וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שער הרחמים: על הסיטואציה בין בוריס קליימן לדני עמוס בהפועל תל אביב

הבקשה הספציפית של בן שמעון מהשוער שחרצה גורלות, ההבטחה של ראשי המועדון, הזעם שאוכל את קליימן ("כל שוער ביורו שוער ראשון בקבוצה"), הסיבה שעמוס נבחר והדרבי הפרטי של דהאן (נכון, הסוכן של 2 השוערים). אורן יוסיפוביץ חושף צדדים חדשים בפרשת שוערי הפועל תל אביב

צילום ועריכת וידאו: דרור פיקלני

בוידאו: הפועל תל אביב באימון הבכורה לקראת 2013/14

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כשרב"ש הבין סופית שקליימן לא מתכוון לבטל את הסעיף בחוזה, הוא החליט להנחית את דני עמוס. ועמוס לא מגיע להפועל בשביל תחרות/מערכת וואלה!, צילום מסך

בינואר 2013 בוריס קליימן חתם על חוזה חדש בהפועל תל אביב. לפי ההסכם, השוער הצעיר (22) יוכל להשתחרר מיידית מהמועדון בינואר 2014, אם עד אז לא ישחק במעל ל-70 אחוז מהמשחקים. עוד הבטחה, שלא נכתבה בחוזה, היתה שקליימן יהיה השוער הראשון של הפועל תל אביב. זו היתה הבטחה מילולית, אבל קליימן היה בטוח שבנוסף לסעיף המדובר, הפעם התפקיד הנחשק לא יחמוק.

אפשר להבין את החששות, שנבעו, כאמור, מיותר מדי אכזבות וכמעטים. רק בקיץ הקודם קליימן היה בטוח שאפולה אדל יימכר, ולטענת מקורביו נשאר בהפועל רק בגלל הסיבה הזו. אבל אפולה גם נשאר, וקליימן נשאר על הספסל. כשסוף סוף קודם לאפודה הראשונה, בימי יוסי אבוקסיס, המאמן פוטר, פרדי דוד הגיע וקליימן חזר לספסל. דוד, אולי בגלל שאכל יותר מדי קש עם שוער צעיר (איתי ארקין), העדיף את אדל. בראשו, זה אפילו לא היה מאבק.

לפני שלושה שבועות עירוני קרית שמונה פנתה שוב לדני עמוס, שוער המועדון מאז שהחל להיות שוער. ההצעה דיברה על שלוש שנים פלוס משכורת גבוהה. עמוס סירב; הבהיר לבוס איזי שרצקי ולמנכ"ל יוסי אדרי שהוא רוצה להתקדם. בקריה, כך אמרו אתמול, לא נפגעו יותר מדי. בנוסף, אומרים, "הבאנו שוער ראוי במקומו". גיא חיימוב.

***

שוער עירוני קרית שמונה, דני עמוס. GettyImages
עמוס העדיף אירופה, אבל כל תחנה שתקדם אותו מהר יותר לנבחרת עשויה לרצות אותו. אם בכלל אכפת לשוער הזה, שגדל בבית על ראגבי ועל אנגלית/GettyImages

הסעיף

רן בן שמעון אוהב לשלוט במתרחש בקבוצה שלו. אחד הדברים שהכי הפריעו לו מאז שהגיע לחודורוב היה הסעיף המדובר בחוזה של קליימן. לפני היורו הוא זימן את קליימן לפגישה. תבטל את הסעיף אם אתה רוצה להישאר, הורה המאמן. בתמורה, היה מביא לשוער תחרות בדמות שוער ליגה סביר או זר ותיק. קליימן הבין מהפועל שיידע את שם היריב, תוך יום או יומיים, אבל הזמן עבר והשם לא בא. כשרב"ש הבין סופית שקליימן לא מתכוון לבטל את הסעיף בחוזה, הוא החליט להנחית את דני עמוס. ועמוס, אם אכן יגיע בסוף, לא מגיע להפועל בשביל תחרות.

זה לא שקליימן לא מוצא חן בעיני בן שמעון, שדווקא מבין את החשיבות של שיתוף שחקני בית וצעירים. הוא רצה לתת לקליימן הזדמנות להוכיח את עצמו, אבל הזדמנות מקצועית ולא חוזית. המאמן עקב אחר השוער במהלך היורו, אבל שום סעיף ביכולת לא שכנע את רב"ש לפעול כך או אחרת; רק הסעיף ההוא בחוזה.

המנטרה די ברורה – עמדת השוער חשובה לרב"ש מאוד. הוא לא רוצה להיות מופתע באמצע העונה, הוא רוצה להיות מכוסה מכל הכיוונים. גם לעמוס הוא הביא תחרות בכל שלב בקריירה. עונה לפני האליפות בקרית שמונה, חיימוב שיחק הרבה יותר מעמוס – 22 משחקי ליגה לעומת 12. בן שמעון מאמין ברוטציה גם בעמדה הזו, והחוזה של קליימן מנע ממנו את האפשרות הזו. העובדה שקליימן מעולם לא שיחק מספר משחקים מספק בליגת העל (שמונה העונה, ארבעה בעונה שעברה), הפריעה למאמן לשים את כל הביצים בסל הזה.

רב"ש לא תמיד סמך על עמוס בין הקורות שלו, אבל עונת האליפות עשתה את שלה. הוא בטוח שעמוס זו בחירה נכונה. למרות עונה פחות טובה, ממוצע הספיגות המזהיר של 2011/12 צועק עד לשמיים. עמוס העדיף אירופה, אבל כל תחנה שתקדם אותו מהר יותר לנבחרת עשויה לרצות אותו. אם בכלל אכפת לשוער הזה, שגדל בבית על ראגבי ועל אנגלית.

בוריס קליימן שוער הפועל תל אביב. מגד גוזני
יותר מדי אכזבות עשו את שלהן. מי שדיבר איתו לא יכול לפספס את זה. הוא מבין שתחרות לא תהיה שם, וייתכן מאוד שבימים הקרובים, בשעות הקרובות, אם עמוס אכן יחתום ויגיע, קליימן יארוז ציוד וייצא מחודורוב/מגד גוזני

הזעם

קליימן שבור.

יותר מדי אכזבות עשו את שלהן. מי שדיבר איתו לא יכול לפספס את זה. הוא מבין שתחרות לא תהיה שם, וייתכן מאוד שבימים הקרובים, בשעות הקרובות, אם עמוס אכן יחתום ויגיע, קליימן ינסה לארוז ולצאת מחודורוב. אם לא כעת, אז בחורף, ובחינם. הוא מרגיש שהמאמן שלו, כמו קודמיו, לא בדיוק סומך עליו; הוא מרגיש שבהפועל תל אביב אין לו - לקליימן - על מי לסמוך.

לאחרונה אנשים הציעו שקליימן יבטל את הסעיף, יסמוך על עצמו ויוכיח את מקומו. קליימן בטוח שהוא שווה את זה, ולא רק הוא. לצד כמה טעויות – ומי לא טועה? – הוא סיפק גם בעונה שעברה וגם העונה כמה הופעות לספרים, לא פחות. יש בעיה במצבים הנייחים, אבל האינסטינקטים לא פחות טובים מאף שוער אחר בליגה.

בסביבתו זועמים. גם על המצב שלו, אבל יותר מכך – על המצב של השוער הישראלי הצעיר. "כל שוער ביורו היה שוער ראשון בקבוצה שלו", אומר גורם. "בכל העולם נותנים צ'אנסים, עושים משהו לקראת הצעירים. באירופה אין כמעט שוערים מחוץ ליבשת. קליימן עצמו אמר את זה נכון מאוד לפני היורו – 'אחרי זה עושים כתבות על מדוע אין תחליף לדודו אוואט'. זו הסיבה".

אגב, גם בצפון קורה בימים אלו דבר זהה. איתמר ניצן טען שהובטחה לו האפודה המרכזית, אבל הופ – גיא חיימוב הגיע. "תחרות לא תהיה שם", אומר גורם, וצודק.

מאמן הפועל תל אביב, רן בן שמעון. ניב אהרונסון
זה לא שקליימן לא מוצא חן בעיני בן שמעון, שדווקא מבין את החשיבות של שחקני בית וצעירים. הוא רצה לתת לקליימן הזדמנות להוכיח את עצמו, אבל הזדמנות מקצועית ולא חוזית. המאמן עקב אחר השוער במהלך היורו, אבל שום סעיף ביכולת לא שכנע את רב"ש לפעול כך או אחרת; רק הסעיף ההוא בחוזה/ניב אהרונסון

הכסף

כאילו הנושא לא מעניין מספיק, גם הסוכן דודו דהאן מעורב פה, ובגדול. שני השוערים של העסקה, עמוס וקליימן, שלו, כך שהעסקה יוצרת מן חרב פיפיות, אלא אם קליימן יימכר ואז זה ווין ווין עבור דהאן. אותו דהאן לא היה מעורב בעסקה בין הפועל לבין קרית שמונה, לטענת גורמים. רב"ש יצר את הקשר עם עמוס, הפועל יצרה את הקשר עם הקריה, ולפי הידוע – אין טינה בין קליימן לסוכנו.

ואם כבר עסקים, רבים תהו כיצד הפועל תל אביב בדרך לעשות עסקה כזו – לשלם מאות אלפי שקלים על 30 אחוז מכרטיס של שוער שסיים חוזה בקבוצת האם (אתמול כבר דיברו על 40 אחוז).

ובכן, בצוות המקצועי של הפועל אומרים שמדובר באחת העסקאות הכי טובות שעשו האדומים הקיץ, אם לא הטובה ביותר. כלכלית, הם לא מגזימים. כרטיס שחקן זה כבר לא דבר מוחשי. כשמדברים אחוזים, מדברים על עסקה עתידית, אם בכלל תהיה כזו. בהפועל לא עוסקים כעת בבועות נדל"ן – אין שם את התקציב הזה – שם חושבים על עכשיו. שם יכולים היו ללכת לוועדה למעמד השחקן, ואז מחירו של עמוס – שהגיע מכלום לשוער נבחרת – היה כנראה נקבע סביב 2 מיליון השקלים.

הפועל תשלם, לפי ההערכות האחרונות, 600 אלף שקל על עמוס. לא 30 או 40 האחוזים צריכים לעניין כי אם משך החוזה של עמוס באדום. אם, למשל, יחתום לארבע עונות, אפשר לומר שהפועל תל אביב שואלת את דני עמוס ב-150 אלף שקל לעונה. זה לא זול – זה זול מאוד. ואם בכל זאת תגיע הצעה מטורפת מחו"ל בשנים הקרובות, גם התשלום הזה יכוסה.

גם בקרית שמונה היו אתמול בעננים. שם חששו ממכירה של עמוס לאירופה, ושם אין את חוק ההשבחה על שחקנים מעל גיל 23. במקום לקבל 0 שקל על השוער, הם יקבלו 600 אלף פלוס בונוס במקרה של מכירה.

בעצם, בעסקה המתגבשת – שנכון לכתיבת שורות אלו עדיין לא נחתמה – כל הצדדים מרוויחים.

חוץ מבוריס קליימן.

בוריס קליימן שוער נבחרת ישראל הצעירה, יורו 2013. ברני ארדוב
קיץ חשוב לפניו/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully