וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לראשון לציון, מכה כפולה לכדורסל הישראלי

פיטוריו ההזויים של אפי בירנבוים הם אסון לצעירים ישראלים. הבלוג של יוסיפוביץ מודאג, לא מבין את הפרשנות של ברקוביץ' ולכבוד ערן לוי בוחר את חמשת הרעים הטובים בספורט

הבלדה על אפי ואור סולומון

הישראלי שקולע הכי הרבה בליגת העל זה ליאור אליהו, עם 11.6 נקודות בלבד. מעליו 31 זרים.

בוגרי שנתון 1990 סיימו גיל נוער לפני כחמש שנים. המון זמן כדי להשתלב בליגת העל בכדורסל, אתם חושבים. נראה לכם? לא בישראל. בליגה של 12 קבוצות, רק 11 שחקנים מתחת לגיל 22 הריחו פרקט העונה.

והכי מדהים: מתוך 100 השחקנים הראשונים בליגה מבחינת דקות משחק, רק שניים מתחת לגיל 20 - אור סולומון ושון דאוסן. שניהם במכבי ראשון לציון. שניהם עשו זאת בזכות המאמן הכי פרו ישראלי והכי פרו צעירים בליגה, אפי בירנבוים.

אבל אפי פוטר בשבוע שעבר.

מאמן מכבי ראשון לציון אפי בירנבוים צועק על שחקניו אור סולומון. קובי אליהו
"אפי תמיד היה אומר שמחוקקים בארץ חוקים נגד ישראלים ומצפים מהמאמנים שגם יגנו על השחקן הישראלי וגם ינצחו". בירנבוים וסולומון/קובי אליהו

אומרים שזה בגלל שהוא אמר "חתיכת אפס" ליו"ר הקבוצה, יצחק פרי. בינתיים, לפחות בפומבי או באוזניי, רק יצחק פרי אומר. אם אכן אפי אמר זאת, הוא אכן לא בסדר ובהחלט ראוי לענישה. אבל בראשון לציון אין אחד שחושב אחרת – בירנבוים פוטר הרבה לפני שאמר או לא אמר מה שאמר. וזה בדיוק מה שעצוב בכל הסיפור. על שלל היתרונות של בירנבוים אין מה להרחיב, גם לא על שלל החסרונות. אבל בליגה נוראית, משעממת, אובדנית, חסרת עניין וברק, בירנבוים היה נווה מדבר.

לא בגלל כדורסל שוטף או יכולת ניהול או "חזרנו משדה התעופה כדי לנצח פה בחולון". ולא מצ' אפ זון ולא אישית לוחצת. רק בגלל אור סולומון ושון דאוסן, שני ילדים בני 19, שמשחקים בליגה שלא אוהבת שמשחקים בה ישראלים, ובטח שלא ישראלים צעירים.

בירנבוים, מאמן מרתק שהיה אמיץ מספיק לקטוף שחקן מליגת הקיץ (אייל שולמן), היה אמיץ להתקשר לסולומון בתחילת העונה שעברה, ולהגיד לו שהוא נכנס לעניינים. סולומון רק גמר גיל נוער אז, בראשון לציון, ובכל שנותיו במחלקת הנוער נחשב לפרוספקט ראוי. לא סנסציוני, ראוי. בירנבוים לקח את סולומון והחליט לעשות ממנו שחקן. בעוד שצעירים רבים משמשים כעלה תאנה על ספסל זה או אחר, בירנבוים הכניס את סולומון חזק לרוטציה, לעתים אפילו העלה אותו בחמישייה.

"זה לא היה ברור מאליו", אומר גורם בקבוצה. "זה אפי בירנבוים, מאמן שרוצה לקדם שחקנים ישראלים צעירים. רואים את זה באימונים, במשחקים, בסטטיסטיקה. הוא פשוט נתן לו לשחק".

שון דאוסן שחקן מכבי ראשון לציון (ימין) מול מתן נאור שחקן הפועל תל אביב. מגד גוזני
"דאוסן לא שיחק באף נבחרת. אפילו בנוער הוא לא היה מספר 1. אפי כל הזמן אמר לכולם שהוא יהיה שחקן בעתודה. והנה, הוא בעתודה". שון דאוסן מול מתן נאור/מגד גוזני

בקבוצה אמרו השבוע, שכשמתן חרוש חבר לבירנבוים כעוזר מאמן, הוא היה בהלם. "הוא אמר לאפי שאלו שחקני נוער טובים, אבל הם אפילו לא השתפשפו בלאומית", מספרים בקבוצה. "הרי מאז ימי גיא גודס כבר כמעט לא עושים פה מעבר חלק מהנוער לבוגרים. חרוש ובירנבוים פשוט עבדו עם סולומון ודאוסן, בעיקר מנטאלית. וזה עבד". סולומון משחק כיום 18 דקות במשחק. דאוסן 9. "כולם אומרים שהשניים מוכשרים", אומרים בקבוצה, "אבל בין שחקן מוכשר ובין שחקן מוכשר שמשחק יש מרחק גדול. בשביל זה צריך מזל, ובעיקר מאמן עם ביצים, כמו אפי. דאוסן, למשל, לא שיחק באף נבחרת. אפילו בנוער הוא לא היה מספר 1. אפי כל הזמן אמר לכולם שהוא יהיה שחקן בעתודה. והנה, הוא בעתודה. החוכמה היא לתת גב, לבנות תוך כדי העונה. גם במחיר של הפסדים".

בזמן האחרון היו הפסדים, בהחלט היו. הכתומים פתחו טוב, אבל מוצאים עצמם עכשיו במאזן שלילי של 6:5, ובירנבוים שילם את המחיר. כשהוא בא ונפרד מהשחקנים בשבוע שעבר, היו שם לא מעט דמעות. לא מעט שחקנים יודעים שעכשיו אולי יהיה קצת שונה. גם האוהדים. בצל המאבקים מול היו"ר פרי, אוהדים רבים עדיין מדברים עם אפי ודבורה, מחליפים סמסים. אפי כל הזמן אומר להם עד כמה הוא אוהב אותם, ומודה להם על מה שהם עשו בשבילו.

"חתיכת אפס".

"אף אחד בכלל לא בדק את זה", אמר גורם בקבוצה. "תמיד מצלמים את אפי בפוזות אגרסיביות, והוא אכן מתלהם לפעמים. אבל בחיים לא שמעתי אותו מקלל ככה, בפנים. בחיים. המצב פה נפיץ כבר חודשים".

אור סולומון שחקן מכבי ראשון לציון מול ליאור אליהו שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
מהנוער, ישר לחמישייה. אור סולומון בנוקיה/ברני ארדוב

חבל. בשנותיו של אפי הוא הפך את ראשון לקבוצה ישראלית וצעירה, ככל הניתן. נראה היה שבמצב העניינים הנוכחי, שבסך הכל גם הביא נחת מקצועית, אפשר היה לשייט עוד שנים, שבירנבוים יהפוך להיות כמו מאמני הקולג'ים שנשארים שנים ארוכות ועל הדרך מחנכים את דור העתיד. הרי נבחרת ישראל צריכה שחקנים ישראלים טובים ובעלי ניסיון, ובחוקי ליגה כמו שיש בשנים האחרונות, העתיד מראה בעיקר על אבדון.

פרי הביא את רוני בוסאני. אומרים שבוסאני "איש של פרי". זה לא רלוונטי. ליו"ר יש זכות לפטר את מי שהוא רוצה ולמנות את מי שהוא רוצה. הפעם פרי פיטר את המאמן הכי חשוב בליגה. הפעם פרי מינה מאמן שלא הדריך קבוצה מאז 2008; מאמן שב-16 השנים האחרונות השלים רק עונה אחת מלאה בקבוצה – וגם אז ירד ליגה.

במצב הכדורסל הישראלי, פרי לא עשה שום דבר חריג. הוא פשוט עשה את הליגה פחות ישראלית, פחות צעירה, פחות משלנו. בדיוק כמו שכולם רוצים.

השדר אייל ברקוביץ' מתאפר. ברני ארדוב
אם פרי אמר, פרי אמר. אייל ברקוביץ'/ברני ארדוב

"אפצ'י, סימן שזה נכון"

על זה שיציע העיתונות שונה ממקבילתה האמריקאית כבר נכתב פה. שם זו תוכנית של עיתונאים, פה זו תוכנית של טאלנטים. איפה הבעייתיות הגדולה מתחילה? כשאנשים מדברים על דברים שאין להם מושג בהם, ולא ערכו אפילו את ההכנה המינימלית בנושא המדובר. בחמישי האחרון, אם כבר אנחנו עם פרשת בירנבוים, ביציע ערכו אייטם בדיוק על אותו נושא. פאנל הטאלנטים כלל את הקואוצ'ר אריה מליניאק – איש כדורסל, ואת אבי נמני ואייל ברקוביץ' – אנשי כדורגל. בעוד נמני, כהרגלו, היה שקול, מתוכנן וידע להתחמק מלדון בדברים שהוא לא שולט בהם, ברקוביץ' קפץ ראש לתוך השלולית.

"מגיע לאפי", הכריז הקוסם, "הוא אמר 'לך תזדיין' וצריך להיות מפוטר". העובדה שאפילו פרי לא טען שבירנבוים אמר את המילים האלו, לא הפריעה לברקוביץ' להוציא דיבה. הרי ביציע מותר הכל. כשניב רסקין, העיתונאי היחיד בפורום, ניסה למקד אותו ולהסביר לו שזה לא הוכח, ברקוביץ' פסק: "הוא אמר 'לך תזדיין'. פרי אמר שהוא אמר את זה, ואני לא מאמין שיו"ר ימציא דבר כזה באמצע הלילה".

אחרי עוד כמה מעידות של ברקוביץ' ("בכדורסל יו"רים תמיד יושבים על הספסל.. מה, אסור?.. אז אפי פראייר שהוא נתן לפרי לשבת על הספסל"), ואחרי ששוב עלו המילים "לך תזדיין" לאוויר, הקריא רסקין את תגובתו של פרי. התגובה היתה עניינית ולקונית, ובה טען פרי שלא יקבל מקרה של אלימות מילולית, ולכן פוטר בירנבוים. בזמן הקראת ההודעה, ברקביץ' התעטש. "עשית אפצ'י", אמרו לו, "סימן שזה נכון".

אבל ברקוביץ' בכלל לא היה צריך את האפצ'י הזה. הרי פרי לא ישקר באמצע הלילה.

הספירה לאחור - הרעים הכי טובים שיש

אתמול נכתב במדור ספורט זה טור על ערן לוי. ערן לוי, הסיבות פחות חשובות, הוא באמת הכדורגלן הכי שווה צפייה בליגת העל. שני הבישולים מול עכו בטוח לא הפריעו. אין מה לעשות, יש אנשים כאלה, שפשוט אוהבים לראות את האנשים הכי רעים ולא את ההכי טובים. אז הפעם, לכבוד מר ערן לוי, הנה חמשת הרעים הכי טובים שיש בעולם הזה.

5 פלויד "מאני" מייוות'ר. המתאגרף הכי טוב בעולם לא הגיע לאן שהגיע בזכות נחמדות יתרה. 43 ניסו לנצח אותו, 43 נכשלו, והרבה בזכות יכולת הגנתית מדהימה. מחוץ לזירה, האיש מתנהג בדיוק לפי הכינוי. את עשרות המיליונים שהוא מכניס מכל קרב הוא מוציא בראוותנות. הוא זורק לאנשים ברחוב שטרות, הוא משוויץ בהימורים של מיליון דולר על משחק NBA של ממפיס. השנה הוא בילה 87 ימים בכלא אחרי שהואשם בהכאת בת זוגו, וגם בזירה הוא יעשה הכל כדי לשמור על ה-0. תראו את הנוקאאוט מול ויקטור אורטיז.

4 קובי בריאנט. את משפט האונס המתוקשר אתם זוכרים, את השמועות הנוספות אתם יודעים. קובי רע, והעונה רע יותר מתמיד. ככל שהסטטיסטיקה האישית עולה, ככה הקבוצה יורדת. וככל שהקבוצה יורדת, כך הלשון הערסית של הממבה נהיית שחורה יותר. תשאלו את פאו גאסול. אז אתמול, קצת לפני שהפסיד עם 38 נקודות רעות מול הקליפרס, קובי פתח חשבון טוויטר. תוך שעה הצטרפו אליו 100 אלף עוקבים, אבל עזבו את זה. מי שראה את האווטאר שלו ביום הפתיחה, יודע. לקח ציפור תמימה, עשה אותה פושעת.

3 מריו באלוטלי. קצת מאכזב היה רוברטו מאנצ'יני, שלקח עליו את כל האשמה בפרשת המכות האחרונה. הרי באלוטלי הוא הבן זונה הכי גדול שיש בספורט נכון להיום. גליון ההרשעות עמוס יותר מכל טבלת שערים, אבל כמו דניס רודמן בימיו העליזים, אין מהפנט ממנו. הכדור ברגליים המוכשרות של דויד סילבה, והמבט רק על האיטלקי המשוגע. כל הזמן יש מה לראות. ה"why always me", המבט הקפוא אחרי הפנדלים, הטיל מול גרמניה בחצי גמר היורו. אי אפשר שלא להיות מכור למריו באלוטלי. גם מאנצ'יני כזה.

2 ריי לואיס. עזבו את המראה, את טון הדיבור, את הטירוף ואת הגודל. הליינבקר האגדי של בולטימור רייבנס, שהודיע שיפרוש בתום העונה, היה חשוד ברצח. בינואר 2000, אחרי מסיבת סופרבול, התפתחה קטטה בין הפמליה של לואיס לקבוצת אנשים נוספת. התוצאה: שני אנשים נדקרו למוות. לואיס העיד נגד שניים מחבריו, וזוכה. החליפה הלבנה שלבש בזירת הרצח לא נמצאה מעולם. כמה חודשים לאחר מכן גם חבריו זוכו, ושנה לאחר מכן הוא זכה בתואר ה-MVP של הסופרבול. הערב, שוב עם הרייבנס, הוא מול אינדיאנפוליס בפלייאוף. בהיכל התהילה תראו אותו, בסמטה אפלה - עדיף לוותר.

1 לואיס סוארס. יש אנשים שטוענים שנגיעת היד המכוונת של מול גאנה ברבע גמר המונדיאל היתה שנויה במחלוקת, אקט של רמאות. לא ברור למה. החלוץ הביא במו ידו את קבוצתו לשלב הבא בטורניר הכדורגל החשוב בעולם, הוא עשה את הדבר שהמשחק הזה דורש ממנו - לנצח. הוא חטא וקיבל את העונש - הרחקה אוטומטית מהמשחק הבא מול הולנד. מאז זו היתה התאהבות חד צדדית. המניאק הזה, הערמומי הזה, הגזען הזה, הצוללן הזה, הוא הספורטאי הכי שווה צפייה בעולם. אי אפשר להוריד ממנו את העיניים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לקח ציפור תמימה, עשה אותה פושעת. האווטאר של קובי בריאנט ביום פתיחת חשבון הטוויטר שלו/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully