וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ככה זה כשעוזבים את מכבי תל אביב בזמן

8.2.2012 / 10:45

המעבר של עמנואל מאיוקה מקרית שלום לברן לא היה חלק, אבל אחרי שתי עונות הוא הפך לאחד השמות החמים באירופה. לפני כן, יש לו משימה: להביא לנבחרתו את גביע אפריקה

המעבר של עמנואל מאיוקה ממכבי תל אביב ליאנג בויז ברן לא היה קל במיוחד. בכל זאת, הזמבי היה אז בסך הכל בן 19 והגיע כבר לתחנה השנייה שלו באירופה, המרוחקת מהבית ומהסביבה המוכרת. אם זה לא מספיק, אז מאיוקה הגיע גם כמחליפו של החלוץ המצוין סיידו דומביה, שבדיוק נמכר לצסק"א מוסקבה תמורת 8 מיליון יורו, וכל צעד שלו הושווה לזה של השחקן מחוף השנהב.

עמנואל מאיוקה שחקן נבחרת זמביה. Ariel Schalit, AP
"היום בסט. גאלן נולד כוכב חדש!" הכריז קאנציג, "למאיוקה יש פוטנציאל עצום להפוך לשחקן גדול". מאיוקה באליפות אפריקה/AP, Ariel Schalit

את הקרח הצליח מאיוקה לשבור רק ארבע חודשים לאחר שהקבוצה השוויצרית רכשה 80 אחוזים מכרטיסו תמורת לא פחות מ-1.7 מיליון יורו, כאשר פתח בהרכב והבקיע צמד ב-1:2 של יאנג בויז על סט. גאלן. ניצחון שהגיע לאחר תקופה בה ניצחה הקבוצה רק פעם אחת בארבעה משחקים. מה שגרם למנהל המקצועי של הקבוצה איליה קאנציג לצאת מגדרו. "היום בסט. גאלן נולד כוכב חדש!" הכריז קאנציג, "למאיוקה יש פוטנציאל עצום להפוך לשחקן גדול".

האם מאיוקה, שסיים את העונה שעברה עם תשעה שערים וכבש העונה כבר שבעה שערים כשהוא במקום השני בטבלת הכובשים של הליגה רק אחרי אלכסנדר פריי האגדי, בדרך להפוך לחלוץ מוביל באירופה? עד לאן הוא יכול להגיע ואיזה לקח יכול הכדורגל הישראלי ללמוד משתי העונות של הזמבי במכבי תל אביב, קודם בנוער ולאחר מכן בקבוצה הבוגרת?

שחקן נבחרת חוף השנהב סיידו דומביה. Alex Grimm, GettyImages
מאיוקה הושווה אליו כל הזמן. דומביה/GettyImages, Alex Grimm

אבי נמני שימש כמנהל המקצועי במכבי תל אביב בזמן החתמתו של מאיוקה, אז בן 17, ולאחר מכן גם אימן אותו, מספר על ההחתמה שלו: "אני זוכר שישבתי וצפיתי בקלטות של כל מיני שחקנים בעמדות אחרות בכלל מהליגה בזמביה ופתאום ראיתי את מאיוקה. זה היה משחק שהוא נכנס בו כמחליף בדקה ה-70 או משהו כזה ולא היה כל כך טוב, אבל בכל זאת ראיתי שיש בו פוטנציאל עצום.

"ישר אמרתי לסוכן שלו שאני רוצה את השחקן הזה. באותה התקופה היה קצת בלאגן במכבי והיינו כבר אחרי כמה רכישות. המחיר של מאיוקה היה כ-50 אלף דולר ובמכבי לא רצו להביא אותו. בשביל שזה יקרה, הייתי צריך להפעיל לחץ על אלכס שניידר (בעלי מכבי תל אביב דאז, ר.פ.). ניסיתי להסביר לו ולגרום לו להבין שמדובר פה בהשקעה בטוחה בסכום נמוך מאוד ואני שמח שבסופו של דבר זה הצליח בגדול".

בקיץ 2008, וכשהוא עוד לא בן 18 הצטרף מאיוקה למכבי תל אביב. תחילה לקבוצת הנוער ורק לאחר חצי עונה עלה לקבוצה הבוגרת. נמני נזכר בימיו הראשונים של מאיוקה במכבי: "בהתחלה הוא יועד כדי לשחק בנוער, אבל מהר מאוד הבנו שהוא ברמה גבוהה מאוד ויכול להתחיל ולהשתלב בבוגרים. בתחילת העונה ההיא אימן את הקבוצה רן בן שמעון והוא לא העלה אותו מהנוער.

"כשאני מוניתי לאחר כמה מחזורים העליתי אותו לקבוצה הבוגרת. היו הרבה דברים שהייתי צריך ללמד אותו והוא היה שחקן מוכשר מאוד, אבל ממש לא מלוטש ועם הרבה ליקויים בסיסיים של דברים שהוא פשוט לא היה מודע אליהם. היתרון הכי גדול שלו היה האופי. הוא בחור מאוד אינטליגנטי שמיישם דברים במהרה ולא שחקן שצריך יותר מהסבר אחד".

שחקן העבר אבי נמני - פרשן ערוץ 1. קובי אליהו
היו הרבה דברים שהייתי צריך ללמד אותו והוא היה שחקן מוכשר מאוד, אבל ממש לא מלוטש ועם הרבה ליקויים בסיסיים של דברים שהוא פשוט לא היה מודע אליהם. היתרון הכי גדול שלו היה האופי. הוא בחור מאוד אינטליגנטי שמיישם דברים במהרה ולא שחקן שצריך יותר מהסבר אחד". נמני/קובי אליהו

חמק מתחת לרדאר?

הרבה אנשים הופתעו כשבמאי 2010 נמכר מאיוקה ליאנג בויז בסכום כל כך גבוה. בכל זאת, החלוץ הזמבי שיחק עונה אחת וחצי בבוגרים של מכבי תל אביב. תקופה בה זכה עם הקבוצה בגביע הטוטו וכבש שבעה שערי ליגה בעונה השנייה. שנה וחצי שאפשר להגדיר כטובה, לא הרבה מעבר לכך. אי אפשר בכלל להשוות את התרומה שלו לזו של איגביני יעקובו במכבי חיפה למשל.

כנראה שהשוויצרים, ובעיקר ראש מערך הסקאוטינג שלהם, חלוץ העבר האגדי סטפן צ'פואיזט, ידעו מה הם עושים. מאיוקה פורח ביאנג בויז ומשך בחלון ההעברות של ינואר התעניינות מקבוצות גדולות באירופה. ניוקאסל, וויגאן, ליל, דינמו קייב וצסק"א מוסקבה הוזכרו כקבוצות שמעוניינות בחלוץ בן ה-21, שבסופו של דבר נשאר בקור השוויצרי. למרות זאת, קיימת תמימות דעים מוחלטת לגבי העובדה שמאיוקה ימצא את עצמו באחת הליגות הגדולות של אירופה בקרוב.

בכל זאת, בין אם נרצה ובין אם לאו הליגה הישראלית כיום ברמה כזו שהיא מהווה לרוב מקפצה לליגות הבינוניות של אירופה, דוגמת שוויץ, ממנה כבר יוצאים שחקנים לקבוצות הגדולות באירופה בסכומי עתק. כדורגלן צריך לעבור התפתחות מסוימת לפני שהוא מבשיל ועובר לקבוצה באחת מהליגות הגדולות של אירופה ושוויץ היא בהחלט מקום מצוין לעשות את זה. רק בימים האחרונים נסגרה כמעט סופית העברתו של שרדאן שאקירי מפ.צ. באזל לבאיירן מינכן בקיץ הקרוב תמורת תשעה מיליון יורו.

בנוסף, בחלון ההעברות של ינואר עשו את דרכם מהליגה השוויצרית לבונדסליגה מספר שחקנים בלתי מבוטל, כשרק וולפסבורג אחראית על שניים כאלו: ג'ובאני סיו מסיון, ריקרדו רודריגז מפ.צ. ציריך. הליגה השוויצרית מהווה מעין ליגת מבחן לליגה הגרמנית, כשמי שמצטיין בה כמעט תמיד מוצא את מקומו במדינה השכנה. כמו גם הגרמני טורטסן פינק, שרשם הישג נהדר בפ.צ. באזל כשעלה איתה לשמינית גמר ליגת האלופות על חשבונה של מנצ'סטר יונייטד ומונה במהרה למאמנה של המבורג.

לכן, הרמה בליגה השוויצרית רק הולכת ומשתפרת, כשבמועדונים משקיעים רבות בקידום השחקנים הצעירים כדי שיוכלו לגרוף מהם רווחים עתידיים. צ'פואיזט למשל מקיים עם חלוצי יאנג בויז אימונים מיוחדים ועוקב אחריהם באופן קבוע. לא בכדי הכניסה יאנג בויז כ-30 מיליון יורו ממכירות שחקנים בחמש השנים האחרונות.

עמנואל מאיוקה שחקן יאנג בויז ברן. רויטרס
"אליפות אפריקה הנוכחית הפכה את עמנואל מאיוקה לשחקן שנמצא בסטטוס של ילד גדול". מאיוקה/רויטרס

השמיים הם הגבול?

"מאיוקה זה שחקן שרק יילך וישתפר כל הזמן והוא כבר שחקן ברמה גבוהה מאוד", אומר נמני ומוסיף: "הוא יגיע רחוק מאוד וישחק ברמות הכי גבוהות של אירופה. לדעתי, כבר בסוף העונה הנוכחית הוא יימכר למועדון גדול בגרמניה או באנגליה. לפי השוק היום, מאיוקה שווה לפחות 5-6 מיליון יורו ויכול מאוד להיות שיאנג בויז אפילו תרוויח עליו יותר".

סוכנו של השחקן ניר קרין מוסיף ואומר: "מאיוקה השתפר ביאנג בויז בשתיים-שלוש דרגות לפחות. אפשר לראות את זה בכל אלמנט של המשחק וגם המספרים וההתעניינות בו מצד כל כך הרבה מועדונים גדולים באירופה אומרת את זה. אני חושב שאם הוא היה נשאר במכבי של אלירן עטר וברק יצחקי, הוא היה מצליח איתה מאוד".

המנהל המקצועי של יאנג בויז איליה קאנציג התראיין לאחרונה ואמר בנושא: "זה הגורל שלנו ושל הליגה השוויצרית, שהשחקנים הכי מוכשרים לא נשארים פה לאורך זמן. אנחנו יודעים שמאיוקה מחוזר מאוד ומבינים שהוא יעזוב אותנו במוקדם או במאוחר. כמובן שהוא לא יישאר כאן עד תום החוזה שלו ב-2015, אבל לשמחתנו עד סוף השנה הוא כאן ויעזור לנו לעמוד בכל המטרות שלנו. אם הוא יצליח כאן כמו שעשה עד כה, כל הדלתות פתוחות בפניו והוא יגיע רחוק מאוד".

גם מאמנה הצרפתי של נבחרת זמביה הרווה רנאר החמיא למאיוקה, כשאמר: "אני מקווה שהוא יבחר לעצמו קבוצה טובה ויעשה את הצעד הנכון קדימה בקרוב. כולנו גאים בו. אני מעולם לא פיקפקתי ביכולת ובכישרון שלו. עכשיו כל שנותר זה להתפלל בשבילו כדי שימצא קבוצה גדולה באירופה".

העיתונאי הזמבי טימותי סיקלה, שמפאת חוסר הזמן בימים הלחוצים הללו לא הספיק להתראיין לכתבה הזו, משוכנע שמאיוקה ביצע קפיצה משמעותית. סיקלה כתב טור לאחר שלב הבתים, בו ניצחה זמביה בין היתר את סנגל המוכשרת של דמבה בה ופאפיס סיסה, וציין: "אליפות אפריקה הנוכחית הפכה את עמנואל מאיוקה לשחקן שנמצא בסטטוס של ילד גדול. אין ספק שהאליפות הזו תפתח הרבה אפשרויות לשחקנים הזמבים ואני מסכים עם המאמן רנאר, שמאמין שמקומו של מאיוקה נמצא ברמות הכי גבוהות של אירופה. הגיע זמנו של מאיוקה לטפס מהליגה השוויצרית לרמות של הילדים הגדולים באמת".

שחקן נבחרת סנגל, דמבה בה. רויטרס
נשאר חסר אונים מול מאיוקה וזמביה. דמבה בה/רויטרס

מוסר השכל

נראה שאם יש משהו שצריך ללמוד מהסיפור של מאיוקה זה שכיום אין למועדונים הגדולים בישראל כמעט שום דרך להשיג את השחקנים הצעירים והטובים באמת במדינות אפריקה. מי שמצטיין שם בגילאים צעירים עובר למועדונים הגדולים ביותר באירופה, בין אם זה באקדמיות או בגילאים מבוגרים יותר.

יחד עם זאת, קורה ונדיר שיש נפילות פה ושם כמו במקרה של מאיוקה עצמו, שהיה בכלל אמור לעבור לפורטו לפני שהצטרף למכבי. קרין מסביר ואומר: "קטונתי מלהמליץ למועדונים הגדולים בארץ, אבל אני במקומם הייתי משקיע ומצטרף לפחות שחקן או שניים בגילאים צעירים בכל שנה. כי הגיל הכי טוב לצרף שחקנים כאלה זה כשהם בני 16-17, כי אתה יכול לגדל אותם כשהם רוחשים כבוד עצום למועדון, לסמל ולקהל והם לא סתם שכירי חרב".

ענבר מוסיף: "איגביני יעקובו היה ויהיה פה בליגה אחד למיליון והוא ויצר תופעה בעייתית בכדורגל הישראלי. כל קבוצה כמעט ניסתה לצרף שחקן אפריקאי צעיר כדי שיהיה לה 'יעקובו' משל עצמה. כשזה לא קרה והשחקנים אפילו היו בסדר אבל לא ברמה כל כך גבוהה כמו יעקובו, אז ויתרו עליהם מהר מדי ולא היו סבלניים איתם. ניסו למצוא פתרונות קסם וזה לא עובד".

אליפות אפריקה: כל הכתבות והחדשות

כדורגל עולמי בוואלה! ספורט

שחקני בלקבורן חוגגים עם אייגבני יעקובו (במרכז). רויטרס
"איגביני יעקובו היה ויהיה פה בליגה אחד למיליון והוא ויצר תופעה בעייתית בכדורגל הישראלי. כל קבוצה כמעט ניסתה לצרף שחקן אפריקאי צעיר כדי שיהיה לה 'יעקובו' משל עצמה. כשזה לא קרה והשחקנים אפילו היו בסדר אבל לא ברמה כל כך גבוהה כמו יעקובו, אז ויתרו עליהם מהר מדי ולא היו סבלניים איתם. ניסו למצוא פתרונות קסם וזה לא עובד". יעקובו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully