וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פ.צ באזל: אימפריה בהתהוות עם אוהד אחד מפורסם

19.7.2013 / 13:34

יריבת מכבי ת"א במוק' האלופות השתלטה על שוויץ והחלה להצליח בגדול באירופה, בדיוק כמו שהצהובים חולמים. אחרי שהדהימה את יונייטד וטוטנהאם, אבל גם איבדה את שני הכוכבים הגדולים שלה תוך שנתיים, באזל לא רוצה לעצור. גם רוג'ר פדרר איתם

בהגרלת סיבוב המוקדמות השני של ליגת האלופות העונה, הראשון בו השתתפה מכבי תל אביב, היריבה שהיא הכי פחות רצתה לקבל הייתה אלופת הונגריה גיורי. זו גם הייתה בדיוק היריבה שיצאה מכדור ההגרלה.

בסופו של דבר, הצהובים עשו את מרבית העבודה במשחק הראשון וניצחו ביום רביעי 0:2 בהונגריה והם בדרכם אל סיבוב המוקדמות השלישי. שם, בהגרלה שנערכה היום (שישי), הם קיוו בעיקר שלא לקבל יריבה אחת, פ.צ. באזל אלופת שוויץ. שוב, זו בדיוק ההגרלה אותה הם קיבלו וכעת נראה שחלום ליגת האלופות של ג'ורדי קרויף ושחקניו התרחק משמעותית.

פ.צ. באזל היא אימפריה אירופית בהתהוות. הקבוצה הייתה כוח משמעותי בליגה השוויצרית בשנות ה-60 וה-70 וזכתה בשבע אליפויות תוך 13 שנים. לאחר מכן הגיעה נפילה גדולה, עד חזר ובגדול בתחילת המילניום הנוכחי, במקביל לפתיחתו של אצטדיון סט יקוב פארק הנהדר, המכיל למעלה מ-38 אלף מקומות ונוטה להיות גועש במשחקי הבית של הקבוצה.

מרקו שטרלר שחקן פ.צ באזל עם אלכסנדר פריי. GettyImages
פריי ושטרלר מובילים קבוצה נפלאה/GettyImages

"בבי" זכתה באליפויות ב-2002, 2004, 2005 ו-2008, לפני שהשתלטה לחלוטין על הליגה וגרפה את כל ארבע האליפויות האחרונות. בעונה שעברה באזל הקדימה את גראסהופרס בשלוש נקודות והבטיחה עונה נוספת במאבקים על המקום בליגת האלופות.

ההצלחה בזירה המקומית, שכללה גם שלושה דאבלים בשש העונות האחרונות, הפנתה את באזל להתקדמות באירופה, בערך מה שמכבי תל אביב חולמת לעשות תחת מיטש גולדהאר.

בעונת 2001/2 הקבוצה הגיעה לגמר האינטרטוטו והפסידה לאסטון וילה, בעונה שלאחר מכן באזל הדיחה את ליברפול ועלתה לשלב הבתים השני של ליגת האלופות, שם כמעט ועברה גם את יובנטוס (אותה גם ניצחה, כמו גם את דפורטיבו לה קורוניה).

אוהדי באזל חוגגים שער מול טוטנהאם. AP
אוהדים לוהטים/AP

בעונת 2004/5 השוויצרים עברו את שלב הבתים בגביע אופ"א ושנה לאחר מכן הם כבר עשו את כל הדרך לרבע גמר המפעל, אבל אחרי 0:2 ביתי על מידלסבורו חטפו 4:1 בגומלין, כולל שער מכריע בדקה ה-90, שהשאיר אותם מחוץ לארבע הגדולות.

אחרי כמה שנים בהן לא נהנתה מהצלחות משמעותיות באירופה, באזל טיפסה ב-2008/9 לשלב הבתים של ליגת האלופות. שם, היא סיימה אחרונה אחרי קמפיין מחפיר ויחס שערים של 16:2, אבל הנקודה הבודדת שלה הושגה מול האלופה שבדרך, המכונה של פפ גווארדיולה וברצלונה.

אחרי כעשור של הצלחות גדולות יותר או פחות באירופה, הקפיצה האמיתית של באזל הגיעה בשנתיים האחרונות. בעונת 2011/2 המועדון צלח את שלב הבתים של ליגת האלופות. משחקי השיא היו מול מנצ'סטר יונייטד, כאשר באולד טראפורד הקבוצה נקלעה לפיגור 2:0, עלתה ל-2:3 מדהים וספגה שוויון בדקה ה-90. במשחק השני בין הקבוצות, שהיה קרב ישיר על העלייה לשלב הבא, השיגה באזל את ניצחונה הגדול ביותר עד היום, אולי גם הניצחון הגדול ביותר של קבוצה שוויצרית כלשהי, 1:2 ששלח הביתה את אלכס פרגוסון ההמום. השוויצרים עלו לשמינית הגמר והיממו את באיירן מינכן עם 0:1, רק כדי להתבזות עם הפסד 7:0 בגומלין בגרמניה.

באזל היא הקבוצה השוויצרית עם הכי הרבה הופעות בשלב הבתים של ליגת האלופות, ארבע כאלה ולצהובים ממש אין זכרונות טובים מיריבות שוויצריות בדרך למפעל היוקרתי, כאשר עדיין זוכרים בקרית שלום לרעה את השער של אלכסנדר קומיזטי, שניצח אותם עם גראסהופרס בגומלין מוקדמות ליגת האלופות ב-1995. מוראט יאקין, מאמן באזל, שיחק אז במדי גראסהופרס ואף כבש במשחק הראשון שהסתיים ב-1:1 בציריך (קשנצב השווה לצהובים).

מוראט יאקין מאמן באזל. רויטרס
צעיר ומבטיח ועם זיכרונות טובים ממכבי תל אביב. מוראט יאקין/רויטרס

בעונה החולפת, באזל הפסידה במפגש כפול לקלוז' הרומנית בפלייאוף העלייה לליגת האלופות וצנחה לליגה האירופית. במפעל המשני היא נהנתה מריצה נהדרת, שכללה את הדחתה של טוטנהאם בתום דו קרב פנדלים ברבע הגמר והפסד לזוכה שבדרך צ'לסי בחצי הגמר.

מי שהוביל את הקבוצה להצלחה הגדולה בעונה שעברה היה מוראט יאקין, בעונתו הראשונה על הקווים של באזל. כוכב העבר של הנבחרת, ששיחק במדי באזל בשש העונות האחרונות של הקריירה שלו, רק בן 38 וכבר נחשב לאחד המאמנים הכי מבטיחים ביבשת.

בקבוצה אפשר למצוא שלושה ארגנטינאים ושני מצרים מתוך תשעה זרים בסך הכול. בתחילת העונה שעברה איבדה באזל את היהלום הצעיר והבולט ביותר שלה, שרדאן שאקירי, שעבר לככב בבאיירן מינכן, אבל גם בלעדיו הקבוצה משופעת בשחקנים נהדרים.

מוחמד סלאח שחקן באזל. רויטרס
בשנה שעברה הוא הדהים את צ'לסי, יהיה מעניין לראות אותו בישראל. מוחמד סלאח חוגג בסטמפורד ברידג'/רויטרס

בין הקורות ניצב יאן זומר, שוער הנבחרת השוויצרית ובהגנה ניתן למצוא את פיליפ דגן המנוסה, ששיחק בעבר בבורוסיה דורטמונד ואת שחקן נבחרת אוסטריה הצעיר והמבטיח, אלכסנדר דראגוביץ'. בנוסף, הקבוצה הביאה בפגרה את מגן הנבחרת השבדית בהראנג ספארי, יליד טהרן, בירת איראן.

בקישור ימתינו לצהובים מרסלו דיאס מנבחרת צ'ילה ולצדו פביאן פריי וולנטין שטוקר הכוכבים העולים של נבחרת שוויץ. בחוד, תצטרך ההגנה של פאולו סוזה להסתדר עם מרקו שטרלר השוויצרי ומוחמד סלאח המצרי, שבוודאי יעורר עניין אם יגיע לשחק בישראל. יחד עם זאת, אולי ההתקפה היא סוג של נקודת תורפה עבור באזל, שאיבדה את ז'אק זואה הקמרוני שעבר להמבורג ובעיקר, את אחד מגדולי השחקנים השוויצרים בכל הזמנים, אלכסנדר פריי, שפרש בתום העונה שעברה. מנגד, מתיאס דלגאדו הארגנטינאי חזר לקדנציה שנייה במועדון והצטרף לראול בובאדיז'ה.

לסיום, האוהד המפורסם ביותר של הקבוצה הוא אחד הטניסאים הגדולים בהיסטוריה, רוג'ר פדרר, יליד העיר. בעבר הצהיר הפנומן השוויצרי שאם לא היה בוחר בטניס, היה מאוד שמח לשחק עבור פ.צ. באזל.

הטניסאי רוג'ר פדרר במשחקה של באזל מול צ'לסי. GettyImages
האוהד מספר אחת. פדרר עם הצעיף של באזל/GettyImages
  • עוד באותו נושא:
  • פ.צ. באזל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully