וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראדי – הברקה או מצוקה?

פרדי דוד: "אסור שמכבי ת"א תהפוך אותו לעוד שחקן בפאזל". גיא לוזון: "השילוב עם אלברמן יכול להיות מצוין". אלי כהן: "אם יאמינו בו, זה יעבוד". עידן ויצמן: "יהיה לו קשה עם הלחץ". ארבעה אנשים מארבע התחנות האחרונות של מהראן ראדי מנתחים את המעבר המרתק לקרית שלום

למרות הפוטנציאל הנפיץ, הפרידה של מהראן ראדי מבני סכנין עברה יחסית בכבוד הדדי. ראדי נקשר לא מעט לנסיכת המגזר ולקהל שלה, אחרי שהצעיד אותה לאחת העונות הטובות בתולדותיה. אלא שהקשיים הכלכליים של סכנין הקשו מאוד על המשך היחסים. ראדי, שמעריך את עצמו כלכלית ודרש מקבוצות כמו הפועל באר שבע מיליון שקל לעונה, בחר לשמור על שתיקה תקשורתית וניהל במקביל שיחות עם קבוצות אחרות בארץ. שחקן אחר אולי היה עושה רעש, מאיים, מתריע, מכתיב תנאים בצורה בוטה, אבל ראדי הקפיד לשמור על הכבוד, למרות העניין הרב שהתקשורת גילתה במלפפון מסוגו. גם פריצת הדרך במו"מ מול מכבי תל אביב, לא הוציאה את השדים החוצה. ראדי לחץ בנועם לתת לו לעבור והשיג את מבוקשתו מבלי לעורר יותר מדי רגשות. "קשה לי לעזוב את סכנין, אבל אני כבר בן 30 ואני חייב לדאוג לעתיד שלי, מה שסכנין לא יכולה לעשות", אמר.

זה ראדי. שקט, עושה את העבודה בדרכו שלו, וגם משיג תוצאות. בכל קבוצה שבה שיחק, הותיר חותם. אלא שאף אחת מהן לא השתייכה לשלוש הגדולות בישראל. אף אחת מהן לא היתה מכבי תל אביב הלחוצה וההרסנית, בה, אגב, שיחק בגיל נוער. אין ספק שמדובר באחת ההעברות הכי מרתקות בליגת העל העונה. האם זו הברקה או מצוקת שחקני רכש בישראל? האם מכבי תל אביב מצאה את המנהיג השקט שלה בקישור או שמודבר בכוכב של קבוצות קטנות. פנינו לארבעה אנשים מארבע התחנות האחרונות שלו בקריירה, כדי לקבל תשובה. התשובה היתה חד משמעית - כן, הוא מסוגל לכך. אבל הדרך לשם לא קלה ולא מובנית מאליה כפי שהיתה לראדי בקבוצותיו הקודמות.

מהראן ראדי שחקן בני סכנין מול נסטיה צ'ה שחקן מכבי פתח תקוה. אדריאן הרבשטיין
עושה את העבודה שלו בדרך השקטה. ראדי/אדריאן הרבשטיין

***

בעונת 04/05 עשה ראדי את צעדיו הראשונים בהפועל אשקלון. אז, במפגש בגביע בין מכבי הרצליה לאשקלון, הבחין פרדי דוד בכישרון של הקשר, בפוטנציאל שגלום בו ומעל על הכל במחויבות של השחקן על המגרש. "בניגוד להרבה קשרים מבטיחים, ידעתי שראדי יגיע רחוק כי הוא שחקן שמביא כל הזמן מספרים", טוען פרדי דוד. "אני ממש לא מופתע מהצלחה שלו, אבל אם מכבי רוצה שינהיג את הקבוצה, היא חייבת לתת לו את המפתחות ולא להפוך אותו לעוד שחקן מתוך הפאזל, כי ככה הוא לא יבוא לידי ביטוי. לטעמי, הגיל שלו לא משחק תפקיד כי הוא שחקן שיודע לשמור על הגוף שלו ואני מאמין שהוא ישחק עד גיל 40. אני גם מאמין שמבחינה מנטאלית מהראן יוכל להתמודד עם הלחץ בקבוצה. הכל שאלה של איזה תפקיד מכבי תתן לו".

מאמן מכבי תל אביב אוסקר גרסיה. קובי אליהו
השאלה היא איזה תפקיד הוא ייתן לראדי. אוסקר גרסיה/קובי אליהו

***

אחרי שלוש עונות במכבי הרצליה, הימר עליו גיא לוזון כשהחתים את ראדי בבני יהודה. למרות מוצאו הערבי, ראדי היה אחד השחקנים האוהבים בשכונה, אך עדיין לא עשה שם את קפיצת המדרגה המשמעותית. "הייתי לוקח אותו לכל קבוצה איתי, ואם הוא היה צעיר יותר, הוא היה בנבחרת האולימפית עכשיו", אומר גיא לוזון. "הוא שחקן שיכול לשחק כמעט בכל תפקיד בקישור. מעבר לזה, הוא מקצוען ברמות הכי גבוהות, זה לא שחקן שצריך להתעסק אתו במשמעת כי הוא מחויב מאוד גם מחוץ למגרש וגם על המגרש. אני העדפתי אותו כקשר אחורי, אבל במכבי הוא יכול לשחק בקלות גם את הקשר הקדמי והשילוב שלו עם אלברמן יכול להיות מצוין. נכון, יש הרבה שחקנים שהגיעו ככוכבים מקבוצות קטנות ולא הצליחו בקבוצות גדולות, אבל למהראן יש את האופי והמחויבות להצליח ואני בטוח שאם יתנו לו את הביטחון, הם ירוויחו שחקן מצוין לשנים הבאות".

מהראן ראדי שחקן בני יהודה לפני אלי לוי שחקן הפועל רמת גן. ברני ארדוב
אחד השחקנים האהודים בשכונה. מהראן ראדי בבני יהודה/ברני ארדוב

***

את המהפך הגדול בקריירה שלו עשה דווקא בהפועל עכו. למרות שגם לשם הגיע ראדי כשחקן הרכב משלים, החליט אלי כהן לראשונה לשנות את התפקוד שלו לקשר התקפי ולמעשה הפך אותו להיות הבורג המשמעותי בקבוצה המפתיעה, והתוצאות לא איחרו להגיע. בעכו גם יודעים לספר על שחקן קצת רגיש, אבל ווינר אמתי, אחד שאפשר תמיד לסמוך עליו ותוספת כוח משמעותית לחדר ההלבשה.

"חשבתי שאפשר לנצל את היכולות ההתקפיות שלו בצורה יותר טובה והוא הוכיח שלא סתם הימרנו עליו", מספר כהן. "הוא שחקן שהוא תענוג לכל מאמן. הוא עובד קשה ומחויב מאוד להצלחת הקבוצה. יש לו ביקורת עצמית מאוד גבוהה, וגם במשחקים שלא ממש הולך לו, הוא יכול לעשות מהלך אחד או שניים שמשנים את המשחק. לדעתי יש לו את כל הכלים להצליח במכבי תל אביב והגיל שלו לא צריך לשחק תפקיד, אבל יש שם הרבה יותר לחץ ופחות סבלנות ויהיה מעניין לראות איך יתמודד עם זה. אני חושב שמכבי הרוויחה שחקן שלא מוותר אף פעם ונותן דוגמא ברצון שלו תמיד לנצח, גם אם הוא לא הכי כשיר. יש הרבה קלישאות על שחקנים, אבל ראדי הוא באמת שחקן מיוחד שלדעתי יכול להצליח בכל קבוצה. אם הוא יתנו לו את הביטחון ויאמינו בו באמת, זה יכול לעבוד".

מהראן ראדי שחקן הפועל עכו. אדריאן הרבשטיין
שחקן שהוא תענוג לכל מאמן. ראדי בעכו/אדריאן הרבשטיין

***

אם עד הקיץ הקודם ראדי כל עונה השתפר והתקדם, לסכנין הוא כבר הגיע כתוצר מוגמר. אחד שאמור להיות הכוכב של הקבוצה ושלומי דורה בנה את הקבוצה סביבו. זה היה סוג של מבחן גדול עבור הקשר ,כשפעם הראשונה הוא היה הכוכב הבלתי מעורער של קבוצה עם לחץ, וראדי לא רק שעמד במשימה, הוא הפך להיות הברומטר של סכנין. לפרקים, הוא גם היה הקשר הבולט ביותר בליגת העל בעונה שעברה. גם במבחן המנהיגות ראדי לא נכשל. היו כאלה שהאשימו את הקשר במחנאות מול הקפטן חאלד חלאיילה, אך זה תמיד התעקש לשמור על כבודו של הקפטן, אפילו על חשבונו. אם ראדי היה בוחר להתנהל אחרת, סביר להניח שהעונה של סכנין לא הייתה מוצלחת כל כך.

הלחץ של אוהדי סכנין הוציא מראדי יותר ולא פחות. "אי אפשר להגיד שסכנין הייתה קבוצה של איש אחד, אבל בהחלט מהראן היה שחקן מאוד משמעותי בקבוצה", גורס עידן ויצמן. "לא ראיתי הרבה ווינרים כמוהו, אפילו באימונים, הפסד לא בא בחשבון אצלו. הוא מנהיג על המגרש ונותן הרבה ביטחון לשחקנים לידו. הוא שחקן שבמהלך אחד יכול להכריע משחק ולדעתי הוא תוספת כוח למכבי. אני חושב שהתקשורת היא שהוציאה לגמרי מפרופורציות את מה שהיה בינו לבין חאלד, אלה דברים שקורים בכל קבוצה וזה משהו נקודתי שעבר מאוד. מהראן הוא בחור חיובי מאוד ויוצר אווירה טובה סביבו. אבל למרות שגם בסכנין יש לא מעט לחץ מהאוהדים, במכבי זה סיפור אחר. זו קבוצה גדולה והוא יהיה עוד שחקן טוב בסגל, ככה שיהיה לו הרבה יותר קשה. אני חושב שאם הוא יצליח להתמודד עם הלחץ מסביב, אז הוא יצליח גם על המגרש".

אוהדי מכבי תל אביב. אדריאן הרבשטיין
ראדי התמודד עם הלחץ של אוהדי סכנין - נראה אם הוא יכול להתמודד עם הלחץ הזה. אוהדי מכבי תל אביב/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully