וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד שעשה לבניטס כאב ראש

15.6.2013 / 7:00

איש לא נותר אדיש לכישרון של בסיאן אידרישאי. השוו אותו אפילו לאיברהימוביץ'. אבל הוא העדיף ללהטט באימוני ליברפול מאשר לעבוד קשה. דווקא כשהבין שהקריירה בסכנה ושהוא חייב להשתנות תחת פאולו סוסה, כיום מאמן מכבי תל אביב, הוא הלך לישון ולא התעורר

לפני כמה שנים ערכה הקבוצה הראשונה של ליברפול משחק אימון פנימי נגד ההרכב השני שחוזק בשחקנים מקבוצת המילואים. במהלך ההתמודדות קיבל החלוץ הצעיר בסיאן אידרישאי את הכדור והתייצב מול סטיבן ג'רארד. האוסטרי העביר את הכדור בין רגליו של הקפטן האדום וחלף על פניו בקלילות. רגע לאחר מכן ושנייה לפני שהוא ממשיך במבצע אישי מרשים, הוא עצר, הביט לרפא בניטס בעיניים והגניב לעברו קריצה. בסוף המשחק המאמן הספרדי ניגש לסוכנו של אידרישאי שהגיע לבקר את השחקן הצעיר במרסיסייד ונאנח: "מה אני אעשה איתו?".

כולם הבחינו בכישרון הגדול של בסיאן אידרישאי, חלוץ צעיר שנולד באוסטריה להורים ממוצא אלבני. הנוכחות שלו ברחבה, הטכניקה המרשימה, משחק הגובה המשובח, השורשים הבלקניים – כל אלו גרמו להשוואות עם חלוץ אחר, מבוגר יותר – זלאטן איברהימוביץ'. ההתחלה גם הייתה מבטיחה.

אידרישאי ערך בכורה בנבחרת הצעירה של אוסטריה חמישה ימים לפני שמלאו לו 18 ונזרק היישר להרכב במשחק נגד אנגליה באלנד רואד במסגרת מוקדמות אליפות אירופה. הוא שיחק לצד ומול שחקנים שמבוגרים ממנו בשלוש-ארבע שנים, אבל לא נבהל משמות כמו ג'יימס מילנר, לייטון ביינס, ארון לנון ואחרים שניצבו מולו. אידרישאי אמנם לא כבש ב-1:2 המפתיע של נבחרתו, אבל שיחק 67 דקות ונרשם בפנקסים של כמה מהסקאוטים שהגיעו באותו יום שישי בערב ללידס. הרשימות הגיעו לרפא בניטס שקבע: "תזמינו אותו למבחנים".

בליברפול גילו שחקן כשרוני עד כאב. הבעיה הייתה שהמנטליות לא הצליחה לעמוד בקצב ההתפתחות של מה שהיה לאוסטרי הצעיר ברגליים. אחרי שהוא קיבל את הזימון למבחנים, אידרישאי הצהיר ש"הייתי חוצה את התעלה בשחייה בשביל להגיע לכאן", אבל אחרי שנחת במועדון והוחתם בגיל 17, הוא הפסיק לעבוד וסמך רק על הכישרון.

כישרון היה לו, אין ספק. במשחק של קבוצת המילואים של ליברפול נגד וויגאן, האוסטרי החליף את ג'ורדי ברוור בדקה ה-68 במצב של 0:0 ועד הסיום כבש צמד והוסיף פריצה מסחרחרת לאורך יותר מחצי מגרש שהסתיימה עם בעיטה לקורה. משחק אחר – הזכור ביותר שלו בתקופה שלו באנגליה – אידרישאי כבש שלושה שערים בתוך 23 דקות במשחק הכנה של ליברפול נגד רקסהאם, כולם אחרי בישולים של ג'רמיין פנאנט.

מאמן ליברפול לשעבר, רפא בניטס. GettyImages
אידרישאי ששיחק לצד ומול שחקנים מבוגרים ממנו בשלוש-ארבע שנים, נרשם בפנקסים של כמה מהסקאוטים שהגיעו למשחק בלידס. הרשימות הגיעו לרפא בניטס שקבע: "תזמינו אותו למבחנים"/GettyImages

אחרי אותה שלישיית בזק נגד רקסהאם לעיני יותר מ-11 אלף צופים, משחק שהסתיים ב-2:3 של ליברפול ושבו אידרישאי כיכב לצד שחקנים כמו מומו סיסוקו, אלברו ארבלואה וסטיבן פינאן, בניטס שוב התרשם ושוב נאנח: "בס הוא כדורגלן עם כישרון גדול, אבל הוא צריך להתבגר". אבל האוסטרי נשאר צעיר לנצח.

באותו קיץ נבחרת אוסטריה עד גיל 20 יצאה לאליפות העולם שהתקיימה בקנדה. אידרישאי היה אחד מהשחקנים הבולטים של מולדתו בגילאים הללו, אבל המאמן פול גלודובאץ השאיר אותו בבית, הסביר שהחלוץ של ליברפול אנוכי מדי והוסיף: "יותר חשוב לי שהנבחרת תתנהל כמו יחידה אחת מאשר לבחור את השחקנים הטובים ביותר".

בליברפול, כך התברר בהמשך, חשבו דברים דומים. רפא בניטס שכבר שלח את אידרישאי לתקופות השאלה בלוטון טאון בעונה הקודמת, הרגיש שהחלוץ הצעיר לא מתקדם ושהוא עסוק יותר בלהטוטים על המגרש מאשר בעבודה קשה שתמצא את הכישרון שלו. בכל פעם שמישהו מהצוות המקצועי דיבר עליו, הוא הדגיש את הכישרון הגדול, אבל באותה נשימה הוסיף דברים על חוסר בגרות.

ליברפול שלחה את החלוץ לתקופת השאלה נוספת בקריסטל פאלאס, אבל הפעם היא לא התכוונה להחזיר אותו. כשהקבוצה הלונדונית החליטה לוותר עליו באמצע העונה, הרדס ביטלו איתו את החוזה והוא חזר הביתה, לאוסטריה.

מאמן נבחרת אוסטריה הצעירה לשעבר, פול גלודובאץ. Theo Klein, GettyImages
אידרישאי היה אחד מהכישרונות הגדולים באוסטריה, אבל מאמן הנבחרת הצעירה פול גלודובאץ/GettyImages, Theo Klein

ב-22 בפברואר 2008, כמה שבועות בלבד אחרי שאידרישאי עזב את ליברפול, פורסמה ידיעה באתר הרשמי של המועדון ובה נכתב: "חלוץ הקבוצה לשעבר, בסיאן אידרישאי, שוחרר מבית החולים באוסטריה אחרי שהתמוטט במהלך משחק של ואקר אינסברוק נגד שטורם גראץ בסוף השבוע". הרופאים שבדקו אותו לא גילו בעיות ואחרי חודשיים אישרו לו לשוב לפעילות מלאה. האישור הזה עוד יהפוך לגורלי.

בקיץ אינסברוק לא האריכה את החוזה של החלוץ והוא התחיל להתאמן עם קבוצת נעוריו, לאסק לינץ. במהלך משחק אימון בנובמבר, הוא התמוטט פעם נוספת. 14 רופאים שונים בדקו אותו ושוב לא מצאו ממצאים חד משמעיים שיקבעו שהוא צריך לתלות את הנעליים. הרופא של לאסק, מילאן טוליאן, דווקא גילה בעיה בזרימת הדם מהלב לריאות והזהיר את אידרישאי שהוא ייקח את חייו בידיו אם יחליט להמשיך בקריירת הכדורגל שלו, אבל הפעם, אולי בפעם הראשונה בקריירה שלו, האוסטרי הצעיר החליט להפסיק להשתעשע ולהילחם על קריירת כדורגל.

אידרישאי שיחק תקופה קצרה בקבוצה מהליגות הנמוכות בגרמניה ובקיץ התייצב למבחנים אצל פאולו סוסה בסוונסי – אז עוד בצ'מפיונשיפ האנגלית. שישה ימים בלבד הספיקו למאמן הפורטוגלי להחתים אותו ולהסביר: "אני מכיר אותו היטב מהתקופה שלו בליברפול ומהנבחרות הצעירות של אוסטריה. הוא יכול לשחק במגוון תפקידים בחלק הקדמי ואני מאוד מרוצה מכך שהחתמנו אותו".

בפני תקשורת הבריטית, שהתעניינה בבעיות הבריאות שלו, הוא טען שהוא סבל מווירוס, שאחרי שלקח פסק זמן וחשב על כך זמן ארוך, הוא החליט להמשיך לשחק כדורגל. "לא היה למה שקרה לי שום קשר לבעיות לב", הוא אמר. הבדיקות הרפואיות במועדון הוולשי אישרו שהוא כשיר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שישה ימי מבחן בלבד הספיקו לפאולו סוסה להחתים את אידרישאי בסוונסי ולהסביר: "אני מכיר אותו מהימים שלו בליברפול ובנבחרות הצעירות של אוסטריה, אני מאוד מרוצה מההחתמה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אידרישאי חזר לאנגליה בגיל 21, עכשיו ככדורגלן בוגר יותר שמוכן להשאיר את התעלולים בצד. אחרי שהתאושש משתי התמוטטויות מפחידות, הוא התרכז בחזרה לכושר מלא ועבד קשה למרות שמיעט לשחק. המאמן סוסה סיפר על כך שהוא משקיע באימונים, שהוא נחוש להוכיח את עצמו ומשתפר, שהוא משוכנע שבעונה הבאה הוא יצבור עוד ועוד דקות משחק וסופסוף יביא את הפוטנציאל המדובר שלו לידי ביטוי. אבל האוסטרי הצעיר בכל זאת נשאר צעיר לנצח.

כשבוע וחצי אחרי תום עונת 2009-10 וקצת אחרי שקיבל רמזים עבים לכך שהוא יוזמן בקרוב לנבחרת אלבניה, אידרישאי נסע לחופשה באוסטריה, ממנה הוא לא חזר. בלילה שבין ה-14 ל-15 באוגוסט 2010 הוא הניח את הראש על הכר בבית הוריו בלינץ ולא התעורר. אחיו גילה את גופתו באמצע הלילה והרופאים אבחנו מוות כתוצאה מהתקף לב. המאמן סוסה היה אחד מהראשונים לשמוע את החדשות הרעות.

בסוונסי לא שכחו את החלוץ הצעיר למרות שהיא לבש את חולצת הקבוצה פעמים מעטות בלבד. המועדון הפריש את החולצה עם הספרה 40 וכעבור שנה שחקני הקבוצה חגגו העפלה לפרמיירליג כשהם לובשים חולצות ועליהן תמונה של חברם המת.

בסיאן אידרישאי שהעביר לסטיבן ג'רארד כדור בין הרגליים ולא ויתר על קריצה לאחר מכן, שהתרכז בלשעשע את האנשים שמסביבו, שבגלל חוסר הבגרות שלו לא הוזמן לאליפות העולם עד גיל 20, העביר את מרבית זמנו על כר הדשא כילד. והוא גם מת ילד.

שחקני סוונסי בשנת 2011, ליאון בריטון (שמאל), מארק גוור. GettyImages
כשנה אחרי מותו של אידרישאי, בסוונסי הוכיחו שלא שכחו אותו ושחקני הקבוצה חגגו את ההעפלה לפרמיירליג כשעל החולצות שלהם תמונתו של חברם המנוח/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully