וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנטר כפול

21.12.2012 / 15:40

בזמן שבלאט עדיין לא החליט איזה שחקן רכש הוא רוצה, הנהלת מכבי תל אביב כבר שלחה טיוטת חוזה לסנטר דרקו פלאניניץ’. הבלוג של גרינוולד מספק הצצה מרתקת לויכוח סביב ההחתמה המוזרה, ונזכר במשל יקר אחר: מילאן מצ’באן. מכבי ת”א: ”שקרים", בלאט: "אין שום ויכוח"

הוויכוח הזה לא יכריע, ככל הנראה, את גורל עונת היורוליג של מכבי תל אביב - אפשר שגורלה כבר נחרץ - אבל הוא מלמד הרבה על מערכת היחסים הרעועה ועל חוסר-האמון המקצועי השורר בין הנהלת הקבוצה לבין המאמן שלה.

מבחינה מקצועית, הנהלת מכבי - ובעיקר המנכ"ל דני פדרמן - לא רואה עין בעין עם דיוויד בלאט. זה לא חדש; בשנתיים האחרונות קידמה ההנהלה מספר רב של מהלכים מקצועיים בניגוד לדעתו של המאמן. אבל מה שקורה מאחורי הקלעים בימים האחרונים, מספרים מקורבים, הוא דבר חדש אפילו במונחים של מערכת היחסים הזו: ההנהלה שלחה טיוטת חוזה לשחקן, בזמן שבלאט עדיין לא החליט האם הוא בכלל רוצה לראות אותו בתל אביב.

וזה לא סתם שחקן. וזו לא עוד החתמה. דרקו פלאניניץ' הוא פרוספקט; בחור צעיר, רק בן 22, שעשוי להפוך לשחקן הציר של מכבי בעונות הבאות. על פניו, מדובר בהחלטה אסטרטגית, כבדת-משקל, שצריכה להתקבל בשיתוף פעולה עם המאמן ובברכתו. התזמון הופך את ההחתמה הזו לטריקית עוד יותר: חודש ינואר כבר כאן, שלב הטופ-16 האכזרי בפתח, ומכבי מחפשת שחקן פנים שיחזק אותה - עכשיו. לא בעוד שנה, לא בעוד ארבעה חודשים; כבר באימון הקרוב.

דיוויד בלאט, מכבי תל אביב. ברני ארדוב
הוא עדיין מתלבט, אבל החוזה כבר נמצא אצל פלאניניץ'. דיוויד בלאט/ברני ארדוב

דיוויד בלאט יודע שלטווח הרחוק עשויה ההחתמה של שחקן מסוגו של פלאניניץ' להועיל למכבי. בהחלט יש לו אפ-סייד: הוא גדול, חזק, סנטר בטעם של פעם, מהסוג שכבר לא מייצרים. מצד שני, בלאט יודע שמדובר בילד שעדיין לא יצא מגבולות בוסניה, ושסביבת הכדורסל היחידה המוכרת לו היא זו של שירוקי. למי שאינו יודע, שירוקי נמנית על נמושות הליגה האדריאטית (החלשה-ממילא), שמדורגת כרגע במקום הלפני-אחרון עם מאזן של עשרה הפסדים וארבעה ניצחונות. הוא הכוכב של הקבוצה, אך מן הידועות שגם כוכבים דהויים נוצצים לראווה כשסביבם חושך.

רשמית טוען בלאט שהוא עדיין מתלבט, אבל משיחות פנימיות שערך עם מקורביו עולה שהוא רוצה לראות כאן את ריצ'י הנדריקס. והוא בטוח בכך שהוא "לא בטוח" לגבי פלאניניץ'. כל כך "לא בטוח" עד שאמר בימים האחרונים, בשיחות סגורות, ש"אנחנו צריכים סנטר, אבל לא חייבים להחתים מישהו בכוח; אפשר גם להתחיל את הטופ-16 בלי חיזוק ובינתיים להמשיך לחפש".

מלכתחילה היה מוכן להתפשר על ארון ביינס מלובליאנה. שלשום, כשעסקת ביינס התפוצצה, הגביר בלאט את הלחצים בעניין הנדריקס - שקיבל ביום רביעי את ההודעה הרשמית ממילאנו על העזבתו. נעמוד בהתחייבויות הכספיות שלנו כלפיך, אבל אתה כבר לא חלק מהקבוצה, מסרו האיטלקים להנדריקס. ביום חמישי בבוקר השחקן כבר המריא בחזרה לארה"ב, עד אשר תימצא לו קבוצה חדשה. הנדריקס הוצע לקבוצות יורוליג בכירות מרוסיה ומספרד - קבוצות שמסוגלות לעמוד בעלות השכר שלו, העולה על מיליון דולר נטו לעונה (כחצי מזה עדיין נשאר) - אבל הוא אמר שהיה שמח לחזור לתל אביב.

ריצ'רד הנדריקס שחקן מילאנו מעל סמיח ארדן שחקן אפס איסטנבול. Salih Zeki Sayar, GettyImages
משיחות פנימיות, בלאט בעצם רוצה את ריצ'רד הנדריקס/GettyImages, Salih Zeki Sayar

הנהלת מכבי מתעלמת, בינתיים, מהתלבטויותיו של בלאט. היא רוצה סנטר "גדול ומאסיבי". ההנהלה כבר סימנה את פלאניניץ' ופועלת כדי לסגור את העסקה.

בלאט הסביר שהנדריקס מסוגל לשחק כסנטר - הוא הרי מילא את התפקיד הזה בהצלחה בסדרת רבע-גמר היורוליג מול פנאתינייקוס, ולמעשה בכל התקופה הארוכה אשתקד כשסופו שחורציאניטיס היה מושבת. אבל ישנן סיבות נוספות לנטייתו להנדריקס, והן החשובות יותר: צירוף שחקן במהלך עונה הוא צעד חריג שנובע ממצוקה מקצועית. לפיכך, כאמור, השחקן שמוחתם אמור להניב תוצרת מידית. הטופ-16 מתחיל בשבוע הבא, ובלאט יודע שדי בהפסד בלתי-מחויב אחד או שניים כדי לסבך מאוד את הקבוצה שלו במאבק על הכרטיס לרבע הגמר. אי-העפלה יגרור הפסדים כספיים, אבל גם פגיעה קטלנית בפרסטיז'ה המקצועית של מכבי.

כך שהלחץ כבר קיים. בלאט רוצה את הנדריקס לא רק בגלל הכדורסל שלו, אלא גם כי הוא כבר מכיר את המערכת, מכיר את השיטה, מכיר את הדרישות, ו"גם השחקנים האחרים מכירים ואוהבים אותו", כפי שאמר המאמן למקורביו. אין להקל ראש בעניין ההתאמה ליתר הקרונות, בייחוד כשמצטרפים לרכבת דוהרת. ובכלל, הנדריקס הוא השחקן היחיד שבשנתיים שהעביר במכבי פרח ככל שהתקדמה העונה ותמיד הגיע לשיאו בשלבים המכריעים. בלאט מאמין שהנדריקס יוכל לעזור לקבוצה עם רדתו מהמטוס. שהרי אם לא חייבים להתחיל את הליך הקליטה המסורבל עם שחקן חדש - למה לעשות את זה?

ההנהלה לא מסכימה. מדברים שם על השכר הגבוה של הנדריקס, אבל בעיקר על כך שלטענתם הנדריקס הוא לא מה שמכבי צריכה. פדרמן הבן רוצה עוגן בצבע. בתחילת העונה ניסה לרקום את עסקת קרייג סמית', ומאז שנפלה (בשל התנגדותו של בלאט) ממשיך לחלום על ביג-מן אמיתי שימלא את הצבע הדליל של מכבי.

ובלאט - הוא פגוע מחוסר-האמון, ומנסה להבין מי כאן לעזאזל המאמן.

דייויד פדרמן הבעלים של מכבי תל אביב עם דיוויד בלאט מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
אז מי בעצם המאמן פה? בלאט ופדרמן/ברני ארדוב

זו עונת הפריצה של דרקו פלאניניץ'. בליגה האדריאטית הוא מספק 16 נקודות, 6 ריבאונדים ו-20.1 נקודות מדד ב-25 דקות משחק. בעונה שעברה רשם 9.2 נקודות ו-4.5 ריבאונדים בלבד.

אם ההנהלה רוצה בחור מאסיבי - פלאניניץ' הוא בהחלט בחירה ראויה, על פניו. הסקאוט הבינ"ל ירון ארבל מגדיר אותו כ"אחד השחקנים הפיזיים באירופה". ננאד מרקוביץ', מהשחקנים הגדולים שהצמיח הכדורסל הבוסני, שגם רשם קדנציה מופלאה בהפועל תל אביב באמצע שנות ה-90', טוען ש"פלאניניץ' הוא אחד הסנטרים ה'קלאסיים' הבודדים שאפשר למצוא עדיין באירופה".

מכבי גיששה אצל פלאניניץ' ושירוקי כבר בקיץ. תג המחיר שלו עמד על כ-400,000 דולר. מכבי אמרה תודה והמשיכה הלאה. עכשיו מדברים עם שירוקי על ביי-אאוט של 200-250 אלף דולר.

הבעיה עם פלאניניץ' היא לא רק הגיל הצעיר שלו, או העובדה שמעולם לא שיחק מחוץ לבוסניה, או חוסר הניסיון המוחלט ברמות הגבוהות, או אפילו האנגלית הבסיסית שלו; בלאט טוען שפלאניניץ' לא בהכרח מתאים לפילוסופיה שלו. לפני שנתיים הגיע לכאן בחור מזרח-אירופאי מוכשר יותר, מילאן מצ'באן, באחת העסקאות היקרות והמתוקשרות בתולדות מכבי - ולא הצליח להידבק לפילוסופיה האתלטית-אמריקאית של בלאט.

ו"לעומת פלאניניץ', מצ'באן הוא חתיכת גאון כדורסל", אומר גורם בשוק השחקנים האירופאי.

נקודות הדמיון רבות מדי: גם מצ'באן הגיע לאחר פתיחת העונה; גם זו עסקה שבלאט הכשיר בדיעבד, אך לא התחבר אליה מהרגע הראשון; גם הסרבי הצטרף מקבוצה קטנה (המופארם ורסאץ'), ופשוט טבע בים הציפיות.

דרקו פלאניניץ' שחקן נבחרת קרואטי הצעירה ב-2009. GettyImages
נקודות דמיון רבות מדי למילאן מצ'באן. דרקו פלאניניץ'/GettyImages

ארבל סבור שפלאניניץ' "יכול להיות שחקן לרמות היורוליג הגבוהות", אבל מסייג ואומר ש"צריך לקחת בחשבון את הגיל הצעיר שלו. אי-אפשר לקחת ממנו את הפיזיות שלו. לראות אותו משחק זה דבר משעשע, במיוחד כשהוא בצד שלך; הוא פשוט רומס שחקנים. מבחינה פיזית, השחקנים היחידים שהצליחו להתחרות איתו באדריאטית בעונה שעברה היו סופו ופקוביץ'. השנה, כשהם לא שם, אין מי שמפריע לו לפרק. בעיני, הוא כנראה אחד השחקנים האגרסיביים בעולם; ברמה כזו שבליגה שלנו הוא יכול לצאת בחמש עבירות בתוך שלוש-ארבע דקות משחק. השאלה היא רק כמה חבל הוא מקבל מהשופטים".

ננאד מרקוביץ' מסכים עם ארבל. "הוא חזק מאוד, דומיננטי בצבע, מסיים טוב באזור הטבעת. כמו הסנטרים של פעם", הוא אומר. "אין כמעט יותר שחקנים כאלה באירופה. האם הוא מוכן למכבי? את זה אני לא יכול לומר. בעוד כמה עונות הוא יהיה יותר טוב, זה בטוח. פלאניניץ' יוסיף למכבי פיזיות ועוצמה, בהחלט, אבל אני לא יכול לומר האם הוא מסוגל לשדרג את הקבוצה כבר מחר".

שחקן מכבי תל אביב סופוקליס שחורציאניטיס לפני שחקן מכבי ראשון לציון איגור נסטרנקו. קובי אליהו
רק הוא הצליח לעצור את פלאניניץ' בשנה שעברה. סופוקליס שחורציאניטיס/קובי אליהו

"דיוויד רוצה אל"ף, ההנהלה רוצה בי"ת. דיוויד רוצה בי"ת, ההנהלה רוצה אל"ף", אומר מקורב למועדון. "ההחלטות של ההנהלה לא ברורות. לפעמים נראה שמכבי מקבלת החלטות הזויות ברמה המקצועית, שאולי קשורות יותר לפוליטיקה פנימית מאשר לכדורסל".

פלאניניץ', מבקרים מקורבים, אינו מוכן כעת למכבי; הוא צריך לעבור "עוד כמה גלגולים, קודם בקבוצות יורוצ'אלנג' ויורוקאפ, לפני שזורקים אותו לרמה הזו. הוא מגיע מאחת הקבוצות הכי גרועות בליגה האדריאטית, שהיא לא חזקה הרבה יותר מהליגה הבלקנית. טוב להחתים צעירים, אבל השאלה היא מתי. למה לא בקיץ? איך אפשר להנחית שחקן כזה באמצע העונה, כשהקבוצה בצרות ואתה חייב תוספת כוח מידית?".

בהתנגשות האחרונה בין בלאט להנהלה, בעניין שון ג'יימס, גבר המאמן. כעת נדמה שההנהלה גוברת.

"ההימור של דיוויד על ג'יימס הוכיח את עצמו", טוען מקורב אחר. "בלאט נכנע בקיץ לכל מיני החתמות, כמו מורן רוט. הוא לא היה בעדם ובפועל הם כמעט ולא משחקים. הסיטואציה של שחקנים שנמצאים בסגל ובלאט לא בעדם התרחשה גם בעונה שעברה: מצ'באן, פפאלוקאס. התוצאה הייתה שהם התייבשו על הספסל. בסופו של דבר, ההנהלה לא מבינה דבר אחד: ברגע שבלאט לא רוצה שחקן, הוא לא יצליח. מי צודק מקצועית בוויכוח האחרון, בלאט או ההנהלה, זו שאלה של פרשנות, אפשר להתווכח עליה. אבל ברור שבלאט כבול, והרבה החלטות מתבצעות בהתעלם מלקחי העבר".

מבין השיטין אפשר להבין שפלאניניץ' עשוי להיתקל, אם יגיע, במחסור בדקות משחק. אבל אולי זו סתם הערכה פרועה וקונספירטיבית.

(אפרופו שרמדיני, הנה עוד סיפור מוזר: בשבועות האחרונים הציעה אותו מכבי להמון קבוצות באירופה, אבל בינתיים לא נמצאו קונים לסחורה הזו. הקבוצות הקטנות, שאליהן פנתה מכבי בבקשות לטריידים, לא רצו לוותר על הגבוהים המוצלחים שלהן בשביל שרמדיני, וממילא מחירו הגבוה הרתיע את רובן. מכבי הייתה רוצה למצוא לשרמדיני בית שגם יכסה את עלויותיו, אבל כרגע היא מתקשה בכך. זו סיבה נוספת של ההנהלה לויתור על הנדריקס. העלויות מצטברות והן גבוהות מאוד).

גיורגי שרמדיני, מכבי תל אביב. ברני ארדוב
לא נמצאה הקונה לסחורה הפגומה. גיורגי שרמדיני/ברני ארדוב

ואולי הנהלת מכבי פשוט ויתרה על העונה הזו. או שהעונה הבאה חשובה לה יותר. אנשי הסקאוט אבי אבן ויאיר שבח עקבו בחודשים האחרונים אחרי פלאניניץ'. הם ראו אותו משחק וגם עקבו אחרי ההתנהלות שלו מחוץ למגרש כשביקרו ביוני האחרון במחנה הצעירים בטרוויזו.

הסקאוטים המליצו בחום. הם מאמינים, ולכך מתחבר פדרמן, שקבוצת כדורסל צריכה סנטר אמיתי. אבל לא קל למצוא כזה. סנטרים אמיתיים הם פטריות הכמהין של שוק השחקנים. לפעמים מוצאים אותם מתחת לאדמה. אבל כשמאתרים יהלום כזה, בלתי-מלוטש ככל שיהיה, קודם כל שמים אותו בכיס ואחר כך חושבים הלאה.

אז אולי יהיה למכבי סנטר דומיננטי בעונה הבאה או בזו שאחריה. אבל גם במחלקת הסקאוט לא ידעו לומר בוודאות מה תקבל מכבי מפלאניניץ' במאבקים הקרובים מול ברצלונה, חימקי ופנרבחצ'ה-אולקר. אלה המגבלות התקציביות של מכבי ואיתן הם צריכים לעבוד; בשביל סנטר אמיתי שיניב תוצרת מחר בבוקר וגם מחרתיים, אומרים במועדון, "צריכים למכור כליה".

זו יכולה הייתה להיות אופציה, אבל הבעיה היא שמכבי נשארה רק עם אחת. את הכליה האחרת מכרה בשביל להביא לכאן את מצ'באן.

ניית'ן ג'וואי, ברצלונה בכדורסל. Mindaugas Kulbis, AP
איך זה ייראה מול קו קדמי כמו זה של ברצלונה? ניית'ן ג'וואי/AP, Mindaugas Kulbis

גורמים בצוות המקצועי מתפתלים כשהם נשאלים לגבי פלאניניץ'.

"אני עוד לא יודע מה יהיה איתו, אם הוא יגיע או לא, אבל אנחנו רואים אותו כפוטנציאל", מדגיש עוזר המאמן גיא גודס. "הוא שחקן שנמצא בתחילת דרכו. חסר לנו שחקן פנים, וזה מה שאנחנו מחפשים".

שאלתי אותו האם הוא חושב, לאור אחוז ההצלחה הגבוה עד כה (85%, מאזן כולל של 3:17), שהקבוצה הנוכחית היא אנדרייטד מבחינה תקשורתית.

"אני לא חושב. עברנו הרבה שינויים. אנחנו עובדים קשה כדי לחבר את הקבוצה, והיא משתפרת קצת מיום ליום. יהיה קשה בטופ-16, אבל נעשה את המיטב. נפגוש שם קבוצות ברמה הגבוהה ביותר".

האם יהיה הוגן לומר שהקבוצה הנוכחית מוכשרת פחות מהקבוצות שהתגבשו במכבי בשנתיים האחרונות, נשאל גודס.

"יכול להיות", הוא אומר בכנות. "אנחנו אולי פחות מוכשרים העונה, אבל תוצאות מגיעות לא רק כתוצאה מכישרון".

ohad@walla.net.il

תגובות

ממכבי תל אביב נמסר בתגובה: "לא היו דברים מעולם! הכתבה מלאה בשקרים ורצופה בחוסר אמת. ישנה הסכמה מלאה בין המאמן להנהלה בדבר זהות השחקן שמכבי עשויה להחתים העונה ובנושא המקצועי בכלל".

המאמן דיוויד בלאט הוסיף: "כל המתואר לחלוטין לא נכון ולא אמת. אין שום ויכוח ביני לבין ההנהלה לגבי החתמה כזו או אחרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully