וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין מאריץ', לונצ'אר והנדריקס: הבלוג של גרינוולד

18.5.2012 / 16:00

למה סנטר פנאתינייקוס דוחה בינתיים את מכבי ת”א ומדוע בלאט רוצה כעת את סנטר חימקי. הבלוג של גרינוולד עם כל מה שצריך לדעת על גזרת הגבוהים והדיכאון שהשתלט מחדש על יוון

אם היה הדבר בידיהם של אנשי מכבי תל אביב, אלכס מאריץ' היה מסכם את תנאיו בקבוצה כבר לפני שבועות ארוכים. הקשר בין הצדדים נרקם מזמן, עוד לפני סדרת הפלייאוף בין מכבי לפנאתינייקוס. מאז הגישה מכבי למאריץ' מספר הצעות, אולם הסנטר הסרבי-אוסטרלי דחה עד כה את כולן. מכבי יכולה להוות אופציה מצוינת עבורו – בוודאי בהנחה שפאו תרד בקיץ מנכסיה – אבל מאריץ' קורא את השוק ומבין שמלאי שחקני הפנים האיכותיים באירופה מתדלדל במהירות האור; להוציא את צסק"א (קרסטיץ') וברצלונה (לורבק, ואסקז, פרוביץ'), אפילו קבוצות בכירות כמו ריאל מדריד, סיינה וקאחה לבוראל נאלצו להתפשר בקיץ הקודם על שמות מהדרג השני-שלישי או על וטרנים מזדקנים. אם פרו אנטיץ' האפרורי פתח בחמישייה הראשונה של אלופת אירופה הטריה, זה בערך אומר הכל, אומרים בקיאים בשוק השחקנים.

מאריץ' ממתין להתפתחויות אבל שומר על קו תקשורת רציף עם מכבי. דיוויד בלאט, שכנראה ישרוד את סערת דיוויד פדרמן ויישאר בקבוצה גם בעונה הבאה, כבר סימן יעד אחר: קרסימיר לונצ'אר (29, 2.10) מחימקי מוסקבה. אלו לא רק המספרים הטובים שמעמיד בחימקי (12.8 נקודות, 4.4 ריבאונדים ו-1 אסיסטים ב-22 דקות ביורוקאפ; 13.3 נקודות ו-4.5 ריבאונדים ב-23 דקות ב-VTB; 10.5 נקודות ו-3.1 ריבאונדים ב-18 דקות בליגה הרוסית), אלא בעיקר הגיוון והיציבות שבלאט אוהב.

לונצ'אר עשוי להגיע אם מאריץ' יברח לקבוצה אחרת ואם המגעים עם ריצ'י הנדריקס לא יסתיימו בצורה חיובית. גיורגי שרמדיני סגור, סופוקליס שחורציאניטיס עוזב, ולבלאט יש מספיק כסף כדי להחתים שחקן פנים משמעותי אחד נוסף. הוא מאוד רוצה שזה יהיה הנדריקס, למרות בעיית הגובה והמאסה שהשארתו בעמדת מפתח עשויה ליצור; ההנהלה מעדיפה שחקנים אחרים.

סופוקליס שחורציאניטיס שחקן מכבי תל אביב (ימין) מול קרסימיר לונצ'אר שחקן חימקי מוסקבה. קובי אליהו
זה שבא וזה שהולך? לונצ'אר מול סופו/קובי אליהו

***

קית' לנגפורד הוא נושא חם אחד. מכבי מנהלת עם אנשיו מו"מ ארוך, מתיש, וכמו בעניין הנדריקס גם במקרה לנגפורד הכדור נמצא בידיה: היא יודעת מהן הדרישות המינימאליות של לנגפורד (מיליון יורו לעונה), אבל לא מוכנה בשלב זה להתיישר. מכבי מציעה ללנגפורד יותר מכפי שמפורסם לאחרונה, היינו יותר מ-800,000 דולר, אבל עדיין לא מוכנה לחצות את רף מיליון הדולרים.

"קית' אוהב את מכבי, אבל כדורסל זה ביזנס", אומר לנו מקורב לשחקן. "קית' ישחק בעונה הבאה בקבוצת יורוליג גדולה. אולי בטורקיה, בספרד, ברוסיה, אבל אם לא מכבי, הוא בוודאי יהיה בקבוצה מובילה והוא צריך למצות את הפוטנציאל הכלכלי שלו. הוא אחד מעשרת הגארדים המובילים באירופה והערך שלו בשוק הוא לפחות 1.2-1.3 מיליון יורו. הוא יהיה מוכן להישאר במכבי בשביל מעט פחות, אבל לא הרבה. הוא לא עבד כל כך קשה כדי להסתפק בסכומים נמוכים. אם מכבי לא תרים את ההצעה, קית' לא יישאר שם בעונה הבאה".

שחקן מכבי תל אביב קית' לנגפורד. קובי אליהו
"הוא אחד מעשרת הגארדים המובילים באירופה". לנגפורד/קובי אליהו

***

זה אמור היה להיות אחד מערביו הגדולים של הכדורסל היווני: אלופת אירופה הטרייה אולימפיאקוס פוגשת את אלופת יוון הנצחית ומחזיקת הגביע פנאתינייקוס, למשחק הראשון בסדרת גמר הפלייאוף. פאו נראתה טוב יותר לאורך רוב העונה, אולימפיאקוס הייתה יציבה יותר והבטיחה את יתרון הביתיות; אלפי צופים כבר המתינו אמש באולם השלום והאחווה גם כדי לקבל את פניה של אלופת היורוליג ובעיקר כדי להמטיר קללות ועלבונות באנשי פאו, שלא צלחו את חצי-גמר הפיינל פור מול צסק"א, אלא שכשעתיים לפני תחילת המשחק השתנו כל התוכניות.

חמישה אנשים, ככל הנראה אוהדי אולימפיאקוס, ארבו לאוטובוס פנאתינייקוס בעת שעשה את דרכו לאולם ורגמו אותו באבנים. סטיבן סמית' וסטראטוס פרפרוגלו נפצעו מהרסיסים. נהג האוטובוס חמק מהמקום ונסע הישר לבית החולים, שם נחבשו שני השחקנים והמשיכו, יחד עם הקבוצה, לאולם. הידיעה עשתה לה כנפיים ומנכ"ל משרד הספורט היווני הורה על ביטול המשחק, כמה דקות לפני שאמור היה לצאת לדרך. אגב, בין לבין הספיק דימיטריס דיאמנטידיס להיכנס לחדר ההלבשה של אולימפיאקוס ולברך את יורגוס פרינטזיס, חברו לנבחרת יוון, על סל הניצחון הגדול בגמר היורוליג מול צסק"א.

יממה קודם לכן נערכה מסיבת עיתונאים, שנערכה באווירה ידידותית במיוחד, בין אנשי פאו לאולימפיאקוס. המועדונים הללו התקרבו מאז מונה דודה איבקוביץ', מחבריו הקרובים ביותר של ז'ליקו אוברדוביץ', למאמן אולימפיאקוס. איבקוביץ' ואובראדוביץ' לא מתביישים בחברותם הוותיקה, מדברים עליה בחופשיות ונצפים לא אחת יחד בבתי קפה ובמקומות בילוי באתונה; איבקוביץ' נחשב לאחד מאנשי המקצוע שהשפיעו יותר מכל על אוברדוביץ', ואפילו שימש כסנדק של בנו של מאמן פנאתינייקוס.

"הרבה אוהדי פנאתינייקוס אמרו לי שהם שמחים עם ההישג של אולימפיאקוס ואני מאמין שזו צריכה להיות המטרה שלנו בעתיד", אמר אוברדוביץ' שלשום.

אוטובוס פנאתינייקוס, מחשבון הטוויטר של מייק באטיסט. הטוויטר של מייק באטיסט, ספק 500
האווירה הידידותית נעלמה. האוטובוס של פאו/ספק 500, הטוויטר של מייק באטיסט

***

הזכייה של אולימפיאקוס ביורוליג התקבלה ביוון כולה בהתרגשות; גם לאור מצב הרוח הכללי המחורבן בשל המשבר הכלכלי וגם בשל עצם הסנסציה הספורטיבית שחולל המועדון הפופולארי במדינה, הניצחון של אולימפיאקוס על צסק"א סוקר בכלי התקשורת הדרמטיים-ממילא באופן חסר-תקדים. ביוון נמכרים עיתוני הספורט בנפרד מעיתוני החדשות והכלכלה, אולם אפילו האחרונים חרגו הפעם מהקו העיתונאי הנוקשה והיללו את הגיבורים מפיראוס. הניצחון הזה, כתבו עיתונים רבים, הוא סמל לרוח היוונית; כפי שאולימפיאקוס זכתה ביורוליג בזכות התעלות של שחקניה המקומיים, כך יכולים היוונים לחלץ את המשק מהשפל הכלכלי הגדול.

כמעט 20 אלף איש קיבלו את פניהם של אנשי אולימפיאקוס בשדה התעופה הבינ"ל של אתונה. הבעלים פנאיוטיס אגילופולוס טיפס אל גג אוטובוס הקבוצה, שנסע למרכז העיר והוקף באלפי כלי רכב, והניף את הגביע שוב ושוב. התפרצות השמחה שכזו במסע הניצחון הספונטני, אומרים עיתונאים יוונים, לא זכורה במדינה שרשמה הרבה הישגים ספורטיביים משמעותיים בשנים האחרונות.

ההשוואה הפופולארית ביותר בעיתונות היוונית הייתה לזכייה המדהימה של נבחרת הכדורגל של יוון ביורו 2004. "פנאתינייקוס זכתה בהרבה תארים בשנים האחרונות, זה נכון, אבל הם היו צפויים", אומר העיתונאי אריס בארקאס. "במקרה הזה, אף אחד לא האמין שאולימפיאקוס בגלל מסוגלת להתקרב להישג שכזה. אף אחד לא נתן לה סיכוי לפני תחילת העונה, וגם בטופ-16 לא האמינו. רק אחרי שאולימפיאקוס ניצחה את סיינה בפלייאוף, בלי ביתיות, היו כמה אנשים שאמרו שאולי זה אפשרי, אבל אף אחד לא באמת חשב שתסריט שכזה ייתכן".

"במידה מסוימת, ההישג של אולימפיאקוס נחגג כאן בידי כולם, לא רק בידי האוהדים שלה", מוסיף העיתונאי דימיטריס חרית'אנטיס. "חשוב מאוד שקבוצה יוונית זכתה ביורוליג עונה שנייה ברציפות: פאו בעונה שעברה, והשנה אולימפיאקוס. הדעות כאן הן שהכדורסל היווני ממשיך לשלוט באירופה למרות המשבר הכלכלי. היו כאן כמה ימים של אופוריה, אבל לצערי מה שקרה אתמול בלילה מתעלה על הכל. זה פשוט לא עושה היגיון".

שחקני אולימפיאקוס חוגגים זכייה ביורוליג 2012. רויטרס
"ההישג של אולימפיאקוס נחגג כאן בידי כולם"./רויטרס

***

ארבעה ימים נמשכה הפטה-מורגנה הזו. אתמול בערב, עם פציעתם של שחקני פנאתינייקוס, חזרה יוון למציאות הדיכאונית שלה.

באופן קבוע מלווים משחקי הדרבי בין פאו לאולימפיאקוס לאירועים אלימים – אם כי כולם עד כה בוצעו במגרש עצמו. "זו הפעם הראשונה שפוצעים שחקנים מחוץ למגרש", אומר חרית'אנטיס. "אם יש אלימות באולם, אתה לפחות יודע שהיא ממוקדת, אתה יודע במה צריך לטפל. אבל אם זה מתרחב לרחוב ולמגרש, איפה זה ייעצר? הסכנה בכל מקום".

וכך, במחי שתי אבנים גדולות, השתנתה מקצה לקצה האווירה ביוון. "ממילא האווירה הייתה דכאונית והזכייה של אולימפיאקוס קצת הכניסה שמחה, אבל עכשיו הכל נגמר", אומר אריס בארקאס. "זו אכזבה גדולה למי שאוהב ספורט. חשבנו שיהיה פלייאוף באמת גדול, אבל מה שקרה זה אנטי-קליימקס אדיר. עכשיו כבר נשמעים בעלי קבוצות שאומרים שאם אי אפשר לשלוט בקהל ולא יכניסו אוהדים למגרשים, לא יהיו הכנסות, ואם כל משחק ממילא הופך למלחמה, אז בשביל מה להשקיע כסף בכדורסל היווני? שכל הקבוצות ישחקו עם תקציב של ארבעה-חמישה מיליון יורו, מה שמגיע מהטלוויזיה ומקצת ספונסרים, וזהו".

אוהדי אולימפיאקוס. רויטרס
אנטי קליימקס גדול. אוהדי אולימפיאקוס/רויטרס

***

במהלך היום צפויה להיערך פגישת חירום בין נציגי הקבוצות, הליגה, המשטרה והממשלה. האפשרות לבטל לחלוטין את הפלייאוף העונה, אומרים ביוון, בהחלט נמצאת על הפרק.

"אם המשחק הראשון היה משוחק ואז היה מתרחש האירוע זה היה סיפור אחר", אומר חרית'אנטיס. "נכון לעכשיו הסדרה לא התחילה ובוודאי שלא תתחיל בימים הקרובים. אתמול שאלנו איך אולימפיאקוס תגיע למשחק ארבעה ימים אחרי הזכייה ביורוליג, איך פאו תגיב להפסד הכואב לצסק"א, אבל הארבעה ימים הללו יכולים להפוך כעת לעשרה ימים, ל-14 יום, מי יודע. בעצם, זה כבר לא משנה. לא אכפת יותר מהליגה הזו, זה לא הגיוני. אולי עדיף לבטל את הגמר העונה בכלל".

"יש הרבה קולות ביוון בשעות האחרונות שאומרים שזו הזדמנות מצוינת ליצור הרתעה אחת ולתמיד, לבטל את המשחקים ולסיים ככה את העונה", אומר אריס בארקאס. "לפני המשחק באמת שהאווירה הייתה ידידותית וכל הצדדים השתדלו שלא לעשות יותר מדי פרובוקציות. אבל זה קרה בכל זאת, והפעם זה היה קרוב לאסון מתמיד. אנחנו מבינים שנוצר כאן מעגל אלימות אכזרי שצריך לשבור אותו. בדרך כלל אנחנו נוטים לטאטא מתחת לשטיח אירועים אלימים, לשחק משחקים בלי קהל ולשכוח. אני מקווה שהפעם לא יעלימו העין, שהפעם יענישו, כי אחרת המעגל הזה לא יסתיים עד שבאמת יקרה אסון".

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully