וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מפחד מכלום: אלכס טיוס הפך לשחקן מפתח במכבי תל אביב

דרך ארוכה עבר אלכס טיוס משחקן שאשדוד שוקלת לשחרר ועד להפתעת העונה במכבי תל אביב. לכל אורך הדרך הוא לא פחד להתעמת עם מנהלים, מאמנים והלך עם האמת שלו עד הסוף, רק כדי להראות שהוא יותר טוב ממה שחושבים עליו בהתחלה. סיפורו של השחקן שיכול להיות האקס פקטור בהצלבה

קובי אליהו

בוידאו: משחק ההפסד של מכבי תל אביב לצסק"א ביום חמישי

למאמן נבחרת ישראל החדש ארז אדלשטיין צצו לא מעט בעיות מאז שמונה לתפקיד לפני כחודש. סוגיית עוזר המאמן ומציאת יריבות אימון הן חלק מאותן הבעיות, אך גם בנושא הסגל יש לאדלשטיין כאבי ראש. הבעיה העיקרית היא לא הברך של גל מקל, הכושר הירוד והירידה בדקות המשחק של עומרי כספי, אפילו לא סוגיית גיא פניני, אלא בכלל שאלת אלכס טיוס. המתאזרח של הנבחרת בשנתיים האחרונות, שכזכור נשלח הביתה באמצע אליפות אירופה האחרונה, לא החזיר תשובה האם יתייצב למשחקי המוקדמות או לא, ובנבחרת יודעים שאין לו תחליף ראוי.

הסיטואציה עם טיוס בשנתיים האחרונות התהפכה כמעט ב-180 מעלות. משחקן אלמוני שהגיע במפתיע למכבי אשדוד על תקן מתאזרח עתידי וכמעט שוחרר במהלך העונה, הוא הפך לאחד השחקנים החשובים במכבי תל אביב ובנבחרת ישראל. בדרך הוא גילה אופי שונה, כזה שלא התרגלו אליו בכדורסל הישראלי ובמיוחד במדים הצהובים, של שחקן שדואג לגוף שלו קצת יותר מאשר לקבוצה. אבל הוא גם אחד שבכל פעם שמצפים ממנו למעוד מפתיע מחדש. בסדרת ההצלבה נגד מילאנו החשיבות שלו מכרעת כפי שגם עוזר המאמן של מכבי גיא גודס יודע: "הוא היה משמעותי גם בתחילת העונה, לאורך כל העונה וגם עכשיו".

אלכס טיוס שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
עכשיו גם ארז אדלשטיין מקבל כאב ראש בגלל הסוגיה שלו. טיוס/קובי אליהו
sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

גילוי נאות: מי שהביא את אלכס טיוס לישראל הוא שי האוזמן, אז המנהל המקצועי של מכבי אשדוד, וכיום פרשן הכדורסל של וואלה! ספורט. האוזמן, ביחד עם סוכן השחקנים אבי זילברמן, שמעו על כך שהסנטר של פלורידה החליט, יחד עם אשתו, להתגייר, קפץ על ההזדמנות וצירף אותו בעונה הראשונה כשחקן זר. בעודו בהליכים לקבלת אזרחות, החלו באשדוד מחשבות על שחרורו של הסנטר, שמבחינת מספרים אמנם היה סביר במהלך הסיבוב הראשון של העונה, אך מחוץ למגרש יצר בעיות.

"אלכס לא היה מרוכז בכדורסל לגמרי", נזכר אחד מחבריו בתקופה באשדוד, "צריך להבין שמדובר בשחקן שיצא לראשונה בקריירה שלו מארצות הברית, והגיע למדינה שמציעה הרבה מאוד לשחקנים אמריקאים, קל מאוד להתפתות ולא להישאר לגמרי עם הראש במשחק". טיוס, כמו לא מעט שחקנים אחרים, החל לבלות יותר ויותר ובמקביל חווה משבר בחיים האישיים שלו. באשדוד בחנו את שוק השחקנים והוא הוצע למכבי ראשון לציון, אך בסופו של דבר הוחלט להשאירו. "אלכס שם את הדברים הרעים והבעיות מאחוריו, והחלק האחרון של העונה שלו היה בהתאם".

12 המחזורים האחרונים של העונה של טיוס היו יוצאים מהכלל. הוא קלע בספרות כפולות, השיג חמש פעמים דאבל דאבל והיה חלק מהמומנטום הנהדר של אשדוד. בסדרת רבע גמר הפלייאוף נגד גלבוע/גליל הוא נעצר מעט, אבל בחצי גמר הפלייאוף נגד ראשון לציון רשם שמונה נקודות ו-15 ריבאונדים ובגמר נגד מכבי תל אביב קינח עם 16 נקודות ותשעה ריבאונדים. "המשחק ההוא הכניס אותו לפנקס של דיוויד בלאט", אמרו שם. במכבי תל אביב גיששו ודיברו עם אשדוד על דמי השחרור שיצטרכו לשלם כדי להוציא את השחקן מהקבוצה הדרומית, אך לפי טיוס וסוכנו לא הוגשה הצעה רשמית. במכבי דיברו על 120 אלף דולרים בעונה הראשונה שלו במדים הצהובים, והסנטר נדד לקאנטו, שם הרוויח כמעט כפול.

אלכס טיוס שחקן מכבי אשדוד (שמאל) מול הפועל ירושלים. מגד גוזני
באשדוד החליטו בסוף להשאיר - והרוויחו. טיוס/מגד גוזני

העונה של טיוס באיטליה הייתה טובה, אבל עם סימני שאלה. המספרים, 9.4 נקודות ו-6.3 ריבאונדים בממוצע בליגה ו-8.1 נקודות ו-3.7 ריבאונדים ביורוליג היו טובים, אבל המעמד שלו, כשחקן מחליף לאורך רוב העונה, וההרגשה שהוא לא מצליח להפוך לשחקן מוביל בקבוצה, הפכו את העונה באיטליה לפספוס. "אלכס הוא שחקן מאוד מוכשר, אבל מדובר עדיין בילד שצריך להתפתח והרבה", אמר עליו מאמן קאנטו בעונה שעברה, אנדראה טרינקיירי, אחרי שרשם את שיא הקריירה שלו ביורוליג מול פנאתינייקוס. "צריך להבין שיש המון תחומים במשחק שלו שעדיין לא בשלים. מנגד, בנושא ריבאונד התקפה, סיום התקפות מתחת לסל ואתלטיות הוא בין השחקנים הטובים באירופה".

במהלך עונת הבכורה באשדוד קיבל טיוס את האזרחות הישראלית, מה שסלל את דרכו לנבחרת. "היה ברור לאלכס ולאנשים שלו שהתהליך יזורז בתנאי שישחק בנבחרת, והוא לא התנגד, הוא אהב את תל אביב ומה שהיא מציעה", אומר בכיר באיגוד הכדורסל. הקיץ הראשון שלו בנבחרת היה נהדר, הוא השתלב מצוין במרקם החברתי, כשגל מקל ואורי קוקיה משמשים כשרי הקליטה בתחילה. המספרים, 12.6 נקודות ו-6.8 ריבאונדים, היו בהתאם. אלא שהקיץ האחרון היה כזה שבנבחרת ישראל וגם טיוס היו מעדיפים למחוק מהזיכרון.

אלכס טיוס שחקן קאנטו. Ivan Korzhenevskiy, GettyImages
"עדיין ילד שצריך להשתפר". טיוס בקאנטו/GettyImages, Ivan Korzhenevskiy

"אלכס נפצע במהלך טורניר ההכנה הראשון באיטליה ומהרגע הזה השחקן המחויב והחייכן שהכרנו מהשנה שעברה ומפתיחת האימונים בקיץ האחרון נעלם", מספר גורם בנבחרת. טיוס עבר טיפולי פיזיותרפיה על ידי הצוות הרפואי של הנבחרת ומכבי תל אביב, אבל כל הזמן התלונן על הכאבים. "זאת הייתה הפעם הראשונה שהוא נפצע בקריירה פציעה שבאמת כאבה לו", מספר מקורב לשחקן, "הוא לא ידע איך להתייחס לזה". למרות זאת, טיוס נסע עם הנבחרת לאליפות אירופה, סיפר על כך שייתן הכול, אבל במשחק השני נגד אוקראינה חש שוב בכאבים, ירד לחדר ההלבשה, לא שב לפרקט ובערב הוחלט לשחררו מהסגל.

"אני לא מאשים את טיוס במה שקרה לו", מספר אחד משחקני הנבחרת, "קודם כל, מדובר במקצוען שצריך לדאוג לפרנסה שלו, הוא בדיוק חתם על חוזה במכבי תל אביב, שזאת הזדמנות נהדרת בשבילו. הוא נפצע, ופתאום יש עליו הרבה מאוד לחץ ולאו דווקא מבחוץ, אלא במחשבה שהוא יכול להחמיר את הפציעה ולהחמיץ את ההזדמנות שלו. יחד עם זאת, שחקן ישראלי שמחויב לגמרי לנבחרת היה מתנהל אחרת". למרות הסאגה בקיץ האחרון, בנבחרת עדיין מעריכים את טיוס כאחד השחקנים החשובים, ואם יבחר להופיע לסגל, יקלטו אותו בשמחה.

מקרה הפציעות וההתנהגות של טיוס בזמן שהן קרו חזר גם במדי מכבי תל אביב העונה. שעה וחצי לפני המשחק החשוב נגד הפועל ירושלים בסיבוב השני, הודיע טיוס שהוא חש בכאבים בקרסול ולא יוכל להשתתף במשחק. לא היתה זו הפעם הראשונה שהיו פערים בין השחקן לבין הקבוצה לגבי הפציעה, זמן ההתאוששות ודרך הטיפול בה. המנהל ניקולה וויציץ' התווכח ארוכות עם הסנטר, אך טיוס היה החלטי, "אני לא יכול לשחק". בקבוצה כעסו כי המתאזרח עבר בדיקת MRI ובה נקבע כי הוא לא סובל מפציעה שאמורה להשבית אותו ממשחק. לא מעט שיחות נערכו באותה תקופה בין הנהלת הצהובים לבין סוכנו האמריקאי האפי וולטרס, שכעס מאוד ואף יעץ לו לא לשחק.

"אלו דברים שקורים במהלך העונה", סיכם גודס את התקופה הזאת, "עשו לו בדיקות, את כל הבדיקות האפשריות, וכל הבדיקות הראו שאין לו שום דבר. אלכס הרגיש אחרת, וקרה מה שקרה. הכול נסגר, אנחנו מאחורי זה, התקדמנו וממשיכים הלאה".

אותו וולטרס, שאף זכור כסוכן של הגארד מיקאיל טורנס שהתמוטט לפני הגעתו למכבי תל אביב, נחשב לסוכן קשוח, ועל פי גורמים בקבוצה ינסה לפתוח את חוזהו של השחקן בסיום העונה. בקבוצה לא מתכוונים לעשות כך, נכון לעכשיו, "כמו שאנחנו לא מורידים לחצי שכר של שחקן שלא טוב, כך גם אנחנו לא עושים להיפך", אמרו במכבי.

ניקולה וויצ'יץ' מנהל מכבי תל אביב. ברני ארדוב
לחץ, לחץ, אבל זה לא עזר. וויצ'יץ'/ברני ארדוב

לצד הבעיות עם הפציעה, טיוס הוא ההפתעה הגדולה ביותר של מכבי תל אביב העונה. עד המחזור השמיני ביורוליג, המאזן שלו במפעל הבכיר ביבשת עמד על שתי נקודות בסך הכול ב-22 דקות. במשחק אחד הוא כלל לא שותף והיה הסנטר השלישי ברוטציה אחרי שון ג'יימס וסופוקליס שחורציאניטיס. שני הצדדים לא היו מרוצים מהמצב, אך במחזור השמיני של שלב הבתים הראשון יצאה מכבי לבלגרד, ללא שון ג'יימס שבעיות הגב החלו להפריע לו. טיוס קיבל את ההזדמנות והחזיר עם שמונה נקודות ושבעה ריבאונדים ב-17 דקות משחק. מאז, המספרים שלו עומדים על 8.1 נקודות ו-5.9 ריבאונדים בממוצע, כולל שלושה משחקים בהם רשם דאבל דאבל.

לפני אותו משחק בבלגרד, במכבי תל אביב חשבו לשחרר את טיוס, כשהוא וג'ייק כהן היו מועמדים להשאלה. "הוא הפתיע את כולם", מאשר גודס, "אבל גם בתחילת העונה הייתה לו תקופה פנטסטית. הוא לקח בהרבה תקופות את הקבוצה על הגב. היו פעמים שסופו היה פצוע וגם שון, והוא החזיק את הקבוצה לבד. הפציעה שלו הייתה משמעותית, זה פגע בו פיזית וגם ביכולת. עכשיו הוא חזר להיות אלכס מתחילת העונה ועושה את הדברים הכי טוב, מבחינה הגנתית, בריבאונד ובכל מה שצריך".

"הוא השתפר מאוד", אמר גורם בכיר במכבי, "הבאנו אותו כשחקן משלים, כי אף אחד לא חשב שיקרה מה שקרה עם שון גיימס. בסופו של דבר, אלכס הפך להיות חשוב מאוד לקבוצה. בעונה הבאה יש כאלה שחושבים שצריך להביא גם גבוה דומיננטי לצדו, אבל הוא ללא ספק הפתיע. האמת? לא ציפינו לקפיצה מהירה ומשמעותית כזו ממנו, ואפשר רק לשמוח על כך".

ובכל זאת, נקודה כואבת אחת נותרה במשחק של טיוס: זריקות העונשין. 12 פעמים הוא הגיע לקו העונשין בטופ 16, רק ארבעה כדורים מצאו את הרשת. בין שמונה ההחטאות הייתה אותה החטאה קריטית בשניות הסיום נגד ריאל מדריד. בליגה המצב לא פחות קשה. מתוך 73 זריקות הוא קלע רק 38, דבר שמסתכל את דיוויד בלאט. "כדי להפוך שחקן מצוין הוא חייב לשפר גם את זה, הוא הרגיש רע, אבל הרבה מהחברים עודדו אותו", אמרו במכבי. בלאט עבד אתו באופן אישי על העונשין אחר כך. הוא אתלט ומציג מהלכים יפים טובים, נוח לאימון, אבל הוא צריך לשפר את הקליעה מהקו, כמו גם אספקטים נוספים". מהם אותם אספקטים? גודס מנתח: "אין לו את הקליעה של שחקן בעמדה ארבע כי הוא נופל הרבה פעמים בין עמדה ארבע לחמש. הוא לא ארבע כי כל השחקנים בעמדה קולעים מבחוץ, אבל הוא גם נמוך לעמדה חמש. יוצא לו לשמור על שחקנים בגובה 2.10 ובמשקל 120 קילו, לפעמים זה קשה לו אבל הוא מנסה לכפר על זה".

מאמן מכבי תל אביב דייויד בלאט. ברני ארדוב
השתגע מזריקות העונשין. בלאט/ברני ארדוב

כאמור, בסדרת ההצלבה הקרובה נגד מילאנו יצטרך טיוס להראות את ההתקדמות שלו. מקרי העבר לגביו במאני טיים לא חד משמעיים. בעונתו האחרונה במכללה בפלורידה רשם את משחק השיא שלו, דווקא בסוויט 16 של טורניר המכללות, עם 19 נקודות ו-17 ריבאונדים על הראש של בריגהאם יאנג וג'ימר פרדט. במכבי אשדוד הצטיין בפיינל פור לאחר שהיה חלש מאוד בסדרת הפלייאוף נגד גלבוע/גליל.

בעונה שעברה הגיע טיוס עם קאנטו לשתי סדרות פלייאוף. נגד ססארי רשם 12.5 נקודות ו-7.6 ריבאונדים ונגד רומא בחצי הגמר ירד ל-9.5 נקודות ו-6.5 ריבאונדים. גאני לוואל, הסנטר המחליף של מילאנו כיום ושל רומא בעונה שעברה, הצטיין באותה סדרה עם 14.6 נקודות ו-7.9 ריבאונדים, יותר מהממוצעים השנתיים שלו. נגד סיינה של מאמן מילאנו כיום לוקה באנקי, רשם טיוס שלוש נקודות ו-1.5 ריבאונדים בממוצע בשני המפגשים, כשבאחד המשחקים אמר באנקי: "שמנו מטרה לעצור את טיוס ועמדנו בה". אין ספק שאם לוואל יהיה דומיננטי מהספסל בסדרה נגד הצהובים, מכבי תתקשה מאוד לעבור את מילאנו וטיוס יצטרך לעשות עבודה טובה בהרבה.

"אני חלק משמעותי בסדרה הזאת ובליגה הישראלית ואני מאוד שמח על כך", אמר טיוס לקראת ההצלבה, "באימונים אני מנסה לבוא הכי חזק להשתפר בכל מיני תחומים. אני חושב שבהגנה ובהבנה עד כמה היא חשובה התקדמתי, ומרגיש שאני לומד יותר על כדורסל ומבין יותר על המשחק ככל שאני מתבגר. בעונה שעברה הייתי משחק טוב לתקופה ארוכה ואז לא משחק טוב. אני חושב שהעונה אני רואה דברים בפרספקטיבה רחבה יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully