וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרבי התל אביבי הגדול בכל הזמנים

2.12.2012 / 11:50

פרויקט "דרבי אחד ביום" מגיע לסיומו עם המקום הראשון: המשחק הענק בגמר הפלייאוף של 1985, ההתחרפנות של לארגי, ההרחקה של ארואסטי, הווינריות הצהובה והאוהדים האדומים שנותרו לתהות מה היה קורה אילו

צילום ועריכת וידאו: ניב אהרונסון

תאריך: 18/4/1985

המשחק: גמר פלייאוף, משחק מספר 2, הפועל תל אביב - מכבי תל אביב 89:80

סיפור הדרבי

15 שנים ללא אליפות הצטברו בארון של הפועל תל אביב, והקבוצה של עונת 1984/5 היתה אמורה לנסות להחזיר את התואר. אל לבן מרסר, ווילי סימס ומייק לארגי הנהדר הצטרפו באותה עונה שמוליק זיסמן וג'ון וויליס שחזר מהפועל חיפה, וההרגשה הייתה שהפועל יכולה לעשות את זה. פתיחת עונה מגומגמת העידה אחרת, אבל ריצת של עשרה ניצחונות רצופים במהלך העונה, כולל אחד ב-16 הפרש על מכבי תל אביב, הציפה שוב את התקוות הגדולות.

מנגד, היריבה הצהובה היתה חזקה כתמיד, שמטה שני משחקים בכל העונה הסדירה, ועם קווין מגי, מיקי ברקוביץ', אולסי פרי, מוטי ארואסטי ולו סילבר, נראתה כמעט בלתי ניתנת לעצירה. מכבי התקשתה בחצי הגמר של הפלייאוף מול הפועל חולון של דזי בארמור, ניב בוגין, ישראל אלימלך ומוטי דניאל, אבל הכל התנקז לסדרת הגמר מול האדומים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איזה קבוצה מפוארת היתה למכבי אז. מיקי ברקוביץ' ואולסי פרי/מערכת וואלה!, צילום מסך

המשחק הראשון התקיים ביד אליהו, והפועל הפגינה בו הצגת שיא של לארגי, עם ניהול משחק מרשים של יהושע רוזין, בדרך לניצחון מפתיע מאוד של 73:84. את המשחק השני היו אמורים האדומים לקיים באוסישקין, אבל בחרו משיקול כלכלי לעבור ליד אליהו. "הפועל העבירה הרבה מאוד משחקים חשובים עבורה ביד אליהו, והיא הייתה רגילה לשחק באולם הזה", משחזר צביקה שרף. "יש כאן שיקול כספי, מועדון צריך לראות מה מצב ההכנסות שלו, אי אפשר לשפוט אותם על זה. זאת לא הייתה החלטה שלנו, אלא שלהם".

מאמן מכבי תל אביב דאז זוכר את האווירה לפני המשחק השני: "דרבי בזמנו היה דרבי, והרמה הייתה שווה. לא היה מצב כמו בשנים האחרונות, עד שהפועל ירדה ליגה, שמכבי עדיפה ב-30 נקודות. היה כדורסל שונה, להפועל הייתה קבוצה טובה ולמכבי הייתה קבוצה טובה. כהרגלם של הפסדים, זה הכניס את מכבי לאמביציה מאוד גבוהה לקראת המשחק השני".

המחצית הראשונה במשחק השני הייתה צמודה ומכבי הוליכה 42:46. את פתיחת המחצית השנייה הצהובים פתחו בטירוף, ברחו ל-12 נקודות הפרש, ואז, בדקה ה-26, חדר מייק לארגי לסל, נתקל במוטי ארואסטי שביצע עליו עבירה שהמשיכה לאחר השריקה והעיף לפרצופו אגרוף. ארואסטי הגיב באגרוף משלו והשניים הורחקו.

מאמן נבחרת ישראל בכדורסל צביקה שרף באימון הנבחרת. ברני ארדוב
"דרבי בזמנו היה דרבי, והרמה הייתה שווה. לא היה מצב כמו בשנים האחרונות, עד שהפועל ירדה ליגה, שמכבי עדיפה ב-30 נקודות". צביקה שרף, מאמן מכבי דאז/ברני ארדוב

"כולם מדברים על ההרחקה של לארגי וארואסטי", מסכים שרף כמעט 30 שנים לאחר אותו המשחק, "אלה שני ג'ינג'ים חמי מזג, שחקנים נהדרים שחשובים לשתי הקבוצות, והיתה התקוטטות שהובילה להרחקה מוצדקת לשניהם. אני יודע שיהושע רוזין ז"ל, שהיה מאמן הפועל, והיה המנטור של כל המאמנים בארץ ושלי, אמר שנתתי הוראה ברורה לארואסטי להרביץ ללארגי, אבל זה לא היה נכון. מוטי היה שחקן חשוב בשבילי, להפסיד אותו למשחק הבא היה לא חשוב מאשר להפסיד להפועל את לארגי. אז הייתי צריך להכין רכז צעיר, יואב קדמן, למשחק השלישי, זה היה מאוד קשה".

מכבי המשיכה לשליטה בהתמודדות, וניצחה 80:89. על דפי ההיסטוריה ההרחקה של לארגי תיחרט כזו שמנעה מהאדומים לזכות באליפות, אולם שרף ממש לא מסכים. "היה משחק דרבי רציני, שכולם זוכרים את המכות, אבל זה היה בסך הכל חלק מהמשחק. הובלנו לכל האורך, גם לפני ההרחקה. גם במשחק הראשון בסדרה הם ניצחו רק בסוף, זה לא שמכבי היו בפיגור של 30. לארגי היה חשוב מאוד להפועל, אבל גם ארואסטי היה חשוב. זה לא שהם הביסו אותנו גם עם לארגי, ואנחנו הובלנו במשחק השני גם לפני זה בהפרש בטוח".

מכבי הגיעה למשחק השלישי עם ביטחון גדול, ניצלה את ההיעדרות של הכוכב האדום וזכתה באליפות נוספת. בהפועל נשארו עם המחשבות של מה היה קורה אילו הכוכב הגדול לא היה מאבד את העשתונות.

מוטי ארואסטי שחקן מכבי תל אביב לשעבר. איתי חסיד
אנשי הכדורסל בארץ עדיין לא שוכחים את התגרה ההיא. ארואסטי/איתי חסיד

קלעים

למכבי תל אביב: מיקי ברקוביץ' 23, קווין מגי 22, אולסי פרי 20, יואב קדמן 10, מוטי ארואסטי 9, לו סילבר 3 וחן ליפין 2.

להפועל תל אביב: לבן מרסר 21, שמוליק זיסמן 17, מייק לארגי 13, ווילי סימס 12, ג'ון וויליס 8, שמואל נחמיאס 5 ופיני חוזז 4.

למה נבחר בחמישייה דווקא במקום הזה?

משחק שגם ילדים שנולדו עשור ויותר אחריו שמעו אודותיו. הפועל יכלה לעצור את רצף האליפויות של מכבי, הייתה קבוצה שווה לפחות באותם ימים לצהובים, ובהזדמנות הגדולה שלה במשחק ביתי וביתרון בסדרה בעטה בדלי, ובגדול. המכות בין לארגי לארואסטי הן כנראה אחד הסמלים הגדולים לדרבי התל אביבי מאז ועד היום.

מה ייזכר מהמשחק הזה?

מעל הכל האגרוף של לארגי והקפיצה של ארואסטי עליו לאחר מכן, אך גם העסקנות של הפועל שמנעה ממנה לארח באוסישקין והווינריות הצהובה שמנצחת גם בדרכים מפוקפקות לפעמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully