וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יצרו אווירה שזה סוף הדרך של ליאור אליהו במכבי תל אביב"

10.4.2013 / 15:09

אבנר אליהו, הדובר בכותרת: "את ההתנהלות של בלאט אני לא יכול לשנות. מבחינת הבעלים, ליאור נשאר חשוב". המקורבים: "ליאור משלם מחיר שבלאט צריך להצדיק את קיינר מדלי. מי הישראלים בעונה הבאה? טיוס ולנדסברג?". הבלוג של גרינוולד פותח את תיבת הפנדורה ביחסי אליהו-בלאט

צילום וידאו: מגד גוזני, עריכת וידאו: טל רזניק

אבנר אליהו יודע שהסדרה מול ריאל מדריד עשויה להשפיע, במידה רבה, על עתיד הקריירה של הבן שלו. בחודשיים האחרונים מצוי מעמדו המקצועי של ליאור אליהו בשפל חסר תקדים - ואת הלחשושים גם אבא אליהו שומע: בשביל זה משלמת מכבי למעלה מ-750,000 דולר נטו? בשביל כמה גויבות? כלום אין דרך טובה יותר לבזבז מיליון דולר וחצי ברוטו?

"בשבועיים-שלושה האחרונים יצרו אווירה שזה סוף הדרך של ליאור במכבי", אומר לנו אבנר אליהו. "מבחינתו, החוזה מחייב. אבל", הוא מוסיף, "אם מכבי לא ירצו לקיים אותו - נמצא קבוצה אחרת. אני מבטיח לך: ליאור לא יישב בבית".

הוא לא רוצה לפתוח את כל הפצעים עכשיו, כשהמאני-טיים בפתח - אבל אומר מספיק. וממילא חזקות שתיקותיו במהלך השיחה יותר מכל משפט אחר.

"יש לי אמון מלא בהנהלה", אומר אבנר אליהו, ומדגיש שוב: "בהנהלה. ואני מקווה שליאור יהיה הרבה שנים במכבי. בלאט? ההתנהגות של המאמן היא לא עניין שלי. המאמן מחליט מה קורה. ימצא חן בעיני או לא - את ההתנהלות של בלאט אני לא יכול לשנות. מבחינתנו יש לליאור חוזה במכבי והוא עצמו לא ייזום פרידה. אצלנו מכבדים חוזים. גם אם מה שקורה לא מוצא חן בעיני ליאור, הוא לא ילך מיוזמתו".

ובאמת: למה שילך? לאן ילך?

ליאור אליהו מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"אם מכבי לא ירצו לקיים את החוזה אז נמצא קבוצה אחרת. אני מבטיח: אליהו לא יישב בבית"/ברני ארדוב

החוזה של אליהו הוא אישיו בענף. וגם במכבי. לא כולם במערכת היו שלמים עם ההחלטה להחזיר את אליהו מוויטוריה בחוזה עתק, שהפך אותו לשחקן הישראלי היקר בתולדות המועדון. זו הייתה אחת ההחלטות הניהוליות הראשונות שביצעו הילדים לבית רקנאטי-פדרמן; בקיץ 2010 חתם אליהו על חוזה לחמש שנים, תמורת כארבעה מיליון דולר נטו (לכל התקופה; כשמונה מיליון דולר ברוטו לכל התקופה).

החוזה הזה מדורג: בקיץ הקרוב אמור שכרו של אליהו להיות משודרג בעשרות אלפי דולרים. בכך יהיה לישראלי הראשון שחוצה את רף 800,000 הדולר נטו.

בסביבות השחקן שומעים את הצקצוקים, ומתרגזים.

"ליאור ויתר בשביל מכבי על למעלה מ-200,000 דולר בעונה", מגלה מקורב לקפטן. "בעונה הראשונה לחוזה הוא ספג בעצמו את השלמות המס שנאלץ לבצע, כי בספרד הוא שילם הרבה פחות מס". כך שרק בעונה הראשונה לחוזה, טוענים מקורביו, הפסיד אליהו למעלה מחצי מיליון דולר נטו.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
שמעון מזרחי, דייויד פדרמן בעלי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
הפכו את אליהו לשחקן הישראלי היקר בתולדות המועדון, והחוזה מבטיח שדרוג נוסף בעונה הקרובה/ברני ארדוב

כפרסונה, אליהו הוא קונצנזוס. בחור טוב; רחוק מלהיות טראבל-מייקר. פרשייה שלילית מעולם לא נקשרה בשמו. הוא בוודאי לא אחד שיזכיר באוזנו של שחקן יריב את הרייך השלישי.

ואולם, הקפטן ה-13 בתולדות מכבי לא עונה לאב-הטיפוס שהגדירו קודמיו - ברקוביץ' והנפלד, ואפילו שארפ; לא די כריזמטי, לא די קולני. כשמחברים את היכולת הפושרת לאחרונה ואת השכר הדמיוני, תחושת האכזבה של מבקריו יכולה להיות מובנת.

"ליאור הוא טיפוס שלא יודע להתמודד עם חוסר-הצלחה", מספר אותו מקורב לשחקן. "במובן הזה הוא לא פניני. הוא תמיד צריך ליטופים. כשהולכים איתו, הוא טוב. אבל כשהוא מקבל מכה, הוא משפיל את הראש - במקום להוכיח שטועים איתו, הוא נכנס עמוק יותר לקונכייה שלו. זה הבן-אדם, והגישה של מכבי לגביו צריכה להיות אחרת".

וכשאליהו שומע את הדיבורים על אלכס טיוס - שצפוי להצטרף בקיץ - הביטחון שלו בוודאי לא מקבל חיזוק.

"טיוס לא שחקן ברמה של ליאור", ממשיך המקורב ואומר. "ובכלל, מי יהיו הישראלים של מכבי? טיוס ולנדסברג? זה נשמע לך רציני?".

זו נקודה רגישה. עבור גורמים במכבי, הישראלים - ושכרם - הם עניין מהותי: יש במכבי גורמים שחושבים שתעודת הזהות הכחולה ובעיקר ארץ הלידה מקפיצים, ללא סיבה אמיתית, את שכרם של השחקנים. "גיא פניני משתכר במכבי בערך 400,000 דולר", מדגים גורם לשעבר במועדון, "אבל איזו קבוצה באירופה תשלם לו יותר? איזו קבוצה חשבה לשלם ליניב גרין את הסכומים שהרוויח?".

אליהו, מגנים מקורביו, הוא לא המקרה. יש לו שוק; כמה פורוורדים ביורוליג עולים עליו מבחינה התקפית? בספרד וברוסיה מזמן יכול היה לעשות כסף גדול יותר. הוא גם עשה (בוויטוריה) כמעט מיליון אירו לעונה.

גיא פניני, ליאור אליהו, שון ג'יימס שחקני מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"הוא לא פניני. הוא תמיד צריך ליטופים. כשהולכים איתו, הוא טוב. אבל כשהוא מקבל מכה, הוא משפיל את הראש"/ברני ארדוב

אבל העונה הזו פוגעת בו. מקורביו מדברים על הפציעה ששיבשה את התוכניות, אלא שהאמת היא שאליהו מעולם לא נחשב לפייבוריט של בלאט. גם בעונה שעברה העדיף המאמן את דיוויד בלו בעמדה מספר 4. ביחס של דולר לדקת משחק, אליהו היה (ועודנו) השחקן היקר ביותר בסגל. ובראשית העונה הנוכחית, למרות האכזבה מניק קיינר-מדלי, הוקפץ אליהו למעלה הרוטציה רק לאחר שיחה עם ההנהלה. אליהו הוא הבייבי של הבוסים. בלאט מעדיף לצאת למלחמה עם שחקנים אחרים.

"אם זו ההחלטה של המאמן, מה ליאור יכול לעשות?", תוהה אבנר אליהו, ולא מנסה להסתיר את התסכול. "לא שמעתי מישהו ממשפחת פדרמן, רקנאטי או את שמעון מזרחי אומרים שהם לא אוהבים את ליאור. מבחינת הבעלים, הוא היה ונשאר גורם חשוב ואהוב".

האם הם מאמינים במאמן?

"זו לא שאלה של אמונה. אני לא צריך להאמין במאמן. בלאט נמצא מעל ליאור. האם בלאט מוצא חן בעינינו? לא אמרתי שכן ולא אמרתי שלא. יש דברים ששומרים אותם אצלנו. יש מעביד - המאמן - וצריכים לעשות מה שהוא אומר. מה יצא לליאור אם הוא יתנגד לבלאט? אני לא חושב שיש לבלאט משהו אישי נגד ליאור כפי שהיה עם צביקה שרף. לצביקה היה עניין אישי, ואז עשינו רעש. אבל עכשיו זו תפיסה מקצועית אחרת. אני לא חייב לאהוב את זה, אבל זו זכותו של בלאט".

למקורב אחר לאליהו יש הסברים משלו לסיטואציה: הכל פוליטי, הוא אומר. "זה לא שבלאט לא רוצה שליאור יצליח, אבל הוא חייב דין וחשבון לבוסים שלו. בלאט היה זה שהביא את קיינר-מדלי בחוזה הכי גדול שנחתם הקיץ במכבי, והוא בוודאי לא רוצה להיראות כמי שהביא שחקן לא טוב ויקר. כישלון של קיינר-מדלי הוא כישלון של בלאט. בלאט מבין את זה. וליאור משלם את המחיר".

מאמן מכבי תל אביב דיוויד בלאט משוחח עם ליאור אליהו. ברני ארדוב
אליהו מעולם לא היה חביב עליו. בלאט/ברני ארדוב

סדרות פלייאוף הן עניין טריקי. אפשר ללהג על סטטיסטיקות ומספרים וטקטיקות ואסטרטגיות, אבל בסוף, בשורה התחתונה, הן מוכרעות בידי השחקנים. שחקנים גדולים זורחים במאני-טיים. למרות הפציעה, למרות העונה המהוססת, לכולם ברור - ובעיקר לליאור אליהו ולבני משפחתו - שבסדרה הזו, אם ייקרא לדגל, יצטרך לספק את הסחורה. סדרה גרועה מול ריאל מדריד תפגע עוד יותר במוניטין שלו.

"הצלחה בסדרה הזו חשובה לליאור מעל ומעבר", מאשר אבנר אליהו. "גם כמכביסט, כמי שרוצה בהצלחה של מכבי, וגם ברמה האישית, כדי לחזור לצמרת. אני מקווה שהוא יחזור בגדול בסדרה הזו. אבל הוא צריך לקבל דחיפה. ליאור זה ג'וקר. בן-אדם שחוזר מפציעה חוזר שפוף, זה הגיוני. אם הוא ייתן בסדרה הזו כמה משחקים טובים - הוא יחזור לחייך".

ואם לא?

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully