וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 הפרש להפועל, 45 שניות לסיום - ואז הגיע מיקי

30.11.2012 / 18:00

דרבי אחד ביום, מקום שלישי: גמר גביע המדינה של 1978, אליו הגיעה מכבי אחרי הזכיה בגביע אירופה, נתקלה בבארי לייבוביץ' ונזקקה להצגה של ברקוביץ' והארכה כדי לנצח

תאריך: 8/5/1978

המשחק: גמר גביע המדינה. מכבי תל אביב - הפועל תל אביב 90:93 (אחרי הארכה)

סיפור הדרבי

עונת 1977/8 הייתה מלווה באופוריה בכדורסל הישראלי. מכבי תל אביב חזרה עונה קודם לכן עם גביע אירופה לאלופות לראשונה בתולדותיה, והענף קיבל תנופה אדירה. בליגה הצהובים שוב הפגינו דומיננטיות, אך בדרבי השני של אותה עונה רשמו הפסד לאדומים ביד אליהו, לראשונה מאז שנת 1970, במה שהיה הניצחון היה היחידי בקריירה של בארי לייבוביץ' על מכבי תל אביב. מכבי שלטה בליגה למרות אותו הפסד, ובבית הגמר, שכלל שש קבוצות, לא איבדה משחק וזכתה באליפות.

טל ברודי לשעבר שחקן מכבי תל אביב. לשכת העיתונות הממשלתית
הצהובים הגיעו אחרי הזכיה הראשונה בגביע אירופה. טל ברודי/לשכת העיתונות הממשלתית

לאחר גמר הליגה נערך גמר הגביע, בפעם השנייה ברציפות דרבי תל אביבי, והאדומים רצו את התואר יותר מכל, "דרבי היה אז פסגת היריבות", משחזר מיקי ברקוביץ'. "הפועל תל אביב הייתה קבוצה מאוד טובה בתקופתי כנער וכשעליתי לבוגרים הם היו אחרי אליפויות. כשהצטרפתי לבוגרים תמיד הגדירו את הדרבי כמשחק שיותר חשוב מגמר גביע אירופה. כל דרבי היה מלחמת עולם, הקהל הצבעוני שהגיע בהמוניו, זה לא כמו היום, אז האולם התחלק לחצי חצי מבחינת האוהדים. היריבות בדרבי לא הייתה בין השחקנים, כי השחקנים בהפועל היו חברים שלי, טורנשטיין, בארי לייבוביץ' ודני ברכה. היריבות הייתה בקהל ובאוהדים והתקשורת חיממה את האווירה. זה היה מעבר לספורט".

האדומים נחשבו לקבוצה פחות טובה ממכבי, גם בגלל ההופעה הלא משכנעת בבית הגמר שכללה חמישה הפסדי חוץ, אבל לאותו משחק הם הגיעו בידיעה שהם בסך הכל במרחק של נגיעה מתואר. " שנה לפני כן ניצחנו את הגמר בנקודה, הפועל הייתה יריבה נוקשה והיריבה שלנו בארץ לאורך שנים רבות, עם הרכב שחקנים מעולה", נותן קרדיט ברקוביץ' ליריבה, "שחקנים מקומיים נהדרים וגם אמריקאים".

8,000 אוהדים ביד אליהו ראו את מכבי שולטת במחצית הראשונה ויורדת ביתרון בן שבע נקודות, אבל אז הגיעו דקות נהדרות של בארי לייבוביץ' וג'ון וויליס שהפכו את התוצאה וקבעו 79:83 להפועל, 45 שניות לסיום. "כשהפועל הובילו עלינו ב-4 נקודות, פחות מדקה לסיום, לא היו בתקופות האלה 3 נקודות והיה קשה מאוד לצמצם את הפער", משחזר הסמל הגדול של הצהובים, "ברגע שהסתובבתי לספסל וראיתי את הפנים של שמעון מזרחי, שמלוק ורלף קליין ידענו שאסור לנו להפסיד את הדרבי הזה, למרות הפיגור שהיה משמעותי".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מיקי ברקוביץ' שחקן מכבי תל אביב לשעבר. ברני ארדוב
יש דרבים שאסור להפסיד. מיקי ברקוביץ'/ברני ארדוב

ברקוביץ' צימק את ההפרש ל-2 נקודות, אבל הכדור היה בידיים של לייבוביץ', הסמל של הפועל, "ברגע שראיתי את הספסל, העברתי הילוך, הלכתי על חטיפה. אסור לשכוח שמדובר בבארי לייבוביץ' שהיה קשה מאוד להוציא ממנו את הכדור. רציתי להוביל את המשחק הזה להארכה". ברקוביץ' לקח את הכדור מהידיים של לייבוביץ' ודהר לשיוויון. האדומים קרסו בהארכה ומכבי רשמה ניצחון שני רצוף בגמר הגביע.

חמש שנים חלפו עד שהפועל תזכה לנצח את מכבי, כולל הפסד בגמר הפלייאוף וגמר גביע המדינה. למרות זאת, מיקי ברקוביץ' זוכר רק לטובה את השחקן שהוא שדד בדרך לתואר, "בארי לייבוביץ' מבחינתי הוא אגדה. הייתי מדרג אותו ביחד עם טל ברודי כשחקנים הכי טובים שעברו במדינת ישראל, גם בתקופה של היום. בארי היה הסמל של הפועל תל אביב, שחקן בעל יכולות אישיות מדהימות, שליטה מדהימה בכדור, קלע נהדר וחכם מאוד".

לדעתו של מספר 9 בצהוב, יש הבדל מהותי בין הדרבי של פעם למה שקורה היום, "פעם הבסיס של מכבי היו הישראלים, ועוד 30 אחוז זרים, גם בהפועל תל אביב היו ככה, ישראלים או יהודים שעלו ארצה. הדרבי דיבר יותר אז לשתי הקבוצות מהיום, הפיקנטריה היא ששבע שנים לא התקיים דרבי ביד אליהו. זה ימשוך הרבה קהל ואוהדים, מבחינתי אף פעם לא רגיל לראות דרבי מחוץ לפרקט. זה מעלה הרבה זיכרונות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מיקי ברקוביץ': "בארי לייבוביץ' מבחינתי הוא אגדה. הייתי מדרג אותו ביחד עם טל ברודי כשחקנים הכי טובים שעברו במדינת ישראל, גם בתקופה של היום"/מערכת וואלה!, צילום מסך

קלעים

מכבי תל אביב: לו סילבר 28, מיקי ברקוביץ' 21, חנן קרן 12, אריה מנקין 11, ג'ים בוטרייט ובוב גריפין 6 כל אחד, שוקי שוורץ 5, מוטי ארואסטי 4.

הפועל תל אביב: בארי לייבוביץ' 26, ג'ון וויליס 24, פיני חוזז 14, דני ברכה 13, שמואל נחמיאס 7, גור בן דוד 6.

למה נבחר בחמישייה דווקא במקום הזה?

מכבי של אותה עונה הייתה קבוצה מפוארת, המשכיות של הזכייה ההיסטורית בגביע אירופה לאלופות. מולה עמדה קבוצה רעבה לתארים, עם כוכב על, בארי לייבוביץ'. המפגש הזה, במעמד כל כך גדול, עם סיום דרמטי וכואב לצד אחד, מזכה את הדרבי של 78' בכניסה מכובדת לדפי ההיסטוריה.

מה ייזכר מאותו המשחק?

החטיפה של מיקי ברקוביץ' מבארי לייבוביץ' והווינריות של הצהובים במעמדים הגדולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully