וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכוח החדש של חלון ההעברות באירופה

3.5.2013 / 7:00

ההתנהלות של מונאקו מאז ינואר 2012 והשמות שמקושרים אליה דוגמת מוריניו, ואלדס, טבס ונאסרי, הם רמז לכך שהיא תהפוך לבזבזנית החדשה של הקיץ. בסופ"ש היא כנראה עולה ליגה. בצרפת לא מתכוונים לעבור על זה בשתיקה

לקראת סוף השבוע שעבר הוציאה אחת מסוכנויות ההימורים באירופה אפשרות להימור במסגרת ה-Transfer Specials שלה, הימורים מיוחדים לקראת פתיחת חלון ההעברות ביבשת הישנה: לאן יעבור בקיץ חלוץ בורוסיה דורטמונד, רוברט לבנדובסקי. באיירן מינכן הוצבה כפייבוריטית לרכוש את המפציץ הפולני ואחריה כיכבו אריות היבשת כגון מנצ'סטר יונייטד, ריאל מדריד, מנצ'סטר סיטי ואחרות.

במקום העשירי באותה רשימה, עם יחס של 1 ל-66 לזכות בשירותיו של לבנדובסקי, מוקמה לא אחרת מאשר מונאקו. מועדון מהליגה השנייה בצרפת ירכוש את אחד מהחלוצים הטובים בעולם? מי שכבש רביעייה נגד ריאל מדריד בחצי הגמר של מפעל הקבוצות היוקרתי בתבל ישחק באצטדיון ביתי בן 19 אלף מקומות, לעיני קהל ממוצע של כ-5,000 אוהדים בלבד?

תתכוננו לקיץ 2013.

שחקן דורטמונד רוברט לבנדובסקי חוגג. רויטרס
איך חלוץ שמככב בליגת האלופות ובגרמניה מקושר למונאקו? איך היא מוזכרת באותה רשימה עם הקבוצות ממנצ'סטר ועם באיירן מינכן, צ'לסי ואחרות? לבנדובסקי/רויטרס

מספרים שבצרפת ישנה בדיחה שהולכת בערך כך: "פעם היה לך חלום רע שאתה אוהד של מונאקו?".

הרבה מאוד אנשים שואלים את עצמם בשנה וחצי האחרונות מה הביא את איש העסקים הרוסי דימיטרי ריבולובלב להשקיע דווקא בקבוצת כדורגל עם אצטדיון צנוע ופוטנציאל אהדה קטן מאוד, מליגה שלא נחשבת לאחת מארבע הגדולות באירופה. תשובות עדיין אין, אבל קבוצה שחושבת בענק דווקא יש.

ריבולובלב, האדם ה-100 בעושרו בעולם על פי פורבס, עם הון משוער של תשעה מיליארד דולר, עשה את כספו הגדול אחרי שרכש חברת דשן רוסית מהמדינה והפך אותה לאימפריה. הוא מתגורר במונאקו והנסיך אלברט, "האוהד מספר 1" של הקבוצה, עזר לשכנע אותו לרכוש את המועדון ולהוציא אותו מהבוץ. בדצמבר 2011 ניתן היה לברך על המוגמר. כאדם שהוציא למעלה מ-170 מיליון דולר על רכישת נכסי נדל"ן בארצות הברית עבור ביתו, כשריבולובלב הכריז שהוא ישקיע כ-200 מיליון יורו בארבע השנים הראשונות שלו במונאקו, מעטים הטילו ספק שכך הוא יעשה.

מונאקו הייתה אז בתחתית ליגת המשנה, אליה צנחה בקיץ 2011, אבל עם כניסתו של הבוס החדש היא התחילה להתנהל כשיכורה מכוח פיננסי. בינואר 2012, קצת אחרי שריבולובלב הגיע, הקבוצה הנחיתה לא פחות מתשעה שחקנים חדשים בסכום העברות כולל של כ-18.5 מיליון יורו. זו הייתה רק יריית הפתיחה.

מעבר לסכומים, ההשתוללות של מונאקו בשוק ההעברות מאופיינת מאז הגעתו של בעל הבית גם בחוסר הסבלנות שהתרגלנו לראות במועדונים אחרים שהקופה שלהם התמלאה בין לילה. זו שעל פיה קונים שחקנים במסות גדולות ונפטרים מהם כמעט באותה מהירות. מעין מדיניות לפיה "נקנה שחקן טוב בכמה מיליונים ואם הוא לא יעמוד בציפיות ולא יתאקלם, פשוט נקנה שחקן אחר בעמדה שלו אחרי חצי עונה".

כך לדוגמה, מונאקו רכשה את נאסר בראזיטה מאוסטריה וינה בינואר שעבר תמורת ארבעה מיליון יורו, אבל אחרי שההולנדי לא הצליח לשחזר את היכולת שלו מפרנץ הור שטדיון, הוא נשלח בחזרה ל'די ויילכן' בהשאלה. במונאקו הוא כנראה לא ישחק יותר. אלכסנדרוס ציוליס ו-ולדימיר קומאן, שהגיעו בגל הראשון של ריבולובלב, הספיקו לבלות במונאקו אפילו פחות ועזבו כבר אחרי חצי שנה. שחקנים באים והולכים ופנקס הצ'קים נשלף בתדירות גבוהה.

בעלים מונאקו, דימיטרי ריבולובלב. Lionel Cironneau, AP
בינואר 2012, קצת אחרי שריבולובלב/AP, Lionel Cironneau

סכום ההוצאות של מונאקו בעונת 2012/13 עומד על למעלה מ-22.5 מיליון יורו. הוא כולל פיתוי של שחקנים מהליגה הבכירה בצרפת (עמנואל ריבייר, קארל מג'אני ואחרים), והוא כולל 11 מיליון יורו לריבר פלייט עבור לוקאס אוקמפוס בן ה-18. הפעילות משולחת הרסן והתחלופה הגבוהה בשחקנים מהווים מבחינת העיתונאים אסמכתה למה שצופן העתיד: עוד שחקנים ועוד כסף שיישפך. בהתאם לכך, ההתנהלות התקשורתית סביב מונאקו תואמת את שגעון ההעברות של המועדון השאפתני.

כבר בקיץ נפוצו שמועות על כך שהבעלים ריבולובלב מנסה לפתות את רוברטו מאצ'יני להגיע לריביירה ושהוא מציע לו 6.4 מיליון ליש"ט לעונה. המאמן האיטלקי הכחיש, אבל אחרי כארבעה חודשים אישר שהוא ניהל שיחות עם מונאקו. מאז נפוצו דיווחים על הצעה כספית חסרת תקדים לז'וזה מוריניו ואחר כך על רפא בניטס כעל האיש הבא על הקווים, במקום קלאודיו ראניירי שהגיע בקיץ האחרון ומוליך את הקבוצה בחזרה לליגה הראשונה.

בגזרת השחקנים השמועות לא פחות מרחיקות לכת. ככל שהעונה הנוכחית הלכה והתקדמה והריצה של מונאקו לעליית ליגה הפכה לספרינט, כך גברו הדיווחים על שחקנים בהם היא מעוניינת. באמצע אפריל אתר אינטרנט צרפתי אף בנה את "הרכב השמועות" של הקבוצה לעונת 2013/14: סטפן רופייה (סנט אטיין), אורלן שג'ו (ליל), דניאל ואן בויטן (באיירן מינכן), ממאדו סאקו (פ.ס.ז'), ז'רמי מתיו (ולנסיה), מקסים גונאלון (ליון), ז'ואאו מוטיניו (פורטו), סמיר נאסרי (מנצ'סטר סיטי), קרלוס טבס (מנצ'סט סיטי), ליסנדרו לופס (ליון), רדאמל פלקאו (אתלטיקו מדריד).

זה ממש לא נגמר שם. ביום שבת מונאקו תארח את קון ואם תנצח היא תבטיח את העלייה לליג1 שלושה מחזורים לסיום העונה. בתיאום מופלא עם ההתקרבות לליגה הבכירה, בתקופה האחרונה כבר כמעט לא עובר יום בו כלי תקשורת בכל אירופה מזכירים עוד ועוד שחקנים בכירים שאולי ינחתו בנסיכות בקיץ. איסקו (מלאגה), בנואה אסו אקוטו (טוטנהאם), ויקטור ואלדס (ברצלונה) ובקארי סאניה (ארסנל) הם רק כמה שמות מהצמרת העולמית שהועלו לאחרונה.

הסיבות לחרושת השמועות התקשורתית ולקרקור הסוכנים סביב הבאר הנובעת בנסיכות ברורות: כולם מבינים שאחרי ההתפרצות הקולנית של פ.ס.ז' לשוק ההעברות העולמי בשנה שעברה, כנראה שגם השחקן החדש שיופיע עם כיסים מלאים ועם נכונות לבזבז, מגיע מהליגה הצרפתית.

לוקאס אוקמפוס שחקן מונאקו לצד מאמנו קלאודיו ראניירי. רויטרס
סכום ההוצאות של מונאקו בעונת 2012/13 עומד על למעלה מ-22.5 מיליון יורו. הוא כולל פיתוי של שחקנים מהליגה הבכירה בצרפת/רויטרס

האוהדים המעטים של מונאקו בוודאי מתרגשים ממה שצופן העתיד, אבל בצרפת יש גם אנשים שמביטים על ההתחזקות הפיננסית בריביירה ורואים רק איום. הקבוצה מהנסיכות אמנם לא יכולה להתחרות באף קבוצה אחרת בליגה הבכירה בצרפת בכמות קהל וייקח לה זמן עד שהיא תהפוך שוב לשחקן חשוב בליגת האלופות, אבל היא מציעה אטרקציה יוצאת דופן: השחקנים הזרים שלה לא משלמים מיסים ואלו הצרפתים משלמים סכום נמוך בהרבה מאשר חבריהם האחרים בליגה המקומית.

החוק הזה, שאיננו קשור בהכרח לכדורגל, אלא להסכם בין ממשלות צרפת לדורותיהן למשפחת המלוכה בנסיכות, הפכו את הקבוצה לגן עדן כלכלי עבור כדורגלנים, אבל עכשיו יש מי שרוצה לשנות את המצב. צרפת היא המדינה שהולידה את השביתה הכללית הגדולה בהיסטוריה, ארץ שבעת מחאות חברתיות שנועדו לדרוש שוויון זכויות. בהתאם לאופייה לעתים של מולדתם, חלק גדול מאנשי הכדורגל לא יוותרו על השאיפה לשוויון ולאחרונה הצהירו בכירים במנהלת הליגה הצרפתית שבכוונתם להחיל על מונאקו היטלי מס זהים לאלו שנהוגים בקבוצות האחרות בליגה.

המס שמוטל על כדורגלנים שמרוויחים יותר ממיליון יורו לעונה בליגה הצרפתית עומד על 75 אחוז וז'אן פייר לובל, נשיא איגוד הקבוצות המקצועניות בצרפת והאיש שעומד בראשה של לה האבר מאותה ליגה בה משחקת מונאקו, הסביר: "בזמן שמונאקו תשקיע לדוגמה 20 מיליון יורו על שחקן, קבוצה אחרת בצרפת תהיה צריכה להשקיע 50 מיליון. במצב הנוכחי הליגה הבכירה תישלט לחלוטין על ידי פ.ס.ז' ומונאקו וזה גורם לבעיה ענקית של הגינות".

במונאקו מיהרו להגיב וסגן הנשיא, ז'אן-לואי קמפורה, אמר: "אנשים רוצים להוריד אותנו על הברכיים, להקשות עלינו בכל הנוגע לחלון ההעברות. הבעלים שלנו מחזיק בפרויקט הזה בשביל המועדון, אבל גם בשביל הכדורגל הצרפתי. אם אנשים לא רוצים את מונאקו, פשוט נפסיק את הפרויקט הזה".

סמיר נאסרי שחקן מנצ'סטר סיטי עם קרלוס טבס. רויטרס
ביטול של ההקלות במס יקשה על מונאקו לפתות שחקנים. טבס ונאסרי, שניים שהוזכרו כמועמדים להגיע לנסיכות בשבועות האחרונים/רויטרס

דימיטרי ריבולובלב התפרסם בשנים האחרונות בעיקר בשל הליך גירושים יקר ומתוקשר ונודע גם כבעל השליטה המרכזי בבנק אוף סייפרוס שלאחרונה נקלע לקשיים, אבל הוא מקווה שבדומה לבעלי הון אחרים, בקרוב הוא יככב בכותרות בזכות הכדורגל.

אנשי המועדון ממשיכים במאבק שלהם למען השארת הטבות המס לשחקנים, אבל גם אם אלו יבוטלו כלל לא בטוח שהבוס יאמר נואש. מונאקו מודל 2013 רחוקה מרמת האטרקטיביות של קבוצות גדולות באירופה ואפילו בצרפת בכל הנוגע לגודל אצטדיון, כמות קהל, השתתפות במפעלים האירופאים וחשיפה, אבל בעולם הכדורגל אין הרבה דברים שהכסף לא יכול לקנות.

  • עוד באותו נושא:
  • מונאקו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully