וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חי על מזוודות: האם איתן טיבי יצליח במכבי ת"א ובנבחרת?

6.9.2012 / 14:19

הוא גרם לפיצוץ בין ברקוביץ' ליאמר, נדד בלי סוף בין קבוצות והאירוע הזכור ממנו בבית"ר ירושלים הוא בכלל תקרית מזוודות מצחיקה (סרטון בפנים). בגיל 24, איתן טיבי צריך לא רק לגלות יציבות בסיר הלחץ של מכבי תל אביב, אלא להוכיח שהוא ראוי להרכב הנבחרת

כשאיל ברקוביץ' עזב את תפקידו כמנג'ר מכבי נתניה אחרי הפיצוץ עם דניאל יאמר, רבים לא הבינו מדוע התגלע קרע בין השניים. מי שהיה אחראי לקרע הזה הוא איתן טיבי, או יותר נכון דודו דהאן, ששימש אז כסקאוט של בית"ר ירושלים. באותה שנה עבר טיבי מבית"ר חיפה בה גדל למכבי נתניה, אך לאחר שכנועים של דהאן הסכים לעבור לבית"ר ירושלים. טיבי אמר לאנשי נתניה כי הוא רוצה לחזור הביתה לבית"ר חיפה ועל טופס השיחרור נרשם רק השם בית"ר. בנתניה היו משוכנעים כי טיבי חוזר לחיפה, אך לאחר מכן גילו כי על הטופס נרשם בית"ר ירושלים והשחקן עבר עם דודו דהאן לבירה.

קובי בלדב, היום מבעלי מכבי נתניה, הסביר מה קרה לאחר מכן: "זה הביא לפיצוץ כי דניאל יאמר רצה לפתח כאן דור של שחקנים צעירים, ואיתן טיבי היה אחד השחקנים שהוא הכי רצה לראות כאן. הוא האמין בו. הוא רתח על ברקוביץ' לאחר הסיפור ומשם הדברים הגיעו לפיצוץ".

הסאגה הזו היא רק אחת מתוך מספר סאגה אחת מבין מספר סאגות שעברו על טיבי בקריירה הקצרה שלו. בגיל 24 לטיבי כבר יש רקורד של שחקן בבית"ר ירושלים, יציאה לחצי שנה לבלגיה, אליפות היסטורית עם קרית שמונה, זימון לנבחרת וכעת מעבר למכבי תל אביב, בדרך לעוד שדרוג אפשרי בקריירה. האם יש לו את האיכויות להיות בלם מוביל בנבחרת ישראל?

איתן טיבי שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
האם יש לו את האיכויות להיות בלם מוביל בנבחרת ישראל? איתן טיבי/ברני ארדוב

המדרגות הנעות כמשל

אם שואלים אוהד בית"ר ירושלים על איתן טיבי, מיד מקבלים את התשובה "טיבי, אתה מטומטם", זכר לאירוע בשדה התעופה ברומניה. טיבי איבד שליטה על המזוודות שלו במדרגות הנעות, ואלה הידרדרו לכיוון דוד אמסלם, שירד במהירות כדי להימנע ממפגש כואב ולא נעים. אמסלם הסתכל לאחור, וכשראה שטיבי אחראי אמר לו את המשפט שהפך לקאלט. אחר כך הוא הוסיף: "מזל שהייתי לקראת סוף המדרגות הנעות, אחרת הייתי עף למטה. בפעם הבאה לא נרשה לו לקחת יותר ממזוודה אחת".

טיבי הגיע לבית"ר בגיל צעיר ולא באמת יכול היה להשתלב בה תחת הכסף הגדול של גאיידמק, עם בלמים כמו שמעון גרשון, אריק בנאדו ותומר בן יוסף. בעונה הראשונה הוא היה שחקן פוסטר ולאחר מכן, ב-2007/8, עבר בהשאלה להפועל רעננה בליגה הלאומית. הוא חזר לליגת העל עונה לאחר מכן, כשדודו דהאן מונה למאמן הכח עמידר רמת גן. אם לא האמונה של דהאן בשחקן, לא בטוח שטיבי היה חוזר לליגת העל. מאמן מ.ס. אשדוד יוסי מזרחי מסביר: "למאמנים אין פה שמיכה לקחת סיכונים. מה לעשות שלבלמים צעירים שלא שיחקו בליגת העל לא ממהרים לתת את הבמה, במיוחד אם יש למאמן עוד שחקן צעיר כמגן ואולי גם שוער צעיר. זה סיכון גדול ולחוסר הניסיון יש מחיר. זו בעיה של התנהלות הכדורגל כאן וככה כדורגלנים צעירים גם נעלמו עם השנים. יכול להיות שאם דודו דהאן לא היה מחזיר אותו להכח הוא באמת היה נעלם".

ב-2009/10 טיבי חזר לבית"ר ירושלים, לעונה בה שיחק לא מעט, בעיקר כמגן ימני. אחרי שהתאושש מתקרית המזוודות, אמסלם, עכשיו כבר עוזר מאמן, אמר על טיבי: "הוא לא היה מגן טבעי, זה היה אילוץ כתוצאה מהמצב הכלכלי של הקבוצה. היו לנו אז את שמעון גרשון ובנאדו כבלמים, אלברז עזב בתחילת העונה וטיבי מילא את התפקיד ועשה עבודה לא רעה בכלל. מבחינה פיזית היו לו נתונים מצויינים. הוא מהיר וחזק אבל לא מגן טבעי. קשה לבלוט בבית"ר במצב כזה, במיוחד כשהקהל רגיל למגינים שתוקפים ומצטרפים כל הזמן. מעבר לזה, הוא מותק של בחור, אדיב ונחמד לכולם ובאמת כיף שיש שחקנים כאלה אצלך בקבוצה. אגב, גם בסוף העונה רצו שהוא יישאר, אבל כלכלית לא היה איך להשאיר אותו והעדיפו לקבל עליו כמה גרושים של השבחה כשהוא עבר לבלגיה".

"לא אמר את המילה האחרונה באירופה"

לאחר אותה עונה בבית"ר, עבר טיבי לשרלרואה תמורת כ-70 אלף יורו אותם קיבלה בית"ר כפיצוי. כשטיבי הגיע לבלגיה, רבים הרימו גבה ותהו "איך דודו דהאן מצליח לסדר קבוצות לשחקנים האלה". יובל נעים אף הגדיל ואמר: "אני מפרגן לדודו דהאן שסידר לשחקן בינוני כמו טיבי קבוצה בבלגיה". טיבי תמיד היה הבייבי של דהאן. הסוכן אכן דואג ומפרגן לשחקנים שלו, אך במקרה של טיבי נעשה לו עוול. בשיחות במהלך השנים אמר דהאן כי "בארץ מאמנים פשוט מפחדים לתת את הבמה לשחקנים. לאיתן טיבי יש כל מה שצריך כדי להיות בלם נבחרת כאן בתוך שנתיים, אבל הוא עובר אצל מאמנים ואף אחד לא שם לב".

טאלב טואטחה שחקן מכבי חיפה מול איתן טיבי שחקן עירוני קרית שמונה. אדריאן הרבשטיין
"יש לו את האישיות המתאימה לאירופה, אישיות שכל מאמן היה רוצה אצלו בחדר ההלבשה ועל המגרש". איתן טיבי/אדריאן הרבשטיין

לאחר חצי עונה בשרלרואה, בה נטל חלק בתשעה משחקים, החליט טיבי לחזור הביתה וחתם לשלוש שנים וחצי בקרית שמונה. בסך הכל, טיבי היה שותף לשנה וחצי מצויינות בקרית שמונה. בחצי העונה הראשונה שלו הוא הדיח את יניב לביא הוותיק מההרכב ובחצי השני כבר היה היה חלק משמעותי מעונת האליפות הגדולה. גם מאמנו רן בן שמעון חושב שאמנם הפריצה של טיבי הגיעה רק בגיל 24, אך הפריחה האמיתית החלה עוד לפני. בן שמעון אמר על הבלם: "הוא פשוט בדרך הנכונה, ראוי לנבחרת וראוי למכבי תל אביב, שלדעתי עשתה עסקה אדירה שהחתימה אותו. יש לו יכולות אדירות שאין להרבה בלמים כאן, ולדעתי הוא לא אמר את המלה האחרונה באירופה. הוא יחזור לשם בשל יותר, מה גם שיש לו את האישיות המתאימה לכך, אישיות שכל מאמן היה רוצה אצלו בחדר ההלבשה ועל המגרש".

מהן היכולות שעליהן בן שמעון מדבר? סלאח חסארמה הוותיק ששיחק לצד טיבי מספר: "יש לטיבי נתונים פיזיים מצויינים. הוא חזק, אבל יותר מהכל יש לו את המהירות שיכולה לחפות על כל טעות שיעשה. יש לו טיימינג טוב וראיית משחק של בלם שיכול להסתכל פעולה אחת קדימה. הוא עשה התקדמות גדולה בקרית שמונה, ואם הוא ימשיך להתקדם ולהשתפר בקצב הזה הוא יכול להגיע רחוק מאוד. מבחינת פוטנציאל, אין כמעט כאלה בארץ".

סלאח חסארמה שחקן עירוני קרית שמונה. ברני ארדוב
טיימינג טוב וראיית משחק משובחת. סלאח חסארמה מפרגן לחבר לשעבר/ברני ארדוב

"צריך לדעת להחזיר למי שנתן לך"

כשאיזי שרצקי התעצבן על הרצון של טיבי לעבור למכבי תל אביב, הוא כעס יותר על עצמו כשהחתים שחקן שלא הבין עד כמה גדול הפוטנציאל שלו והסכים לסעיף שיחרור של 350 אלף יורו. שרצקי אמר בשיחות סגורות: "אתה מצפה משחקן שאם לא היה מגיע אליך אולי לא היה משחק בליגת העל לקצת כבוד וריספקט למועדון שעיצב אותך. מה היה קורה אם הוא נותן עוד עונה ומנסה לעזור לעלות לצ'מפיונס? צריך לדעת גם להחזיר למי שנתן לך, וזה מה שהרגיז אותי יותר מהכל".

שרצקי רתח כי הוא הרגיש שטיבי השתלב היטב בחממה שלו בקרית שמונה ואמור להיות חלק מהבסיס החזק שלו להמשך הדרך. בקרית שמונה מספרים שטיבי אהב מאוד את האווירה בצפון. כמו שמעון אבו חצירא ואחרים, הוא התאהב בשקט הנפשי שיש בקרית שמונה ובעובדה שיכול היה להתרכז נטו בכדורגל, אך ההצעה הכספית של מכבי תל אביב והתחושה כי קרית שמונה כבר לא תתרומם מנקודת השיא אליה הגיע גרמו לטיבי לרצות להתקדם לשלב הבא. במכבי תל אביב לא יהיה לו מקום לטעויות. יש תחרות גדולה, ובמידה שטיבי לא יהיה טוב, לא תהיה בעיה לצוות המקצועי להסיט את סטיב גורי לעמדת הבלם או אפילו את שרן ייני. מהסיבה הזו טיבי צריך להשתלב היטב ומהר, אחרת הוא עשוי להיכנס לרשימת שחקני הרכש שהלכו לאיבוד במכבי תל אביב וחזרו שנתיים אחורה בקריירה. בדיוק כמו מאמנו עד הקיץ האחרון, רן בן שמעון.

טיבי עשה שדרוג גדול בקריירה וצפוי לפתוח במשחק הנבחרת מחר באזרבייג'אן. הקפיצה המטאורית שעשה בשנה האחרונה היא גם מבחן גדול עבורו, הן בנבחרת והן במכבי תל אביב, שמד לחץ כמו זה שיש בה טיבי לא מכיר. לפחות בקטע הזה, נראה שבניגוד לתקופה בבית"ר ירושלים הצהובים מקבלים טיבי אחר. אריאל הרוש מנתח ומסכם: "הוא בכלל לא דומה לשחקן הצעיר שהיה בבית"ר, אלא משחק כמו בוגר ומנוסה. עם הרבה ביטחון, שקט ודומיננטיות, הוא שחקן אחר לגמרי מזה שאני הכרתי בבית"ר. הוא עשה שדרוג אדיר, ונראה שהוא רק יילך ויתפתח".

לקראת אזרבייג'אן - ישראל:

גוטמן מנסה לדרבן את השחקנים: "אתם הבמאים של הסרט"

יואב זיו צפוי לפתוח, ויש לו תשובות למבקרים

מדוע קרוי האצטדיון בבאקו על שם שופט כדורגל?

שחקני נבחרת ישראל מהראן ראדי, איתן טיבי, גל אלברמן, יואב זיו. ניב אהרונוסון, ניב אהרונסון
"הוא עשה שדרוג אדיר, ונראה שהוא רק יילך ויתפתח". טיבי עם חבריו לנבחרת/ניב אהרונסון, ניב אהרונוסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully