וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשך יבוא?

12.8.2009 / 16:05

שימור הסגל הקיים, הרכש החכם והשיווק המבריק הפכו הקיץ את מכבי חיפה סופית לקבוצה השנייה למכבי ת"א

אוהדי מכבי חיפה בכדורסל מדליקים רימון עשן. ברני ארדוב
הולכים על הדאבל, בכדורגל ובכדורסל? אוהדי מכבי חיפה/ברני ארדוב

ליל חמישי האחרון היה אחד הלילות החשובים בבניית הסגל של מכבי חיפה. לפני אותו לילה סגל הקבוצה מנה ארבעה שחקנים בלבד; אחריו, הוא הוכפל. הקבוצה של אבי אשכנזי הפכה בין רגע מקבוצה שלא ידוע איך תיראה, לכזו שברור לגמרי לה וגם לנו למה היא הפכה: למועמדת ודאית לפיינל פור. באותו ערב ניהלו בארץ אשכנזי ונציג חיפה במנהלת הליגה, עו"ד טל אבריאל, שיחות טרנס אטלנטיות עם הבעלים ג'ף רוזן וסגנו ג'ו אלמודובר, ועם סוכנים בכל קצוות הגלובוס. התוצאה: סיכום עם עידו קוז'יקרו ועמית בן דוד, וסגירת תנאיהם של ג'רמי טיילר וג'סי פלוט-רוסה.

אמנם המציאות בה נמצאת מכבי חיפה אינה שקולה למציאות הקשה של הפועל חולון ועירוני נהריה – הבעיות שלה, כביכול, הן לא הבעיות שלהן – וייתכן גם כי חיפה יכלה להרשות לעצמה עונה של "בזבזנות כלכלית", אך כשמסתכלים קצת יותר לעומק מגלים דווקא שתקציב הקבוצה קוצץ, כמעט כמו בכל קבוצות הספורט בארץ - מ-2.5 מיליון דולר ל-2 מיליון. אמנם השמות שמגיעים לחיפה לאו דווקא פחות נוצצים מאלה שהגיעו בקיץ שעבר, אך המחשבה הכלכלית, בשילוב האינטרס המקצועי, גורמים לחיפה לבצע מהלכים מפתיעים. ואם מחפשים דוגמא ראויה, אפשר למצוא אותה דווקא בשחקן שלא נשאר, ודרכו להבין את ההתנהלות הנכונה עם השאר: כל הזרים שחתומים עד כה בקבוצה מרוויחים פחות ממה שהיה עולה לקבוצה להשאיר את דורון פרקינס לעונה נוספת.

שחקן מכבי חיפה דורון פרקינס. יותם רונן
דרכו אפשר להבין את החשיבה הנכונה. דורון פרקינס/יותם רונן

כולם בשביל כולם

"אנחנו מעוניינים לשלוט בתקציב שלנו", אומר בגאווה ג'ף רוזן בשיחה עם וואלה! ספורט השבוע מארצות הברית. "כל הקבוצות בישראל, למעט מכבי תל אביב אני מניח, נמצאות תחת קיצוץ נרחב בתקציב, מה שלא קרה בשנים הקודמות, בעיקר בשל המצב הכלכלי העולמי. גם אנחנו התאמנו את התקציב שלנו". עד כמה חיפה מתאימה את התקציב שלה אפשר להבין מדבריו של עו"ד אבריאל, שעובד בשיתוף פעולה עם מנהל הקבוצה אבי סיגלר, ושבשליטה שלו בתקציב הקבוצה זכה בכינוי "שמעון מזרחי של חיפה". עם או בלי הטייטל המחייב, גם לאבריאל ברור שבריאות מקצועית מתחילה מבריאות כלכלית. "ג'ף והסגן שלו מאוד מקפידים על התנהלות כספית זהירה ומבוקרת. אני, כאיש הכספים הפנימי של המועדון, מעביר דוח כספי כמעט שבועי אליהם והם רואים כל הוצאה פשוטה - עד לרמת הקבלה של הדלק. זה גורם לנו להיות מאוד זהירים וחסכניים, ואנחנו גאים בזה".

בתוך כל הזהירות והחסכנות הכלכלית הזאת הצליחה חיפה לעשות רכש נאה, עונה שנייה ברציפות. כל השחקנים הישראלים שנשארו בקבוצה קיצצו בגובה החוזים שלהם – תהליך שהוא לא שכיח וגם לא פשוט במיוחד. "היה לנו מאוד חשוב לשמור על ההמשכיות", מסביר מאמן הקבוצה, אבי אשכנזי. "הצוות הזה, יחד עם הבעלים, הביא את ההצלחות של העונה שעברה. שחקנים הבינו את המצב בשוק, וצריך להתכווץ קצת כדי לנסות לשחזר את העונה הזאת", אומר אשכנזי ומתאר מצב שרוב קבוצות הליגה בוודאי מייחלות לו על בסיס עונתי: שחקנים שמבינים שטובתם האישית הולכת יד ביד עם זו הקבוצתית.

אך לא הכל ניהול דקדקני וחסכני בחיפה. המועדון ידע גם לשלוח את היד אל הכיס במקומות בהם היה צריך לעשות כך. את דבון ג'פרסון, אחד הזרים הטובים בליגת העל בעונה שעברה,ידעו בחיפה שיוכלו להשאיר רק דרך שדרוג שכר משמעותי, וזה בדיוק מה שהם עשו. בקבוצה אף הסכימו להציע למורן רוט סכום נאה, אלא שהשחקן התמהמה בהחלטתו, וכפי שבחיפה מגדירים זאת - "הרגשנו שזה היה יקר לנו ממה שתכננו להוציא, אבל נתנו לו את המילה שלנו, וביחד הבהרנו שלו שאם הוא לא יקבל את ההצעה במועד הדרוש, נמשוך אותה". בחיפה הצהירו, ומשכו. רוט הלך לעירוני אשקלון במקום.

דבון ג'פרסון שחקן מכבי חיפה. יותם רונן
יש כאלה ששווה להשקיע בשבילם. ג'פרסון/יותם רונן

מחוץ לקופסה

תחום נוסף בו מנסה חיפה להתמקצע הוא התחום השיווקי. למועדון יש מנהלת שיווק בארץ (יאנה אהרונוב) ומנהל שיווק בארצות הברית (אנדרו ווילסון), וההוכחה לעבודה הטובה שהם עושים ניתן למצוא בסיקור התקשורתי הרחב שקיבל המחנה שערכה הקבוצה בארצות הברית בחודש שעבר. "כבר היום יודעים בארה"ב מי זאת מכבי חיפה. היה לנו סיקור נרחב של האימונים והחתמנו שחקן ממיאמי שהשתתף במחנה (בריאן אוסבורי, א.ש), ובאופן כללי אנחנו עובדים בתוך הקהילה. אנחנו רוצים שאנשים יכירו את השחקן הישראלי והאמריקאי דרך תוכנית הריאליטי שנפיק".

"תוכנית הריאליטי" היא בסך הכל צעד שיווקי נוסף של ג'ף רוזן, צעד שגם הוא – כמו הרבה שנעשו לפניו, ונדמה כאילו יעשו אחריו – בבסיסו חשיבה מחוץ לקופסה. התכנית, שתעקוב אחר שחקנים אמריקאים בארץ הקודש, תיקרא "בתוך הכדורסל הישראלי". עם או בלי להתכוון לכך, רוזן מקדם את לא רק את הקבוצה שלו, כי אם גם את הכדורסל הישראלי כולו. ואם המיזם המעט שונה הזה לא הספיק, הרי שהחיבור של חיפה עם קרית טבעון מהליגה הלאומית יכול לשמש כראייה נוספת לחשיבה הרחבה של ראשי סגנית האלופה. מאז ימי מכבי דרום העליזים לא זכורה "קבוצת בת" בכדורסל הישראלי, ובין אם הניסוי הזה של חיפה יצליח או לא, חייבים להעריך את ראשיה על שמנסים דברים חדשים. בכדורסל הישראלי, גם זה נדיר.

ואם בשיווק אגרסיבי וחשיבה מחוץ לקופסה עסקינן, הרי שאי אפשר שלא להזכיר את ג'רמי טיילר, כוכב התיכונים שסיכם במועדון וצפוי להעלות את העניין בקבוצה. אז אחרי עונה בה על פניה היתה חיפה קודם כל פן מקצועי ורק אחר פן שיווקי, אי אפשר שלא לתהות מה יותר חשוב בעיני סגנית האלופה. "הדברים לא סותרים, והם כרוכים זה תחת זה; מקצועית, אנחנו בונים את הקבוצה הכי טוב שאפשר", אומר אבי אשכנזי, וממהר לזרוק למשוואה את טיילר, שחקן שמביא איתו סימני שאלה מקצועיים ושיווקיים שבקלות יכולים להפוך לסימני קריאה. "אם שחקן כזה רוצה לבוא לחיפה - שחקן עם שם גדול בארצות הברית ועם פוטנציאל אדיר - אין סיבה שלא ניקח אותו, וננסה לתרום להתפתחות שלו. זה לא סותר את המחויבות שלנו להצלחות, ואני מקווה שטיילר יביא הצלחות, למרות הגיל שלו". וכשאשכנזי אומר הצלחות, הוא מדבר מקצועית בלבד.

ג'רמי טיילר כדורסלן אמריקאי. Denis Poroy, AP
סימני השאלה לא מפסיקים לעוף, אבל מבחינה שיווקית הוא פוטנציאל אדיר. ג'רמי טיילר/AP, Denis Poroy

כאן כדי להישאר

מסביב חיפה נמצאת תמיד עננת ג'ף רוזן; האיש שמצטייר כסוג של גיבור בספורט הישראלי ממשיך לתמוך בקבוצה גם בימים בהם לא מעט בעלים דומיננטיים (ארקדי גאידמק, דניאל יאמר ואלכס שניידר, אם לציין שלושה) עוזבים את קבוצותיהם. רוזן, כך זה נראה כרגע, כאן כדי להישאר. המודל שלו - צמצום עלויות, ולאו דווקא רווחים מהספורט, כפי שכמה אנשי עסקים אחרים ניסו להפיק - הובהר כבר מהיום הראשון להגעתו לקבוצה. "כשג'ף רוזן הגיע לקנות את מכבי חיפה כולם אמרו לו שבישראל לא בכלל מרוויחים בספורט, גם לא בכדורסל, ואם הוא חושב שהוא בא להרוויח הוא טועה", נזכר עו"ד אבריאל. "נכון שהפסדנו כסף, ולא מעט כסף - וגם השנה לא נצא מורווחים - אבל אפשר לראות בהתנהלות של ג'ף שהרצון הוא להפסיד כמה שפחות, ובשלב הבא גם להרוויח".

כרגע, אם כן, הפרויקט של ג'ף רוזן בחיפה מצליח, בין אם בפן המקצועי או השיווקי. זה לא צריך להפתיע אנשים רבים, שכן רוזן עצמו – כמו אשכנזי, לפני מספר פסקאות – מבהיר כי השניים קשורים אחד בשני. הניהול הבריא הזה, בצוותא עם מספר החתמות מקצועיות מצוינות והמשכיות ראויה, מעמידים כעת את חיפה כקבוצה מספר שתים בכדורסל הישראלי. השאלה הנדרשת היא מה יקרה אם מקצועית, העונה של חיפה לא תהיה טובה כמו זו האחרונה. "תמיד עוברים בראש תסריטים לא טובים. גם בשנה שעברה הפסדנו שלושה משחקים וקטלו אותנו מכל כיוון, וראוי לציין שהיה שקט", מבהיר עו"ד אבריאל. "לא היו דיבורים על מאמן שהכסא שלו מתנדנד או דברים כאלה. ג'ף רוזן שלח לי אי מייל ואמר 'טל, תרגיע את כולם, אנחנו לא עושים שינויים. נעשה הכל כדי לתקן'. הוא שלח לנו שני שחקנים (דיקסון וגאדסון) והמצב התייצב. גם השנה יהיה לנו משבר; אין קבוצה בלי משבר. אלא שאם ההתנהלות הזאת תחזור, נתגבר על הכל".

אבי אשכנזי מאמן מכבי חיפה עם הבעלים ג'ף רוזן. רותם דרוב
האימון הוא לא הדבר היחיד, שיתוף פעולה טוב עם הבעלים הוא ערובה להצלחה. אשכנזי עם רוזן/רותם דרוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully