וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טל בן חיים: "גם בניון ירד עם באר שבע ליגה ותראה איזו קריירה מדהימה עשה"

טל בן חיים מתכנן קריירה אירופית דגולה. אם היה עובר להפועל ת"א בעונה שעברה, כל זה כבר היה קורה. עד אז, הוא מסביר למה הקבוצה העוצמתית שלו לא נהנית מליגה חלשה, מדוע במכבי תל אביב יש שחקנים פחות טובים ואיך שכטר היה מצליח בדורטמונד. ילד רע? ממש לא. ראיון

קובי אליהו

צפו במסיבת העיתונאים של הפועל תל אביב לקראת אקדמיקה

טל בן חיים לא האמין שזה קורה לו. שבוע לפני הדרבי התל אביבי הראשון שלו, משחק לו הוא ציפה בקוצר רוח, הוא נפצע בכף הרגל והיה חשש אמיתי לגבי שיתופו. הצוות הרפואי של הפועל היה פסימי וגם המאמצים להתאמן כרגיל לא עלו בקנה אחד עם הרצון העז לשחק. לחלוץ היה ברור שהוא יעשה הכל בכדי להיות שם ויממה לפני המשחק היה מוכן לקחת את הסיכון שהשתתפות בדרבי תעלה לו בפציעה חמורה יותר. "אין סיכוי שאני מפסיד את המשחק הזה", אמר לצוות הרפואי. "תנו לי זריקה ואני אשחק כמה שאוכל. זה המשחק הכי חשוב לאוהדים ואני לא מתכוון לשבת בצד". אם רציתם עדות כמה טל בן חיים נקשר להפועל תל אביב הסיפור הזה ממחיש את זה. "זה משהו שחיכיתי לו ורציתי אותו מאוד", אמר בן חיים השבוע בראיון לוואלה! ספורט. "כיף לי פה מאוד. מבחינתי, הפועל תל אביב זה המועדון הכי טוב בארץ עם הקהל הכי טוב והשחקנים הכי טובים. מה שנשאר זה לעשות את העבודה על במגרש ולהביא תארים למועדון".

בן חיים מלא מוטיבציה ולא סתם. הוא צריך להתמודד עם תג מחיר אסטרונומי (1.5 מיליון יורו על חצי כרטיס), ציפיות בשמיים ולא מעט ביקורת על סגנון המשחק שלו. הוא מבחינתו חושב שאם המעבר היה יוצא לפועל מוקדם יותר, היום הוא היה במקום אחר בקריירה שלו: "אני בטוח שאם הייתי עובר שנה קודם הדברים היו שונים כרגע. אני לא יכול להגיד שאם זה היה קורה אז עכשיו הייתי באירופה או במקום גדול אחר, אבל אני בטוח שהייתי טוב יותר מקצועית. זה לא הזמן להסתכל אחורה. צריך להסתכל על המצב הנתון ולנסות להתקדם בהפועל".

טל בן חיים שחקן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
טל בן חיים שחקן הפועל תל אביב/ברני ארדוב

אין לך כעס על מכבי פתח תקוה שמנעו את המעבר מוקדם יותר?

"אין לי משקעים או כעסים על מכבי פתח תקוה. זה מועדון שאני מאוד מודה והוא נתן לי את הבמה. במועדון הזה פרצתי ועשיתי את השם שלי ורוב ההופעות שלי בליגה היו שם. מועדון חם ואוהב ויש לי רק מילים טובות להגיד עליו. זה לא נכון שלא נתנו לי להתקדם, אבל אולי זה קרה בגיל טיפה מאוחר ממה שקיוויתי. תמיד יהיה לי מקום חם בלב למכבי פתח תקוה".

ירידת הליגה היא כתם לקריירה?

"גם יוסי בניון ירד עם הפועל באר שבע ליגה ותראה איזה קריירה מדהימה הוא עשה. הוא השחקן הישראלי הכי טוב בכל הזמנים. כולם ראו כמה כאב לי שירדנו ליגה. אני לא יכול להסביר במילים, במיוחד כשידעתי מראש שזו תהיה העונה האחרונה שלי במועדון. נתתי את כל כולי בכדי שנישאר בליגה ולא חשבתי על המעבר כי רציתי לעזוב את הקבוצה כשהיא בליגה הראשונה. אני מאוד אוהב את מכבי פתח תקוה ומאחל להם שיעלו השנה בחזרה".

הסכום ששילמו עלייך מלחיץ?

"ברור שזה לא כמו להגיע למועדון שקנה אותך במיליון שקל או אפילו שניים. זה די מלחיץ כי אתה יודע שאתה מגיע ואתה חייב להביא תוצאות מההתחלה. בשביל להיות שחקן גדול, צריך לדעת להתמודד עם הדברים האלה ולא לפחד מהם. עברתי מקבוצה קטנה לקבוצה גדולה ומן הסתם אני רוצה להוכיח את עצמי. מי שלא מתרגש, מקומו לא בכדורגל, אבל זה לא בגלל העניין של תג המחיר, אלא הכל ביחד. יש שחקנים שיכולים להגיד שזה גורם להם לרגליים כבדות, אני ממש לא טיפוס כזה".

איפה אתה צריך להשתפר?

"אני רחוק שנות אור מלהיות שחקן מושלם. אני צריך לעבוד על הרבה דברים שגם שיפרתי בזכות ניצן שירזי ושביט אלימלך שעבדו איתי, ועכשיו אני משפר עם יוסי אבוקסיס את משחק ההגנה שלי, את חילוצי הכדור והמחויבות. מבחינה הגנתית עשיתי קפיצת מדרגה מאוד גדולה ועדיין יש לי המון מה לשפר".

יש כלפיך ביקורת שאתה נעלם לחלקים גדולים במשחק?

"הביקורת שהייתה ליוסי היא לשמור על יותר יציבות ושאני אהיה מעורב יותר במשחק. הוא צודק בדברים שאמר. אני מאמין שככל שהעונה תתקדם אני אשפר את זה. קודם כל חשוב שנשחק ביחד בתור קבוצה הרבה יותר טוב וגם אני אשתפר בתוך זה. צריך להבין ששחקן בתפקיד שלי לא יכול לקחת כדור ולשחק אחד על אחד לאורך 90 דקות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
טל בן חיים שחקן מכבי נתניה מול יוסי שבחון שחקן מכבי נתניה. מגד גוזני
מבחינה הגנתית עשיתי קפיצת מדרגה מאוד גדולה". בן חיים/מגד גוזני

במכבי פתח תקוה היית הכוכב בעונה שעברה ובהפועל אתה עוד שחקן מצוין טוב בסגל. איך התמודדת עם השינוי הזה?

"במכבי פתח תקוה, בייחוד בעונה שעברה, הייתי מקבל שמירה והיו שמים עליי הרבה יותר דגש. היום כשיש שחקנים כמו גילי ורמוט, עומר דמארי, טוטו תמוז, חנן ממן, רועי גורדנה ועוד שחקנים טובים שצריך לשים גם אליהם תשומת לב ולשמור אותם חזק, זה דווקא עושה לי טוב כי זה מפנה אותי יותר במשחק. אני לא הטיפוס שרוצה להיות הכוכב. כשאתה הכוכב של הקבוצה, הרבה יותר קשה לך".

איך זה לחזור לשחק עם דמארי?

"כיף לנו לשחק יחד. יש בינינו תיאום טוב ועכשיו כשזה מתווסף לכל כך הרבה שחקנים טובים, אז בכלל זה מצוין. אני חושב שאם נמשיך את היכולת של השבועות האחרונים אז נרוץ חזק עד הסוף".

מסכים עם הטענה שלאורך השנים סימנו את דמארי ככישרון הגדול ואתה היית בצל שלו?

"ממש לא. בשנה שעברה מכבי פתח תקוה לא הייתה מהקבוצות הזהורות בליגה, אבל הצגתי יכולת טובה וסיימתי עם 10 שערי ליגה בלי עומר. כששיחקנו יחד, הוא היה טוב בזכותי ואני הייתי טוב בזכותו. אני לא חושב שהייתי בצל שלו או שהוא היה בצל שלי. יש ניסיון מצד התקשורת לצייר את זה כאילו עומר ואני אחים תאומים, אבל זה לא בדיוק המצב. נכון שהוא עבר להפועל וגם אני, אבל כמעט סגרתי באירופה ולא הייתי מגיע לפה ודרכינו היו נפרדות. זה לא היה מובן מאליו שעומר עובר שנה אחת ואני עובר בשנה אחריו. באותה מידה זה יכול להיות הפוך. זה מה שהגורל רצה כנראה".

תדמית הילד הרע רודפת אותך?

"זה לא תדמית של ילד רע, אלא תדמית של ילד שעשה טעויות בתור ילד ובארץ כמו בארץ אוהבים ישר להדביק סטיגמות. אף ילד בן 18 לא עולה לבוגרים עם ניסיון. אני עליתי לבוגרים מאוד מוקד, עשיתי המון טעויות ואני מודע אליהן. בשנתיים האחרונות הדברים השתנו, אני לא מקבל אדומים מיותרים ולא מעיפים אותי מאימונים, ככה שאת כל העניין הזה מזכירים אנשים שחיים לפני שלוש וארבע שנים. אין לי מה להתייחס. אני מרגיש שהתבגרתי בגישה שלי".

יכול להיות שהמעבר להפועל קצת פגע במעמד שלך בנבחרת?

"זה לא נכון. לואיס נתן לי את הזדמנות וגם אלי זימן אותי בהתחלה. יכול להיות שהוא לא אהב מה שהוא ראה ויכול להיות שהוא פחות מחזיק ממני וזה לגיטימי. מה שנשאר לי זה להראות יכול טובה ואני בטוח שאם זה יקרה, אלי יזמין אותי ואין לו שום דבר אישי נגדי".

טל בן חיים שחקן הפועל תל אביב (שמאל) עם עומר דמארי. הפועל תל אביב, אתר רשמי
"יש ניסיון מצד התקשורת לצייר את זה כאילו עומר ואני אחים תאומים, אבל זה לא בדיוק המצב". דמארי עם בן חיים/אתר רשמי, הפועל תל אביב

איך אתה מסכם את הניסיון האירופי הראשון שלך בקבוצה?

"היה מאוד כיף למרות שלא השגנו את התוצאות שרצינו. הייתה חוויה לשחק במיוחד מול אתלטיקו פה ובחוץ וגם מול פילזן ואקדמיקה. אתה לומד מכל חוויה ואני מקווה שייצא לי עוד הרבה פעמים בקריירה להשתתף בליגה האירופית".

הרמה הגבוהה לא גורמת לשקול שוב מעבר לאירופה?

"להיפך, דווקא המשחקים באירופה נתנו לי הרבה יותר מוטיבציה לצאת וזה גרם לי להבין שאם אצא לאירופה, אז כן אוכל להצליח שם ויש עוד המון שחקנים אצלנו שיכולים לעשות את זה. הכל זה עניין של לצאת למקום הנכון בזמן הנכון".

מקבוצת הדאבל של הפועל רוב השחקנים שיצאו לא הצליחו באירופה. חומר למחשבה?

"הלוואי וכולם היו מצליחים כי אז השם של השחקן הישראלי באירופה היה הרבה יותר חיובי והיה לנו קל הרבה יותר לצאת. מעבר לזה, צריך לדעת לצאת למקום הנכון כי למשל איתי שכטר וגילי ורמוט שיחקו בעונה שעברה בקבוצה הכי חלשה בגרמניה. קשה מאוד להצליח כשאתה נמצא בקבוצה שירדה ליגה ומבחינת יכולת היא הכי חלשה בליגה הגרמני, שגם ככה הרבה יותר קשה ממה שהם היו רגילים כל החיים. אפשר להבין למה ההצלחה שלהם לא הייתה מסחררת. אני בטוח שאם היית שם את שכטר בדורטמונד אז הוא היה כוכב כמו שהוא היה פה".

לא עדיף פשוט לעשות קריירה גדולה בישראל?

"אז בסדר, אתה תהיה פה, תעשה קריירה גדולה, תרוויח כסף ותיקח תארים, אבל איפשהו בגיל 30 למרות שעשית קריירה טובה ומספקת מבחינה מקצועית, תהיה תחושת פספוס שיכולת ולא עשית את זה. גם לצאת ולחזור זו לא בושה כזו גדולה. גם להגיע לשם זה גם משהו ולא לכל שחקן הולך. פה בארץ מנסים לצייר את זה כאילו לצאת לאירופה ולחזור זו בושה גדולה. כל מי שיכול צריך לצאת לאירופה ולחוות את זה, אבל גם חשוב לצאת למקום שתתאים בו ולא רק בכדי להגיד יצאתי. לעבור לאירופה כרגע זו השאיפה הכי גדולה שלי מעבר לנבחרת. זה היה החלום הכי גדול שלי מאז שאני ילד".

הפער הולך וגדל וראינו את זה גם בקמפיין האירופי שלכם. אתה לא חושש?

"אני לא חושב שהפער הולך וגדל. אם הפועל תל אביב הייתה נבנית מהתחלה טוב יותר ובמקום שחקנים שמגיעים באוגוסט ובספטמבר, כולם היו פה בראשון ליולי ועושים הכנה כמו שצריך אז הדברים היו נראים אחרת לגמרי. אני הגעתי ביולי, גילי בכלל בסוף אוגוסט, עם טוטו ואביחי ידין היו בעיות בקיץ ולא ידעו אם הם ישחקו. לא עשינו מחנה אימון כמו שצריך ואם ניקח היום את כל ההרכב שלנו, יותר מחצי לא היו במחנה אימונים. המשחקים באירופה הם מעמסה, בליגה הדרישה היא להיות מקום ראשון כל הזמן ויש לך משחקים ביום חמישי בצ'כיה ואחרי שלושה ימים דרבי עם לילה ללא שינה בין המשחקים. אלו דברים לא פשוטים. אם הקבוצה הזאת תישאר כמו שהיא גם השנה הבאה ולא יהיו בה הרבה שינויים, גם ההצלחה באירופה תגיע".

שחקן הפועל תל אביב, טל בן חיים, במשחק נגד אתלטיקו מדריד. AP
"המשחקים באירופה נתנו לי הרבה יותר מוטיבציה לצאת וזה גרם לי להבין שאם אצא לאירופה, אז כן אוכל להצליח שם". בן חיים במדריד/AP

הייתה לכם נקודת שבירה כי בהתחלה זה ממש לא היה נראה טוב?

"כשאתה משחק בהפועל תל אביב אתה יכול להרים ידיים כבר במחזור השני או השלישי? נכון שבהתחלה זה לא נראה טוב כלל ולא שיחקנו כמו בארסה, אבל זה היה לגיטימי. ברוב המשחקים עלה הרכב אחרי שבקושי התאמנו יחד. בנוסף, ספגנו את המהלומה עם מה שקרה לניצן שאני מאחל לו רפואה שלמה. אם הדברים שקרו לנו, גם אם היינו עכשיו במקום שישי היו אומרים שזה לגיטימי. זה היה נורא. שחקנים הגיעו מאוחר, שחקנים החלימו מהפציעות שלהם מאוחר ולאחרים היו בעיות של חוזים. אפשר להיות מאוד מסופקים כי המטרה העיקרית שלנו היא הליגה ואנחנו חזק מאוד במרוץ".

מה זה אומר על הליגה אם אתם עם כל כך הרבה משברים ועדיין מקום ראשון יחד עם מכבי?

"זה לא אומר שהליגה חלשה כל כך. הרבה ביקורות גם נשמעו על ההגנה שלנו והיא ספגה בסך שישה שערים והיא ההגנה הכי טובה בארץ. אם אחרי כל מה שהפועל תל אביב עברה העונה אנחנו משחק במקום הראשון לפני תום הסיבוב, זה רק מראה על העוצמה שיש למועדון הזה".

גם מזל לא היה חסר לכם?

"לא מסכים בכלל, איפה היה לנו מזל? גם שופטים זה חלק ממזל ואני האחרון שיגיד משהו בנושא כי אני מאמין שלאף שופט אין משהו אישי נגד הפועל תל אביב ואני יכול להגיד שאחרי סיבוב שלם קופחנו מאוד וסבלנו המון מטעויות שיפוט. כדורגל זה שילוב של המון דברים: מזל, יכולת ובחירת שחקנים".

אם כבר נגעת בטעויות שיפוט, איך כל הסיפור של טוטו בטדי השפיע עליכם? בכלל יש פה תחושה השנה שיש יותר תופעות של גזענות.

"עם כל הדברים שהעם שלנו עבר ואיך שהגענו לאן שהגענו, אנחנו האחרונים שיכולים להשתמש בביטויים כאלה. אני חושב שלא רק שאין לזה מקום בכדורגל, אין לזה גם מקום בחיי היומיום. פשוט כואב לי לראות את זה. כל הכבוד לטוטו על מה שעובר ואיך שהוא עובר את זה".

שחקני הפועל תל אביב, טוטו תמוז עם טל בן חיים. ברני ארדוב
"כל הכבוד לטוטו על מה שעובר ואיך שהוא עובר את זה". עם תמוז/ברני ארדוב

איך חווית הדרבי התל אביבי הראשון עברה עלייך?

"גם בפתח תקוה דרבי זה דרבי מבחינת האמוציות והיוקרה בעיר ויש טירוף שם לפני הדרבי, אבל אי אפשר להשוות את זה לקבוצות עם קהלים כאלה גדולים. הכל פה הרבה יותר גדול ועוצמתי. אני שמח שמהדרבי הראשון יצאתי עם ניצחון. אני שמח שהחזרנו לאוהדים על כל מה שהם עושים".

כמו שזה נראה עכשיו יהיה מאבק ראש בראש על האליפות עם מכבי.

"זה מה שנראה שהולך לקרות, אבל אני לא חושב שלאוהדים זה ישנה אם הדרבי יהיה על אליפות או ירידת ליגה או בין אם הוא לא יקבע כלום. מכבי קבוצה טובה מאוד. אני חושב שמבחינה קבוצתית מכבי משחקת יותר טוב מאיתנו, אבל שוב זה משהו שנובע מהקיץ. היא נבנתה כמו שצריך והם עשו הכנה כמו שצריך ובאופן טבעי הם ייראו יותר טוב מאיתנו. מבחינת שחקנים, אני חושב שיש לנו שחקנים יותר טובים וכרגע אני לא מסתכל עליהם אלא רק על המשחקים הבאים בליגה ואיך להביא מהם נקודות".

חולם כבר על האליפות הראשונה שלך?

"זו השאיפה וזו גם הסיבה שהעדפתי לבוא למועדון גדול כמו הפועל ולא לצאת למועדון בינוני באירופה כי אני רוצה להצליח בארץ ולקחת פה תארים. הדבר הכי כיף בעולם יהיה לקחת אליפות או גביע או שניהם ביחד העונה".

כמה שנים אתה רואה את עצמך בהפועל?

"בתור שחקן למדתי שאסור להסתכל יותר מדי קדימה כי יש פה המון מזל ופציעות הן חלק מהקריירה. כרגע אני חושב רק על העונה הזו בהפועל תל אביב ואני רוצה לתרום למועדון ולעצמי. אני רוצה להשתדרג בכמות השערים והיכולת וזו כרגע השאיפה המרכזית. לי אין סעיף שחרור מטורף כמו עומר ואני מקווה שאם אציג יכולת טובה, תגיע הצעה טובה בשבילי. השאיפה שלי בגדול זה לעבור לקבוצה בסדר גודל של מאיורקה כמו תומר חמד, אבל יש לי עוד הרבה להשתפר ולהוכיח בשביל להגיע למצב הזה שקבוצה כזו תרצה אותי ואני מקווה להשתפר משמעותית עוד העונה".

טל בן חיים שחקן נבחרת ישראל. ברני ארדוב
קודם נבחרת ואז אירופה. בן חיים/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully