וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתפקיד השפן: הקוסם

8.6.2009 / 18:04

אלמלא מלחמת לבנון השנייה הוא אולי היה נוחת בהפועל ירושלים, אבל אמא הטילה וטו ושלחה אותו לשנות נדודים ברחבי היבשת. כעת זוכה אנדרו ווישנייבסקי, מי שכונה בצעירותו "הקוסם", בהזדמנות הגדולה של חייו. האם אחרי שורה של רכזים כושלים, מצא פיני גרשון את האיש הנכון?

"אתם בטח שואלים אנדרו ווישניי-מי?”, כתב אד ווילנד מאתר "הופסאנאליסט" לפני דראפט 2004, אבל לא חשש לדרג את הגארד הניו יורקי בעל האזרחות הפולנית של מכללת סנטנארי במקום הרביעי מבין הפוינט גארדים הטובים ביותר שיועמדו לבחירה במדיסון סקוור גארדן.

דראפט 2004 היה דהוי במקצת, יחסית לזה הנוצץ של 2003 עם לברון ג'יימס וכרמלו אנטוני, אבל עמוס שחקנים מוכשרים בכל העמדות, צעירים ברוכי יכולות, כאלה שהזדרזו לדלג על שנות קולג' ארוכות כדי להגיע לדבר האמיתי. דוויט הווארד, בן גורדון, דווין האריס, ג'וש צ'ילדרס, לואל דנג, אנדרה איגודלה, ג'וש סמית', ג'יי. אר סמית', ג'אמיר נלסון וקווין מרטין היו חלק מהשמות. "רק בעוד כמה שנים נדע מי זכה ומי הפסיד בדראפט הזה", כתב אז כריס מונטר באתר הרשמי של הליגה הטובה בעולם, "והמשמעות היא שהקבוצות מגרילות בעיקר פוטנציאל".

מלבד הווארד, שהפך לכוכב על, שאר שחקני אותו דראפט היו לשחקנים מובילים בקבוצותיהם, אך לא כאלה שמאיימים לתפוס מקום בהיכל התהילה. "אף אחד לא סופר את אנדרו ווישנייבסקי וכנראה שהוא יצטרך להגיע ל-NBA דרך אירופה", התנבא ווילנד. "למרות זאת, אני חושב שהוא מסוגל לשחק ב-NBA ואני מקווה שהוא יקבל הזדמנות להוכיח זאת".

בסופו של דבר החליט ווישנייבסקי שלא להירשם לדראפט 2004, ולנסות לקבל חוזה ב-NBA דרך מבחנים בסקרמנטו קינגס. למרות שהציג מספרים מרשימים בקריירת הקולג' בסנטנארי ג'נטס, הוא לא הצליח להבטיח לעצמו מקום בסגל הסופי של הקינגס, ונופה. את הפוטנציאל מימש באירופה, ובראיון לרדיו 102FM אמר כי לחץ לא מטריד אותו. “גדלתי בניו יורק", סיפר, “אני רגיל ללחץ". ווישנייבסקי ביקר ביד אליהו כששיחק בארץ עם ציבונה, אבל רק ימיו במכבי תל אביב יגידו האם באמת מדובר בשחקן הנכון בזמן הנכון לשני הצדדים, או שמא רק בעוד זר שהציץ ונפגע.

הדינמו של ספרטק

ווישנייבסקי כמעט והגיע ארצה לפני שלוש שנים, למדים בצבע אחר לגמרי. דן שמיר ניסה להביא אותו להפועל ירושלים, אולם מלחמת לבנון השנייה, שטרפדה באותו קיץ מספר העברות משמעותיות, השאירה גם את ווישנייבסקי בחו"ל, הרחק מטווח הקטיושות. "אנדרו לא ממש רצה לבוא, והוא והסוכן שלו ביקשו שאדבר עם אמא שלו", מגלה שמיר, "אבל היא הטילה כנראה וטו על העניין. לא הצלחנו לשכנע אותו, והוא חתם בציבונה".

אלא שכשהמצב במזרח התיכון רגוע, נכון לשעה זו, וכשקבוצה בעלת שם כמו מכבי מציעה חוזה, סירוב לא בא בחשבון. הבאתו של ווישנייבסקי לקבוצה היא חלק מהמהפכה בסגל שמחולל פיני גרשון. אם בשנתיים האחרונות מכבי בנתה את הקו האחורי שלה על גבם של גארדים אתלטים בעלי יכולות אישיות גבוהות כמו וויל ביינום וקרלוס ארויו, וישנייבסקי אמור להיות ההפך הגמור.

“אנדרו מאוד מהיר עם הכדור, ויודע לקחת החלטות טובות בהתקפה. הוא שחקן חכם ומנוסה”, מעיד אלכס קראבניאן, הג'נרל מנג'ר של ספרטק סנט פטרסבורג. חברו של וישנייבסקי וכוכב הקבוצה בעונה החולפת, הפורוורד איגור משראקו, טוען שעדיף למכבי לנצל את יכולותיו של הזר החדש בעיקר כפוינט גארד. "הוא יודע למסור את הכדור בזמן הנכון לשחקן הנכון, ולי, כקלע של הקבוצה, זה מאוד עזר העונה. אנדרו יודע לזהות את האיש החם ולמצוא אותו. עדיף למכבי לנצל אותו כרכז ופחות כקלע, למרות שיש לו יד טובה. יש לו כושר גופני מעולה, והכי חשוב - הוא גם לא מתעייף מנטלית, כלומר אין אצלו עליות וירידות במשחק, לא של כושר ולא של קבלת החלטות".

בקולג' זכה ווישנייבסקי לכינוי "The Wiz", "הקוסם" - גם בשל יכולותיו, וגם כפרפראזה על שמו. מבט קצר על הרזומה האירופי שלו מראה כי מדובר בשחקן יציב, גם מבחינה סטטיסטית. התחנה האירופית הראשונה שלו היתה טלקום בון הגרמנית, בה שיחק 32 משחקים (36:48 דקות למשחק), קלע 20.6 נקודות ומסר 4.2 אסיסטים.

לאחר מכן עצר לרגע באודינה האיטלקית, וממנה עבר לציבונה זגרב (7 משחקי יורוליג, 11.9 נקודות ו-2.3 חטיפות למשחק). את הקפיצה הגדולה, זו שבגינה זכה בחוזה במכבי, הוא עשה ברוסיה: ב-2007/08 שיחק ווישנייבסקי 23 משחקי ליגה באוראל גרייט (15.7 נקודות, 4.6 אסיסטים) ובעונה החולפת כיכב במדי ספרטק סנט פטרסבורג, כשב-26 משחקי ליגה קלע 14.4 נקודות ומסר 4.2 אסיסטים (רביעי בליגה הרוסית). ברבע גמר הפלייאוף, אגב, הדיחה ספרטק של וישנייבסקי את דינמו מוסקבה של דיוויד בלאט ודן שמיר.

"אפשר לראות לאורך הקריירה שלו שהוא מצליח ומתקדם משנה לשנה, גם מבחינה כספית וגם מבחינת הקבוצות שבהן שיחק”, מוסיף שמיר על הדברים. "השנה הוא היה שחקן מאוד משמעותי בסגל של סנט פטרסבורג. צריך לזכור שבליגה הרוסית יש שני זרים, ויש בה קבוצות שמבחינת סגל ויכולת כספית הן ברמה של יורוליג".

בין ביינום לירטין

אם ביינום וארויו הם האב-טיפוס לגארד עם יכולת אישית שקצת מאבד את עצמו בהתקפה עומדת ומשחק מאורגן, וגוראן ירטין הוא הדוגמה לרכז אירופי מנוסה שלא ממש הצליח לעשות את המעבר לקבוצה גדולה, ווישנייבסקי אמור להיות השילוב המנצח. כמות הנקודות שקלע לאורך הקריירה מעידה שהוא יכול לעשות עוד דברים חוץ מלמסור. “הוא זורק רק ממצבים בהם הוא יודע שזה ייכנס", אומר קראבניאן, ומשראקו מוסיף כי "הוא קולע לא רע מהשלוש. יש לו יכולת אישית גבוהה, חדירה טובה, ניתור מצוין, ויכולת פיזית לחדור ולעשות סל גם אם שניים קופצים עליו. קשה מאוד לחסום אותו, יש לו שהייה באוויר”.

כשארויו נחת ביד אליהו עם חוזה נוצץ ביד, היה ברור שהוא השחקן שיעשה את ההבדל עבור מכבי, אבל כמה משחקי יורוליג הבהירו שהפורטוריקני הוא לא מגדולי השומרים שראו אוהדי מכבי, והוא מתקשה להסתגל לקצב האטי ולהגנות האגרסיביות באירופה. כל עוד מכבי טסה על המגרש, ארויו להטט. כשהמשחק עמד, כך עמדה גם יכולתו. “לדעתי ווישנייבסקי צריך לשפר את המסירה במגרש פתוח, לעתים הוא נוטה לכדרדר יותר מדי”, אומר קראבניאן, ומצביע על ההבדל בין השניים: "אנדרו הוא שחקן קבוצתי, ולכן הרבה מההצלחה שלו תלויה בשחקנים סביבו. אם תהיה הבנה, שני הצדדים ירוויחו".

“אנדרו יגיד לך שהוא היה רוצה להיות יותר אגרסיבי בהגנה”, מוסיף משראקו הערה משלו לגבי יכולותיו של חברו, אבל מסכם כי "הגנה תמיד אפשר לשפר, וזה נכון לגבי כל שחקן. בסך הכל יש לו הגנה טובה. לאנדרו יש ידיים ארוכות וכשזה בא עם חכמת משחק, לא פלא שהוא היה העונה אחד החוטפים המובילים בליגה הרוסית".

מי שמסתגל - שורד

בין אם ווישנייבסקי ישמור או יקלע טוב יותר או פחות מארויו וקודמיו ביינום, וויל סולומון ושרונאס יאסיקביצ'יוס, המבחן הגדול ביותר שמעמידה מכבי תל אביב בפני שחקן זר הוא מבחן ההסתגלות. שאראס, לדוגמה, הפך את תל אביב לביתו, ויחד עם הסגל האדיר שסביבו הוביל את מכבי לפסגות. ביינום, לעומת זאת, התקשה להסתגל לסגנון האירופי ומכבי החתימה את ירטין כדי לסייע לו, והנה עוד דוגמה למישהו שחווה הלם קרב. ביינום, כמו דיאור פישר בעונה החולפת, הסתבך בתקרית פלילית, ולא ממש הוסיף לשמו הטוב של המועדון. ארויו לא היה מחובר לחבריו בחלקים נרחבים של העונה, ויכולותיו האישיות לא באו לידי מיצוי יעיל. ביינום עוד קיבל הזדמנות שנייה ממכבי, אבל כל שאר השמות הרשומים לעיל לא שרדו. ההסתגלות במכבי, כמו בכל קבוצה אחרת, היא חברתית ומקצועית.

"אנדרו נשוי ויש לו שלושה ילדים. הוא לא הולך למועדונים ולא מבלה עד אמצע הלילה. מה שקרה למכבי עם וויל ביינום ודיאור פישר לא יקרה אצלו”, מתייחס קראבניאן לפן החברתי. "הוא מאלה שאם מישהו מנסה להתחיל איתם, הם פשוט קמים והולכים”. גם משראקו בטוח ששמו של ווישנייבסקי לא יתנוסס במדור הפלילים. "כאדם, הוא נהדר. טיפוס חברותי, ואחד שנמצא בקשר טוב עם החברים מהקבוצה, וגם עם שחקנים אחרים. הוא איש שיחה, אדם מעניין, מתחבר בקלות לאנשים. אני אתגעגע אליו כשחקן וכחבר לקבוצה".

מעבר להסתגלות החברתית, ישנה הסתגלות מקצועית שעל ווישנייבסקי לעבור, וכאן נוסף התבלין המיוחד של מכבי – לחץ בלתי פוסק מהרחוב, היציע, התקשורת והנהלת הקבוצה. קראבניאן טוען שווישנייבסקי ידע לצלוח את המבחן הזה. "הוא לא מהשחקנים הקולניים האלה, אבל הוא בעל בית על המגרש, ויודע להוליך קבוצה. הוא עומד יפה בלחץ, לא מפחד ממנו, הוא בא מניו יורק ככה שהוא רגיל למקומות גדולים. הוא מסתגל מהר, וישחק כמו שהמאמן ירצה. אם המאמן יכוון לסגנון קבוצתי יותר, הוא יידע לבצע את זה על המגרש, אם המאמן ידרוש ממנו יותר פעולות אישיות, לא תהיה לו בעיה לבצע גם את זה. לדעתי, הוא בא יותר לידי ביטוי כשחקן קבוצתי".

“הוא בא למועדון גדול, ויודע מה תפקידו”, מוסיף משראקו. "הוא לא מגיע כדי להיות ה-כוכב. הוא בחור עם רגליים על הקרקע, בלי אגו גדול. לצוות המקצועי יהיה מאוד קל לתקשר איתו. הוא מדבר הרבה, אבל לעניין, לא כמו שאראס, שלפעמים מדבר קצת יותר מדי. לא תהיה לו בעיה לעלות מהספסל, והוא שחקן שיכול לעשות כל מה שיבקשו ממנו. אם אני מסתכל על הגארדים שהיו בשנים האחרונות במכבי, אני בטוח שאנדרו יהיה אחד הטובים שבהם. יש לו ניסיון ברוסיה, בציבונה, והוא בא עם הרבה מוטיבציה לשחק שוב ברמה הכי גבוהה של אירופה”.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

המודל של שאראס ופארקר

"המספרים שלו הם יותר של שוטינג גארד מאשר פוינט גארד, למרות שכמות האסיסטים היא לא רעה”, כתב ווילנד וניתח את היתרון והחיסרון של ווישנייבסקי לפי תפיסת הליגה הטובה בעולם, "בגובה 1.91 מ' הוא נמוך מכדי לשחק כשוטינג גארד, אבל יכול לעלות מהספסל בכל קבוצה בליגה בזכות היכולת לשחק בשתי העמדות". דווקא הוורסטיליות הזו יכולה להקנות למכבי של העונה הקרובה את הגיוון שהיה חסר לה. יחד עם צ'אק איידסון ואלן אנדרסון, גרשון בונה קו אחורי שיודע להוליך כדור, למסור ולקלוע, ובעיקר ליצור כאב ראש למאמן היריבה.

"ווישנייבסקי ואיידסון הם שניים שמתאימים למה שפיני מחפש בשחקנים”, אומר שמיר, לשעבר עוזרו של גרשון במכבי. "ווישנייבסקי הוא פוינט גארד שמאיים הרבה על הסל, ואיידסון יכול לשחק בשלוש עמדות. הם שחקנים שנותנים הרבה כלים למכבי. שאראס ופארקר הם שניים שעשו קריירה ועשו הרבה במכבי, והשילוב של ווישנייבסקי ואיידסון הוא מתוך כוונה ליצור משהו דומה". אם זה יצליח לגרשון, אפשר יהיה לצפות לניצוצות ביד אליהו. אם לא, אולי בעוד כמה שנים גם אוהדיה של מכבי ישאלו אנדרו ווישניי-מי?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully