבר. עובדה זו יכולה ליצור לחץ על בלאט במקרה שמכבי תפתח את הופעותיה האירופאיות בצורה צולעת, ולקצץ לו את מכסת ימי החסד שיקבל מהיציעים. כישלון עם רוסיה, יעמעם את ההילה של בלאט גם במוסקבה. מה לעשות, תדמית היא חלק מהמשחק, ולאוהדים ביציע – לא ממש אנשים שסובלים בשקט הפסדים – דבר קשור בדבר.

"הפוטנציאל של הנבחרת הזאת יכול להביא אותה לטופ 6 בטורניר, אם יהיה לנו מזל אולי אפילו יותר רחוק", מסכם ירמין וקובע קביעה שבהחלט מוסיפה ללחץ על בלאט, כי פוטנציאל יש לממש, ומימושו באחריות המאמן. האם בלאט אכן מסוגל לרקוד בהצלחה בשתי חתונות, זו הרוסית וזו המכבית? תשובה שלילית נוכל לקבל כבר ב-2 בספטמבר אחרי המשחק ביוון. כל יום מעבר לכך יוכיח לרוסים כי כפי שהבטיח, מינויו למאמן מכבי לא פוגע בתפקודו. אוהדי מכבי יצטרכו לחכות לתשובה בעניין קצת יותר זמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully