וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסקנות ועדת זליכה: ”היסודות כאן רקובים, בעל ניגוד עניינים לא יהיה יו”ר התאחדות”

ועדת זליכה לבדיקת המבנה הניהולי של הכדורגל הישראלי הציגה את מסקנותיה. זליכה: ”הכדורגל בארץ לא מכבד מדינה דמוקרטית במדינה ה-21”. לבנת מינתה ועדת יישום: ”בראש המערכת הזו לא יכול לעמוד אדם שיש לו זיקה לקבוצה כלשהי”. איך יגיבו בהתאחדות?

ועדת זליכה פרסמה הבוקר (שני) את המלצותיה לבדיקת המבנה הניהולי של הכדורגל הישראלי. כזכור, במאי 2012 מינתה שרת הספורט לימור לבנת ועדה בראשות פרופסור ירון זליכה שהתבקשה לבחון את מוסדות ההתאחדות ומועדוני הכדורגל בישראל.

המסקנות העיקריות של הוועדה

1. נושא יו"ר ההתאחדות ודרך בחירתו: ניגוד עניינים הוא תנאי ברור לקבלת תמיכה. יו"ר התאחדות לכדורגל יהיה אדם לא תלוי שלא קשור לקבוצה כזאת או אחרת, בהמשך לוועדת דודי כהן.

2. חקיקה שתפקח על העברת הכספים, "כדי לוודא שהכסף מגיע לספורט נטו ולא לעסקנים". המטרה למנוע העברת כספים לגופים שלישיים, עמותות צינור. לא תהיה דרך להעביר כסף דרך מרכזי הספורט, אלא ישירות לקבוצות.

3. הקמת מנהלת ליגת העל, בהמשך להמלצות קודמות.

4. הקמת קרן תמיכות חדשה בהיקף של 60 מיליון שקל של הפיס, הטוטו והממשלה להקמת 100 מועדוני כדורגל לנוער בארץ ברחבי הארץ, בעיקר בפריפריה.

4. הקמת קרן מלגות בסך 2 מיליון שתאפשר לילדים ממשפחות עם קשיים להצטרף לכדורגל.

5. הקמת מועדוני אוהדים. תמיכה בארגוני אוהדים ועמותות ששמו לעצמם מטרה לבער את האלימות מהכדורגל הישראלי, חינוך הנוער ומשחק הוגן.

6. המלצה להוזלת מחירי הכרטיסים לילדים ולנוער כדי לשפר את חווית הצפייה.

ירון זליכה. קובי אליהו
הגיע זמן המסקנות. ירון זליכה/קובי אליהו

פרט ליו"ר זליכה, שהיה בעבר החשב הכלכלי במשרד האוצר, ישבו בוועדה גם זאב זלצר, יצחק שום, אלי דריקס, עו"ד טלי ירון אלדר שהייתה נציבת מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, עו"ד רות דוד שהייתה פרקליטת מחוז תל אביב, עו"ד נדב עשהאל שהיה עוזר מבקר המדינה, ד"ר דנה פוגץ' שעמדה בראש ועדת עדכון התקנון של ההתאחדות לכדורגל בישראל, רו"ח אבישי עובדיה ועו"ד ורו"ח אורי שמש. בועדה ישבו כמשקיפים ראש מנהל הספורט ד"ר אורי שפר, ויו"ר המועצה להסדר ההימורים צחי פישביין.

במהלך מסיבת העיתונאים הועברה ביקורת על יו"ר ההתאחדות אבי לוזון ועל ניגוד עניינים, ולבנת אמרה: "אבי לוזון מעולם לא פגע בי, אין לי שום דבר אישי איתו, אין פה שום אג'נדה אישית. אני לא רוצה לפגוע באדם, אבל אדם שנמצא בניגוד עניינים לא יכול לכהן בתפקיד כל עוד יש ניגוד עניינים".

ירון זליכה: "הנושא של ניגוד עניינים הוא כל כך חמור שהוא חייב יישום מיידי. אבל כדי לא לפגוע בכבודו של אדם ניסינו להיות זהירים ביותר ולתת לו לסיים את הקדנציה, גם שאנחנו סברנו שהוא צריך להבין לבד שהוא לא יכול להמשיך אפילו לא דקה אחת נוספת ולא להמתין בכלל למסקנות".

בסיומו של עימות מילולי: כתב "הארץ" משה בוקר נזרק ממסע"ת ועדת זליכה

לימור לבנת שרת הספורט. קובי אליהו
"לכולנו יש עניין שענף הספורט הפופולרי בעולם, הכדורגל, יתנהל באופן השקוף ביותר, היעיל ביותר והנקי ביותר". לבנת/קובי אליהו

השרה לימור לבנת פתחה ואמרה: "הוועדה עשתה עבודה מקיפה שהניבה את אחד הדוחות החשובים בכדורגל הישראלי. הקמתי את הוועדה הזאת בגלל ששרר חוסר אמון בין אוהדי הכדורגל להתאחדות לכדורגל ומוסדותיה, וחוסר אמון זה עדיין קיים.

"קיימנו דיון מעמיק בהמלצות של הדו"ח, בחנתי את ההמלצות ביחס להמלצות ועדת כהן, בדקתי את הצדדים המשפטיים אל מול היישום והתקנונים של פיפ"א ואופ"א, ובתום התהליך של הבדיקה החלטתי לאמץ את מסקנות הוועדה. ועדת היישום שתוקם תפקח על התהליך. מסקנות שנוגדים את התקנונים הבינלאומיים לא תיושמנה.

"לכולנו יש עניין שענף הספורט הפופולרי בעולם, הכדורגל, יתנהל באופן השקוף ביותר, היעיל ביותר והנקי ביותר, לכולנו שהנוער יגלה עניין בכדורגל, לכך אני שואפת מהיום שאני נכנסתי לתפקידי. אפשר להצליח לעשות את זה, להוביל את הכדורגל הישראלי להישגים גדולים יותר".

יו"ר ההתאחדות לכדורגל אבי לוזון. קובי אליהו
למרות הביקורת הקשה, זליכה ולבנת מתעקשים: זה לא דו"ח פרסונלי. לוזון/קובי אליהו

ירון זליכה: "בשנה האחרונה נגענו בסוגיה שנמצאת קרוב מאוד ללבו של הציבור. היא נוגעת למיליונים מאזרחי הישראל שרואים את ענף הכדורגל כראי שמשתפקת המדינה כולה. ענף הכדורגל בישראל הוא לא אחד הענפים שבהם רבה גאוותנו. המבנה הארגוני שמאפשר כללי ממשל תאגידי ותקנות של אתיקה, שקיפות ובקרה, הוא רעוע ביותר ולא מכבד מדינה דמוקרטית במדינה ה-21, לא מכבד אף מדינה. זה לא דו"ח פרסונלי אלא דו"ח מבני, שמנתח לפי תקנות של ממשל תאגידי וגם יעילות. התוצאות העקומות של הענף הוא פועל יוצא של המבנה הלקוי הזה, וכל עוד המבנה הזה לא ישתנה, אי אפשר להגיע להישגים וגם לגאווה שהענף הזה נתן בעבר למליונים מאזרחי ישראל.

"אי אפשר לבנות בניין ללא יסודות, ובוודאי כשהיסודות הם רקובים, רקובים ממש. אין מכך כדי להביע דעה על אדם כזה או אחר, אבל תהליכי בחירה רקובים, תהליכי מינוי רקובים. כל עוד לא נשנה את המבנה הארגוני, רחוק לא נגיע.

"ביחס לטענות שנשמעו, שכביכול הענף הזה הוא עצמאי ואסור להתערב בו - הדו"ח הזה לא מופנה להתאחדות לכדורגל, זו ועדה ציבורית שמופנה לממשלה ולזרועותיה הרחבות. כל עוד התהלכים הארגוניים הרקובים שנערכים בגוף הזה ממשיכים, אסור לממשלה להעביר כספי ציבור לגופים הללו. כל עוד הם מקבלים כספי ציבור הם צריכים להשמע לכללים של כללי ממשל תקינים.

"אני קורא לאנשי ההתאחדות הכדורגל להישמע לדו"ח. אני רוצה לעזור לכולם. אפשר להחליט על דברים אחרים, כל עוד הכללים של ממשל תאגידי מתקיימים. אם לא יהיה שיתוף פעולה, אסור לממשלה לתת כספי ציבור לגופים שפועלים בצורה כזאת.

"הדו"ח הזה קורא לממשלה, לא רק לפקח ולבקר, אלא גם נאה דורש, נאה מקיים. הדו"ח קורא להגדיל את תמיכתה של הממשלה בענף, ובפרט בתחום של הילדים. זה אחד הענפים שמאפשרים השתתפות של ילדים מהפריפריה בחלקים שונים שלו".

לימור לבנת שרת הספורט. קובי אליהו
הביקורת על מוסדות הכדורגל נמשכת. לבנת/קובי אליהו

מסקנות ועדת זליכה

השרה לימור לבנת הציגה את מסקנות הוועדה, והודיעה כי "המסקנות יישומו על כל ענפי הספורט. ביקרנו בעיקר את נושא ניגוד העניינים והעברת הכספים הישירים לקבוצות.

"ההמלצה הראשונה מתייחסת לנושא יו"ר ההתאחדות, ודרך בחירתו. בשנת 2011 משרד הספורט סיים לגבש דוח אתי. הקוד האתי הזה אומץ על ידי כל 58 ארגוני הספורט, לרבות ההתאחדות לכדורגל, הוא מהווה תנאי סף לקבלת תמיכה. לא היה צריך עוד שתי ועדות ציבוריות, הספיק הקוד האתי, כדי להגיד שניגוד עניינים הוא תנאי ברור לקבלת תמיכה. ההתאחדות לכדורגל התחייבה לכך. בועדת זליכה כתוב: שיו"ר התאחדות לכדורגל יהיה אדם לא תלוי שלא קשור לקבוצה כזאת או אחרת, וכך גם בוועדת דודי כהן, ולא נעשה כן.

"זה עניין עקרוני וגורף, ערכי, בראש המערכת הזאת לא יכול לעמוד אדם שיש לו ניגוד עניינים, זיקה לאחת מהקבוצות. עד לאחרונה פעלנו באותו הנושא באיגוד הכדורסל וד"ר אורי שפר כתב לשמעון מזרחי שהוא פועל בניגוד עניינים והוא לא יכול לעמוד בראש איגוד הכדורסל והוא הודיע שהוא יפסיק לעמוד בראש איגוד הכדורסל.

"אני מצפה שההתאחדות תבחר באחת משני הדרכים שמוצעות, או על ידי ועדת דודי כהן, או על ידי ועדת זליכה שמציעה דרך רחבה יותר, ומציעה לשתף במערכת שחקנים ומאמנים, ובלבד שכל דרך שתיבחר לא תעמוד בניגוד לקוד האתי ולא בניגוד לתקנונים של פיפ"א ואופ"א.

ראש מנהל הספורט ד"ר אורי שפר עם אורלי פרומן. קובי אליהו
שפר ופורמן/קובי אליהו

"לגבי העברת הכספים הישירה, למען המנהל התקין והשקיפות, וכדי לוודא שהספורט מגיע לספורט נטו ולא לעסקנים, זה חייב להיות מטופל, ובעקבות הדו"ח, הלשכה כבר גיבשה תיקון לחוק מועצת ההימורים שתמנע העברת כספים לגופים שלישיים, עמותות צינור. התיקון הזה יחוק מעכשיו גם על מועצת ההימורים, ואני בקרוב מתכוונת להניח את התיקון הזה על שולחן הממשלה, ובכך לא תהיה יותר דרך להעביר דרך מרכזי הספורט כסף. הכסף יועבר ישירות לקבוצות.

"הקמת מנהלת ליגת העל. חרשנו בשדה הזה מספיק. גם ועדת דודי כהן המליצה, ואלו לא הוועדות הראשונות. הייתה היסטוריה שוועדות המליצו על כך, ואני מקווה שהצעדים שנעשים עכשיו יובילו להקמה בפועל של מנהלת ליגת על. אני מקווה שזה יקרום עור וגידים.

"ההמלצה החשובה ביותר: הקמת קרן תמיכות חדשה בהיקף של 60 מיליון שקל של הפיס, הטוטו והממשלה להקמת 100 מועדוני כדורגל לנוער בארץ ברחבי הארץ, בעיקר בפריפריה. כבר מכינים כרגע את התשתית להמלצה הזאת כיצד הדבר הזה יפעל, יו"ר הטוטו מתכוון להביא לאישור הדירקטוריון את המחויבות הזאת. מקווה שזה ייצא לפועל בקרוב.

"המלצה נוספת נוגעת להקמת קרן מלגות בסך 2 מיליון שתאפשר לילדים ממשפחות עם קשיים להצטרף לכדורגל, וזאת בשורה חשובה לציבור מעבר ל-100 המועדונים שדיברנו עליהם.

"הקמת מועדוני אוהדים. הלכנו עם זה צעד נוסף. אנחנו רואים חשיבות מאוד גדולה בתמיכה במועדוני אוהדים והמעורבות הזאת גורמת להגדלת מועדוני האוהדים והגדלת המעורבות והקטנת האלימות. נתמוך בארגוני אוהדים ועמותות ששמו לעצמם מטרה לבאר את האלימות מהכדורגל הישראלי, חינוך הנוער ומשחק הוגן.

"המלצה מהחשובות שיש כאן נוגעת להוזלת מחירי הכרטיסים לילדים ולנוער כדי לשפר את חווית הצפייה. יש ילדים שיכולים לכאורה בחצי מחיר כרטיס, אבל כולנו יודעים שילדים מגיעים למגרש או שספספרים כבר קנו, או שמבוגרים כבר קנו ונכנסו למגרש. יש לזה פתרון, כמובן שהוא צריך לבוא גם מתוך רצונן של הקבוצות ובעלי הקבוצות. יש לנו היום כמה איצטדיונים נפלאים שבהם חוויית הצפייה היא דבר אדיר עם כמות אדירה של מקומות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully