וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז מה אתה באמת שווה?

אוהדי מכבי תל אביב מתגעגעים לאניימה, אבל חואן פאבלו מציג מספרים טובים יותר (אוואט: "ידעתי שהוא יהיה סיפור הצלחה"). הוא כמעט לא עושה טעויות, אבל כמעט לא לוקח נקודות (גינצבורג: "הוא לא 10, והוא לא 6"). הערב, הספרדי סוף סוף יקבל צ'אנס להראות מה יש לו בכפפות

רענן ברנובסקי

לא מזמן נשאל ג'ורדי קרויף על ידי עובד במועדון מכבי תל אביב על בעיית השוערים הישראלים. קבוצות הליגה הבכירות נותנות את הצ'אנס לזרים, אמר העובד, ותהה מה יהיה גורלו של ברק לוי, שלא מקבל צ'אנס במדי הצהובים. קרויף ענה שמבחינה מקצועית, ברק כבר מוכן לשחק, אבל במכבי מחכים שהוא יעשה עוד התפתחות מנטלית. ההולנדי סיפר שהוא בונה מאוד על ברק כשוער העתיד של מכבי תל אביב, וזו הסיבה שלא השאיל אותו העונה. הוא רצה שישתפשף ויתפתח מבחינה מנטלית. בעונה שעברה הוא למד מווינסנט אניימה, והעונה הוא לומד מחואן פאבלו, חתם קרויף.

אבל חואן פאבלו לא הגיע למכבי רק כדי ללמד. הוא הגיע גם ובעיקר כדי להיכנס לכפפות הגדולות של וינסנט אניימה, לשמור על כתר האליפות ולהתקדם עוד שלב במרוץ החימוש של מיטש גולדהאר. הצליח? לשמחתו או לצערו של הספרדי, רק משחקים כמו הערב בבאזל יעידו.

חואן פאבלו שוער מכבי תל אביב. קובי אליהו
הסכום המקסימלי שישלשל לכיסו על עונה זו, לפי כך, הוא 1.43 מיליון שקל – חצי מיליון פחות מהסכום שהשתכר אניימה בעונת האליפות וחצי מהסכום שהוצע לאניימה אם היה חותם על החוזה החדש/קובי אליהו

***

קרויף היה צריך לחשוב מהר. ביולי התברר סופית שאניימה יישאר בליל. הניגרי שהשתכר 2 מיליון שקל בעונת האליפות סירב לשכר מנופח של כ-600 אלף יורו לעונה בחוזה לשלוש שנים, והעדיף לחזור להילחם על מקומו בקבוצה הצרפתית – החלטה משתלמת כשלעצמה. ברק לוי הראה יכולת טובה במחנה האימונים, אבל כאמור, במכבי עדיין לא סמכו עליו בתוך אפודת השוער הראשון. יום לאחר מכן, ושבוע לפני משחק מוקדמות ליגת האלופות בהונגריה, מול גיורי, הונחת חואן פאבלו קולינאס. השוער הוותיק (35), שחילק את הקריירה בין שתי הליגות הראשונות של ספרד, חתם על חוזה לעונה אחת, ולפחות בגזרה זו הצהובים חסכו כמה ג'ובות.

מתווה החוזה של הספרדי: 100 אלף שקל בסיס לחודש (כפול 11 חודשים), 4,500 שקל לנקודות ליגה (עד 60 נקודות), ומענק אליפות של 60 אלף שקל. הסכום המקסימלי שישלשל לכיסו על עונה זו, לפי כך, הוא 1.43 מיליון שקל – חצי מיליון פחות מהסכום שהשתכר אניימה בעונת האליפות וחצי מהסכום שהוצע לאניימה אם היה חותם על החוזה החדש.

משך החוזה של חואן פאבלו ונפחו מעידים מה חושבים במכבי על הספרדי שהגיע מחיחון. יכול להיות שהגיל סימן איזו אי ודאות. בקרוב הספרדי יספור 36, ואימפריה בבנייה כמו מכבי לרוב מתבססת על חוזים ארוכים יותר. אבל לעונה אחת, ובמחיר הזה, ההימור של קרויף (שוב) הוכיח את עצמו.

גם מהצד של חואן פאבלו, ההחלטה מובנת. אחרי עונות רבות בקבוצות קטנות, בהן בעיקר הוציא כדורים מהרשת, יש לספרדי הגבוה (1.90) הזדמנות לזכות בתואר, לספוג פחות, לשחק בקבוצה תחרותית. בלם העבר של ברצלונה, אבלארדו, אמר לא מכבר לוואלה! ספורט: "זו החלטה מעולה. כשאני רואה את תל אביב, אני חושב כך עוד יותר. עבור כל שחקן מדובר בחוויה טובה לצאת מהמדינה שלך וללמוד תרבות ושפה חדשה. בתקופה שלי היה מאוד קשה לשחקן ספרדי לעזוב את המדינה ולשחק במקום אחר. רק מעטים עשו זאת. אני חושב שגם המשבר הכלכלי בספרד מאוד תרם למה שקורה עכשיו, כי הקבוצות שם לא משלמות כמו שעשו קודם והשחקנים, שמחפשים עבודה וכסף למחייה עוברים למקומות אחרים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חואן פאבלו הגיע עם האישה והילדה לרמת אביב. מכבי הלטינית גרמה לו להרגיש בבית, וגם התיאום המצוין עם קרלוס גרסיה הספרדי עוזר לשוער להוציא כמה שפחות כדורים מהרשת. מהצל של אניימה הוא לא התחמק, וספק אם יצליח. אם תעצרו כל אוהד מכבי ברחוב, בתל אביב או בבאזל, ותשאלו את מי יעדיף, הוא לבטח ינקוב בשמו של הניגרי. אפילו שהסטטיסטיקה טוענת לגמרי אחרת. בליגה, חואן פאבלו סופג 0.69 שערים למשחק ליגה – נתון מרשים עד מדהים. אניימה, בעונה שעברה, הוציא 0.88 כדורים מהרשת – הבדל משמעותי מאוד. והשניים רשמו את המספרים הללו עם אותה הגנה, פחות או יותר. ועדיין, כאמור, כולם יעדיפו את הניגרי.

אפשר במובן מסוים להבין אותם. משחק הרגל של אניימה היה מרשים יותר, האינסטינקטים חייתיים, האתלטיות נפלאה, הגיל מעודד. חואן פאבלו, אומרים רבים, לא מביא נקודות במו ידיו, ולא מעט פעמים במהלך המשחק נראה שהוא חוטא בחוסר ריכוז. גם משחק הרגל לא קרוב לשל הניגרי.

"הוא שוער ליגה לגיטימי", טוען בוני גינצבורג. "ממה שראיתי, הוא לא אניימה, אבל הוא עדיין השוער הכי טוב בליגת העל. הוא שקט, קורא משחק נכון, שולט בכל הפרמטרים בציון 8. בשום דבר הוא לא 10, אבל בשום דבר הוא לא 6. למעט משחק-שניים, הוא היה במיטבו והוא מספיק טוב לצרכים הנוכחיים של מכבי".

דודו אוואט מכיר את הקולגה עוד ממאבקי לה ליגה בספרד. "אני מאוד שמח שחואן הצליח להשתלב בצורה חלקה במכבי", אוואט אמר אתמול. "הוא מקצוען, עובד קשה. כאחד שמכיר את היכולות שלו באחד-על-אחד, את הזריזות שלו והרפלקסים הנהדרים שלו, לא היה לי ספק שהוא יהיה סיפור הצלחה לאחר שאניימה השאיר חותם בשער של מכבי".

דודו אוואט שוער מאיורקה. GettyImages
"אני מאוד שמח שחואן הצליח להשתלב בצורה חלקה במכבי", אוואט אמר אתמול. "הוא מקצוען, עובד קשה. כאחד שמכיר את היכולות שלו באחד-על-אחד, את הזריזות שלו והרפלקסים הנהדרים שלו, לא היה לי ספק שהוא יהיה סיפור הצלחה לאחר שאניימה השאיר חותם בשער של מכבי"/GettyImages

הגיל של חואן פאבלו קשישא משחק גם תפקיד בפן החברתי. מצד אחד, שחקנים רבים במכבי תל אביב לא מכירים אותו לעומק, וקשה להם למצוא דבר אחד מעניין לומר עליו. מצד שני, הניסיון שלו מוסיף, במיוחד למתלמדים. למשל, ברק לוי, שנמצא בקשרים טובים איתו ומנסה לשאוב כל פיסת מידע לפני שיקבל, אם וכאשר, את האפודה (גורמים במכבי תל אביב מספרים שלוי נמצא בכושר פנטסטי בחודש האחרון); ולמשל, תומר חנצ'ינסקי, שהושאל להכח עמידר. הישראלי-קנדי מגדיר את חואן פאבלו כאיש ש"שינה לי את החיים", לא פחות.

"כולם צריכים ללמוד מהמקצוענות שלו", פתח חנצ'ינסקי, שהגיע בחורף שעבר כחיזוק בזמן שאניימה יצא לאליפות אפריקה, ואמור לפי חוזהו לחזור לקרית שלום בקיץ הקרוב. "הסתכלנו על חואן פאבלו בכל אימון ואימון, ופשוט ניסינו לחקות אותו. הוא ואניימה, ללא ספק, הם שני השוערים הכי טובים שראיתי".

השניים הפכו לחברים הכי טובים, מבלים יחדיו כל הזמן ובפגרה האחרונה אף טסו יחדיו לספרד, שם חואן פאבלו אירח את חנצ'ינסקי. "אתה לא מבין איך כל האנשים שם אוהבים אותו", הישראלי אומר, "ואיך אפשר שלא. לא פגשתי אף בן אדם כזה, אף פעם. נכון שיש אנשים שפשוט נכנסים ומשנים לך את החיים? אז הוא בדיוק כזה. עזוב כדורגל, זה מעבר. יש לו לב טוב, והוא תמיד מנסה לשים לאנשים חיוך על הפנים". חנצ'ינסקי מספר שבימים היותר קשים, ימים שבהם לא ראה דקות משחק באופק, חואן פאבלו לקח אותו לשיחה ושם קנה אותו. "עברתי תקופות כאלה, גם בחיחון", אמר לו הספרדי. "תעבוד קשה, והכול בסוף ישתלם".

בתמורה לשיעורי השוערות, חנצ'ינסקי מחזק את האנגלית של חואן פאבלו. "הוא מצוין בשער, אבל רק צריך להמשיך טו פראקטיס היז אינגליש", הקנדי עוקץ.

תומר חנצ'ינסקי שוער מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"אני לא יודע מה אחרים מחפשים, אבל אני יודע את זה בוודאות – אני התאמנתי איתו יום יום, ואני מבין איזה סוג שוער הוא. הוא טוב, טוב מאוד"/ברני ארדוב

***

אז החוזה לעונה אחת. ומה יהיה בסופה? על ברק לוי, לפי הדיווחים מתוך המועדון, קרויף בונה, ויצטרך לקבל החלטה בקיץ הקרוב. חואן פאבלו, מצדו, רוצה להישאר. הוא אוהב את תל אביב, וגם המשפחה מאוהבת. אם זה תלוי בו, הוא ימשיך בקרית שלום גם בעונה הבאה.

לצד המחמאות, כאמור, הספרדי עדיין חוסה בצלו של אניימה, וחוטף ביקורות על כך שהוא לא מביא נקודות במו ידיו. "כנראה שרוצים שחואן פאבלו יציל גם כדורים שאי אפשר להציל", אומר גורם. "אנשים צריכים לדעת מה לדרוש משוער. הדבר היחיד שחשוב הוא מה ג'ורדי ופאולו סוזה חושבים עליו". גם חנצ'ינסקי מגונן: "אני לא מסכים עם הקביעה הזו. הוא נתן המון משחקים נהדרים. אני לא יודע מה אחרים מחפשים, אבל אני יודע את זה בוודאות – אני התאמנתי איתו יום יום, ואני מבין איזה סוג שוער הוא. הוא טוב, טוב מאוד".

ככה זה. להיות שוער במכבי של היום זו חרב פיפיות. מעטים המצבים שבהם אתה יכול להציל את הקבוצה שלך, שכן היכולת ההגנתית של מכבי פשוט פנטסטית (לבטח במונחים ישראלים), ואילו במשחקים רבים אתה רק יכול להיות זה שיפשל (כמו שאכן עשה הספרדי מול מכבי פתח תקוה, למשל). על כן, כמעט שאין לך הזדמנות להציל משחקים, לקחת נקודות לבד, להתמודד עם מטחים בכבוד.

אבל הערב זה אחרת. משחק מספר 4 בבאזל הוא בדיוק מסוג המשחקים שחואן פאבלו צריך בשביל להוריד את הקופים ולהעלים את השדים. לפי הדיווחים, מוראט יאקין ישלח אל הדשא את כל התותחים הכבדים. דיאס, פריי, שטרלר, שטוקר. הארבעה לא פתחו בבלומפילד, והארבעה צפויים לפתוח הערב. מכבי תל אביב חייבת לכבוש, ולכן לחואן פאבלו מובטחת עבודה. הערב הוא יכול להתרסק, להצדיק את כל המפקפקים והמתגעגעים, ולמלא את עתידו בסימני שאלה. אבל הוא גם יוכל להביא יותר מנקודות. הערב, חואן פאבלו יוכל להביא את מכבי תל אביב לפרק חדש בהיסטוריה של המועדון. לפרק שאפילו וינסנט אניימה לא היה בו.

לתגובות והצעות: orenjos@walla.co.il

חואן פאבלו שוער מכבי חיפה הודף כדור. ברני ארדוב
גינצבורג: "לא אניימה, אבל הוא עדיין השוער הכי טוב בליגת העל. הוא שקט, קורא משחק נכון, שולט בכל הפרמטרים בציון 8". חואן פאבלו בפעולה מול מכבי חיפה/ברני ארדוב
חואן פאבלו קולינאס, ברק לוי שוערי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
לומד מספיק? לוי וחואן פאבלו/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully