וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה של המדינה

17.6.2009 / 11:45

הפוטש של פדרמן ורקנאטי, האיומים של כץ הנואש, פניית הפרסה של מזרחי, האחוז הנעלם של פנאן, תוכנית האב של היורשים העתידיים, והחששות ש"אוטוטו הקבוצה נגמרת"

חדר הישיבות במשרדו של עו"ד שמעון מזרחי ידע הרבה פגישות גורליות ועסקאות משמעותיות והחלטות דרמטיות, אולם אין ספק כי הישיבה שיארח היום (רביעי) אחר הצהריים עומדת בשורה אחת עם החשובות שבהן. הנהלת מכבי תל אביב – הכוללת את מזרחי, דיוויד פדרמן, אודי ושי רקנאטי, רענן כץ ונציגו צביקה קציר – תתכנס לפגישה שבסיומה, לקראת השעה 19:00, אולי תיראה שדרת הניהול הבכירה של המועדון אחרת לגמרי.

דבר אחד בטוח: פדרמן ומשפחת רקנאטי ידרשו מכץ באופן רשמי, לראשונה מאז הצטרף למועדון לפני כשש שנים, למכור את אחזקותיו (33.3 אחוז מכלל המניות). מבחינה חוקית הם אינם יכולים לחייב אותו לעשות כן, אבל השלושה, החולשים יחד על 51 אחוז מכלל המניות, מתכוונים לעשות הכל כדי שזה יקרה. דבר נוסף יקרה בוודאות: כץ יסרב לבקשתם. ואז תחל החגיגה האמיתית.

כל אחד וכעסיו שלו

כל הצדדים מגיעים לפגישה הזו מלאי כעס. פדרמן ושי רקנאטי זועמים על ההתבטאויות של כץ בכלי התקשורת השונים, ויטענו בישיבה כי הוא אינו יודע לעבוד עם שותפים. כץ יציין כי לאורך תקופה ארוכה הוא חש ממודר, וכי שותפיו מסתירים ממנו מידע באופן שיטתי.

בקיץ שעבר, יאמר להם, התקבלו החלטות משמעותיות, לרבות החתמות של שחקנים שונים על חוזי עתק, ללא אישורו המפורש, או לחילופין יספר כי אישר הקצאת סכומי כסף מסוימים לצורך החתמות שחקנים, ורק בדיעבד התברר לו כי הקבוצה התחייבה כלפי מי מהם לסכומים גדולים בהרבה. רודני ווייט, שהוחתם אשתקד על חוזה המוערך בכ-1.2 מיליון דולר ברוטו, הוא דוגמא מובהקת לכך. "בזבוז כספים לא מקצועי", מכנה זאת כץ. פדרמן ורקנאטי ישיבו כי כל הסכומים תואמו עימו מראש.

ההשתלטות של פדרמן

זו תהיה מלחמת עולמות של ממש. מכיוון שכך, כל הצדדים נערכו באופן יסודי לפגישה. קדם לה מכתב ארוך, כולל נספחים שונים, שנשלח אל כץ לפני מספר שבועות. במכתב, עליו חתמו כל יתר בעלי המניות במכבי תל אביב – לרבות שמעון מזרחי, פדרמן, רקנאטי, וגם אבי רייך (בעלי "פדקס ישראל") ודיוויד סולומון (שרכש לפני מספר חודשים את מניותיו של מוני פנאן) – גוללו טענותיהם של יתר השותפים כלפי כץ, ובו נכתב מפורשות כי הם אינם מעוניינים עוד להמשיך כשותפיו.

המכתב הזה לא היה מפתיע את כץ, אלמלא נפקד שמו של מזרחי מרשימת המוענים.

לפני כשנתיים החל פדרמן, בסיועו של כץ, לפעול כנגד מזרחי ופנאן. מטרתם העיקרית של השניים הייתה להזיז את מקורבי היו"ר והמנהל מעמדות הכוח השולטות על המערכת. בשנה שעברה אפשרה הברית האסטרטגית הזו הוצאתם לפועל של שורת מינויים ארוכה בצמרת המועדון, בראשם מינויו של אלי דריקס למנכ"ל (במקומו של אמי אשל; אל התפקיד הגיע דריקס מעמדת מנהל השיווק של המועדון, בו זכה על חשבונה של לירון פנאן) ושל דורון לב לחשב הכללי של החברה (במקומו של ציון נתן). בסופו של דבר נטש גם פנאן ובמקומו מונה, במהלך בזק, גור שלף.

רק אז הבין כץ את גודל הטעות. אם בעבר התלונן כץ על כך שפנאן ואנשיו שולטים במועדון, הרי שלפתע התהפכו היוצרות והיה זה פדרמן שכבש, באופן ערמומי למדי, את כל עמדות המפתח. דריקס, לדוגמה, ספג בחודשים האחרונים ביקורות קשות על קרבתו הרבה מדי לפדרמן. בקשות רבות שקיבל דריקס, מעידים במכבי, נענו מצידו במשפט קבוע: "אצטרך לשאול את דיוויד". התחושה הייתה שהמנכ"ל מעניק דין וחשבון בעיקר לסנדקו. דריקס אמור לשמש מנכ"ל מכבי תל אביב, הטיחו בו גורמים, אבל נראה כאילו מונה למנכ"ל מכבי פדרמן.

כאשר הכתה בכץ ההכרה הזו, לאחר עזיבתו של פנאן, נרשמה התקרבות גדולה בינו ובין שמעון מזרחי. פדרמן, מנגד, חבר לאודי ושי רקנאטי, שהחזיקו אז בכ-16.7 אחוז מכלל המניות. ייתכן שעשה זאת מתוך אינטרס מתמטי.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

האינטרס של מזרחי

האינטרס של מזרחי בחבירה לכץ היה ברור: עם עזיבתו של פנאן נותר היו"ר בודד במערכה, לצידם של פדרמן וכץ. ביוני שעבר, שבועות לפני שהודיע רשמית על פרישתו מהקבוצה, פנה פנאן אל מזרחי והציע לו לעזוב ביחד איתו. "הם (פדרמן וכץ, א.ג.) יעשו לך את מה שעשו לי. גם אתה תמצא את עצמך בחוץ", הזהיר אותו המנהל בדימוס. מזרחי החליט להישאר, אולם ברית אסטרטגית חדשה הייתה נחוצה לו. מעין תעודת ביטוח להמשך כהונתו, אם תרצו.

וכץ העניק למזרחי יד חופשית. "אתמוך בכל בקשה או הצעה שתעלה", הבטיח לו. אך בשלב מסוים מזרחי שינה מסלול וחבר דווקא לפדרמן ורקנאטי. יש הטוענים כי קיים הסכם עמום בינו ובין פדרמן, בקריצת עין, לפיו בתמורה לתמיכה בפוטש כנגד כץ, יבטיח פדרמן כי מזרחי יעמוד בראשות המועדון כל עוד יחפוץ בכך. אחרים טוענים כי "שמעון הבין שהוא צריך לצוף. כאן בבית יש צד שמחזיק ב-51 אחוז, ובמיאמי אדם שמחזיק ב-33 אחוז. הוא עשה חשבון, וכנראה שהעדיף ללכת עם מה שיש כאן".

הצעד הזה אינו מפתיע. כמעט כל גורם בכיר שעבד במכבי בשלושים השנים האחרונות עזב בכעס והיה שרוי עם מזרחי בנתק: החל מרלף קליין עליו השלום, דרך שמלוק מחרובסקי ייבדל לחיים ארוכים, ועד פנאן. האחרון שומר בבטן הרבה דברים על מי שהיה לו כאח. עיקר עלבונו הוא על פרשת דילול המניות המסתורית.

האחוז הנעלם של פנאן

כאשר הופרטה מכבי בשנת 2000 רכשו פנאן ומזרחי כ-5.5 אחוז מכלל המניות כל אחד. מזרחי עדיין מחזיק בהן. לפני מספר חודשים, כשביקש פנאן למכור את אחזקותיו, הוא גילה להפתעתו כי אחוז שלם נעלם.

כיצד? בחודשיו האחרונים במועדון לא השתתף פנאן בכיסוי הגירעון הכספי, כנדרש מצד כל הבעלים, על פי חלקם היחסי בבעלות. פנאן אמור היה להזרים כמאה אלף דולרים לקופה, ולא עשה זאת. לבקשת פדרמן, מי ששילמה את חלקו הייתה משפחת רקנאטי. פנאן טען כי בעבר הובטח לו שבכל מקרה, מניותיו לא ידוללו. אך רגע לפני שביצע את העסקה עם איש העסקים דיוויד סולומון, התברר כי סולומון רוכש כ-4.5 אחוז בלבד מכלל המניות. כאשר ניסה פנאן לברר להיכן נעלם האחוז הנוסף, התחוור לו כי הוא עבר לרשות משפחת רקנאטי, כיוון שאותם מאה אלף דולר, ששילמו אז בשמו אודי ושי רקנאטי, לא הוחזרו להם.

פנאן יצא מכליו. גם משום שלטענתו, ההסכם שהושג עימו בעל פה, לפיו מניותיו לא ידוללו בכל מקרה, לא כובד; גם מפני שמזרחי, חברו הקרוב, לא טרפד את המהלך; וגם משום שהדילול שיקף למועדון שווי של כ-12 מיליון דולר בלבד, הרבה פחות משוויו האמיתי, המוערך על פי גורמים שונים בכ-20 עד 24 מיליון דולר. במקרה הזה, אמור היה רק חצי אחוז לעבור לרשות משפחת רקנאטי. בפועל, קיבל פנאן מאות אלפי דולרים עבור חלקו, ומשפחת רקנאטי הגדילה את אחזקותיה לכדי 17.6 אחוז. כפי שיובהר בהמשך, היה זה צעד בעל משמעות אקוטית.

לא יודעים לעבוד בשותפות

פדרמן, ככל הנראה, יגיע עם חומר רב לפגישה הקרובה. ייתכן שיופיע עם הראיונות האחרונים שהעניק כץ לכלי התקשורת השונים, בהם לא היסס לתקוף את שי רקנאטי. כץ עשה זאת משום שהוא סבור כי רקנאטי, מבעלי ערוץ הספורט, עומד מאחורי מספר פרסומים לא מחמיאים בעניינו בערוץ, ובראשם המקרה בו צוטט אומר כי "אימון הכושר של עירוני אשקלון הוא בריחה מקסאמים". כץ מתעקש כי הדברים נאמרו אוף דה רקורד, כהלצה, ובכל זאת צוטטו. כץ משוכנע כי מדובר בקונספירציה שמטרתה להביך אותו, ולהסית את דעת הקהל כנגדו. פדרמן ורקנאטי דוחים את הטענות הללו בבוז.

כשפדרמן יאמר היום לכץ כי הוא אינו יודע לעבוד בשותפות, ישיב כץ כי ההיסטוריה מוכיחה שגם פדרמן עצמו מתקשה להתנהל עם שותפים. הוא יזכיר לו, בין השאר, את הריב הגדול שפרץ בזמנו עם משפחת שטראוס, שותפתו לשעבר ב"עלית". השאלה היא מה תהיה תגובתו של פדרמן.

הבנה היסטורית שתהפוך להיסטוריה

מה יקרה כאשר כץ יסרב למכור את חלקו? אפשרות אחת היא שתוגש בפניו הצעה כספית גבוהה יותר מצידם של פדרמן ורקנאטי; אפשרות אחרת היא הצעה נגדית של כץ לרכוש את חלקם של יתר השותפים. ייתכן שהסיפור אף יגיע לבית המשפט, או שיוכרע בעסקת "במבי" (Buy me buy you).

אולם בטווח הקצר, מעריכים גורמים במערכת, במידה שכץ יעמוד בסירובו לעזוב את השותפות, יעשו נגדו יתר הבעלים יד אחת ויכפו עליו החלטות, על בסיס אחוזי השליטה במועדון. עד היום התקבלה כל החלטה במכבי פה-אחד. כן, היו ויכוחים עזים לאורך הדרך, אך מעולם לא קרה שהחלטות נכפו בכוח על צד מסוים. למען אחדות המועדון, תמיד הצביעה ההנהלה יחד. זה צפוי להשתנות.

פדרמן ורקנאטי, כאמור, מחזיקים ב-51 אחוז מכלל המניות. אם אכן יתר השותפים (מזרחי, סולומון, אבי רייך) יצטרפו אליהם, הרי שהגוש הזה יחזיק ב-66.7 אחוז מהבעלות על המועדון. "אם רענן לא יבין שיתר הבעלים מאוחדים בעניין הזה ויסרב למכור", אמר לאחרונה גורם במכבי, "נצטרך לעבוד כמו בחברה. ובחברה, כמו בכל חברה, הרוב קובע". למהלך הזה כבר ערוך כץ מבחינה משפטית.

מי שעשוי להפוך היום לגורם שובר שוויון הוא מזרחי. לפני מספר ימים, לראשונה מאז שוגר אותו מכתב אל כץ, שוחחו הביזנסמן הישראלי-אמריקאי ומזרחי בטלפון. איך יכולת לחתום על המכתב ולעשות לי דבר כזה, התקומם כץ הפגוע. מזרחי סיפר כי ראשו טרוד בכלל בסוגיית זכויות שידור משחקי הקבוצה בעונה הבאה ובחוק המיסוי החדש, והבטיח לכץ שיחזור אליו. כץ עדיין ממתין לטלפון. לכן, ההערכה היא שגם הערב יעמוד מזרחי לצידם של פדרמן ורקנאטי, ויעזור לדחוק את כץ לפינה.

מה יקרה אם התזרים יוקפא?

צריך להבין: בהנחה שמכבי תעבור להתנהל על פי דעת רוב בעלי המניות – דהיינו הפיכת כץ לגורם לא רלוונטי – עשויות משמעויות המהלך להתברר כהרסניות. במקרה הזה, כץ עשוי לבחור באופציית יום הדין: הקפאת תזרים המזומנים מכיסו אל קופת המועדון. את העונה החולפת, כידוע, סיימה מכבי בגירעון עצום; כל הבעלים, על פי חלקם היחסי, התבקשו לכסות את הבור התקציבי.

אם כץ יבודד, הוא עשוי לדרוש בתגובה מיתר חבריו לגבש תקציב שיבוסס אך ורק על פי כמות ההכנסות, ויסרב לכסות חריגות נוספות. זאת אומרת, כל חריגה כספית, ולו הקטנה ביותר – צעד לו נדרש אישורם של כל הבעלים, שהרי הוא ממומן מכיסם – לא תתאפשר עוד. מכבי תצטרך להתבסס על תקציב נמוך משמעותי ואם לא תותיר מראש עתודות כספיות, לא תוכל לחרוג ממנו. "ומהרגע הזה", אומר גורם לשעבר במועדון, "מכבי נגמרת".

תוכנית האב של היורשים

מה עומד מאחורי הצעד של פדרמן ומשפחת רקנאטי? כץ אולי מפטפט לעיתים, אולם הוא בכל זאת נחשב לאיש עסקים אמין, ולראשון ששולף את פנקס הצ'קים כאשר הקבוצה מצויה במחסור. אם פדרמן ורקנאטי יבקשו לרכוש בעצמם את מניותיו של כץ ויגיעו יחדיו לכ-84.3 אחוז, כל חריגה תקציבית עתידית תיפול בעיקר על כתפם. מדוע שייקחו על עצמם מעמסה כספית שכזו, ודאי שבימים קשים אלו?

סברה אחת היא שכבר נמצא איש עסקים כלשהו מטעמם (בתיאום עם מזרחי), שהביע הסכמה לרכוש את חלקו של כץ, ויעזור לשאת בנטל. סברה אחרת היא שמדובר בחלק מתוכנית האב של פדרמן ואודי רקנאטי, אביו של שי; בכירים בקבוצה בעבר ובהווה משוכנעים כי השניים מעוניינים לסלק את כץ למען להגשמת חזונם האישי, לפיו את המועדון יובילו בעתיד עדי ודני פדרמן – בניו של דיוויד, שכבר כעת מתייצבים לחלק מישיבות ההנהלה – לצידו של שי רקנאטי, בנו של אודי, שנחשב כיום למעורב במיוחד בתפעולה של המערכת.

מה יהיה? מי יודע

ככלות הכל, הנהלת מכבי כבר הוכיחה בעבר כי הדינמיקה בין בעלי המניות אינה ניתנת לחיזוי. הישיבה הקרובה יכולה להסתיים בנטישה של אחד הבעלים, או אפילו בהודנא מפתיעה. בכל מקרה, מהפגישה הזו לא תצא הנהלת מכבי תל אביב כפי שנכנסה אליה. בהתחשב באנדרלמוסיה הכללית השוררת בה כעת, זו לא בהכרח בשורה רעה.

ohadgreenwald@walla.co.il

תגובת עו"ד שמעון מזרחי

"גם מוני פנאן וגם עו"ד שמעון מזרחי שילמו טבין ותקילין כל אחד עבור 5.5 אחוזים מהאחזקות, ולא ביקשו כל יתרון חרף שירותם בהתנדבות במהלך שנים רבות במועדון. מזרחי אף נשא בהתאם לחלקו באחזקות בכל הגרעונות שהתגלעו במהלך השנים. שמעון מזרחי מבקש להבהיר שאינו חרד למעמדו במועדון וכל הנכתב בהקשר זה הינו הבל הבלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully