וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלון ליל קיץ: על חלון ההעברות המרתק של ליגת העל

20.8.2013 / 15:38

ישיבת הדירקטוריון בהפועל תל אביב, ההחלטה האסטרטגית של אלונה ברקת, קשר הקרמיקה הספרדי, השגרירים חזרו, המתיחות עלתה והתקציבים גדלו. בצל מלחמת לוזון-לבנת-טוטו, הקבוצות סיפקו את אחת מעונות המלפפונים המרתקות שהיו כאן. האם ליגת העל בדרך לעונה אטרקטיבית ומרתקת?

מאי 2013. ימים ספורים לאחר סיום העונה התכנס הדירקטוריון של הפועל תל אביב לישיבה שתכליתה הייתה לדון בזהות המאמן לעונה שבדרך. הדעות היו שונות. בעוד שחלק מחברי ההנהלה סברו שצריך להנחית מאמן בעל שם במתחם חודורוב, אחרים דיברו על העתיד הכלכלי הלא ברור ועל כך שבמציאות של הפועל תל אביב אולי כדאי להביא מאמן בסדר גודל בינוני, להכריז על עונה פיננסית ולהנמיך ציפיות מראש. הדיון, שהפך במהרה לסוער, כלל בין היתר את חברי ההנהלה שהבהירו שהעונה הזו צפויה להתאפיין בהתחזקות מאסיבית של מרבית הקבוצות, וציינו שאם הקבוצה תישאר מאחור מבחינת חיזוק היא עלולה לדשדש במרכז הטבלה ולאבד מכוחה.

אלא שהדיון, שכבר נראה הולך לכיוון השלילי, קיבל תפנית חדה לקראת סופו. אחד מחברי ההנהלה קם ושחרר הודעה שהפכה את הקיץ האדום וככל הנראה את העונה כולה: "איש העסקים עידו חג'ג' מוכן להשקיע בקבוצה לא מעט כסף וגם להביא שחקנים בכירים שיהפכו את הקבוצה מטובה להכי טובה בארץ", פתח חבר ההנהלה את הדברים. "אבל יש לו תנאי, והוא שרן בן שמעון יהיה מאמן הקבוצה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קודם רב"ש, אחרי זה שכטר, משם הטירוף. הפועל תל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחרי כמה שניות של הלם, בדירקטוריון הבינו שבמציאות הקיימת ולנוכח הטירוף בעיניים של בעלי הקבוצות האחרות, צריך לעשות הכול כדי להנחית את בן שמעון ולהרוויח על הדרך את התמיכה של איש העסקים. "עידו ממש התנה את התמיכה שלו בהגעת בן שמעון", נזכר השבוע גורם המקורב למועדון ומעורה בפרטים. "למעשה, מאותו הרגע היה רק מועמד אחד והיה ברור לכולם שרן יגיע ושאיתו הקיץ הולך להיות מטורף, כזה שיביא איתו הרבה מאוד שחקנים בכירים ובראשם איתי שכטר. מהרגע שרן חתם, עידו החליט שהוא עושה הכול כדי להביא את שכטר לקבוצה".

הפועל תל אביב לא לבד. הקיץ המרתק שעבר על האדומים - שכלל את החזרתו אחד מבכירי המאמנים בישראל והחתמת 12 שחקני רכש - שיקף הטירוף הכללי שאחז בקבוצות ליגת העל. בשקט, בצל המלחמה בין משרד הספורט והטוטו ליו"ר ההתאחדות, קיבלנו את עונת המלפפונים המעניינת שהייתה כאן שנים. שגרירים בכירים חזרו, בעלי בית פתחו את הכיס, שחקנים שקיבלו הצעות לצאת לחו"ל העדיפו להישאר בביצה המקומית, מאבקים חסרי פשרות בין קבוצות על שחקנים, מחטפים, סיפורים נהדרים ולא מעט קבוצות שהדהימו והתחזקו בשחקני רכש מפתיעים. אין הקטנת ראש, אין הנמכת ציפיות. גם הקבוצות הקטנות מכוונות למגרשים מלאים ועונה רחוקה מהתחתית. האם הקיץ הנהדר יוביל לעונה בהתאם?

ברדה הדליק את באר שבע

אחת מגולות הכותרת של הקיץ הייתה חזרת השגרירים. 13 שחקנים (מספר לא סופי) שסיימו את העונה שעברה מעבר לים שבו לכדורגל הישראלי, כאשר רק שניים – שכטר וברק יצחקי – הגיעו לגדולות. השאר הצטרפו לקבוצות הדרג השני של הכדורגל הישראלי. אצל חלק מאותן קבוצות, הבאת שגרירים נעשתה כבדרך אגב או כמציאה שנפלה לידיהם, אצל חלק היה מדובר בהצהרת כוונות. מהלך מתוכנן ששבר את תקרת הזכוכית של המועדון. הפועל באר שבע היא הדוגמה המושלמת. מבחינת אלונה ברקת, הבאת שגריר בכיר הייתה אסטרטגיה לכל דבר.

כבר בפגישה הראשונה בין ברקת למאמן אלישע לוי השניים הבינו שצריך לשנות גישה. אחרי עונות שכללו בעיקר החתמות של הרבה מאוד שחקנים באותה רמה, השניים הגיעו למסקנה שהעונה צריך להשקיע את הכסף הגדול על שחקן אחד או שניים שיהיו בכמה רמות מעל הקבוצה ושיסחפו את שאר השחקנים לרמתם. "הייתה החלטה להביא שחקנים שיותר מושכים", מסביר לוי. "שחקנים כאלה הם מטבע הדברים יותר יקרים, אבל החלטנו לשבור את תקרת הזכוכית של הפועל באר שבע".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אליניב ברדה שחקן הפועל באר שבע עם האוהדים. יותם רונן
בבאר שבע החליטו לעשות הכל כדי להחזיר את הקהל ואת הכבוד. אחר כך גם הגיע בוזגלו, והציפיות משתוללות/יותם רונן

ברקת העלתה את השם של אליניב ברדה, כשהיא מבהירה שתעשה הכול כדי להחזיר הביתה את הכוכב המקומי ששיחק בשש השנים האחרונות בגנק. "הייתה החלטה חד משמעית שגם אם זה יעלה הרבה כסף וגם אם יצטרכו להפוך עולמות, ברדה יהיה בבאר שבע", מסביר גורם במועדון. "ובסופו של דבר אלונה הוכיחה שהיא אכן עומדת במילה שלה והביאה אותו לבאר שבע. היה ברור לכולם שברגע שברדה מגיע, עוד שחקנים איכותיים יגיעו יחד איתו".

גם לוי בטוח שההגעה של ברדה היא זו שהכניסה את העיר לטירוף וגרמה לשחקנים אחרים לחתום: "אין ספק שלהביא שחקנים כאלה זו אמירה שעוררה את האוהדים ואת המועדון", מעיד המאמן. "אחרי שהחתמנו את אליניב, שהוא שחקן שמזוהה עם המקום ויש לו משקל ענק, בא בעקבותיו גם מאור בוזגלו ואחריו עוד שחקנים טובים. עשינו חיזוק טוב והוכחנו שאפשר להביא לבאר שבע שחקנים בשיא שלהם, אבל עכשיו צריך להביא את הקבלות במשחקים עצמם".

הקטנות רוצות להיות גדולות

באר שבע שברה את תקרת הזכוכית שלה, אבל מה שהפך את הקיץ מחם ללוהט היא העובדה שהקבוצות הקטנות, אלו שבעבר הסתפקו בשאריות, החליטו לשבור את כל המחסומים ולהנחית אצלן שמות, שספק אם מישהו היה מאמין שיכולים להגיע לקבוצות קטנות בליגה הישראלי. "אין קבוצה שאתה שם עליה את האצבע ויכול להגיד שלא עשתה רכש טוב", קובע מנכ"ל הפועל תל אביב אמיר לובין. "הפועל באר שבע, קרית שמונה, אשדוד ואפילו בני סכנין. כולן עשו רכש מדהים שמביא לכך שהליגה תהיה חזקה מאוד השנה ואטרקטיבית מאוד".

ואלה שמות. הפועל רעננה החתימה את עמנואל אמבולה שמגיע מהסגל הרחב של פורטו, הפועל חיפה צירפה את דריו פרננדס, מכבי פתח תקוה הדהימה עם החתמת פדרו גלבאן, ואילו סכנין פתחה מושבה ספרדית הכוללת את סאני, שחקן עם שהופיע עם ולנסיה בליגת האלופות, והוסיפה גם את פיראס מוגרבי ומוחמד גדיר. הרשימה חלקית, אבל מהווה חותמת הסופית לכך שמשהו או מישהו פה השתגע בחודשים האחרונים. "למדנו את הלקח מהשנה שעברה", מסביר חבר הנהלת סכנין חאלד דוכי את השיגעון. "לא רצינו להיות שוב בתחתית אז הבאנו השנה רכש שעל הנייר צריך להיות טוב מאוד".

סאני שחקן בני סכנין. אדריאן הרבשטיין
שחקן עם רזומה שאם היה מגיע לישראל בעונות קודמות, זה כנראה היה רק לאחת משלוש הגדולות. סאני בסכנין/אדריאן הרבשטיין

כשדוכי אומר הבאנו, הוא למעשה מתכוון שהוא הביא. סכנין ניצלה בשנה שעברה מירידה רק במחזור האחרון. כמה ימים לאחר אותו מחזור, היה ברור להנהלת סכנין שמרקו בלבול ממשיך כמאמן והם התפנו לחשוב על רכש. לכולם היה ברור שכסף אין יותר מדי, אלא שאז הגיע דוכי והחליט על תוכנית קיצוצים שכללה סגל קצר בשני שחקנים, צוות מקצועי ללא עוזר מאמן, ועוד כמה שינויים קוסמטיים שיאפשרו הנחתה של שחקנים ברמה גבוהה מזו שהתרגלו אליה בנסיכת המגזר.

אריק דג'מבה דג'מבה היה השם הראשון על הפרק, אבל למרות הסיכום השחקן חזר בו. במקביל, בקבוצה הצליחו להנחית גם הם שגריר כשהחזירו את גדיר מעונה שירצה לשכוח בבלגיה. בגזרת הזרים, דוכי החליט לנצל את קשריו העסקיים בתחום הקרמיקה בספרד וביקש מהקולגות שיסייעו לו במציאת בלם ספרדי מוביל. אחרי כמה ימים הגיעה הבשורה, אברהם פאס, בלם עם רזומה עשיר בליגה השנייה בספרד. כשבקבוצה ביקשו מהבלם החדש להמליץ על קשר, פאס העלה את שמו של סאני, שחקן עם רזומה שאם היה מגיע לישראל בעונות קודמות, זה כנראה היה רק לאחת משלוש הגדולות. לסאני, מההעברות המדהימות של הקיץ, הצטרפו גם כריסטיאן הידאלגו, אקס ברצלונה, מוגרבי, רביד גזל ואולי גם דימיטאר מקרייב. "אין ספק שהבאנו השנה שחקנים ברמה גבוהה", קובע יו"ר סכנין מוחמד אבו יונס. "אחרי העונה שעברה, החלטנו לבנות קבוצה טובה וחזקה יותר. עשינו הכול כדי להעניק לצוות המקצועי את האפשרות הטובה ביותר לעונה טובה".

ברק בדש שחקן עירוני קרית שמונה. אדריאן הרבשטיין
כנגד כל הסיכויים והתקציב, שרצקי פתח את הארנק בשבילו. בדש/אדריאן הרבשטיין

מבזבזים כסף שאין

הדבר המפתיע ביותר בהקשר של סכנין וכנראה בהקשר של מרבית הקבוצות הוא שהקיץ המטורף ומסע הבזבוזים התרחש במקביל לערפל הכבד סביב הכספים שיגיעו מהטוטו, שלקבוצות רבות משמשים כחבל הצלה. "אין ספק שמצד אחד יש את העננה מהמאבקים הפוליטיים בין הטוטו והממשלה לבין ההתאחדות ומדובר בעננה כבדה מאוד, אבל מצד שני יש את התקווה של הקבוצות והרצון להיבנות ולהשתפר, כך שהרבה בעלי קבוצות החליטו השנה להתחזק משמעותית", מסביר בעלי הפועל חיפה יואב כץ.

התקווה הזו, כפי שקורא לה כץ, אכן הכניסה את בעלי הקבוצות לאמוק. הפועל חיפה, למשל, החליטה אחרי מחנה האימונים להעלות מעט את התקציב ולהחתים את פרננדס. סכנין חרגה במיליון שקל מתקציב השחקנים והצפי הוא שההחתמות הנוספות יוסיפו עוד חצי מיליון שקל לחריגה. גם הפועל תל אביב חרגה בסכום שמוערך ביותר ממיליון שקל, ואילו הבעלים של עירוני קרית שמונה, איזי שרצקי, שכבר הודיע שסיים את מלאכת הרכבת הסגל, החליט להגדיל את התקציב כדי להחזיר הביתה את ברק בדש.

החזרה של בדש לא הייתה דבר של מה שבכך. עם סיום העונה שעברה הודיע בדש, שהחזיק בחוזה בקרית שמונה, שהוא לא מעוניין לחזור לקבוצה ורוצה להמשיך באירופה. אבל אז החליטה בוורן לוותר על שירותיו. בדש חזר לארץ כדי להתאמן ולשמור על כושר. הוא ונציגיו עוד חיפשו אופציות בארץ, ושרצקי וראשי המועדון כבר החליטו שהסגל הושלם ולא יהיה חיזוק נוסף. אבל פתאום בדש נראה טוב באימונים, המאמן ברק בכר התחיל לפנטז על עוד חיזוק משמעותי, ויזם שיחה עם הבוס.

יום לאחר השיחה נסעה קרית שמונה לסכנין למשחק אימון בו בדש לא היה אמור להיות משותף. כמה דקות לפני שריקת הפתיחה, בפעולה "שרצקית" אופיינית, החליט הבעלים לקחת את בדש הצדה ושאל אותו אם הוא רוצה להישאר. החלוץ הנהן, ובאותו רגע החליט שרצקי להעלות את התקציב. הוא התקרב לבכר ואמר לו: "אתה יכול לשתף את בדש. הוא נשאר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא כל הצדדים יצאו ג'נטלמנים. בן חיים וקרויף/מערכת וואלה!, צילום מסך

מלחמות חמות, לא תמיד הגונות

"למרות אי הוודאות הכלכלית, כל הקבוצות התחזקו מאוד וחלקן אפילו פתחו את הכיס משמעותית. בעלי הקבוצות רוצים מאוד להצליח ובקיץ הזה היו הרבה מאוד דברים מעניינים", מסביר סוכן השחקנים ג'קי דהאן, שהיה מעורב בלא מעט החתמות בשוק הישראלי העונה. יכול להיות שהוא מתכוון למאבקים חסרי הפשרות, בחוסר כבוד בין קבוצות לשחקנים, ובמלחמות בתקשורת על שחקנים. המקרה הבולט ביותר היה כמובן בחציית הכביש של טל בן חיים מהפועל למכבי תל אביב. בהפועל, גם אם לא יגידו את זה בלב שלם, הופתעו מהמלך. נכון, בין שתי הקבוצות יש יריבות מרה, אך השתיים שמרו כל העת על כבוד, שנעלם לחלוטין עם המחטף שעשתה האלופה בשיתוף עם מכבי פתח תקוה, כך לטענת גורמים באדום.

דוגמה שנוגעת גם היא לקבוצה ממלאבס היא המעבר של דיא סבע. הקשר שכבר סיכם את תנאיו בסכנין הפתיע כשמבלי להודיע לראשי סכנין חתם בפתח תקוה, מה שהכעיס מאוד את אנשי הקבוצה מהמגזר. "בוא נגיד שאם יום אחד יהיה קורס בג'נטלמניות וכבוד, הכדורגל הישראלי לא יהיה דוגמה לכך וזה בלשון המעטה", אומר כץ, שמבחינתו גם כן נכווה עם המעבר של ניר קלינגר לאשדוד. "היו הרבה הפתעות ושחקנים שלא כיבדו את המילה שלהם, אבל לצערי כנראה שככה זה בכדורגל הישראלי".

אז מה הסיבות לטירוף והקיץ הסוער? קהל וכסף. בקבוצות החלו להבין לקראת סוף העונה שעברה ובעיקר בזכות טורניר היורו האחרון שנערך בארץ שהקהל הישראלי משווע לסיבה טובה להגיע למגרשים, וכולם החליטו לנסות ולמלא את האצטדיונים. "כבר לקראת סיום העונה שעברה ראינו שהקהל התחיל להגיע יותר ואני מאמין שההתחזקות הזו תביא לקהל רב יותר להגיע למגרשים העונה", מסביר את המשנה מנכ"ל מכבי חיפה איתמר צ'יזיק.

"אי אפשר להמציא למכבי פתח תקוה או רמת השרון 20 אלף אוהדים", ממשיך את הקו הסוכן דהאן, "אבל אין ספק שהשנה נראה מגרשים מלאים בהרבה אצל הרבה קבוצות ובהרבה משחקים". גם סוכנת השחקנים ויקי וקנין משוכנעת: "העונה הזו תהיה צמודה. אני לעומת כולם לא רואה פה איזה חלון העברות שאפשר עליו להגיד 'וואו' מלבד באר שבע שבאמת התחזקה משמעותית ומכבי חיפה שעשתה חיזוק מצוין. שאר הגדולות כבר אכזבו באירופה כך שאני מאמינה שלא יהיו פערים יותר מדי גדולים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מצית את הדמיון, מחזיר את התקווה. ראיוס בחיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המטרה: אירופה

בקבוצות הבינו שכסף יכול להביא כסף. השקעה בשחקנים אטרקטיביים יכולה וצריכה להניב פירות בהמשך. לא מעט קבוצות קיבלו תיאבון וכולן רוצות ולנסות להגיע לאירופה או לכל הפחות ליהנות ממענקי דירוג גבוהים שיכסו את ההוצאות ואולי אפילו יביאו לצמצום גירעונות מהעבר. "הרבה קבוצות הבינו שעם עונה טובה הן יוכלו להגיע לליגה האירופית ושם כבר אפשר לעשות הרבה כסף בטח אם מגיעים לשלב הבתים", מסביר דהאן. "בני יהודה, באר שבע, קריית שמונה, אפילו סכנין והפועל חיפה יעשו הכול כדי להגיע לשם".

האם התחזקות קבוצות הביניים תוביל לליגה שוויונית ומעניינת יותר? אם שואלים את אנשי הכדורגל אז לכולם ברור שהתשובה חיובית ושאנחנו צפויים לחזות העונה בעונה אטרקטיבית במיוחד, כזו שתחזיר את הקהל למגרשים, תספק דרמות ותשכיח מכולנו את זליכה, הריבים בין לבנת ללוזון ויציבו בראש את הכדורגל עצמו. "אין שום סיבה שהליגה לא תהיה אטרקטיבית", מסכם צ'יזיק באופטימיות. "כל הקבוצות נבנו חזק ואנחנו צפויים לעונה מעניינת במיוחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully